Toppbilden, visa:    


TGOJ ABo7 5 från NMJ med Hedinboggier.

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

TGOJ ABo7 5 från NMJ med Hedinboggier.

Inlägg av Svante Andersson »

Vad jag kan hitta så har denna vagn under hela sin gröna livstid haft boggier av Hedintyp vilket NMJ inte har avbildat på modellen. Hedinboggier växer inte på träd och det enda som finns att tillgå i MJ-världen är de gamla boggierna från TFA/Hobbytjänst skapade någon gång på det gryninga femtiotalet.

Men det är vad som finns och då får man rätta tuggandet efter vad som bjuds. Lyckades till slut få ett par via Tradera och knåpade på stört fast dem på min vagn när jag fick hem dem.

Resultatet...

Bild

Bild

SA
Senast redigerad av Svante Andersson den 11 aug 2017, 15:29, redigerad totalt 1 gånger.
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

lars t
Inlägg: 115
Blev medlem: 27 feb 2012, 15:16
Ort: Hagfors

Re: TGOJ ABo7 5 från NMJ med Hedinboggier.

Inlägg av lars t »

Det var alltså du, som bjöd över mig! Egentligen hade jag ingen användning för ett par Hedinboggier, men jag tycker de ser säregna ut, så det hade kanske varit roligt att ha dem.

Lars

Användarens profilbild
BoJ
Inlägg: 593
Blev medlem: 30 dec 2011, 01:16

Re: TGOJ ABo7 5 från NMJ med Hedinboggier.

Inlägg av BoJ »

Riktigt snyggt Svante!
BoJ
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Kalender för 2023 här: http://www.mrw1.se/pdf_filer/Kal2024.pdf

Kjedlund
Inlägg: 846
Blev medlem: 14 jan 2012, 09:30

Re: TGOJ ABo7 5 från NMJ med Hedinboggier.

Inlägg av Kjedlund »

På Svenskt MJ-Forum finns en tråd om Hedinboggier som jag svarade på. Hittade nu denna tråd med samma ämne här som jag nu ger samma svar på:

I tidskriften TÅG 8/-74 finns en artikel "SJ lokaltågsvagnar litt B6" med bild av en vagn med denna boggi och nedanstående textavsnitt:
Omkring 30 Bo6-vagnar erhöll boggier modell 49H (Hedinboggier) i början av 1960-talet, sedan vagnar, bl a sovvagnar, som tidigare haft dessa boggier försetts med MD-boggier.

Vilka sovvagnar var det som hade Hedinboggier?

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: TGOJ ABo7 5 från NMJ med Hedinboggier.

Inlägg av Svante Andersson »

Kjedlund skrev: Vilka sovvagnar var det som hade Hedinboggier?
Kan jag tyvärr inte svara på... såg en bild på sådan applikation i förbigående när jag filurade på det här bygget. Och jag trodde att det var något som inträffade betydligt senare.
Däremot kan man ju kolla när och vilka B6:or det är frågan om för evetuell ombyggnad.

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

lokf
Inlägg: 32
Blev medlem: 29 dec 2011, 17:08

Re: TGOJ ABo7 5 från NMJ med Hedinboggier.

Inlägg av lokf »

Kjedlund skrev:På Svenskt MJ-Forum finns en tråd om Hedinboggier som jag svarade på. Hittade nu denna tråd med samma ämne här som jag nu ger samma svar på:

I tidskriften TÅG 8/-74 finns en artikel "SJ lokaltågsvagnar litt B6" med bild av en vagn med denna boggi och nedanstående textavsnitt:
Omkring 30 Bo6-vagnar erhöll boggier modell 49H (Hedinboggier) i början av 1960-talet, sedan vagnar, bl a sovvagnar, som tidigare haft dessa boggier försetts med MD-boggier.
Vilka sovvagnar var det som hade Hedinboggier?
I serien WLA05a 4476-4485 hade någon/några det och resten mod 42 innan de fick Minden. Dessa vagnar gick ju i dollartåget.
B. Bodin

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: TGOJ ABo7 5 från NMJ med Hedinboggier.

Inlägg av loktok »

Nu äntligen finns Hedinboggie hos Vagnverkstaden.
27066971_10213564390977978_6983492079075099894_n.jpg

Skriv svar

Återgå till "Svenska Personvagnar"