Toppbilden, visa:    


Belysning på D-lok

Kjedlund
Inlägg: 846
Blev medlem: 14 jan 2012, 09:30

Belysning på D-lok

Inlägg av Kjedlund »

Jag har tidigare i dag lagt ut ett inlägg på Järnvägshistoriskt Forum och lägger nu ut det även här för en eventuellt bredare exponering mot modellbyggare.
Jag håller på med ett bygge av ett D-lok med stålkorg som ska ha ett typiskt 1950-talsutseende med bland annat solskyddsskärmar över vindrutorna, framändeskärmar och övergångsbryggor. Ytterligare en detalj att notera är att D-loken inte fick röd lykta i A-änden förrän på 1960-talet.
Se http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=38484
Detta får mig att fundera över hur jag ska koppla in belysningen så att det blir någorlunda rätt. Den sedvanliga modelloksbelysningen med strålkastarna tända i den ena änden samtidigt som den röda lyktan lyser i den andra styrt av körriktningen, kan ju inte gälla här. Det rimliga bör väl vara att koppla den röda lyktan till en separat funktion oberoende av körriktning och belysning i övrigt. Tacksam för kommentarer innan jag lägger för mycket tid på att fundera på hur jag ska programmera dekodern om det ska lysa på något annat sätt.
Röda lyktan/lyktorna har ju diskuterats åtskilliga gånger på diverse fora och det har, om jag har fattat rätt, utmynnat i att funktionen är att markera lokets bakände i mörker under växling. För detta räcker det med röd lykta i ena änden. Ub-loken, som huvudsakligen användes för växling, hade röd lykta endast i ena änden. Varför utrustades då D-loken med röda lyktor i båda ändarna? Var det för att det skulle vara möjligt att markera bakänden på ett lok dragandes ett tåg oavsett om det var A- eller B-änden som var framtill på tåget? Jag minns den röda lampan som lyste på loket då man i mörkret tittade ut genom fönstret på gaveldörren på första vagnen.

kilowatt
Inlägg: 724
Blev medlem: 29 dec 2011, 17:18
Kontakt:

Re: Belysning på D-lok

Inlägg av kilowatt »

Den röda lampan markerar "bakände" vid teckengivning.

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: Belysning på D-lok

Inlägg av d680ae »

kilowatt skrev:Den röda lampan markerar "bakände" vid teckengivning.
Ja, men bara vid växlingstjänst i mörker. I tågtjänst användes under 1950 talet, liksom även senare ingen särskild ändesmarkering då tåg inte berörs av den manuella signalgivning som förekommer i växlingstjänst. Vid växling i dagsljus användes på den tiden i stället signalskärmar placerade i lokens A-ända och som enligt Säkerhetsordningen (SäO) benämndes framändesskärmar. När D-loken fick röda signaler i båda ändarna var det således inte för något behov i tågtjänst. Däremot kan det väl ha varit praktiskt att i ett tvåhyttslok kunna välja valfri hytt och förarplacering som framända i växling.

kilowatt
Inlägg: 724
Blev medlem: 29 dec 2011, 17:18
Kontakt:

Re: Belysning på D-lok

Inlägg av kilowatt »

Ja, just det!

Skriv svar

Återgå till "Svenska Ellok"