Toppbilden, visa:    


Nora och NBVJ 10 december 2017 - ånglok B 1267

Banhistoriker, stationsplaner, bilder och tidtabeller.
Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2973
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Nora och NBVJ 10 december 2017 - ånglok B 1267

Inlägg av cgn1954 »

I samband med SKÅJ:s resa till Nora och julmarknaden därstädes hade även NBVJ körningar med ångdraget tåg. Hade varit en höjdare om man kunde bytt från SKÅJ:s tåg till NBVJ:s i Frövi tyckte vi men det kanske inte funkar rent praktiskt. Men önska får man .... före jul. :-J

En liten filmsnutt ca 1 minut.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Nora och NBVJ 10 december 2017 - ånglok B 1267

Inlägg av Mölle-Mats »

Härligt att skåda, Nora är ju en underbar miljö - och med NBVJ:s/VÅS:s fina tåg! Inte bara ångloken, man har ju även en rejäl räcka vackra gamla teakklädda personvagnar att hänga i kroken på dem - och så ångvärmevagnen (fast på din video så kom det ingen rök ur skorstenen, hade man inte fyr i pannan?).
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2973
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Nora och NBVJ 10 december 2017 - ånglok B 1267

Inlägg av cgn1954 »

Mölle-Mats skrev:... och så ångvärmevagnen (fast på din video så kom det ingen rök ur skorstenen, hade man inte fyr i pannan?).
Jorå, det var fyr i den. Kan vara så att det var sista resan för dagen (säsongen) och det var rätt tomt i tåget så man kanske slutade elda för denna gång helt enkelt.

PS Det kommer ett stillbildskollage också om SKÅJ:s resa här men måste jobba lite först.... :=u
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Nora och NBVJ 10 december 2017 - ånglok B 1267

Inlägg av Mölle-Mats »

cgn1954 skrev:
Mölle-Mats skrev:... och så ångvärmevagnen (fast på din video så kom det ingen rök ur skorstenen, hade man inte fyr i pannan?).
Jorå, det var fyr i den. Kan vara så att det var sista resan för dagen (säsongen) och det var rätt tomt i tåget så man kanske slutade elda för denna gång helt enkelt.
Haha, jodå jag vet att de hade fyr i pannan. Jag har följt Per-Åke "Lampan" Lampemos rapportering på Fejjan inför och under eventet, och han är - med rätta - mycket stolt över att de "fått till" ångvärmevagnen. Har nog lagts "en och annan" stund (det var den här dagens understatement) på renoveringar av den under hösten!
cgn1954 skrev:[PS Det kommer ett stillbildskollage också om SKÅJ:s resa här men måste jobba lite först.... :=u
Ja det måste vara ett stort aber att jobbet tar bort så mycket tid från järnvägsfoto-hobbyn, tänk vad bra det ska bli när du går i pension och får massor av tid till det (pahahaha, bara fetglöm säger jag ... :=S ).
Also sprach der Matserschmitt!

Mazz
Inlägg: 11
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:11
Ort: Vendelsö

Re: Nora och NBVJ 10 december 2017 - ånglok B 1267

Inlägg av Mazz »

Jodå, det var fyr i ångfinkan, men på sista turen höll jag som då eldade där i princip bara elden igång till Järle och på tillbakagången lät jag den somna in. Jag behövde bara för att fylla pannan ordentligt inför att elden brinner ut efter turen(måste vara tryggt med vatten i pannan så det inte blir torrkokning) , i övrigt var vagnarna redan väl varma innan avgången så jag behövde bara försiktigt underhåll av värmen. Det är därför det inte syns någon rök från ångfinkan, jag har bara "reparerat" brasan, dvs. så bädden är jämn utan hål.

Att elda ångfinkan blev en positiv upplevelse, fin vagn och panna det där, trevlig att elda. Många år sedan vi i Nora körde med ångtåg på julmarknaden, men nu är det satt på kartan igen... :)

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2973
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Nora och NBVJ 10 december 2017 - ånglok B 1267

Inlägg av cgn1954 »

Mazz skrev:Jodå, det var fyr i ångfinkan...
Tackar, mycket trevligt med kompletterande info, särskilt från dig Mazz som var där o slet. [JC_doubleup.gif]
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Skriv svar

Återgå till "Svenska Järnvägar"