Toppbilden, visa:    


Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Sture Bylén »

Johan Molin skrev:Och notera det vackra kryssförbandet!
Ha, ha, "droppen som urholkar stenen". :D

Användarens profilbild
FredrikÅ
Inlägg: 950
Blev medlem: 09 mar 2013, 22:40

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av FredrikÅ »

Tack för dagens avsnitt.
Du är ju en tusenkonstnär Sture [JC_doubleup.gif]
Trevligt som attan :-T
/Fredrik

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av PeO »

Arla och särla är mjölken en pårla!
Mjölkbord bör byggas stabila, det kan vara Willie Weaver eller Harvey Wallbanger som kör mjölkbilen.
https://www.oppetarkiv.se/video/3710534 ... interduell
En klassiker

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av cgn1954 »

Det här med mjölk (endast OT Sture - men du tog upp MJÖLK).... såsom varande ingenjör i högre skola så har jag förstås genom åren och sömnlöst genom nätterna funderat på sambandet mellan mjölk och hjärt- kärlsjukdomar, eller åderförkalkning om man vill.

Så lite allvar nu (tror detta är viktigt eftersom så många dricker mjölk) - detta handlar om homogenisering, tekniken kom på 50-talet, Sture nämnde grädden som flyter upp som man tar hand om manuellt. Här följer först lite kunskap från Wikipedia "Homogenisering är den process i ett mejeri där mjölkens fett finfördelas så att det inte ska klumpa sig och lägga sig i ett lager i ytan på mjölken."

Jaaa... och vad är då problemet. Jo - enligt mig då - så är mjölk först o främst barnmat. Bra grejer för de små. MEN: Den homogeniserade mjölken gör att de extremt finfördelade fettpartiklarna i mjölk - som tidigare togs bort manuellt - nu dricks från industrins mjölkpaket och hamnar i våra kroppsliga kärl, blodkärlen.

Stora fettpartiklar i färsk komjölk kan inte lika enkelt proppa igen de fina kärlen i våra kroppars cirkulatoriska system men det kan de där finfördelade små fettgrejorna. Homogenisering är ett sätt för mjölkindustrin att få en aptitligare mjölk utan flytande fett, vi dricker eländet och får på köpet de små fetterna i våra blodkärl. Jag har sett en studie (för länge sen) som faktiskt bekräftar detta.

Känns det osannolikt? Knappast. Min f.d svärfar drack en hel del mjölk varje dag och stöp som en oxe i en massiv hjärtinfarkt 62 år gammal.

Slutsats: Återgå till Stures mjölkkärl, separera grädden igen eller sluta åtminstone homogenisera mjölken. Grädde: Inte alls lika farligt som homogeniserad mjölk, det handlar ju om stora fettmolekyler i det fallet. Så - tänk efter lite själv och återkom om det är intressant.

Själv då: Jag dricker sällan mjölk, mest till våfflan och pannkakan. Och då blir det - när det finns - Gammaldags mjölk. Utan finfördelat fett.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av 1956 »

...Eller som Kjell-Olof Feldt sa för en hel del år sedan när literpriset på mjölk var som mest "på tapeten"; Mjölk, det är väl inget vuxna människor dricker!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Mölle-Mats »

cgn1954 skrev:Det här med mjölk (endast OT Sture - men du tog upp MJÖLK)....
Ja det där med mejeriprodukter i allmänhet och mjölk i synnerhet, ja.

För i dagarna ett år sedan så åkte jag på en reumatisk infektion med rejäl muskelvärk i hela kroppen och hög feber (därav blev till min stora sorg inte Sv Jvm:s jultåg till Malmö och triangelkörning Ä-holm-Kattarp-Åstorp-Ä-holm filmade då), och fick söka läkarvård. För att dämpa smärtorna till uthärdlig nivå så fick jag ordinerat en cortison-kur, och blev i samband med det även skickad på en skelettundersökning då cortisonet tydligen tar hårt på skelettet. Och jodå, jag var klart i riskzonen för att utveckla skelettskörhet, och det var ju inga nyheter som jag mottog med någon större glädje precis (det var den här dagens understatement) ... :evil:

Jag blev då rådd av sköterskan som utförde skelettundersökningen att äta mycket mejeriprodukter - fr a ost - för att få i mig kalk, och inledningsvis så hörsammade jag detta.

En tid senare så kom jag i kontakt med en dam som är mycket kunnig inom alternativ hälsovård, och hon skrattade rakt ut åt detta råd! Enligt henne så är komjölk (och därmed relaterade produkter) avsedda för en annan bakterieflora - kalvarnas - än den som vi människor har i våra magar, och därför så tillgodogör vi oss inte de nyttigheter som trots allt finns i mjölken.

Och när det gäller just min urkalkning av skelettet så hävdade hon att det beror på att min kost varit felaktig, jag har intagit alldeles för mycket sådan fast föda och drycker som försurar miljön inne i kroppen. Och vad är det som försurar våra innanmäten? Jo, allt sådant som vi lärt oss att det är "gott", rött kött (där svinkött är värst, tätt följt av nötkött), kolsyrade drycker, alkohol, "snabba" kolhydrater och - håll i er nu, kaffe! Även komjölk-produkter är försurande enligt henne (men där har jag hört motsatsen hävdas på annat håll, så det får vi kanske ta med en nypa salt!?!).

Kroppen strävar efter att hålla ett så neutralt pH-värde som möjligt, så för att motverka försurningen så "lånar" den kalk där den kan få tag på det - ur skelettet! Min alternativa hälsovårds-gurus råd är att äta basisk mat, vilket är "sådant som lever" (grönsaker och frukt) samt att dricka vanligt vatten (en liter per 25 kg kroppsvikt per dag är rekommendationen) - utan tillsatt kolsyra. Därmed hjälper vi kroppen på bästa sätt att hålla ett neutralt pH-värde så att den inte behöver "nalla" kalk från skelettet.

Så i mitt fall så kunde jag bara konstatera att jag hittills i mitt liv levt fullständigt totalt fel (efter att ha överkonsumerat allt det som är "farligt" under massor av år, så bantade ju dessutom ner mig rätt rejält för några år sedan med en lchf/GI-inspirerad diet. Denna bestod ju i mångt och mycket av massor av "osockrad" youghurt (som förstås var sötad med aspartam i stället, som om det skulle vara bättre än socker!?!), ostar, kött och proteiner, och till det så drack jag mestadels kolsyrat mineralvatten + stora mängder kaffe.

Det senaste halvåret har jag dock lagt om kost och vätskeintag rätt drastiskt, äter mestadels sallader och dricker kylskåpskallt kranvatten till och försöker undvika kaffe så gott jag förmår, och måste säga att jag mår bra av det!

Min förhoppning är att min hälsa - som jag nog måste säga är oförskämt god med tanke på hur jag misskött mig här i livet - ska förbli god även nu när jag kommit upp på ålderns höst. Och för att återvända till dagens tema - mjölk - så går den helt fetbort från min meny!

Men visst har även jag en historisk koppling till mjölkkannor och att hämta färsk spenvarm mjölk hos grannen tvärs över vägen efter kvällsmjölkningen, så dagens kalenderavsnitt väckte ju en del nostalgiska minnen till liv även hos mig.
Also sprach der Matserschmitt!

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Sture Bylén »

Händer det något i Nya Rossberga, då?
Nja, man börjar väl känna att julen nalkas och uppmärksamheten splittras en smula.
Den senaste bilden jag visade såg ut så här. Jag har alltså salat ut uppställningsbangården lite för att få plats med de cellplastblock som ska hindra/försvåra för åskådarna att se vilka tågset som strax ska dyka upp och överraska dem.

Bild

Så här ser det ut framifrån.

Bild

På hyllkanten har jag nu skruvat fast en 8 cm hög sarg. Sargen sticker upp ett par cm ovanför hyllans nivå och ska vara ett stöd för det kommande cellplastblocket.

Bild

Nu gäller det att bestämma hur hög cellplasten bör vara för att hindra insyn. Uppe på cellplastblocket ska det också finnas en ridå av garnar. Innan jag börjar laborera med cellplast och garn vill jag visualisera det hela lite enkelt. Jag använder därför målad wellpapp. Med min höjd över havet (178 cm) blir det den här höjden på ridån. Jag klarar då att precis kika över kanten för att kunna se tågen på bangården.

Bild

Sedan är då frågan om jag verkligen kan ”hindra” folk att kika in på bangården. Tja, jag skulle kunna göra ridån 30 cm högre och själv stå på en pall men då skulle hela arrangemanget bli alltför dominerande. Och hur man än gör så finns det ju människor som helt enkelt bara måste kika där man inte vill. Samma sorts människor som måste känna på färgen när det står ”nymålat”.

Ett sätt att påverka detta kan vara göra området mindre intressant genom att arrangera belysningen på lämpligt sätt. På de tidigare bilderna har jag haft belysningen tänd i hela taket. Så har jag aldrig när jag visar anläggningen. Då släcker jag allmänbelysningen och belyser bara själva anläggningen. Då skulle det kunna se ut så här. Inte så inbjudande kanske om resten av rummet är ett listigt upplyst landskap.

Bild

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Stefan S »

PeO skrev:Arla och särla är mjölken en pårla!
Mjölkbord bör byggas stabila, det kan vara Willie Weaver eller Harvey Wallbanger som kör mjölkbilen.
https://www.oppetarkiv.se/video/3710534 ... interduell
En klassiker
Den är underbar som de flesta av Lars Mohlins produktioner [JC_doubleup.gif] .

Har faktiskt en sådan där mjölkkanna på landet som min mamma använde när hon var liten för att hämta mjölk hos bondgården i närheten. Den användes när jag var liten till att plocka bär i.

Stefan

ps, jag har en äldre typ av handvevad gräddvisp(med ett trähandtag) som jag använder ibland men oftast så använder jag en vanlig handvisp för att vispa grädde. Snabbt och smidigt. ds

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Johan Molin »

Kommentarer till Mölle-Mats:
1. Om man gör studier av saker och ting (till skillnad från antikens Aristoteles och grabbarna) vilket var bla Galileis och Newtons starka sida, så finner man att kaffe i lagoma mängder skyddar mot hjärtkärlsjukdomar. Gör man dessutom flera studier som visar samma sak så ökar detta antagande i betydelse. Skillnaden är att koka ihop ett spekulativt tyckande. En person som gör så har i varje fall tidigare brukat kallas för "charlatan".

2. När det gäller kommentaren om komjölksprodukter tycker jag i all blygsam enkelhet att jag aldrig har hört talas om en kalv som äter ost ... :-BS

Användarens profilbild
Asgeir
Inlägg: 83
Blev medlem: 13 feb 2016, 05:49
Ort: Torshälla

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Asgeir »

Äntligen börjar vi snacka lite riktiga drycker efter alla avsnitt om Kaafi som vissa värmlänningar säger.

https://youtu.be/SnNacGSMyPE

Mjölk är livet och något ska man ju dö av så varför inte av Mjölk? ;)

Den här garnridån för att gömma uppställningsplatsen har jag länge varit skeptisk mot men redan såhär på wellpapp-stadiet så tycker jag den ser riktigt lovande ut och skogen kommer nog göra en bra "paus" mellan Morshyttan/Markusbo och Nya Rossberg. [JC_doubleup.gif]

Det är ju något speciellt med en välvuxen skog, måste vara något i själen hos oss nordbor.
Oscar Zettervall

Användarens profilbild
FredrikÅ
Inlägg: 950
Blev medlem: 09 mar 2013, 22:40

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av FredrikÅ »

Din trevliga kalender tar ju uppmärksamheten från ombyggnaden.
Vilken lyx att ha ett helt rum - eller hus för den delen, till sitt förfogande.
Själv får man smörja in sig i konsistensfett för att åla sig fram till den egna anläggningen :-BS

Uppställningsspår eller dold rangerbangård är ett måste tycker jag. Lätt att bortse ifrån när man i all sin iver vill bygga på själva anläggningen. Hur har du tänkt att "se" vilket tågset du skall köra med? Någon form av spårindikering eller kikar du helt sonika ned på spåren?
Själv kör jag okulär indikering (ned på knästående och försöker urskilja vilket tåg som rör sig :-BS :-BS :-BS )
Det ser genomtänkt och fint ut Sture [JC_doubleup.gif]
/Fredrik

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Sture Bylén »

Asgeir skrev:Den här garnridån för att gömma uppställningsplatsen har jag länge varit skeptisk mot
Va´? Litar du inte på mitt omdöme??? :o :o
Skämt åsido, det är ju något av en försöksvariant men jag tror att det kan bli skapligt. Visst, ett angränsande rum som tågmagasin hade förstås varit bättre men nu har jag bara mina 26 kvm att hålla till på. Dags att plocka fram det gamla ordspråket igen, alltså: "Får man inte den man älskar, får man älska den man får".
FredrikÅ skrev:Hur har du tänkt att "se" vilket tågset du skall köra med? Någon form av spårindikering eller kikar du helt sonika ned på spåren?
Jag kör enligt KISS-metoden och försöker eliminera allt som öht kan krångla. Garnridåns höjd anpassas till min längd så jag enkelt kan kika ner på bangården. Garnridån placeras löst på underlaget så att jag vid eventuell urspårning bara lyfter bort en garnridåsektion så kommer jag enkelt åt att åtgärda urspårningen.
FredrikÅ skrev:Din trevliga kalender tar ju uppmärksamheten från ombyggnaden.
Tack för det, och då är det dags att öppna nästa lucka.
Hittills har det ju nästan bara varit livets nödtorft i den här kalendern men idag kör vi lite lyx.


Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av P Falk »

Ja, ett sådant reseur ligger även hos mig därhemma, men tyvärr fungerar det inte längre. Första gången jag såg ett var nog hos mormor.
Ja, den där skådisen ja. Det fanns ju ett gäng privatdeckar o polisfilmer på 70-80 talet. Men Mr Savalas var nog inte någon av mina favoriter. Gillade mannen med regnrock och cigarr (Columbo) bättre.. :-CO Men det var inte därför jag bytte efternamn.. ;)
Men en o annan klubba gick nog åt under inspelningen..
Men minns du vad hans medhjälpare hette o relationen till kriminalinspektörn på New Yorks gator?
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Johan Molin »

Som sagt, till nästa avsnitt får jag ta mig ett glas Kojak.

Håller f ö med om Columbo. Hans svenske kusin lär f ö dyka upp i trakten kring Hästholmen framöver, en motsvarighet till Columbos bil står och väntar på honom ...

Användarens profilbild
P Ekstrand
Inlägg: 623
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:33
Ort: Ingarö
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av P Ekstrand »

Hej !

Jag tycker verkligen du ska bygga över den dolda
bangården med ett löstagbart berg ....

Du kan det verkligen bli en överraskning vad som
kommer fram och du behöver inte gömma området
utan kan göra något fint landskap.

Synd att "slösa" bort utrymmet på en mörk garnridå
som man nog ändå om man är olydig kan kika över :-)

Mvh
Pär

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Stefan S »

Lagonda annonserade i SE på 50-talet, helsides annonser i varje nummer. Tror det var dom som i början av 50-talet annonserade en klocka som var extra stryktålig för den hade suttit fastbundet på en hjuleker på ett D-lok och färdats långa sträckor . :-CO

Ett ihopfällbart reseväckarut har jag säkert någonstans hemma eller på landet men jag hittade ett ihopfällbart digitalt reseväckarur.

Jag är ju stofil i det mesta utan musik så jag har en vanlig väckarklocka som ringer när jag skall gå upp. Jag har faktiskt en smart telefon som jag fick av min särbo i somras men jag har inte känt att jag behöver den, klara mej bra med min enkla telefon (har t o m fast telefoni hemma).

Telly Savalas bror som var med i Kojak hette Georg Savalas men stod i början av serien med i roll listan som Demosthenes.

Stefan

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av ford1929 »

Ur led är tiden ;)
Roger(Forden)

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Sture Bylén »

P Falk skrev:Ja, ett sådant reseur ligger även hos mig därhemma, men tyvärr fungerar det inte längre.
Dags för en nyinvestering då. kanske? https://www.tradera.com/search?q=resev% ... tegoryId=0
P Falk skrev:Gillade mannen med regnrock och cigarr (Columbo) bättre.. :-CO Men det var inte därför jag bytte efternamn.. ;)
Va´? har du tagit dig namnet Falk? Du hade ju också kunnat ta namnet Sarstedt eller Sellers eller Paul-and-Mary m.fl. Själv har jag ju inte så mycket att välja på om jag skulle byta efternamn. :(
P Falk skrev:Men minns du vad hans medhjälpare hette o relationen till kriminalinspektörn på New Yorks gator?
Nej, tyvärr. Det här var nog under min värsta "i-svängen-period" och då blev det inte så mycket TV-tittande.
Johan Molin skrev:Som sagt, till nästa avsnitt får jag ta mig ett glas Kojak.
Yes, där satt den! [JC_doubleup.gif] :D
P Ekstrand skrev:Jag tycker verkligen du ska bygga över den dolda bangården med ett löstagbart berg ....
Jag uppskattar dina synpunkter men här är jag benhård. Nåja nästan, i alla fall...Om det visar sig att min planerade lösning blir alldeles åt fanders kan jag ganska enkelt ändra till det du föreslår. Att göra tvärs om är inte lika enkelt. Och om jag skulle strunta i min lösning och i stället lägga locket på, så att säga, så skulle jag ständigt undra hur det hade blivit om jag i stället hade valt den öppna planlösningen.
P Ekstrand skrev:Synd att "slösa" bort utrymmet på en mörk garnridå
Men poängen är att jag ska stå lite i dunklet och köra så att jag inte förstör utsikten över ett välupplyst, vackert landskap. (Du hör att jag är laddad med argument. ;) )
Stefan S skrev:Telly Savalas bror som var med i Kojak hette Georg Savalas men stod i början av serien med i roll listan som Demosthenes.
Oj, vilka specialkunskaper. "Demosthenes", hade han sluddrigt uttal?
ford1929 skrev:Ur led är tiden
Ha, ha, "ur" "LED" "tiden". Där fick du till det Roger! [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
P Ekstrand
Inlägg: 623
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:33
Ort: Ingarö
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av P Ekstrand »

Hej !
Sture Bylén skrev:
P Ekstrand skrev:Synd att "slösa" bort utrymmet på en mörk garnridå
Men poängen är att jag ska stå lite i dunklet och köra så att jag inte förstör utsikten över ett välupplyst, vackert landskap. (Du hör att jag är laddad med argument. ;) )
Det blir bra det också [JC_doubleup.gif]
Du kan vara en del av granridån, gärna med gröna kläder också :-BS

MvH
Pär

belore
Inlägg: 306
Blev medlem: 29 dec 2011, 19:54
Ort: Rättvik
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av belore »

P Ekstrand skrev:
Synd att "slösa" bort utrymmet på en mörk garnridå
Sture Bylén skrev:
Men poängen är att jag ska stå lite i dunklet och köra så att jag inte förstör utsikten över ett välupplyst, vackert landskap. (Du hör att jag är laddad med argument. )

P Ekstrand skrev:
Det blir bra det också
Du kan vara en del av granridån, gärna med gröna kläder också
Sture kan stå där :-CO i gröna kläder med näverhatt och säga "kollikock" eller vad det nu var som Skogsmulle hade som hälsningsfras.

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Sture Bylén »

Vilken bra idé med gröna camouflagekläder, grabbar. Det köper jag direkt. [JC_doubleup.gif]
Men mössan måste förstås vara ljusblå för huvudet kommer att sticka upp ovanför garnskogen och avteckna sig mot himlen. :idea:

Bild

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Traveller »

Sture Bylén skrev: Bild
Jeg tror dette kan bli en bra løsning, kanskje særlig om du føyer til noen cm med 3D garner (garnor?) foran kulissen.

Jeg har vært litt med i Fremo, og der er det helt vanlig at oppstillingsstasjonen er helt åpen. Det fungerer også bra, men i Fremo-sammenheng er jo folket inneforstått med at dette er off stage. For et mer allment, nostalgisøkende publikum fungere det kanskje ikke like bra.

En mellanstor bild - 600 px bred

En mellanstor bild - 600 px bred

En mellanstor bild - 600 px bred

En mellanstor bild - 600 px bred

En mellanstor bild - 600 px bred

En mellanstor bild - 600 px bred
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Användarens profilbild
Asgeir
Inlägg: 83
Blev medlem: 13 feb 2016, 05:49
Ort: Torshälla

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Asgeir »

Trots att jag aldrig sett ett avsnitt vad jag kan komma ihåg så vet jag ju självklart (utan att fusk-googla) att det är Kojak med sitt trademark en godisklubba i munnen och skådisen hette Telly Savalas.

Bonustrivia: Han är gudfar till skådespelerskan Jennifer Aniston mest känd som Rachel i tv-serien Vänner, hennes Pappa skådisen John Aniston var bästa kompis med Telly och bägge var av grekiskt ursprung.
Oscar Zettervall

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Sture Bylén »

Traveller skrev:Jeg tror dette kan bli en bra løsning,
Äntligen en modellbyggarvän med lite visioner. Tack! [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]
Asgeir skrev:Trots att jag aldrig sett ett avsnitt vad jag kan komma ihåg så vet jag ju självklart (utan att fusk-googla) att det är Kojak med sitt trademark en godisklubba i munnen och skådisen hette Telly Savalas.
Bonustrivia: Han är gudfar till skådespelerskan Jennifer Aniston mest känd som Rachel i tv-serien Vänner, hennes Pappa skådisen John Aniston var bästa kompis med Telly och bägge var av grekiskt ursprung.
Imponerande kunskaper, Oscar! [JC_doubleup.gif]


Svaret på gårdagens fråga var, som sagt, att TV-deckaren hette ”Kojak” och att skådespelaren hette Telly Savalas.
De amerikanska TV-deckarna var(är?) kanske inga större förebilder när det gäller mans- och kvinnorollerna. Dessa ord leder oss direkt in i lucka 9.


belore
Inlägg: 306
Blev medlem: 29 dec 2011, 19:54
Ort: Rättvik
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av belore »

Vi tillhör dem som fortfarande slår en hel del med lie och hos oss är det faktiskt jag som får dra veven och Pia som slipar liebladen.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Johan Molin »

Re dagens gåta: Jag har försökt använda en sådan mackapär för att vecka tegeltak ( uthuset till skräddaren i Väderstad ), vilket inte var så lätt, eftersom aluminiumfolien hela tiden drog åt ett och samma håll, varför veckningarna inte blev raka. Det är möjligt att det fungerar bättre med örngottsband, men det har jag inte testat ...

Jag såg att hygrometern var gjord i Schwarzwald, trakten som ju rätteligen är hemvisten för tillverkningen av gökur också. Fast Orson Welles levde i villfarelsen att de gjordes i Schweiz ...

Senast redigerad av Johan Molin den 09 dec 2017, 08:52, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
FredrikÅ
Inlägg: 950
Blev medlem: 09 mar 2013, 22:40

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av FredrikÅ »

God morgon,
Idag är det iallafall för mig, ofattbart att vi har haft denna märkliga människosyn. - och det var ju inte speciellt länge sedan heller.
Lite framsteg gör ju (män)-skligheten trots allt :-BS
Har ingen aaaning om vad mojängen är för något.
Pastaverktyg?
/Fredrik

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av ford1929 »

Gissar på en "Snåltving" ;)
Roger(Forden)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Johan Molin »

Johan Molin skrev:Re dagens gåta: Jag har försökt ... vecka ... Det är möjligt att det fungerar bättre med örngottsband, men det har jag inte testat ...

Erlind
Inlägg: 34
Blev medlem: 09 jan 2016, 17:19

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Erlind »

Tack Sture för ännu ett trevligt avsnitt av din härliga julkalender [JC_doubleup.gif]
Mysig och nostalgisk folkbildning - även om allt (som framgår av dagens lucka) inte var bättre för....

Ser mkt fram emot att se fler föremål från föräldrahemmet - alltid intressant, även för oss avtrubbade 70-talister ;)
Mvh Erik

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Stefan S »

Min mormor och morfar hade ett väderur hemma hos sej. Det har t o m funnits som plastmodell från mitt favoritföretag, Lindberg

Bild

Ang jämställdhet så finns det ju fortfarande politiker som inte vill hälsa på kvinnor...........

Spännande att se vilka fler gamla föremål (som man kan ha glömt) som du skall presentera framöver [JC_doubleup.gif]

Stefan

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av cgn1954 »

Vi skippar konsekvent BMW:s navigatorer och kör med TomTom sen många år. Och vi väljer alltid rösten Astrid, GPS:en har helt enkelt fått samma namn som rösten. Vi testade även John Cleese röst men han var så förbenat elak vid felkörning så det blev Astrid.

Mojängen: Trimma mustaschen med kanske? :-BS
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Johan Molin »

Ska man vara petig så heter manicken krustång. Jag har ärvt min av min mormor.

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Traveller »

Også for herrer?

En mellanstor bild - 600 px bred

Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Stefan S »

Frode levererar som vanligt [JC_doubleup.gif]

Bild

Stefan

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Sture Bylén »

belore skrev:hos oss är det faktiskt jag som får dra veven och Pia som slipar liebladen.
Du är ett föredöme vad gäller att "lämna plats" åt kvinnan, Bertil! [JC_doubleup.gif]
Johan Molin skrev:Jag såg att hygrometern var gjord i Schwarzwald, trakten som ju rätteligen är hemvisten för tillverkningen av gökur också. Fast Orson Welles levde i villfarelsen att de gjordes i Schweiz ...
Den är en höjdare, Johan, och då syftar jag förestås inte på hygrometern utan på "Tredje mannen". [JC_doubleup.gif]
FredrikÅ skrev:ofattbart att vi har haft denna märkliga människosyn
Ja, rent allmänt kan vi ju ändå konstatera att det hänt en del (ex kvinnliga nyhetsuppläsare) trots att det finns avarter än idag.
ford1929 skrev:Gissar på en "Snåltving"
Ett verktyg för tillverkning av rundlogar, eller...? :?
Erlind skrev:Ser mkt fram emot att se fler föremål från föräldrahemmet
Hm... vi får se vad det kan bli. Kanske något redan i morgon....
cgn1954 skrev:Vi skippar konsekvent BMW:s navigatorer
Här har vi ännu en föregångsman. Bravo, Göran!! ;) (Funderade lite på om du skulle ta illa upp av exemplet...)
Traveller skrev:Også for herrer?
Nja, nu var det ju inte en locktång, egentligen.

Bild

Och så var det dags igen, då! :evil:

Bild

Nåja, verktyget var som sagt en krustång som användes till att krusa banden på örngotten.

Hopas vi ses i morgondagens lucka.

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av ford1929 »

Snåltving är ett verktyg till att klämma ut det sista ur tandkrämstuben tex. ..
Jag trodde det var en sån ;)
Roger(Forden)

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Sture Bylén »

ford1929 skrev:Snåltving är ett verktyg till att klämma ut det sista ur tandkrämstuben tex. ..
Aha, ja, det skulle den nog också kunna användas till. [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av cgn1954 »

ford1929 skrev:Snåltving ...
Sannolikt godkänt i ett hållbarhetsperspektiv.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av cgn1954 »

Sture Bylén skrev:Funderade lite på om du skulle ta illa upp av exemplet...
Haha, tack för omtanken. Gillar bilen, jag har ingen som helst relation till BMW-direktörer som krälar i kundstoftet vilka i sin tur kräver en manlig röst i GPS:en - jamen - hur j-a löjligt patetiskt är det?

(Ursäkta att jag svär i din tråd över denna s.k. manlighet).

PS Lite OT: Imorgon söndag blir det SKÅJ tåg till Nora och ett efterlängtat julbord i en finfin 40-tals restaurangvagn på hemvägen. Tradition och mycket rekommenderat. Avund är tillåtet.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Mölle-Mats »

cgn1954 skrev:PS Lite OT: Imorgon söndag blir det SKÅJ tåg till Nora och ett efterlängtat julbord i en finfin 40-tals restaurangvagn på hemvägen. Tradition och mycket rekommenderat. Avund är tillåtet.
Avund på! :evil: Jag förmodar att ni ska åka med en sväng med NBVJ:s jultåg också!?! Varmt och gott i vagnarna med värmen från ångvärmefinkan har jag hört ryktas. Och morsa gärna på "Lampan" i förarhytten på SJ B 1267 och hälsa från mig!

Själv får jag hålla tillgodo med att betitta/bevideofilma Skånska Järnvägars jultåg Brösarp-St Olof (och medhavd matsäck i das Auto), men det är inte fy skam det heller! :-T
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av cgn1954 »

Mölle-Mats skrev:Själv får jag hålla tillgodo med att betitta/bevideofilma Skånska Järnvägars jultåg Brösarp-St Olof (och medhavd matsäck i das Auto), men det är inte fy skam det heller! :-T
Tja, förutom en sannolik behövd VW i dramat så är det inget synn om dig alls. :-J

Rekommenderar:
  • ostmacka med färsk paprika - snorgott (på lokalmål, betyder på svenska Väldigt Gott)
  • äggmacka med Kalles randiga - snorgott (på lokalmål, betyder på svenska Väldigt Gott)
  • korvmacka med korv av struts - ni anar inte!
(Uhhh.... såg att det är Stures tråd - ursäkta alla OT - det är bara MM:s fel).
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Sture Bylén »

cgn1954 skrev: ursäkta alla OT - det är bara MM:s fel)
Som vanligt, med andra ord. :mrgreen:



Verktyget i gårdagens fråga var alltså en krus-tång som man (förr?) använde för att få snyggt veckade band på sina nymanglade örngott.


Nu över till lucka 10.
Det sägs ibland att det är svårt för gammalt folk att hänga med i dagens digitala utveckling. Frågan är om allting var så mycket enklare förr? Vad sägs till exempel om pensionsutbetalningarna 1948?


Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av ford1929 »

[JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]
Roger(Forden)

Användarens profilbild
FredrikÅ
Inlägg: 950
Blev medlem: 09 mar 2013, 22:40

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av FredrikÅ »

Tackar för dagens tillskott avseende allmänbildning. Jag har aldrig hört talas om dessa kört. Intressant [JC_doubleup.gif]
Och tack för ditt jobb med kalendern Sture.
Mvh
Fredrik

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Traveller »

Takk for interesant innslag! [JC_doubleup.gif] Jeg jobbet selv på postkontor tidlig på 1980-tallet, og dagen før pensjonen kom (den 12., hva jeg husker) kom det digre forsendelser med sedler til kontoret - sekkevis med penger som skulle stables i hvelvet. I løpet av en morgenvakt på "pensjonsdagen" kunne det gå flere årslønner gjennom kassen og all seddeltelling skjedde naturligvis manuelt ...

Jeg må likevel arrestere deg for en faglig feil :=u For pensjonssytemet er ikke gjennomsnittlig levealder så interessant, men forventet levealder den dagen da man går i pensjon (såkalt aktuarisk levealder ved f.eks. 67 år). Lav gjennsomsnittlig levealder for hele befolkningen "før" skyldes nok høyere barnedødlighet enn vi er vant til i disse antibiotikatider. Men hadde man først karret seg til å bli 67 år, holdt man som regel en god stund til!

Mvh Traveller (både postalt og historiefaglig belastet)
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Stefan S »

Något av de borgerliga partierna hade en annons som var en travesti på den socialdemokratiska, typ gärna medalj men pensionera honom först (och med en karikatyr av Erlander i tavelramen).

Stefan

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Sture Bylén »

Tack mina herrar! :D [JC_doubleup.gif]
Ett speciellt tack till Traveller för förtydligandet om genomsnittsålder och förväntad levnadsålder. Det är som jag brukar säga: På Mötesspåret finns häpnadsväckande kunskaper i de mest skilda ämnen. :D [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
Peking
Inlägg: 405
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:34
Ort: Norrköping

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Peking »

När möts uppskattad medlivslängd och pensionsålder? Troligen innan jag går i pension alltså kan jag sluta pensionsspara och köpa hobbyprylar medans jag lever :-BS
Ha ha kul avsnitt Sture [JC_doubleup.gif]

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Mölle-Mats »

Tack för en intressant genomgång av forna tiders pensionssystem. Jag undrar bara - hur överlevde dina morföräldrar på så lite pengar? :shock:

Nå, här kommer en liten hälsning från "öster om len" som jag besökte idag inom ramen för mitt hJulkalender-projekt, den här ståtliga granen i Skepparp ser väl ut som att den skulle kunna vara den verkliga förebilden till din 42 centimeters julgransmodell i wellpapp? Ingen liten fjomplig "julgarn" det där inte! :mrgreen:
000 Förebilden till Stures 42 cm gran.jpg
Och som synes så kom det lite maaasmöggel i Skåne (i alla fall på baksidan av landskapet) lagom till årets sista jultåg skulle köras vid Skånska Järnvägar i Brösarp.
Also sprach der Matserschmitt!

Skriv svar

Återgå till "Min Anläggning"