Toppbilden, visa:    


Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Sture Bylén »

Stefan S skrev:Du kan köpa modellen den från den välkända brittiska postorderfirman Hannants
Utmärkt! Då kör jag den varianten. Tack!! :D

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Stefan S »

HLS skrev:Finns 1:72 modeller på engelska ebay, två denna vecka, för billiga pengar

https://www.ebay.co.uk/itm/Airfix-1-72- ... Sw4PxaFHxv

https://www.ebay.co.uk/itm/Airfix-1-72- ... SwEEBaFCb4
Fast det är en Superfreighter, den senare förlängda varianten.(tror den tog en bil extra)

Stefan

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av HLS »

Stefan S skrev:
HLS skrev:Finns 1:72 modeller på engelska ebay, två denna vecka, för billiga pengar

https://www.ebay.co.uk/itm/Airfix-1-72- ... Sw4PxaFHxv

https://www.ebay.co.uk/itm/Airfix-1-72- ... SwEEBaFCb4
Fast det är en Superfreighter, den senare förlängda varianten.(tror den tog en bil extra)

Stefan
Stämmer bra, men det var de enda Bristol Freighter modellerna som fanns att köpa den dagen. Airfix hade även en Mk31 en gång i tiden, jag har byggt den men den försvann i en flytt..
Rekommenderar dock en ny titt på ebay.co.uk med jämna mellanrum. Där om någonstans hittar man gamla Airfix modeller.
Att regga sig som köpare på eBay är jätteenkelt, och kopplar man PayPal till så har man den säkraste combon som finns för shopping på nätet och därtill största sortimentet. Rekommenderas varmt!
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Stefan S »

HLS skrev:
Stefan S skrev:
HLS skrev:Finns 1:72 modeller på engelska ebay, två denna vecka, för billiga pengar

https://www.ebay.co.uk/itm/Airfix-1-72- ... Sw4PxaFHxv

https://www.ebay.co.uk/itm/Airfix-1-72- ... SwEEBaFCb4
Fast det är en Superfreighter, den senare förlängda varianten.(tror den tog en bil extra)

Stefan
Stämmer bra, men det var de enda Bristol Freighter modellerna som fanns att köpa den dagen. Airfix hade även en Mk31 en gång i tiden, jag har byggt den men den försvann i en flytt..
Rekommenderar dock en ny titt på ebay.co.uk med jämna mellanrum. Där om någonstans hittar man gamla Airfix modeller.
Att regga sig som köpare på eBay är jätteenkelt, och kopplar man PayPal till så har man den säkraste combon som finns för shopping på nätet och därtill största sortimentet. Rekommenderas varmt!
Har aldrig hört talas om att Airfix haft en MK31, däremot fanns det en konverteringssats från tyska Airmodel så man kunde bygga en med Airfix Superfreighter som bas . Men nu är den en Mk 31 i 1/72 på gång från tjeckiska FLY

https://www.hannants.co.uk/product/YLF72033

Lite mer info om Ozmodels modell

http://www.hyperscale.com/2017/reviews/ ... ewbg_1.htm

Stefan

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av P Falk »

Trevligt med den fina filmen från jubileet nere i Italien. :-J
Och fantastiskt att du kunde vara med där på plats och se det med egna ögon.
Det är ibland otroligt vilka vägar en modelljärnvägshobby kan leda till. [JC_doubleup.gif]
Lycka till på mässan i helgen! :=KOMP
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Stefan S »

Kom precis på att det finns en till modell som passar i det här sammanhanget, svensk/polska Marivox SAAB 17 som t o m har med Ethiopiska dekaler.

Bild

Finns att köpa hos Rebell Hobby

https://www.rebell.com/plastic-models/f ... cturer=757

Stefan

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Sture Bylén »

Stefan S skrev:Du kan köpa modellen den från den välkända brittiska postorderfirman Hannants
Ja, då var den beställd. Min plan(!) är nu att den ska få hänga i en tråd ovanför Einar Anderssons barndomshem, banvaktstuga 109, Markusbo. Jag tror att skala 1:144 då kan ge ett "lagom" intryck. (Jag inser nu förstås att nackhåren reser sig på alla granhöjds- och skalafundamentalister men det sk-ter jag i. ;) )
Stefan S skrev:Kom precis på att det finns en till modell som passar i det här sammanhanget, svensk/polska Marivox SAAB 17 som t o m har med Ethiopiska dekaler.
Ha, ha, det här kan nästan bli en "separat-utställning" om det svenska Etiopienprojektet för 70 år sedan. :D )
P Falk skrev:Det är ibland otroligt vilka vägar en modelljärnvägshobby kan leda till.
Ja, sannerligen. Ganska långt ifrån Stig-Helmer-bilden av MJ-hobbyn. :D
P Falk skrev:Lycka till på mässan i helgen!
Tack, det var en välbesökt och trevlig tillställning. Men nu är jag lite mör efter den sista tidens aktiviteter "utanför stationshuset". Det är skönt att vara hemma igen och kunna fokusera på anläggningsbygget. Idag ska jag börja med att städa i stationshuset. Jag höll på febrilt in i det sista innan Italienresan och då blev det väldigt stökigt. När man upptäcker att man ägnat 20 minuter åt att, utan framgång, leta efter en skruvmejsel, så är det dags att röja.

Men när röjningen är klar ska jag koppla in den nya uppställningsbangården till den nya kassa-apparaten.( :evil: )

Bild

Mycket tid har alltså gått förlorad de sista två veckorna så nu gäller det att sätta fart. Idag är det 580 dagar till nyinvigningen den 29 juni 2019. Från byggstarten har det alltså gått åt 66 dagar. Det krymper.... :(

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av ford1929 »

Kassalådan :-CO

Japp då tar vi fram stridsyxan ;)
Roger(Forden)

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av PeO »

ford1929 skrev:Japp då tar vi fram stridsyxan ;)
Skönt, då får vi andra något att läsa :-BS

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Stefan S »

Kul att man kan bidraga med lite info om plastmodeller, ett område där jag är betydligt mer insatt än på tågområdet (Kleinbahn undantaget) :)

Stefan

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av ford1929 »

PeO skrev:
ford1929 skrev:Japp då tar vi fram stridsyxan ;)
Skönt, då får vi andra något att läsa :-BS
Japp dår är striden i gång ;)
Roger(Forden)

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av ford1929 »

Blev det tåg eller buss hem :?:
Roger(Forden)

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Sture Bylén »

Stefan S skrev:Kul att man kan bidraga med lite info om plastmodeller,
Forumverksamhet när den är som bäst! [JC_doubleup.gif]
ford1929 skrev:Blev det tåg eller buss hem
Tåg hela vägen, faktiskt. Och det avgick på minuten och ankom på minuten.
[JC_doubleup.gif] Heja SJ!

Användarens profilbild
FredrikÅ
Inlägg: 950
Blev medlem: 09 mar 2013, 22:40

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av FredrikÅ »

Rejäl utbyggnad på G ser jag.
Skönt att inte vara sysslolös :-BS
/Fredrik

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Sture Bylén »

FredrikÅ skrev:Rejäl utbyggnad på G ser jag.
Jajamen Fredrik, det där med ”färdig anläggning” kan man ju se på lite olika sätt. ;)

Nå, har det hänt något i Nya Rossberga de senaste dagarna?
Ja, en del faktiskt, även om det inte är så spektakulärt. Om man tittar på nedanstående bild ser man att de löst nedhängande sladdarna nu är borta och att alla sladdar ”ut och in” är hopsamlade i två knippen bakom själva ställverket. Det betyder att den nya bangården är inkopplad och provkörd. Ja, hela anläggningen är nu faktiskt inkopplad och provkörd.

Det här projektet har varit något av en pärs och på ett obehagligt sätt påminnande om ett intelligenstest. :( Jag har alltså fört över hela den befintliga inkopplingen av Morshyttan-bangården (med alla dess olikfärgade sladdar :( ) till det nya ställverkets högra sida. Dessutom har jag kopplat in hela den nya uppställningsbangården i det nya ställverkets vänstra sida. Många sladdar var det som skulle hamna på rätt ställe… :?
Och några mystiska kortslutningar och glappkontakter uppstod givetvis som jag var tvungen att identifiera och åtgärda.

Nu funkar i alla fall allt men då upptäckte jag en annan malör. Grafiken, alltså tejpremsorna på ställverket, som visar nya bangården, stämmer inte riktigt vid vänstra infarten. Här får jag ta ställning till om jag kan leda om tejpremsorna på något vis eller om jag får borra nya hål, på nya ställen för några av växelomläggnings-tryckknapparna. Jag får grunna lite mera på detta…

Nästa steg då?
Jo, det blir att konstruera någon sorts prydlig hylla/hållare för de transformatorer och körkontroller som nu ligger huller om buller till vänster om ställverket. Återkommer om detta.

Bild

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Göran T »

Sture Bylén skrev:Det betyder att den nya bangården är inkopplad och provkörd. Ja, hela anläggningen är nu faktiskt inkopplad och provkörd.
Sådär ja! Bravo Sture! Hus- och landskapsbyggande kan starta före jul kanske?
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Sture Bylén »

Göran T skrev:Hus- och landskapsbyggande kan starta före jul kanske?
Ja, åtminstone "landskaps-karvandet".
Projektet har faktiskt gått bättre än väntat. Jag hade hoppats på att eventuellt ha hela banan elektriskt fungerande till jul och dit är det ju faktiskt mer än tre veckor. Dessutom har det fallit bort en vecka p.g.a. min oplanerade Italienresa.

Användarens profilbild
Asgeir
Inlägg: 83
Blev medlem: 13 feb 2016, 05:49
Ort: Torshälla

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Asgeir »

Snyggt och prydligt som vanligt! [JC_doubleup.gif]

Hur är planen för landskaps/husbyggandet?

Grovforma all frigolit runt hela nybygget eller börjar du vid Markusbo och arbetar dig mot vänster och nya Rossberga?

Kommer du även här bygga frigolit mock-up:er först för att kolla så det ser rätt ut perspektivs-mässigt?

Ska bli riktigt kul att få följa det här :-JJ
Oscar Zettervall

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Sture Bylén »

Asgeir skrev:Hur är planen för landskaps/husbyggandet?
Grovforma all frigolit runt hela nybygget eller börjar du vid Markusbo och arbetar dig mot vänster och nya Rossberga?
Kommer du även här bygga frigolit mock-up:er först för att kolla så det ser rätt ut perspektivs-mässigt?
I grova drag ser min arbetsordning ut så här:

1. Fastsättning av lösa kablar på resten av anläggningen, dvs nybygget som inte är uppställningsbangård.
2. Målning av räler och slipers.
3. Grusning av banvall.
4. Lågvegetation på banvall.
5. Skulpterande av terräng på hela nybygget.
6. Färdigställande av bakgrundsmålning.
7. Tillverkning och målning av sarg.
8. Museiavdelningen. Pärmsnurror, draperier mm.
9. Frigolitmockuper.
10. Terrängfinish.
11. "Riktiga" husmodeller.

Jag gör alltså inte klart de olika bandelarna en och en utan jobbar med samma moment på hela anläggningen samtidigt. Nu ska jag iofs inte ta emot några betalande besöksgrupper på ett bra tag men det händer ju att modellbyggarkollegor tittar in. Det är då kul att ha en något så när visningsbar anläggning och det tror jag att jag snabbast uppnår med den metod jag skissat ovan.

Vädring av rullande mtrl, tillverkning av tallar och liknande "förfiningar" får alltså vänta ännu ett tag.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev: I grova drag ser min arbetsordning ut så här:
...
Jag gör alltså inte klart de olika bandelarna en och en utan jobbar med samma moment på hela anläggningen samtidigt. Nu ska jag iofs inte ta emot några betalande besöksgrupper på ett bra tag men det händer ju att modellbyggarkollegor tittar in. Det är då kul att ha en något så när visningsbar anläggning och det tror jag att jag snabbast uppnår med den metod jag skissat ovan.

Vädring av rullande mtrl, tillverkning av tallar och liknande "förfiningar" får alltså vänta ännu ett tag.
En bra arbetsordning, möjliggör ju att jag kan våldgästa och leka lite vid min nästa Dala-resa. Och då får jag väl ta med mig inte bara ett gästlok utan ett helt vädrat koltåg. Själv har jag ju lagt mig till med den omvända arbetsordningen, och börjar med det för mig viktigaste och roligaste - vädringen av det rullande materialet! :-BS
Also sprach der Matserschmitt!

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Sture Bylén »

Mölle-Mats skrev:Själv har jag ju lagt mig till med den omvända arbetsordningen, och börjar med det för mig viktigaste och roligaste - vädringen av det rullande materialet!
Ja, du satsar alltså på "tidigt visningsbart rullande material". Men vore det inte roligt att låta dessa välvädrade farkoster rulla genom ett snyggt landskap? ;)

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev:
Mölle-Mats skrev:Själv har jag ju lagt mig till med den omvända arbetsordningen, och börjar med det för mig viktigaste och roligaste - vädringen av det rullande materialet!
Ja, du satsar alltså på "tidigt visningsbart rullande material". Men vore det inte roligt att låta dessa välvädrade farkoster rulla genom ett snyggt landskap? ;)
På ett snyggt bangårdsområde menar du väl? :mrgreen:
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Asgeir
Inlägg: 83
Blev medlem: 13 feb 2016, 05:49
Ort: Torshälla

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Asgeir »

Ok [JC_doubleup.gif]
Oscar Zettervall

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Sture Bylén »

Första december idag. Då är det dags att öppna första luckan i julkalendern. Om man, som en del oseriösa kalenderkonstruktörer, startar den första advent, blir det ju i år bara 22 luckor att öppna….
Nostalgiinspektionen återuppstår nu med en rykande färsk 2017-upplaga. En berättelse om livet på landet på ”den gamla goda tiden”. En tidsresa bland gamla föremål och företeelser vi nästan hade glömt men som alla känner igen.


Användarens profilbild
FredrikÅ
Inlägg: 950
Blev medlem: 09 mar 2013, 22:40

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av FredrikÅ »

God morgon Sture,
Detta gjorde min dag!
Tack för att du tar dig tid och förgyller för oss andra [JC_doubleup.gif] :=KOMP
/Fredrik

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av P Falk »

Härligt Sture! Tack för en trevlig start på min arbetsdag! :=KOMP
Imorgon blir det att sätta klockan tidigt. Vem vet när nästa avsnitt dyker upp! [JC_doubleup.gif]
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Sture Bylén »

Mölle-Mats skrev:å ett snyggt bangårdsområde menar du väl?
Nä!
FredrikÅ skrev:Tack för att du tar dig tid och förgyller för oss andra
Tack för att du tar dig tid och tittar, Fredrik! :D
P Falk skrev:Tack för en trevlig start på min arbetsdag!
Tack själv! :D
Jag tänker mig att en del tittare börjar sin arbetsdag med att slå på datorn, hämta en kopp kaffe och medan man dricker kaffet tittar man om det är något nytt på sociala medier. Min ambition är dörför att avsnitten ska vara "kaffekopps-långa". Årets kalender har nog i genomsnitt något längre avsnitt än vad kalendern 2015 hade. Jag rekommenderar därför att du skaffar en något större kaffekopp, Peter. ;-)

modeljernbane
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 jan 2015, 10:23

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av modeljernbane »

Tack Sture, jeg ser frem til de näste 23 daga [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Traveller »

Endelig en bra julekalender [JC_doubleup.gif] (i motsetning til ungenes Lego Star Wars-galskap [JC_doubledown.gif] )

Jeg kommer til å følge denne hver eneste dag, og blir det ikke 24 luker blir det julaften på forskudd! (17. desember?)

Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av P Falk »

Sture Bylén skrev:
P Falk skrev:Tack för en trevlig start på min arbetsdag!
Tack själv! :D Jag tänker mig att en del tittare börjar sin arbetsdag med att slå på datorn, hämta en kopp kaffe och medan man dricker kaffet tittar man om det är något nytt på sociala medier. Min ambition är dörför att avsnitten ska vara "kaffekopps-långa". Årets kalender har nog i genomsnitt något längre avsnitt än vad kalendern 2015 hade. Jag rekommenderar därför att du skaffar en något större kaffekopp, Peter. ;-)
Jag kör alltid men en halv kopp vid uppstart, så den räcker till. Med en filmsnutt som tilltugg går förmiddagsarbetet som en dans.
Bifogar bildbevis på min tågmugg (det är den till höger ;) ) :-J
171201b_mugg_pf.jpg
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev:Första december idag. Då är det dags att öppna första luckan i julkalendern. Om man, som en del oseriösa kalenderkonstruktörer, startar den första advent, blir det ju i år bara 22 luckor att öppna….
Ja, det var ju inte så svårt att räkna ut vem den "oseriöse kalenderkonstruktör" som avses är ... :evil:

Nå, vi tog ju båda en time-out förra året, och jag förlänger min ett år till. Jag hade en idé redan förra året, men det stupade på att tiden inte räckte till - och i år så kan jag konstatera att det med denna idé skulle ha blivit för få avsnitt i en korrekt adventskalender (som börjar den första advent-söndagen!) så det blir ingen kalender från mig i år heller.

Och med tanke på nedanstående kommentar så är väl det lika så bra ... :-r2
Sture Bylén skrev:
Mölle-Mats skrev:På ett snyggt bangårdsområde menar du väl?
Nä!
Nåväl, nu kör vi - ska bli kul att se vad du släpat hem för gammalt räsche/mög under de senaste två åren! Och om jag nu får hjärt- eller reumatiska problem så vet jag ju vem jag ska skylla på - nu blir jag ju tvingad att konsumera mera av den hälsofarliga riskfaktorn kaffe för att hålla mig vaken i den arla morgonstund (som alls inte har guld i mund)! :=Koko
Also sprach der Matserschmitt!

modeljernbane
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 jan 2015, 10:23

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av modeljernbane »

Ingen julkalender från Mölle Mats :o :o :-cry

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Göran T »

Ordningen återställd. Nostalgifarbror Bylén surrar kring stort och smått. Jag hänger med hela vägen Sture!
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Sture Bylén »

modeljernbane skrev:Tack Sture, jeg ser frem til de näste 23 daga
Tack för att du tittar, säger jag då! :D
Traveller skrev:Jeg kommer til å følge denne hver eneste dag, og blir det ikke 24 luker blir det julaften på forskudd! (17. desember?)
Då har jag ett lugnande besked: Det blir faktiskt 24 luckor. ;)
P Falk skrev:Jag kör alltid men en halv kopp vid uppstart, så den räcker till.
Skönt att se att du är rustad! [JC_doubleup.gif]
Mölle-Mats skrev:Ja, det var ju inte så svårt att räkna ut vem den "oseriöse kalenderkonstruktör" som avses är .
Man får väl citera Thorbjörn Fälldin igen, då:
- Om man slänger in en påk i en hundskock så ylar den som blir träffad. :-BS
modeljernbane skrev:Ingen julkalender från Mölle Mats
Han kör ju med varianten att börja på första adventssöndagen. Då får vi säkert avnjuta 22 avsnitt av "Berg-Kalle i tomteland". 8-)


Liten rapport från Nya Rossberga:


Rälsen är nu fastskruvad, alla kablar upphäftade(nästan) och banan provkörd rejält.
Enligt den arbetsplan jag redovisade nyss för Asgeir så skulle jag nu sätta igång med att måla rälsen.
MEN ett par grejer ligger och skaver och jag tror jag attackerar dessa innan jag ger mig på rälsmålning.
Den första är bron förbi dörren. Jag måste försöka åstadkomma en hyfsat snygg övergång mellan bron och landskapsdelarna på båda sidor. Här blir det lite tankearbete, men av betydligt angenämare slag än med kabelarbetet nyss.


Bild


Den andra handlar om uppställningsbangården. Den ska ju vara dold för betraktarna med hjälp av en bortlyftbar garnridå.
Som Pär mycket riktigt konstaterade tidigare så svällde bangården ut så det inte blir mycket plats för garnridån i uppställningsbangårdens nuvarande skick. Jag måste alltså sala ut bangården en bit.
Lika bra att ta itu med det direkt och även fixa till en provisorisk garnridå så jag får ett begrepp om hur det kommer att se ut i färdigt skick. Det handlar om att undvika obehagliga framtida överraskningar…. :(


Bild

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Sture Bylén »

Göran T skrev:Ordningen återställd. Nostalgifarbror Bylén surrar kring stort och smått. Jag hänger med hela vägen Sture!
Oj, här gick inläggen om varandra. Kul att du är med på nostalgitåget, Göran! [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
Asgeir
Inlägg: 83
Blev medlem: 13 feb 2016, 05:49
Ort: Torshälla

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Asgeir »

Riktigt trevlig överraskning så här på ens namnsdag (Oscar) med en julkalender från Lilla Morshyttan [JC_doubleup.gif]

Stort tack Sture för du tar dig tiden och tänker på oss :)

Men du måste sluta nedvärdera dina alster, less is more!
Påkostade produktioner med massa bös och lull-lull är bara en illa gjord fasad för avsaknaden av innehåll i den samme.
Dina videos är kanon och tro inget annat :=KOMP
Oscar Zettervall

Användarens profilbild
Simpan
Inlägg: 187
Blev medlem: 05 mar 2017, 00:09

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Simpan »

Härlig initiativ Sture. [JC_doubleup.gif]
Måste leta upp de tidigare kalendrarna också nu. Är ju färsking här så jag känner inte riktigt till alla dina och Mölle-Mats upptåg än. Ser i alla fall fram emot 23 "minnesluckor" till... :=u
Bästa hälsningar,
Simon

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Sture Bylén »

Asgeir skrev:Riktigt trevlig överraskning så här på ens namnsdag (Oscar) med en julkalender från Lilla Morshyttan
Ha, ha, tänk att jag träffade så rätt med ett rent slumpskott. :D
Simpan skrev:Måste leta upp de tidigare kalendrarna också nu.
Ett litet tips: I Youtubebeskrivningen till varje lucka lägger jag ut länken till motsvarande lucka i 2015 års kalender. :idea:

Bild

Användarens profilbild
Simpan
Inlägg: 187
Blev medlem: 05 mar 2017, 00:09

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Simpan »

Sture Bylén skrev:
Asgeir skrev:Ett litet tips: I Youtubebeskrivningen till varje lucka lägger jag ut länken till motsvarande lucka i 2015 års kalender. :idea:

Bild
Perfekt! Lysande film även det. Av någon anledning blir jag alltid så glad när jag ser dina filmer. Skall gå igenom ditt register ordentligt nu. Filmen på dig och Bengt som tärnor i en tidigare produktion måste jag bara se i sin helhet, den korta sekvensen har redan etsat sig fast på näthinnan. Helt Underbart! [JC_doubleup.gif]
Bästa hälsningar,
Simon

modeljernbane
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 jan 2015, 10:23

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av modeljernbane »

Hej Sture.
Husk at gör en strömlöst stykke på begge sider af dören som stänges av när broen ikke er på plats. Jeg har set på mit job en helt vang- stamme med lok som var gået på golvet fordi manden ikke havde en strömlös stykke när broen var taget bort, och han havde glemt av at broen ikke var på plats och körte hele tåget på golvet, det var ikke nogen snygt syn, mycket av det gik inte at reparere och måtte slänge ut. :shock: :shock:

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Mölle-Mats »

Simpan skrev:Härlig initiativ Sture. [JC_doubleup.gif]
Måste leta upp de tidigare kalendrarna också nu. Är ju färsking här så jag känner inte riktigt till alla dina och Mölle-Mats upptåg än.
Ja ska du titta ikapp på alla våra upptåg genom åren, så har du att göra en stund (det var det här århundradets understatement)! :-BS

B t w så har du länken till första avsnittet i hJulkalendern 2016 här, från det så kan du säkert länka dig vidare till de övriga. Och notera att det är en riktig adventskalender, det året så blev det 26 "luckor" att öppna.


Also sprach der Matserschmitt!

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Sture Bylén »

modeljernbane skrev:Husk at gör en strömlöst stykke på begge sider af dören som stänges av när broen ikke er på plats.
Redan klart! ;-)
Mölle-Mats skrev:Ja ska du titta ikapp på alla våra upptåg genom åren, så har du att göra en stund
Ja, då blir det inte tid till något bygge av Tureberg... :(
Simpan skrev:Skall gå igenom ditt register ordentligt nu.
En sammanställning av alla mina filmer finns på min hemsida. Gå in på följande länk och titta sedan i vänsterspalten under "Några filmer" http://www.bylen.se/23103744



Men nu till dagens lucka i Nostalgikalendern:
Lördag idag, och sovmorgon med långfrukost för många.
Varför inte avnjuta påtåren i Nostalgiinspektionens sällskap?
Efter gårdagens introduktion och programförklaring ger vi oss nu hän i härlig nostalgi
Välkomna!


Användarens profilbild
FredrikÅ
Inlägg: 950
Blev medlem: 09 mar 2013, 22:40

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av FredrikÅ »

Trevligt värre Sture!
Kul med resväskan.
Hoppas att den förblev oöppnad :-BS

Samtidigt som du berättar så får man chansen att beundra din anläggning och alla dess detaljer [JC_doubleup.gif]
/Fredrik

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Traveller »

[JC_doubleup.gif]

Også egen special effects-avdeling! :-T

Sitter spikret i morgen også :-J

Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Johan Molin »

Oj! Här händer det saker när man inte har stenkoll på allting längre! Haklapp på. Vinglas fram! [JC_doubleup.gif]

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Sture Bylén »

FredrikÅ skrev:Trevligt värre Sture!
Kul med resväskan.Hoppas att den förblev oöppnad :-BS/Fredrik
Jag minns faktiskt inte riktigt vad som hände med resväskan sedan. Det är ett ämne för framtida forskning..... :?
Traveller skrev:Sitter spikret i morgen også
Kul att du tittar! [JC_doubleup.gif]
Johan Molin skrev:Haklapp på. Vinglas fram!
Hm... Jag skrev ju så här till Peter nyss:
Jag tänker mig att en del tittare börjar sin arbetsdag med att slå på datorn, hämta en kopp kaffe och medan man dricker kaffet tittar man om det är något nytt på sociala medier.
Om jag förstått saken rätt så har du numera mest administrativa arbetsuppgifter så det kanske går bra med "haklapp och vinglas" även på måndag morgon? :-)
Johan Molin skrev:Här händer det saker när man inte har stenkoll på allting längre!
Har noterat att du inte varit så forumaktiv på sista tiden. Det mesta i livet går ju i vågor, så även forumdeltagandet. Kul om du vill följa kalendern. Jag tror att den är lite i din smak. Jag har en känsla av att både du och jag har en viss fäbless för "folkbildning". Det blir även en hel del sådant "mellan resväskorna" framöver. ;)

Användarens profilbild
Simpan
Inlägg: 187
Blev medlem: 05 mar 2017, 00:09

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Simpan »

Mölle-Mats skrev: B t w så har du länken till första avsnittet i hJulkalendern 2016 här, från det så kan du säkert länka dig vidare till de övriga. Och notera att det är en riktig adventskalender, det året så blev det 26 "luckor" att öppna.
Ja jösses Mats, nu har jag att göra ett tag framöver...julen är räddad...några år framåt. [JC_doubleup.gif]
Intressant första avsnitt med en påminnelse om Hallandsåsbanans öde. Det har faktiskt helt passerat en disträ 08 som jag är. :oops:
Och som sagt Sture, det blir nog inget Tureberg om jag skall hinna gå igenom allt ni två har producerat genom åren.
Men det kanske är värt det? Hittade t.ex. avsnittet med två undersköna sjungande tärnor, helt fantastiskt, min familj undrar vad jag sitter och skrattar och mår gott åt på datorn nu för tiden. :D
Bästa hälsningar,
Simon

Användarens profilbild
Peking
Inlägg: 405
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:34
Ort: Norrköping

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Peking »

Tackar blir lite roligare jul i år [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Sture Bylén »

Simpan skrev:Hittade t.ex. avsnittet med två undersköna sjungande tärnor,
Ha, ha, Horndalskalendern, ja... Trots allt en rätt seriös kalender om Horndals historia, men visst var det också mycket spex. Och sång är det också i Horndalskalenderns lucka 24. Missa inte den,Simon! ;-)
Peking skrev:Tackar blir lite roligare jul i år
Tack själv, Ola! :-)



Centralvärme och el-spis?
Nä, nä, det var det inte tal om i det tidiga 50-talets Rossberga. Men vi varken frös eller svalt, trots detta. Hur bar vi oss åt? Svaret finns i lucka 3.


HKN
Inlägg: 255
Blev medlem: 19 feb 2013, 19:16
Ort: Surahammar

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av HKN »

Så där, nu har jag tittat ikapp på kalendern och väntar förväntansfullt på kommande dagars luckor. Kul att det blev kalender i år också!
Värmländsk visdom: Tänk på att en lever en kôrt ti, mens en ä dö väldigt länge ...

Skriv svar

Återgå till "Min Anläggning"