Toppbilden, visa:
Åter på banan!
Re: Åter på banan!
Kors!
Hisnande snyggt. Bara att skära rent och montera, tycker jag.
Hisnande snyggt. Bara att skära rent och montera, tycker jag.
- P Ekstrand
- Inlägg: 623
- Blev medlem: 29 dec 2011, 22:33
- Ort: Ingarö
- Kontakt:
Re: Åter på banan!
Hej !
Mycket snyggt
MvH
Pär
Mycket snyggt
MvH
Pär
Re: Åter på banan!
Hej och tack för glada tillrop! Renskärning och infärgning av skurna kanter pågår som bäst men montering får nog vänta tills efter morgondagens Gärsnäsresa.
Återkommer i sinom tid!
/Erik
Återkommer i sinom tid!
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.
Re: Åter på banan!
Sådär, nu är bakgrundsarbetet (åtminstone för tillfället) avklarat. Med lite fotografisk nedtoning av bilderna ser det ut som nedan. Återstår att se hur länge jag är nöjd med det.
Och här en bild på lördagens fynd i Gärsnäs; en väldetaljerad och äkta Graffenvädrad box car. En perfekt illustration till Michaels clinic om vädring och airbrushing!
Men vad ska jag göra nu?
/Erik
Och här en bild på lördagens fynd i Gärsnäs; en väldetaljerad och äkta Graffenvädrad box car. En perfekt illustration till Michaels clinic om vädring och airbrushing!
Men vad ska jag göra nu?
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.
- Johan Molin
- Inlägg: 19980
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Åter på banan!
Svaret är ju enkelt: Du har nu en hamn. Bygg en båt till vetja!
Re: Åter på banan!
Trevlig tanke Johan men jag vet inte. Den fria vattenytan i min hamn är ju inte stor; inte heller kajlängden. Med järnvägspråm och bogserare på plats finns det inte rum för fler större flytetyg. Jag kan ju naturligtvis ibland låta pråmen dras över floden med sina godsvagnar och låta en lastångare angöra hamnen under tiden. Då skulle ju kajspåret komma till nytta också! Men var hitta en lämplig amerikansk insjölastångare som i HO inte är längre än 50 cm? Det känns inte som om scratchbygge av fartyg är min bransch; jag vill nog ha en byggsats att utgå från.
Näe, för tillfället är det nog lite fler figurer och fordon som gäller. Och några fler godsvagnar från mellanvästernbolagen. Om någon vill köpa några Santa Fe- och SP-vagnar av mig så kanske jag tycker mig ha råd?
/Erik
Näe, för tillfället är det nog lite fler figurer och fordon som gäller. Och några fler godsvagnar från mellanvästernbolagen. Om någon vill köpa några Santa Fe- och SP-vagnar av mig så kanske jag tycker mig ha råd?
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.
Re: Åter på banan!
En stilla stund i stimmig miljö. Men jag vet inte om jag är beredd att äta den fisk som tas upp här?
/ErikAlla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.
Re: Åter på banan!
Jag vet inte om kvicksilver är största faran här, oljemängden verkar mer oroande, men på 70-talet hördes att man på Lidköpings lasarett hade avskaffat febertermometern, patienterna fick en abborre i munnen i stället.ErikB skrev: jag vet inte om jag är beredd att äta den fisk som tas upp här? Erik
Re: Åter på banan!
Fredag eftermiddag. Inte mycket händer i Martindale......
/Erik
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.
Re: Åter på banan!
Som vanligt stört omöjligt att se var banan slutar och bakgrunden tar över, men det är väl strax bakom Texacoskylten?
"Texaco" skulle begränsat tiden till före -47 eller efter -67 i Sverige, men i USA tror jag de funnits hela tiden sedan 1902.
"Texaco" skulle begränsat tiden till före -47 eller efter -67 i Sverige, men i USA tror jag de funnits hela tiden sedan 1902.
Re: Åter på banan!
Tack för det PeO! Bakgrunden börjar ungefär 1 dm bakom Texaco-skylten. Om Du förstorar bilden ser Du var den vita streckade mittlinjen slutar. Exakt där slutar också den "riktiga" vägen.
Och vad gäller Texaco "forskade" jag en gång på det för att hitta loggor och textsnitt som gällde i mitten av 50-talet och det stämmer att bolaget var aktivt hela tiden i USA.
God helg om vi inte hörs mer innan dess!
/Erik
Och vad gäller Texaco "forskade" jag en gång på det för att hitta loggor och textsnitt som gällde i mitten av 50-talet och det stämmer att bolaget var aktivt hela tiden i USA.
God helg om vi inte hörs mer innan dess!
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.
Re: Åter på banan!
Fantastiskt!
Re: Åter på banan!
Tystnaden och tråkigheten på den amerikanska landsbygden en lördagsförmiddag är blott skenbar. En gång varje lördag bryts stillheten av skramlet från dagens enda västgående tåg, The High Noon Express, som har för vana att passera Martindale vid middagstid. Dock har stadens invånare lärt sig att inte ställa klockan efter tåget .
/ErikAlla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.
Re: Åter på banan!
Låter som lagom fart mitt på en lördag, tycker jag.ErikB skrev:En gång varje lördag bryts stillheten av skramlet från dagens enda västgående tåg, The High Noon Express, som har för vana att passera Martindale vid middagstid.
Dock har stadens invånare lärt sig att inte ställa klockan efter tåget .
/Erik
Minns KBrandt som i någon av de första artiklarna kring WNJ beskrev en försenade avgångstid tidigt på morgonen till "i svårare fall någon gång på förmiddagen", eller något i den stilen. Jag tycker inställningen till tågtrafik på detta sättet känns helt rätt. Det tillämpas något liknande i Korted också, gillas inte av alla inom Dalsrud Westmarkens.
Vi får hoppas att det blir ensamt på spåren för "The high non express" utan obehagliga överraskningar.
Den där vägen med övergången till fonden, Erik... Det är så snyggt gjort! Hatt av och haklapp på!
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Re: Åter på banan!
Ha ha... Den var ny för mig... Låter troligt att det gick till så faktiskt!PeO skrev:Jag vet inte om kvicksilver är största faran här, oljemängden verkar mer oroande, men på 70-talet hördes att man på Lidköpings lasarett hade avskaffat febertermometern, patienterna fick en abborre i munnen i stället.
I svårare fall om "termometern" glömdes kvar i patientens mungipa uppstod s.k. gäddhäng..
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Re: Åter på banan!
P Falk skrev: Den där vägen med övergången till fonden, Erik...
Ja Peter; det ser bra ut så länge man ser det från rätt håll. Det är lurigt det här med övergång mellan 3D-sceneri och 2D-bakgrund; det finns oftast bara en siktriktning som ger en bra bild. När man står vid banan och kör tåg eller vad man nu gör tänker men inte så mycket på det. Men på bild märks det desto mer om det blev fel. Bäst att tänka efter före. Tur att det nu i digitalkamerornas tid är enkelt och billigt att "göra om, göra rätt" som någon stor tänkare här på forumet plägar säga!
/Erik
Ja Peter; det ser bra ut så länge man ser det från rätt håll. Det är lurigt det här med övergång mellan 3D-sceneri och 2D-bakgrund; det finns oftast bara en siktriktning som ger en bra bild. När man står vid banan och kör tåg eller vad man nu gör tänker men inte så mycket på det. Men på bild märks det desto mer om det blev fel. Bäst att tänka efter före. Tur att det nu i digitalkamerornas tid är enkelt och billigt att "göra om, göra rätt" som någon stor tänkare här på forumet plägar säga!
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.
Re: Åter på banan!
Nåmen, int äre så att trådägarn plägar ratta en sån där Hisings-kärra....ErikB skrev: Bäst att tänka efter före.
Annars, jo, otroligt snyggt Erik fått till det! Igen.
Kom ihåg att komma ihåg.
Re: Åter på banan!
Tack jogra, det värmer ! Men Volvo(?), vad menar Du? Det kanske är en bra bil men den har aldrig intresserat mig. Jag har inte rattat en Volvo sedan jag körde Amazon i körskolan 1960!
/Erik
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.
Re: Åter på banan!
Oo'o du, du känner väl allt till deras devis; ¨Tänk efter före¨ ....ErikB skrev: Men Volvo(?), vad menar Du
Vad de nu hade i tankarna med det.... ? Kan ju vi andra bara undra över...
Fortsatt trevlig helg på dej!
Kom ihåg att komma ihåg.
Re: Åter på banan!
Har äntligen satt klorna i ett projekt som jagat mig ett tag. Hamnen ligger ju i vad i princip är ett eget rum, skilt från resten av banan genom en dörröppning. Det var lite svårt att få känslan av att hamnen var en del av Jefferson City med en vit dörrpost som skilde stadsdelarna åt. Ett valhänt försök att måla dörrposten himmelsblå hjälpte inte mycket:
Här krävdes lite mer tänk. En masonitlåda skars till och limmades ihop:
Svart färg upptill och nedtill anslöt till frontpanelerna för att knyta ihop rummen:
Och lite pålimmade utskrifter på fotopapper fullbordade (?) jobbet. Hoppas nu bara spraylimmet håller så inte papperen börjar fladdra!
/ErikAlla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.
Re: Åter på banan!
Ha ha.. Det var ju klockrent ju! Snyggt jobbat, Erik!
Nästan så fordonen kan köra runt sig själva där i hörnet..
Nästan så fordonen kan köra runt sig själva där i hörnet..
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Re: Åter på banan!
Det där var banne mig det snitsigaste jag sett på mycket länge, Erik!!
Re: Åter på banan!
Sh-t on a brick!!!
Lösning? Highrise!!!
Snilledrag!
(And I´m on my way back to the Midwest and YOU should be in custody for distracting the minds of your brethren!)
Lösning? Highrise!!!
Snilledrag!
(And I´m on my way back to the Midwest and YOU should be in custody for distracting the minds of your brethren!)
- P Ekstrand
- Inlägg: 623
- Blev medlem: 29 dec 2011, 22:33
- Ort: Ingarö
- Kontakt:
Re: Åter på banan!
Hej !
Väldigt finurlig och snygg lösning
MvH
Pär
Väldigt finurlig och snygg lösning
MvH
Pär
- GammelDansken
- Inlägg: 619
- Blev medlem: 05 sep 2013, 09:36
- Ort: Fällfors
Re: Åter på banan!
En toppen lösning
Full point för den.
//John
Full point för den.
//John
Re: Åter på banan!
Tack för alla kommentarer! Det här var en idé som dök upp för ett tag sedan och som sedan fick finslipas i huvudet när jag hade svårt att somna om tidiga morgnar. När jag sedan tänkt färdigt var allt enkelt hopsnott.
Nu börjar det bli dags att placera ut lite gubbar o gummor samt "bygga" ett par plastbyggsatser av öppna godsvagnar. Vi hörs!
/Erik
Nu börjar det bli dags att placera ut lite gubbar o gummor samt "bygga" ett par plastbyggsatser av öppna godsvagnar. Vi hörs!
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.
Re: Åter på banan!
Efter lite mer jobb med höghuset är jag nu nöjd med den tredje sidan också:
Tycker att jag lyckats med att knyta ihop anläggningsdelarna på detta sätt. Däremot ser jag att nedre frontpanelen blir väldigt "hackig", speciellt när man ser den i motljus som på sista bilden. Dags att tänka lite till?
/Erik
Senast redigerad av ErikB den 01 nov 2017, 16:19, redigerad totalt 1 gånger.
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.
Re: Åter på banan!
Gatorna är inte tillräckligt lortiga! Mer skräp och nötta skarvar i trottoarern efterlyses.
Trots dessa "minor adjustments", +11 av 10 på min skala, mycket elegant. Hur gör du???
Trots dessa "minor adjustments", +11 av 10 på min skala, mycket elegant. Hur gör du???
- Johan Molin
- Inlägg: 19980
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Åter på banan!
Fullkomligt suveränt Erik!!!
Re: Åter på banan!
Tack igen!
Idag har inget hänt i eller kring hamnen i Jefferson City. Dimman låg tät i morse så det var nästan ingen trafik alls på floden. Nu håller det på att lätta så småningom så den som hänger kvar får väl se om det blir någon aktivitet framåt kvällen.
God fortsättning på helgen tillönskas Eder!
/Erik
Idag har inget hänt i eller kring hamnen i Jefferson City. Dimman låg tät i morse så det var nästan ingen trafik alls på floden. Nu håller det på att lätta så småningom så den som hänger kvar får väl se om det blir någon aktivitet framåt kvällen.
God fortsättning på helgen tillönskas Eder!
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.
Re: Åter på banan!
Oh, The Foggy, Foggy Dew.
November, sjöfågeljakt i det området där Wisconsin River spiller ut i "alla floders moder". Dimma, kallt och pråmarna på floden. Oh ljuva nostalgi! (Idag skulle jag inte kunna träffa en laduvägg! )
November, sjöfågeljakt i det området där Wisconsin River spiller ut i "alla floders moder". Dimma, kallt och pråmarna på floden. Oh ljuva nostalgi! (Idag skulle jag inte kunna träffa en laduvägg! )
Re: Åter på banan!
Läcker bild
Re: Åter på banan!
Paint Shop äger jag inte men väl gratisprogrammet paint.net. Har roat mig denna regniga dag med att försöka trolla bort väggen mellan Riverside och Highland Park. Något ska man ju göra i väntan på eftermiddagskaffet!
/Erik
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.
Re: Åter på banan!
Vad gäller den senaste bilden har jag bara använt Paint.net för att binda ihop rummen genom att "trolla bort" den svarta övre frontpanelen.
Jag har mest bara gjort lite skyltar i datorn; det enda större projektet jag försökt mig på är det aktuella "höghuset". Det är hopklippt och klistrat i MS Paint av texturer och bilder av murverk, fönster o skyltar jag hittat på nätet. Finjustering och toning har jag sedan gjort i Paint.net.
/Erik
Jag har mest bara gjort lite skyltar i datorn; det enda större projektet jag försökt mig på är det aktuella "höghuset". Det är hopklippt och klistrat i MS Paint av texturer och bilder av murverk, fönster o skyltar jag hittat på nätet. Finjustering och toning har jag sedan gjort i Paint.net.
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.
Re: Åter på banan!
Detta anlägg är väldigt inspirerande
/Berra
Det är en hobby, inte Riksantikvarie ämbetet!
Det är en hobby, inte Riksantikvarie ämbetet!
Re: Åter på banan!
Tack Berra!
.....och idag är det full fart i hamnen.
/Erik
.....och idag är det full fart i hamnen.
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.
Re: Åter på banan!
Superfin anläggning Erik.
Jag är mäkta imponerad av dina vädringar, både av byggnader och rullande. Vilken metod eller metoder använder du för husmodellerna t.ex? Pråmen och hamnområdet är jag extra förtjust i. Skall plöja igenom hela tråden när jag får tid. Tack för inspirationen och fortsätt posta bilder är du snäll.
Jag är mäkta imponerad av dina vädringar, både av byggnader och rullande. Vilken metod eller metoder använder du för husmodellerna t.ex? Pråmen och hamnområdet är jag extra förtjust i. Skall plöja igenom hela tråden när jag får tid. Tack för inspirationen och fortsätt posta bilder är du snäll.
Bästa hälsningar,
Simon
Simon
Re: Åter på banan!
Tack för de orden Simon! Man gör så gott man kan och ibland blir detinte så tokigt. Vad gäller vädrandet är jag rädd att jag inte kan säga att jag har någon speciell metod. Det blir en blandning av olika sätt , lite beroende av hur jag tänker mig slutresultatet och av vad jag har för material och möjligheter för tillfället. Det blir vädringspulver ibland, washer ibland och stundom också airbrushing. När det gäller washer kör jag både med Vallejos färdigblandade och med egna av utspädda akrylfärger eller vattenfärger. Gemensamt för allt arbetet är dock att det bör avslutas med en dusch mattlack. Själv kör jag med Tamiyas matta spray på burk men jag vet att Graffen tycker att Dull-Cote är bättre (=ännu mattare).
/Erik
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.
- Johan Molin
- Inlägg: 19980
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Åter på banan!
Både båtar och C&NW! Jag njuter i fulla drag!
Re: Åter på banan!
Perfekt!ErikB skrev:Gemensamt för allt arbetet är dock att det bör avslutas med en dusch mattlack. Själv kör jag med Tamiyas matta spray på burk men jag vet att Graffen tycker att Dull-Cote är bättre (=ännu mattare).
/Erik
20171013_121653.jpg
Denna info är guld värd för mig som nybörjare.
Tack, och på återseende!
Bästa hälsningar,
Simon
Simon
Re: Åter på banan!
I julklapp har hustrun och jag skaffat oss vår första smartphone ( ja, jag vet att jag är en dinosaurie), en Sony Experia XZ1 Compact. Än återstår mycket att lära men jag måste ju ändå på andra dagen av innehavet testa fotomöjligheterna med ett objektiv placerat i ögonhöjd för en etttillåttisjua. Får jag bara titta mer på inställningsmöjligheterna ska det nog gå att få till riktigt hyfsade bilder.
/Erik
Och hörs vi inte innan så, God Jul! /Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.
Re: Åter på banan!
God jul själv Erik
Apropå mobiltelefoner så var det inte alltför länge sedan som jag fick en sådan där otäck utan knappar.
Nu skulle jag aldrig vilja byta. Telefonerna är ju så mycket mer än just telefoner idag.
Fin bild by the way
/Fredrik
Apropå mobiltelefoner så var det inte alltför länge sedan som jag fick en sådan där otäck utan knappar.
Nu skulle jag aldrig vilja byta. Telefonerna är ju så mycket mer än just telefoner idag.
Fin bild by the way
/Fredrik
Re: Åter på banan!
God Hjul på dig Erik!
Ja, det där är ju ett sätt att komma lite närmre backen, utan vinkelspeglar och annat..
Ser bra ut det där!
Ja, det där är ju ett sätt att komma lite närmre backen, utan vinkelspeglar och annat..
Ser bra ut det där!
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Re: Åter på banan!
Tomten kom lite sent denna jul, faktiskt först i måndags. Men då hade han med sig ett hårt paket med ett par boxcars och en transfer caboose i CNW-färger. För den som till äventyrs inte är så bevandrad i nordamerikansk järnvägsvokabulär får jag citera Wikipedia:
A transfer caboose looks more like a flat car with a shed bolted to the middle of it than it does a standard caboose. It is used in transfer service between rail yards or short switching runs, and as such, lacks sleeping, cooking or restroom facilities. The ends of a transfer caboose are left open, with safety railings surrounding the area between the crew compartment and the end of the car.
För egen del kommer jag att använda den i den lokala godstrafiken inom Jefferson City mellan hamnen och bangården/industrierna vid Highland Park.
Men innan jag kan sätta den i drift "på riktigt" återstår en hel del väderbitningsarbete!
Erik
A transfer caboose looks more like a flat car with a shed bolted to the middle of it than it does a standard caboose. It is used in transfer service between rail yards or short switching runs, and as such, lacks sleeping, cooking or restroom facilities. The ends of a transfer caboose are left open, with safety railings surrounding the area between the crew compartment and the end of the car.
För egen del kommer jag att använda den i den lokala godstrafiken inom Jefferson City mellan hamnen och bangården/industrierna vid Highland Park.
Men innan jag kan sätta den i drift "på riktigt" återstår en hel del väderbitningsarbete!
Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.