Toppbilden, visa:    


NSB Ånglok och Motorvagnar. Som kanske har gått i Sverige

Användarens profilbild
BoJ
Inlägg: 593
Blev medlem: 30 dec 2011, 01:16

NSB Ånglok och Motorvagnar. Som kanske har gått i Sverige

Inlägg av BoJ »

NSB 29 loken var motsvarighet till SJ lit R. Dessa brukades på malmbanan fram till elektrifieringen.
Det var 7 stycken lok byggda av Hammar Jernstöperi 1913-1920.
3 lok blev ombyggda till typ 39. De fick främre löpaxel och förändrad panna.

Vi är helt säkra på att loken någon gång besökte svenska sidan om Östfold.
BoJ

Här utanför Falks i Korted.
Bild

Och här på stationen.
Bild
Senast redigerad av BoJ den 26 sep 2015, 12:00, redigerad totalt 2 gång.
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Kalender för 2023 här: http://www.mrw1.se/pdf_filer/Kal2024.pdf

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: NSB 39 166. Visst gick den på Dalsrudsbanan.

Inlägg av 1956 »

Mäktigt lok och vilket kanonbygge, vad är det för byggsats?

Användarens profilbild
BoJ
Inlägg: 593
Blev medlem: 30 dec 2011, 01:16

Re: NSB 39 166. Visst gick den på Dalsrudsbanan.

Inlägg av BoJ »

1956 skrev:Mäktigt lok och vilket kanonbygge, vad är det för byggsats?
Gör dig ledsen nu men.
Det är köpe modell från MNJ.
BoJ
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Kalender för 2023 här: http://www.mrw1.se/pdf_filer/Kal2024.pdf

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: NSB 39 166. Visst gick den på Dalsrudsbanan.

Inlägg av Traveller »

Ja, man begriper at fristelsen ble for stor!

Skal man være litt pirkete, så er det type 29 - altså de opprinnelige malmtogslokene (også produsert i modell av NMJ) - som gikk på Østfoldbanen, som tålte 16,5 tonns akseltrykk. Ombyggingen fra type 29 til type 39 ble gjort for å senke akseltrykket til 15 tonn, som var grensen på Bergensbanen. Tre lok - 166-168 - ble bygget om i 1926-27, de siste fire - 169, 170, 308, 309 - ble bygget om i 1939-40, da Østfoldbanen Oslo - Kornsjø (- Mellerud - Göteborg) var ferdig elektrifisert og lokene av type 29 ble overtallige her. Alle type 39 tilhørte Bergen distrikt (Hønefoss - Bergen med sidelinjer) og gikk normalt i godstog på høyfjellstrekningen Ål - Voss.

Bild
29a 169 i Sarpsborg.

Mvh Traveller
Senast redigerad av Traveller den 31 mar 2016, 11:08, redigerad totalt 3 gång.
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: NSB 39 166. Visst gick den på Dalsrudsbanan.

Inlägg av Johan Molin »

Mycket vackert lok!
Det är köpe modell från MNJ.
... vilket ju bör möjliggöra visit även i Mollsjö! :-CO

HKN
Inlägg: 255
Blev medlem: 19 feb 2013, 19:16
Ort: Surahammar

Re: NSB 39 166. Den gick inte bara på Dalsrudsbanan.

Inlägg av HKN »

Det verkar som det loket hann med att vara på flera platser.
Bild
Här tillsammans med type 29 309 med specialextratåg på VSJ. Det var noga med att dragkraften skulle räcka när de höga herrarna var ute och åkte. Två malmtågslok tillsammans dragande sex axlars tåg. En restaurangvagn och en vagn med Hansaøl och fiskeboller. Vår ständige fotograf Carl Wellinggroet förevigade detta. Patron von Knorrig och bokhållare Gnideon Plitén står på den sida som det inte finns perrong om någon av gästerna skulle ramla av åt det hållet.
Värmländsk visdom: Tänk på att en lever en kôrt ti, mens en ä dö väldigt länge ...

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: NSB 39 166. Visst gick den på Dalsrudsbanan.

Inlägg av Traveller »

:shock: Mot så mye billedbevis er det bare å kapitulere ...

Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Användarens profilbild
BoJ
Inlägg: 593
Blev medlem: 30 dec 2011, 01:16

Re: NSB 39 166. Visst gick den på Dalsrudsbanan.

Inlägg av BoJ »

Traveller skrev::shock: Mot så mye billedbevis er det bare å kapitulere ...

Mvh Traveller
Ja just det!

Tack Treveller för en utförlig redovisning över NSB 29 /39.
Måste väll göra som HKN, skaffa en utan löphjul då!

När du ändå är på tråden.
Vad sägs om en motorvagn i gränstrafik. HKN har redan visat att dessa fd Tyskar gick i Sverige också.

Denna har varit synlig i Dalsrud.
Enligt källa så är den lite felmärkt?
Vilka färger hadde dena motorvagn på 40-talet?
Komentarer motages tacksamt.
BoJ

Bild
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Kalender för 2023 här: http://www.mrw1.se/pdf_filer/Kal2024.pdf

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: NSB 39 166. Visst gick den på Dalsrudsbanan.

Inlägg av Traveller »

Dette er arvegods fra ubudne gjester ... :twisted:

Bild

NSB tok over fem tyske motorvogner av denne typen (DRG VT137) etter 1945, som fikk betegnelsen Cmdo 9a nr. 18290-18294 (C = 3 klasse, m = motorvogn, d = dieselmotor med mekanisk/hydraulisk overføring, o = boggievogn, 9a = niende variant av Cm***). Tre vogner ble utrangert i 1953, en senest i 1956 og en (18293, eks VT 137 134) i 1957-58. Den siste fikk som følge av den internasjonale "klassereformen" ny litra Bmdo 9 i 1956 - i det minste på papiret ...

Som med annet tysk motormateriell var det store problemer med å holde disse vognene i drift; bl.a. var det kort etter krigen vanskelig med reservedeler fra Tyskland. Konstruksjonen med mekanisk girkasse med wire-overføring under vogngulvet fra førerplassene til motorboggien var heller ikke helt heldig for norske forhold; om vinteren frøs dette arrangementet lett. Siste bruk av typen var på sidebanen Reinsvold - Skreia (strekningen Oslo - Gjøvik). Sett fra Dalsrud er det feil side av Mjøsa!

Mvh Traveller.
Senast redigerad av Traveller den 26 maj 2016, 23:52, redigerad totalt 4 gång.
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Användarens profilbild
BoJ
Inlägg: 593
Blev medlem: 30 dec 2011, 01:16

Re: NSB 39 166. Visst gick den på Dalsrudsbanan.

Inlägg av BoJ »

Tack Traveler för svar.
NSB loggan på motorvagnen! Finns denna på 40talet?
Måste finnas något NSB som gick över Kornsjö till Mellerud före elektrifieringen 39.
Om detta är det riktigt tyst.
BoJ
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Kalender för 2023 här: http://www.mrw1.se/pdf_filer/Kal2024.pdf

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: NSB 39 166. Visst gick den på Dalsrudsbanan.

Inlägg av Traveller »

Selve logoen er fra 1937, men da ble den bare brukt i trykksaker, ikke på materiellet. Der stod det bare NSB:

Bild

Når logoen kom i bruk på motorvogner vet jeg ikke; det tidligste bildet jeg fant i farten er fra 1954:

Bild

Mvh Traveller
Senast redigerad av Traveller den 29 maj 2017, 13:53, redigerad totalt 1 gånger.
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: NSB 39 166. Over Kornsjø

Inlägg av Traveller »

Før elektrifiseringen gikk det NSB-motorvogner av type 14 fra Halden til Kornsjø:

Bild

Bild

Lokaltogene på Fredrikshald - Sunnanåbanen gikk ikke gjennomgående etter 1895, da "bolagets" forpaktning av statsjernbanen Fredrikshald - Kornsjø opphørte. Samtidig ble det innført tollvisitasjon av reisende fra Sverige på Kornsjø stasjon.

Mvh Traveller
Senast redigerad av Traveller den 28 jan 2016, 09:28, redigerad totalt 1 gånger.
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Användarens profilbild
BoJ
Inlägg: 593
Blev medlem: 30 dec 2011, 01:16

Re: NSB 39 166 + NSB motorvagnar över Kornsjö

Inlägg av BoJ »

Stort tack för svar och fina bilder.
Spännande trafik vid gränsen.
Kommer själv ihåg när familjen reste till Kornsjö för att handla mjöl, margarin och socker.
Det var nog i runt 1957 och resa med motorvagn Mellerud Kornsjö och åter. Far jobbade på SJ så det var gratis att resa med tåget.
BoJ

Bmdeo 10b. 6 stycken före detta VT 137.
Detta är också en rest av de objudna gästerna.

Bild
Senast redigerad av BoJ den 26 sep 2015, 11:58, redigerad totalt 1 gånger.
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Kalender för 2023 här: http://www.mrw1.se/pdf_filer/Kal2024.pdf

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: NSB 39 166. Visst gick den på Dalsrudsbanan. + NSB motorvagnar

Inlägg av Traveller »

Stemmer, men det kom ingen VS (styrevogn) til Norge.

Disse kom nemlig ikke til Norge som motorvogner, men som flyttbare generatorer (!) for avmagnetisering ("de-Gaussing") av U-båter. Da var de sannsynligvis kamuflasjemalt, militærgrå eller DRB-grønne. Vognene ble etter hvert overtatt av NSB fra Direktoratet for Fiendtlig Eiendom: VT137 187 ble Cmdeo type 10a 18296, VT137 170, 200–202 og 208 ble Cmdeo Type 10b 18295, 18297-18300. Grunnen til at man skilte mellom 10a og 10b-vogner skal ha vært ulik leverandør av hovedmotor, e'en i litraen står for elektrisk overføring. Etter avskaffelsen av 3 klasse i 1956 fikk de tre gjenværende vognene litra Bmdeo 10a 18295-18297. Disse ble brukt i Trondheim distrikt (Otta/Koppang - Støren - Bodø med sidebaner) og kan ha vært på Storlien.

Mvh Traveller
Senast redigerad av Traveller den 29 maj 2017, 13:55, redigerad totalt 1 gånger.
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: NSB 39 166. Visst gick den på Dalsrudsbanan. + NSB motorvagnar

Inlägg av Lihkströmsverken »

Vill minnas att det förekommit en artikel (artikelserie?) i NJK (Norsk Jerbaneklub) föreningstidskrift På Sporet om just kvarlämnade tyska järnvägsfordon. Det var ett antal år sedan och just nu kan jag inte hitta i vilket/vilka nummer det var.

/Ola

Användarens profilbild
BoJ
Inlägg: 593
Blev medlem: 30 dec 2011, 01:16

NSB Ånglok och Motorvagnar. Som kanske har gått i Sverige

Inlägg av BoJ »

Kan inte låta bli att lägga ut bild över Roco NSB 61a. Fd Br 57.
Detta nu när Traveller ger oss så mycket bra information.
Hela 42 stycken kommer till Norge under kriget.
BoJ

Bild
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Kalender för 2023 här: http://www.mrw1.se/pdf_filer/Kal2024.pdf

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: NSB Ånglok och Motorvagnar. Som kanske har gått i Sverige

Inlägg av Traveller »

I På Sporet nr 159 (Norsk Jernbaneklubb, juni 2014) finnes det en artikkel med informasjon om hvert enkelt lok i tabellform. Ditt lok 3236 ble hensatt i oktober 1948 og utrangert i mars 1953.

Bild
57 3236 på Grong stasjon i 1943. Frostsikring for Østfronten er montert. Dette ble fjernet av NSB.

NSB var ikke begeistret for lok av type Br 57 og få fikk noen langs driftstid på norske jernbaner. De beholdt sine tyske nr. i Norge, men "57" ble som regel overmalt kort etter krigen. De siste lokene ble tatt ut av drift i 1954/1955. Lokene gikk en del på Kongsvingerbanen (Lillestrøm - Kongsvinger - grensen) og flere var nok i Charlottenberg. Det finnes et bilde av 57 2031 som passerer grensen på vei fra Sverige i mai 1945.

Rocos modell er ikke helt korrekt; den viser en standard Br. 57. På mange av lokene som kom til Norge var forvarmeren og fødevannspumpen - som ledd i frostsikringen - erstattet med vanlige injektorer, herunder på 3236. Minst to lok - 2303 og 2397 - ble bygget om og delvis tilpasset norsk standard, bl.a. med lukket førerhus, injektorer og frontlyskaster. Disse to lokene hadde forøvrig boggietender av samme type som P8.

Bild
61a 2397 etter revisjon ved verkstedet Sundland (Drammen) i 1950. Kjel, førerhus og tender er malt i NSBs damplokfarge "ultramarin i sort", hjul, fotbrett, røykskap, kjelebånd, domer etc. er i rent sort.

Mvh Traveller
Senast redigerad av Traveller den 20 maj 2016, 14:24, redigerad totalt 9 gång.
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Användarens profilbild
BoJ
Inlägg: 593
Blev medlem: 30 dec 2011, 01:16

Re: NSB Ånglok och Motorvagnar. Som kanske har gått i Sverige

Inlägg av BoJ »

Tack igen Traveller.
Mycket fina bilder och otroligt bra information.
Ultramarin i sort! Betyder väll svartblå? Låter lite som SJ 27 färgen, ramen på orangea Rc lok
BoJ
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Kalender för 2023 här: http://www.mrw1.se/pdf_filer/Kal2024.pdf

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: NSB Ånglok och Motorvagnar. Som kanske har gått i Sverige

Inlägg av Traveller »

BoJ skrev: Ultramarin i sort! Betyder väll svartblå?
Formuleringen "ultramarin i sort" er hentet fra en arbeidsbeskrivelse til verkstedene om maling av lokomotiver. Dette var fra den tiden pigmentene ble tilsatt malingen i pulverform. Nøyaktig hvor mye ultramarin det ble tilsatt i sort er et stridspunkt så vel blandt modellbyggere som museumsbanefolk - det var egentlig opp til den enkelte malermester hva han mente var passe mye. På verkstedet Sundland ser de ut til å ha vært liberale med ultramarin, i det minste om man skal tro bildet av 2397.

I 1:1 ser man blåskinnet egentlig bare i solskinn, så fargen er temmelig sort. I 1:87 er det vanlig å blande inn mer blått for å gjengi "ultramarin i sort". NMJ har etter min mening ikke truffet helt med sin modell av type 39a 166 - røykskapet skal ikke være blåsort, men matt sort eller koksgrå, som bildet av museumsloket 30a 271 viser. Grunnen til dette, er at man brukte en spesiell varmebestandig maling på røykskapet som ble matt når den ble varmet opp (på fabrikkbilder er røykskapet som regel blanksort, men da har ikke loket vært fyrt opp enda).

Bild

Mvh Traveller
Senast redigerad av Traveller den 07 nov 2016, 09:01, redigerad totalt 3 gång.
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: NSB Ånglok och Motorvagnar. Som kanske har gått i Sverige

Inlägg av Johan Molin »

Fantastiskt trevligt att få ta del av dina gedigna kunskaper, Traveller! Vi har ju haft nöjet tidigare i olika sammanhang, och det är vi säkert många som uppskattar! [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] :-T :-T

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: NSB Ånglok och Motorvagnar. Som kanske har gått i Sverige

Inlägg av Traveller »

Det kan kanskje passe å avrunde denne "svorske" tråden med en liten detalj fra Fredrikshald-Sunnanbanen, fra brokaret for Lysedal viadukt nær Kornsjø:

Bild

Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: NSB Ånglok och Motorvagnar. Som kanske har gått i Sverige

Inlägg av PeO »

Banan lever dessutom vidare som mellanriksbana, utom de 3 östligaste kilometrarna mellan Mellerud och Sunnanå. Persontrafiken försvann redan på 20-talet och godstrafiken i slutet av 50-talet. Spåret låg dock kvar ganska många år. Sunnanå stationshus finns dock kvar. Det såg ut så här i slutet av 90-talet.Bild

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: NSB Ånglok och Motorvagnar. Som kanske har gått i Sverige

Inlägg av Traveller »

Endelig fant jeg igjen bildet som beviser at NSB type 61a har vært i Sverige:

Bild
Bildet er tatt ved Eda 10. mai 1945, to dager etter at tyskerne hadde kapitulert

Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Användarens profilbild
BoJ
Inlägg: 593
Blev medlem: 30 dec 2011, 01:16

Re: NSB Ånglok och Motorvagnar. Som kanske har gått i Sverige

Inlägg av BoJ »

Tack för den bilden.
Nu är det fritt fram för 61a att gå på DWJ.
Ansamlingen av stora ånglok i Korted lär öka.
BoJ
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Kalender för 2023 här: http://www.mrw1.se/pdf_filer/Kal2024.pdf

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: NSB Ånglok och Motorvagnar. Som kanske har gått i Sverige

Inlägg av BAn »

Johan Molin skrev:[...] det är vi säkert många som uppskattar! [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] :-T :-T
Precis! [JC_doubleup.gif]

/Bengt
- en rest från sent fyrtiotal

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: NSB Ånglok och Motorvagnar. Som kanske har gått i Sverige

Inlägg av Traveller »

Traveller skrev:Endelig fant jeg igjen bildet som beviser at NSB type 61a har vært i Sverige:

Bild
Bildet er tatt ved Eda 10. mai 1945, to dager etter at tyskerne hadde kapitulert

Mvh Traveller
Her er et bilde i samme sjanger: NSB-lok som beviselig har gått i Sverige (bemerk semaforen, som tilhører Storlien st.):

Bild

Det er vel ingen tvil om maskinens opphavsland, men for sikkerhets skyld er det med en forklarende (!) tekst på lok 111:

Bild

Begge lokene er av NSB type 14a. Baldwin Locomotive Works leverte i 1879 en serie på fire lok som ble brukt Trondheim - Storlien/Östersund. På grunn av forsinkelser med ferdigstilling av Norra Stambanan på svensk side, ble strekningen Trondheim-Östersund trafikkert med norsk materiell 1880-1882.

I 1898 leverte Baldwin enda et lok til Meråkerbanen, type 17a nr. 60. Den maskinen har nok også vært på Storlien regelmessig.

Bild

Av dette loket (?) finnes endog et byggesett (fra Roundhouse/Athearn):

Bild

Mvh Traveller
Senast redigerad av Traveller den 16 nov 2016, 15:31, redigerad totalt 3 gång.
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: NSB Ånglok och Motorvagnar. Som kanske har gått i Sverige

Inlägg av Johan Molin »

Liite svårare dock att motivera för våra västkustska vänner, även om loket är fint!

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: NSB Ånglok och Motorvagnar. Som kanske har gått i Sverige

Inlägg av PeO »

Johan Molin skrev:Liite svårare dock att motivera för våra västkustska vänner, även om loket är fint!
I det fallet kan väl alla tänkbara argument godtas :-BS

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: NSB Ånglok och Motorvagnar. Som kanske har gått i Sverige

Inlägg av Johan Molin »

Om nu Stortyskerne gjort provturer på MHJ:s klena räls, så varför inte? Ju mer man försöker gräva ner sig i ferroviala studier, desto fler överraskningar stöter man på! Vem kan för övrigt BEVISA att NSB Type 14 INTE passerat Korted ... ?

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: NSB Ånglok och Motorvagnar. Som kanske har gått i Sverige

Inlägg av P Falk »

Jag gnuggar mina händer... ;) [JC_doubleup.gif]
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: NSB Ånglok och Motorvagnar. Som kanske har gått i Sverige

Inlägg av Traveller »

Et bilde til av NSB type 14 på Storlien har dukket opp:

Bild
Før 1915. Foto: G. Warodell (Sverige)

Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: NSB Ånglok och Motorvagnar. Som kanske har gått i Sverige - bilder mangler!

Inlägg av Traveller »

Det er ut til at denne tråden har lidd Photobucket-døden ...

Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Skriv svar

Återgå till "Utländska Lok"