Toppbilden, visa:    


Danska nyheter på Kjellerups-marknaden

Uppsnappade nyheter från mj-industrin
Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Danska nyheter på Kjellerups-marknaden

Inlägg av Mölle-Mats »

Jag bevistade Kjellerups-marknaden på Jylland vid månadsskiftet september/oktober 2017, och fann där en del intressanta nyheter av danska tågmodeller och lite annat.

Men först en "yesterdays news", Hobbytrades fantastiska prisvinnande lilla motorvagn DSB MT i laserskuret teakträ och med fönster av åkta glas. Den här lanserades ju redan 2016, och börjar nu så smått bli lite svår att få tag i då den producerade upplagan är på väg att bli slutsåld. Jag köpte det sista exemplaret i lager av 3-rälsvarianten av Felderbanen, men de hade något par-tre ex kvar av 2-rälsvarianten då. Så om ni vill ha en sådan här, så är det nog läge att skynda fynda nu! Här skymtar vi även de passande vagnarna till motrovagnen, som ska börja levereras till jul - ett par sådana måste jag ju köpa till min motorvagn!
000 Hobbytrade DSB MT.jpg
Och här har vi det fina priset "das Goldene Gleis" som modellen inhöstade i Tyskland.
000 Hobbytrade DSB MT Goldenes Gleis.jpg
Så hade man också med sig en mycket fin förseriemodell av DSB ML framställd med samma teknik, när den ska börja levereras är mig dock obekant (den gav ett svårt habegär den med):
000 Hobbytrade DSB ML bild 1.jpg
Här ses en DSB ML uppställd på Videbaek-Skjern Veteran- og Modeljernbanes (där ju vår forumbroder modeljernbane är formand i och schratchbyggt huset som skymtar i bakgrunden) utställnings-modulanläggning .
000 Hobbytrade DSB ML bild 2.jpg
Jag kom i samsprål med Günther, som är den som tagit fram de här fina modellerna, och försökte efter bästa förmåga förmå honom att även titta på möjligheten av att ta fram modeller av våra svenska teakträ-beklädda vagnar och lok med den här tekniken - håll tummarna för att jag lyckades i mitt uppsåt.

Men det var inte bara motor- och tågvagnar man tagit fram med den här tekniken, även ett antal husbyggsatser finns i Hobbytrades sortiment. Här ett litet smakprov på bl a ett godsmagasin, är ju nästan synd att lägga på taket här ...
000 Hobbytrade godsmagasin bild 1.jpg
000 Hobbytrade godsmagasin bild 2.jpg
Så över till McK:s visningsanläggning, och här fastnade jag direkt för deras modell av det danska ång-växelloket DSB Q (som också ska lanseras till jul) - ett måste ju (vi får hoppas att tomten tycker att jag varit riktigt snäll i år)!
000 McK DSB Q 350.jpg
En mycket fin modell av NOHAB-dieseln DSB Mx är också på gång, här handlar det väl om en icke körbar prototyp än så länge. McK:s representant svävade dock lite på målet när jag sporde honom om den även kommer i målningar för nutida svenska TMX-varianter, här får vi väl hålla tummarna igen!
000 McK DSB Mx.jpg
Så avslutar vi kavalkaden med en bild på McK:S modell av det danska motorvagnståget MRD, här i den målning det hade från cirka mitten av 90-talet fram till 2008.
000 McK DSB MRD.jpg
Also sprach der Matserschmitt!

kilowatt
Inlägg: 724
Blev medlem: 29 dec 2011, 17:18
Kontakt:

Re: Danska nyheter på Kjellerups-marknaden

Inlägg av kilowatt »

Trevligt litet reportage, mange tack.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Danska nyheter på Kjellerups-marknaden

Inlägg av Johan Molin »

Stort tack Mats! Då kanske vi rentav får se MHJ:s tvåaxliga DEVA-motorvagn (från BAJ ...) ? :-JJ :=u

Det borde finnas en marknad för åtminstone tio kunder i Sverige! Och så mig förstås ....

Skriv svar

Återgå till "Industrispionage"