Toppbilden, visa:    


Stationsgåta

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Stationsgåta

Inlägg av Svante Andersson »

Det här stationshuset knåpade jag ihop för sisådär 40 år sedan till min då i planerna varande YCJ.
Men så myckat mer än det här blev det inte... och frågan är då: Vad heter stationen egentligen på YCJ (får ej besvaras av den alltvetade Likhströmsveken)
Fråga två sedan: Vilken svensk station har stått som förebild till bygget?

Bild

SA

PS: Ja, det ska föreställa slaggsten i husets sockel... vad skulle man annars använda i de trakterna för att ge en geografisk placering.
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: Stationsgåta

Inlägg av BAn »

På fråga 1 så vet jag inte.

På fråga 2 så vet jag nu, efter att ha sprungit på en text skriven av dig själv när jag letade - så det räknar jag som fusk och avstår från att svara. Innan dess så hittade jag dock en annan station med flera gemensamma arkitektoniska element i Bergslagen, där jag började att leta pga. slaggstensgrunden. Det var Kölsjö station på BKJ. Intressant att det finns sådana likheter. Kan det ha varit samma arkitekt - eller var din förebilds arkitekt inspirerad av Kölsjö - som i sin tur kanske är av en välspridd typ. Vad vet jag.

Många ord om inget svar. :-r2

/Bengt

P.S. Jo, Lennart Edberg, som var domare i "Vi i femman" i trettiofyra år, var innan dess min klassföreståndare i realskolan i Karlstad, så jag vet att man inte ska fuska. :-J
- en rest från sent fyrtiotal

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Stationsgåta

Inlägg av Svante Andersson »

Hej Bengt,

Jag hade helt glömt bort att den varit ute tidigre... men sånt händer. Lade mest ut den för att testa Canons molntjönst Irista som verkar funka alldeles utmärkt fastän länkarna till bilderna är megastora.

Och precis som du skriver är det gott om stationshus i bergslagen i samma stil.
Det stationshus som egentligen ska ha namnet Ygberget är BJ-stationen Hörken där huset ska vara det i Hörken ursprungliga Kl 2-huet i trä. Så med lite tur kanske det blir ett sådant från Modellproduktion.

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Skriv svar

Återgå till "Järnvägsrelaterade Byggnader"