Toppbilden, visa:    


F1200

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

F1200

Inlägg av 1956 »

Bild

Keysers F-lok som jag byggde för ca 2o år sedan. Det blev aldrig någon riktig ordning på gångegenskaperna. Står numera i vitrin.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: F1200

Inlägg av Johan Molin »

Nej, har jag tolkat allt det jag läst genom åren så var väl Heljans modell ett underverk när det gällde gångegenskaper jämfört med Keysers modell (och den är väl ännu äldre, bortåt 30 år gammal?).
Strävan efter perfektion får ju inte dölja det faktum att vi har aldrig haft ett sådant utbud av svenska modeller, båda att köpa över disk och att bygga, som nu!

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: F1200

Inlägg av 1956 »

Bild

Bild

I Malmö för några år sedan!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: F1200

Inlägg av Mölle-Mats »

1956 skrev: [
I Malmö för några år sedan!
Jo den synen minns jag mycket väl - rasande grann maskin! Var i december 2006 i samband med SJ:s 150-årsjubileum. Drog ett par "skott" med min mobilkamera då:

Bild

Bild
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: F1200

Inlägg av Johan Molin »

"Rasande grann" är väl en helt korrekt beskrivning. F 1200 var ju loket som drog tåget vid Getå-olyckan, efter att ha tagit över från en systermaskin i Mjaaalllby (det gick snabbare att byta lok längs vägen än att behöva fylla på kol och vatten) ... :cry:

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: F1200

Inlägg av Mölle-Mats »

Johan Molin skrev:"Rasande grann" är väl en helt korrekt beskrivning. F 1200 var ju loket som drog tåget vid Getå-olyckan, efter att ha tagit över från en systermaskin i Mjaaalllby (det gick snabbare att byta lok längs vägen än att behöva fylla på kol och vatten) ... :cry:
Håhåhå, så fyndigt! :roll:

Vi hyllar denna vackra dam, som överlevde denna fruktansvärda olycka, med en liten detaljbild!

Bild
Also sprach der Matserschmitt!

Kjedlund
Inlägg: 846
Blev medlem: 14 jan 2012, 09:30

Re: F1200

Inlägg av Kjedlund »

Denna start vid Lund C i december 2006 fick mig att tänka på William Turners målning ”Rain, Steam and Speed – The Great Western Railway”.

Bild

Användarens profilbild
bermod
Inlägg: 317
Blev medlem: 29 dec 2011, 10:07
Ort: Odensbacken

Re: F1200

Inlägg av bermod »

Johan Molin skrev:Nej, har jag tolkat allt det jag läst genom åren så var väl Heljans modell ett underverk när det gällde gångegenskaper jämfört med Keysers modell (och den är väl ännu äldre, bortåt 30 år gammal?).
Strävan efter perfektion får ju inte dölja det faktum att vi har aldrig haft ett sådant utbud av svenska modeller, båda att köpa över disk och att bygga, som nu!
Undrens tid är inte förbi,jag packade för första gången idag upp mitt Heljan F-lok 1202 ,som legat i sin kartong sedan inköp för ett antal år sedan,och har ikväll provkört loket på bana i Hallsberg genom ca 15-16 växlar fabr. Tillig och loket går som en dröm inte en tendens till någon urspårning.
bermod

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: F1200

Inlägg av Mölle-Mats »

Lite kul och intressant läsning om F-loken och deras vidare öden som DSB litt E finns här:
http://www.jernbanen.dk/damp.php?s=1&litra=E&typenr=0

Tydligen är inte Getå-olyckan den enda allvarliga händelsen som den vackra gamla damen F 1200/E 964 upplevt, läser här att hon även utsatts för ett allierat flyganfall 21/4 1943 - en händelse som hon dessbättre dock undkom med bara lättare skador.
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: F1200

Inlägg av Mölle-Mats »

Här en mycket trevlig bild från Marslev (mellan Odense och Nyborg) i Danmark från de 31 augusti 2008, då vår Svenska Drottning SJ F 1200 (som ju också varit DSB E 964 under en del av sitt liv) i par med sin danska "halvsyster" DSB E 991 (som byggdes på 1940-talet av Frichs i Danmark i huvudsak baserat på de gamla svenska ritningarna till F-loken) drog ett historisk tåg.

En kul liten detalj här är ju det blå/gula "skorstensbåndet" som F 1200 ikläddes vid detta evenemang!

Foto: Mathias Nørgård Dyhr (publicerad med fotografens tillstånd)
Sj F 1200 och DSB E i Danmark 2008.jpg
Also sprach der Matserschmitt!

Skriv svar

Återgå till "Svenska Ånglok"