Toppbilden, visa:    


Tankar om spårplaner...

Spårplaner, ramverk, kurvradier, RailCAD och liknande kan du diskutera här.
PAinkiller
Inlägg: 8
Blev medlem: 07 dec 2015, 13:56

Tankar om spårplaner...

Inlägg av PAinkiller »

Tänkte sticka ut hakan lite...

Det är ibland rätt kul att titta på spårplaner i de svenska tidningarna. I dag när modellerna på spåren och brevid blir allt finare så tycks spårplaner just halta efter. Med DCC får man idag ljud och inviduell kontroll på loken och det gör att modellerna får en ny dimension. Men i en viktig del har vi halkat efter. Det är i spårplaner, de är fortfarande som det var på sextiotalet, där spåren var de bitar av plåträls från en viss tillverkare som var byggstenarna. Kurvorna var tvära och växlarna lika så. Det hela slängdes på en färdig skiva på kanske 120 x 240 och tågen gick runt, runt och runt. Man hade en station som var dels för kort där det långa expresståget inte fick plats och stationshuset större än trafiken krävde. Kanske hade man läst på i utländska tudningar om spårmagasin så att man kunde klämma in ett eller två tåg till. Visst är vi trångbodda här i nord men man kanske skulle fundera på något annat? De flesta loken funkar bra och även i treräls kan man idag faktiskt växla, utan att den där gamla klumpen med artikelnumret 3020 inte får fnatt och blåser runt i 300 knyck innan den behagar att stanna.

En del hittar spårplaner i verkligheten men oftast blir det med väldigt korta spår och den där tokstigningen på 8% stigning över Alperna på 35 cm i höjd finns med. En del bygger på en hylla vilket är ännu bättre men ändå lyckas de flesta med att klämma in för mycket och för att få in det man vill ha så blir allting alltför hopkrymt. Med tvära växlar och långa lok, så ser det lite lustigt ut.

Idag är det förutom det svenska 120 x 240 med varianter som firmorna hade med i sina spårplansböckerna som inspiration kanske tre skolor att gå efter. Jag tänkte titta på det här nu.

Det tyska, Kanske en station eller två, har man plats så har man sneglat på USA och anpassat det till det tyska. Mycket landskap, slanka spår och bakom kullen bakomstationen så hittar man en enorm spårmagasin där det matas med det ena Rheingoldsättet från olika ekoper fram. Ibland ibland inte har man slanka spår på den synliga delen, mycket elektronik med belysning här och där och ett par vinkande gubbar som funkar med ännu mer elektronik. Järnvägarna i Tyskland påminner om den här hemma och det är nog lätt att få inspiration därifån, samtidigt som nästan allt som rullat på DRG/DB/DR finns i kataloger till skillnad för det vi hittar här..

Det amerikanska, där är persontrafiken minimal och det handlar därför i stort om godståg och växling, till hjälp har det lok som går långt bättre än genomsnittet av det som erbjuds av de Europeiska. Till det har de Kadeekoppel som gör under med växligarna. Att vagnarna ofta har sina vagnsnummer påmålade väl synligt så är det lättare att se en vagn som invid istället för ännu en Gbs som råkar stå där. Ofta så har anläggningarna gott om spår och industrier med spåranslutning så som det ibland var där. Oftast är banorna väldigt stora men även mindre hyllbanor, hyllbanor är något förresten vi borde titta närmare på även här i Norden. Mer om det längre ner..

Engelsmän gillar utställningar, oftast hittar man en scen, vare sig det är en småstation eller betydligt större, skalorna känns för den vane mera udda men så är ju profilen mera lik tunnelbanan i Sverige. Vagnarna kortare än här och som på tunnelbanan så har de rejäla plattformar i dörr höjd p vagnarna. En fördel för godstågen att det går att mata på en massa vagnar till ett godståg utan att det tar för mycket plats. Stationer har ibland en kort sträcka innan det försvinner genom ett hål i det blåa plywoodskivan till sin magasin. Ofta är dessa anläggningar inte så platskrävande och kanske ett alternativ till 120 x 240an hemma.

Jag har tittat på spårplaner rätt länge och det här är mina tankar....

På en 120 x 240 eller likande så försvinner en massa utrymme på i dessa 180 graders kurvor, och ska man nå överallt så blir de dessutom toktvära. Det hela gör att man får en försvinnande lite plats för annat, det som man kanske hade tänkt från början. Kanske istället så kunde som alternativ ha det hela längs två hyllor i ett hörn? Då behöver du bara en 90 graders kuva och bara En kurva som inte behöver bli så tvär!

Där finns det förstås nackdelar också. Man får skippa rundbanan och kanske hela kollektionen av Rheingoldsetten, för du behöver inte ha 100 tals med lok och vagnar på banan.. Med rätt spårplar från verkligheten så får man nog plats med en anläggning med slankar kurvor och växlar, något som inte bara ser snyggare ut men även hjälper till vid växligen.

På MJ blir det oftast bäst att att skala av för en meter i H0 motsvarar 87 meter och det är inte så mycket. Men kanske har man plats för 4 meter med hyllor så blir det runt 360 meter och har man plats med 2 ynka meter till så blir det runt 450 meter i verkligheten. Det låter inte heller så mycket men har man hittat en rätt förebild så funkar det nog ganska bra. Tänk efter miljöer där det är lite mer trängre, som kanske en hamn eller en station med en större industri bredvid, då får man ursäkt att lägga på ett par extra spår så att man kan visa upp det senaste vagnen man köpt eller byggt.

Den ena hyllan kan ju vara en hamn där spåren grenar kajen som gaffel med kajen mellan spåren och det normala stationen på den andra hyllan. I sverige när man byggde mindre och mellanstora stationer så var man rätt snål på spår. Man byggde spår bara för det nödvändigaste, inte mer! Så om man ska krydda upp det hela så en hamn är rätt bra.

En av de häftigaste spårplaner jag sett är den gamla hamnstationen i Jönköping. Även om man är tvungen att skala av rätt mycket så har den en del på plussidan, hamnen är rätt liten, eftersom den har enbart eller i stort sjötrafik så är båtarna rätt beskedliga. Sedan har man en bro i mitten och en ny bangård för de stora industrierna. Passtågen var rätt beskedliga, skulle man modernisera förebilden, in med några Y6-8.or eller Y1.or i par är perfekt, till gods T21, T43 eller T44... Jag vet att alla dessa inte gick där eller att banan inte fanns kvar efter omläggningen men de skulle ändå se rätt ut. Släng dit en z65 eller z70 för att hantera det lokala växlingen så är du i hamn. Samtidigt är ju om man får tag på, ånglok billigare än judt dieselloken. Att sjötrafiken idag är död idag eller i decennier behöver du inte nämna till någon, är det någonsom klagar kör sent 70-tal... Lindberg gör en trålare som är ganska lik utsjötrålare och tillsammans med Kibris fiskebåtar ser till att kylvagnarna blir välfyllda och det går ju få tag på en mindre lastbåt från Artitech...

Det är ju godstågen som är balla, för godset ska levereras, det ska växlas in, lastas på eller av och sedan skickas så fort som möjligt. Godsvagnarna är hemligheten, passtågen som går efter tidtabeller, funkar som som behövlig stressmoment för godsväxlingen... Nog om Jönköpings Hamn. Kanske Mariestad, Nora, Södertälje S. i en förminskad version med mindre men slankare spår funkar. Då gäller det att skala ner längden på tågen. Dock vill jag säga att det är nog svårt att få plats med dessa på hyllan med de längder jag nämnde förut, kanske ska man koncentrera sig på EN del av bangården istället? Förresten behöver hyllbanan se ut som en hylla? Kanske kan den ena hylan vara bredare eller inte rektangel, kanske kan den ena ändan sticka ut en bit?

Det finns andra som funkar kanske bättre och som man kan klämma in i mindre utrymme för Jönköping H snor en massa plats. Men det är tanken därifrån som funkar bättr för oss. Diesellok som är mer tillgängliga än ånglok, som släpar på kortare tågsätt, motorvagnar istället för den där snälltåget som ser mest ut som en kattunge som jagar sin svans i 180 knyck.

Återgå till "Ingenjörsbyrån"