Toppbilden, visa:    


"Slaggprodukter", video/bilder på vardagståg

Banhistoriker, stationsplaner, bilder och tidtabeller.
Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

"Slaggprodukter", video/bilder på vardagståg

Inlägg av Mölle-Mats »

När jag står där ute längs spåren och väntar på ett muséitåg som ska videofilmas/fotograferas, så händer det ibland även att ett reguljärt "vardagståg" sveper förbi. Och eftersom jag ändå står där med kamerorna beredda ...

Här ser vi när ett Øresundståg avgår från Ängelholms station den 25 maj 2017.

Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: "Slaggprodukter", video/bilder på vardagståg

Inlägg av Mölle-Mats »

Det här är väl ingen regelrätt slaggprodukt egentligen, utan en högst planerad filmning av lite vardagståg upp över järnvägsviadukten vid Gröningen/Fria bad och vidare längs den vackra järnvägssträckningen genom Pålsjö skog i Helsigborgs norra utkanter, som jag gjorde för halvtannat år sedan men som blivit liggandes tills nu.

Also sprach der Matserschmitt!

tågtyckarn

Re: "Slaggprodukter", video/bilder på vardagståg

Inlägg av tågtyckarn »

Ja, där har man turat, varit badvakt, lekt med stenar i bäcken, varit fastighetsskötare, badat och lite till. [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: "Slaggprodukter", video/bilder på vardagståg

Inlägg av Johan Molin »

... rastat hund, hållit på att få ett nedfallande bokträd i skallen, skyfflat en död uggla från tomten nedför branten i ravinen, rundat Skampålen på väg till stan hur många gånger som helst ...

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: "Slaggprodukter", video/bilder på vardagståg

Inlägg av Mölle-Mats »

Kul att min video väckte så många minnen till liv! [JC_doubleup.gif]

I dag flyttar vi oss lite längre ut längs sträckan upp mot Ängelholm. Måhända är inte heller detta en regelrätt slaggprodukt, men här finns i alla fall en viss koppling då den här videon spelades in när jag rekade inför en videofilmning som jag gjorde någon dag senare av Föreningen Veteranjärnvägen Klippan-Ljungbyheds ångloksdragna muséitågsfärd till Ängelholm.

Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: "Slaggprodukter", video/bilder på vardagståg

Inlägg av Mölle-Mats »

Avsnitt 2 i min videoserie om reguljära tåg längs järnvägssträckan mellan Helsingborg och Ängelholm den 25:e maj 2016.

Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: "Slaggprodukter", video/bilder på vardagståg

Inlägg av Mölle-Mats »

Här kommer så det tredje och sista avsnittet i videoserien om reguljär tågtrafik på sträckan Helsingborg-Ängelholm som jag flmade den 25 maj 2016, den här gången hamnar vi vid Ängelholms station.
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: "Slaggprodukter", video/bilder på vardagståg

Inlägg av Johan Molin »

Välbekanta vyer!
Men jag väntade hela filmen igenom på att få se den sensationella händelse som du beskrev:

– Passagerarna stiger på Öresundståget vid Ängelholms station, som strax ska avgå norrut!

Så länge du stod kvar verkade dock inte stationen röra på sig ... :mrgreen: :=u

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: "Slaggprodukter", video/bilder på vardagståg

Inlägg av Mölle-Mats »

Johan Molin skrev:Välbekanta vyer!
Men jag väntade hela filmen igenom på att få se den sensationella händelse som du beskrev:

– Passagerarna stiger på Öresundståget vid Ängelholms station, som strax ska avgå norrut!

Så länge du stod kvar verkade dock inte stationen röra på sig ... :mrgreen: :=u
Håhåhå - dagens Messerschmitt-kommentar! :=nee

Kan väl säga att jag kanske inte alltid tänker på att formulera mig med korrekt svenska när jag står där ute längs spåren och filmar - det är rätt mycket annat att hålla koll på (t ex om stationshuset skulle ha börjat röra på sig, då hade det ju gällt att följa dess väg minutiöst med kameran! :-CO ).

Var ute en sväng igår igen på ungefär samma plats, men valde då att "hålla truten" och lägger på lite förklarande texter i stället i de videon som är under produktion (det var nyttigt att gå igenom gammalt arkivmaterial precis innan jag drog ut igen, rätt mycket "tokigt tugg" kan det bli - går ju oftast att klippa bort dock tack och lov! :oops: ).
Also sprach der Matserschmitt!

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: "Slaggprodukter", video/bilder på vardagståg

Inlägg av PeO »

Johan Molin skrev:Välbekanta vyer!
Men jag väntade hela filmen igenom på att få se den sensationella händelse som du beskrev:

– Passagerarna stiger på Öresundståget vid Ängelholms station, som strax ska avgå norrut!

Så länge du stod kvar verkade dock inte stationen röra på sig ... :mrgreen: :=u
Det blir bock i kanten för syftningsfel. :-BS
Min första resa norrut, på kvällen på väg hem från Intermodellbau, fick jag f.ö. inte uppleva. Jag vaknade, när tåget bromsade in i Båstad. :o
Det kan inte varit mycket med de omtalade skakningarna då.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: "Slaggprodukter", video/bilder på vardagståg

Inlägg av Mölle-Mats »

PeO skrev: Det blir bock i kanten för syftningsfel. :-BS
Min första resa norrut, på kvällen på väg hem från Intermodellbau, fick jag f.ö. inte uppleva. Jag vaknade, när tåget bromsade in i Båstad. :o
Det kan inte varit mycket med de omtalade skakningarna då.
Håhåjaja, snacka om syftningsfel - "fick jag f ö inte uppleva"!?! :=nee

Men skakningarna (antar att du menar de som uppstod när tågen gick in i Hallandsås-tünnelen i början) fick man vl tack och lov bukt med ganska snabbt - dels så slipade man rälsen, men jag tror också att man öppnade upp en förbindelse mellan tunnelmynningarna så att "luftkudden" som uppstår framför tågen hade någonstans att ta vägen när den trycktes in i tünnelen.
Also sprach der Matserschmitt!

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: "Slaggprodukter", video/bilder på vardagståg

Inlägg av PeO »

OK, jag missade att poängtera "genom tunneln" :oops: Hoppas det framgick att färden var skakningsfri.

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: "Slaggprodukter", video/bilder på vardagståg

Inlägg av d680ae »

Mölle-Mats skrev:
... Håhåjaja, snacka om syftningsfel
...
Ja, men det skall inte vara lätt att konkurrera med professionella "felsyftare". Smaka t.ex. på denna!
stor massmediadrakes rubriksättare om aktuell händelse skrev: Sex döda och tre misstänkta gärningsmän skjutna vid terrordåd i London

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: "Slaggprodukter", video/bilder på vardagståg

Inlägg av Mölle-Mats »

Här ser vi när Dalatåget avgår från Krylbo den 13 september 2015.
Also sprach der Matserschmitt!

modeljernbane
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 jan 2015, 10:23

Re: "Slaggprodukter", video/bilder på vardagståg

Inlägg av modeljernbane »

Hej.
Jeg har just köbt de vogne hos Roco, men har ikke lok'et i svart bemalning, måske skulle jeg skaffe den :?

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: "Slaggprodukter", video/bilder på vardagståg

Inlägg av Mölle-Mats »

I denna videon ser vi ett Pågatåg passera Vittsjö på sin väg från Hässleholm till och tillbaka från Markaryd den 22 maj 2016.

Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: "Slaggprodukter", video/bilder på vardagståg

Inlägg av Mölle-Mats »

När jag stod längs spåren för att filma historiska ånglokståg under Tågdagarna i Landeryd i september 2016, så passerade några Krösatåg. Eftersom jag ändå hade kameran beredd så lät jag den jobba på, här är resultatet.

Also sprach der Matserschmitt!

Online
Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: "Slaggprodukter", video/bilder på vardagståg

Inlägg av cgn1954 »

Nice Work [JC_doubleup.gif]

Tackar...
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: "Slaggprodukter", video/bilder på vardagståg

Inlägg av Mölle-Mats »

cgn1954 skrev:Nice Work [JC_doubleup.gif]

Tackar...
Tack! :=KOMP

Har några slaggprodukts-videon till liggandes klara i pipe linen, lägger väl ut ett om dagen den närmaste knappa veckan. Men sedan så får jag ge mig ut i spenaten och spela in nya - men å andra sidan så rullar ju muséitågssäsongen igång på allvar nu de närmaste veckorna, så det ordnar sig nog med det! :-CO
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: "Slaggprodukter", video/bilder på vardagståg

Inlägg av Mölle-Mats »

Här kommer så en liten videoserie från Västkustbanan mellan Ängelholm och Båstad, huvudsakligen filmad under hösten 2015 men med några inslag från senare tid. Vi börjar väl med en önskerepris på scenen, där Herr Doktor Molin förgäves väntade på att Ängelholms station skulle avgå! :-BS

Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: "Slaggprodukter", video/bilder på vardagståg

Inlägg av Mölle-Mats »

I avsnitt två i min videoserie om Västkustbanan mellan Äneglholm och Båstad tittar vi lite närmare på trafik vid Förslövs station vid den södra mynningen av Hallandsås-tunnlarna.

Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: "Slaggprodukter", video/bilder på vardagståg

Inlägg av Mölle-Mats »

I avsnitt tre i min videoserie om Västkustbanan mellan Ängelholm och Båstad så stannar vi kvar i Förslöv ett tag till.

Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: "Slaggprodukter", video/bilder på vardagståg

Inlägg av Mölle-Mats »

Så var det dags för det fjärde avsnittet i videoserien om Västkustbanan mellan Ängelholm och Båstad.

Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: "Slaggprodukter", video/bilder på vardagståg

Inlägg av Mölle-Mats »

Så är turen kommen till det femte och avslutande avsnittet i videoserien om Västkustbanan mellan Ängelholm och Båstad.

Also sprach der Matserschmitt!

Online
Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: "Slaggprodukter", video/bilder på vardagståg

Inlägg av cgn1954 »

Tackar.... :-)

Ser ju inte så charmig ut den där nya järnvägsstationen.

PS På Postvagnen får man inte säga tågstation. Och man får inte säja pantograf heller ... :=u Det får man på Mötesspåret. :-J
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: "Slaggprodukter", video/bilder på vardagståg

Inlägg av Mölle-Mats »

cgn1954 skrev:Ser ju inte så charmig ut den där nya järnvägsstationen.

PS På Postvagnen får man inte säga tågstation.
Nä charmvärdet är väl inte så högt - och byggnaden ligger ju inte ens vid spåren ...

Men heter det inte Resecentrum numera? :roll:
cgn1954 skrev:Och man får inte säja pantograf heller ... :=u Det får man på Mötesspåret. :-J
Nej det är ju ett regelvidrigt begrepp för järnvägare. Men Mötesspåret är ju ett modellbyggarforum (som en viss forumkamrat slagit fast) och då är det förstås okej att säga pantograf - liksom att köra omkring med elloken i de välbyggda och fint detaljerade modellandskapen med "pantograferna" nedfällda (nu var jag där igen ...)! :=Koko
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Dieselbrum av det rejälare slaget

Inlägg av Mölle-Mats »

Det här är väl ingen regelrätt slaggprodukt egentligen, de här sekvenserna är resultatet av högst medvetna filmningar av Sveriges Järnvägsmuséums IB16-tåg i juni 2016. Men när muséet igår lade ut en blänkare om att de ska köra ett muséitåg draget av T 42 205 till Rättvik i sommar och skrev om den fantastiska ljudupplevelse som den stora tvåtakts V12-motorn utan ljuddämpare erbjuder, så kände jag mig inspirerad att klippa ihop lite av mitt material där man kan få ett smakprov på detta. Fokus ligger här på ljudet från dieseln, så skruva upp ljudvolymen och njut!

Also sprach der Matserschmitt!

Online
Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: "Slaggprodukter", video/bilder på vardagståg

Inlägg av cgn1954 »

Ja du märklig maskin. Tänk om man haft det ljudet och den röken bak BMW:n. Då hade stan (Sthlm) varit stängt för fossildrivet för länge sen.

Mäktigt tåg med tre lok. :-J
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: "Slaggprodukter", video/bilder på vardagståg

Inlägg av Mölle-Mats »

cgn1954 skrev:Mäktigt tåg med tre lok. :-J
Nu såg det nog bättre ut än vad det var - E2:an gick "död" i transport bakom B-maskinen och medverkade alltså inte till framdrivningen av tåget.

I tjänstetåget, som gick som följetåg till IB16-tåget (drogs av T41 204), så var också B 1354 med som transport. Men den var inkopplad mitt i tåget av någon underlig anledning.
Bild

B t w så är här den främre halvan av tjänstetåget (den del som gick framför B 1354) när det gjorde uppehåll i Sveg.
Bild
Also sprach der Matserschmitt!

Online
Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: "Slaggprodukter", video/bilder på vardagståg

Inlägg av cgn1954 »

IB16 - har det nå med Inlandsbanan att göra? Ursäkta min inkompetens... :=u
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: "Slaggprodukter", video/bilder på vardagståg

Inlägg av Mölle-Mats »

cgn1954 skrev:IB16 - har det nå med Inlandsbanan att göra? Ursäkta min inkompetens... :=u
Japp, det stämmer (så din inkompetens är inte total! :-BS ). Anordnades av Sveriges Järnvägsmuséum för i dagarna ett år sedan, man körde ett ångloksdraget tåg Mora - Gällivare t o r med diverse avstickare. I anslutning till återresan så stannade man i Litsnäset (strax norr om Östersund) och tömde det allra sista beredskapslokskjulet på två E2-maskiner (948 och 954).

E2 948 ska återställas i lokskjulet vid muséet i Gävle som ett minnesmärke över beredskapsloks-epoken, E2 954 gick till Oxelösund där hon ska renoveras och sättas i driftsmässigt tillstånd - status för hur det projektet avlöper antar jag att du är bättre uppdaterad på än vad jag är.

Under större delen av resan så drogs tåget av B 1316 (oljeeldat) och B 1108 (koleldat), men B 1108 lämnades i Östersund på återresan - därav den "döda" E2-maskinen i tåget som fick bli place holder i stället och T42:an som påskjutslok bak i tåget på återstoden av återfärden ner till Mora.

Jag mötte upp tåget vid Litsnäset, hängde runt vid tömningen av lokskjulet och följde sedan tåget ner till Sveg. Blev några videon därifrån, men dem har du väl sett åtminstone vissa av redan förmodar jag? Men annars så har du dem här:
http://motessparet.se/viewtopic.php?f=55&t=3885
Senast redigerad av Mölle-Mats den 16 jun 2017, 09:30, redigerad totalt 1 gånger.
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: "Slaggprodukter", video/bilder på vardagståg

Inlägg av Mölle-Mats »

Dags att återvända till de riktiga slaggprodukterna som den här tråden ju skulle handla om - här ser vi ett Pågatåg göra anhalt vid Klippans station den 28 maj 2016.

Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: "Slaggprodukter", video/bilder på vardagståg

Inlägg av Mölle-Mats »

I den här videon tittar vi lite på Inlandsbanans diesellok i Östersund i juni 2016.

Also sprach der Matserschmitt!

modeljernbane
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 jan 2015, 10:23

Re: "Slaggprodukter", video/bilder på vardagståg

Inlägg av modeljernbane »

Det kan väre roligt at få veta hur mange lag färge som finds på de gamla TMY & TMX, det kan bli' en helt studium i tid at få skrabe lidt i färgen [JC_doubledown.gif]

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: "Slaggprodukter", video/bilder på vardagståg

Inlägg av Mölle-Mats »

modeljernbane skrev:Det kan väre roligt at få veta hur mange lag färge som finds på de gamla TMY & TMX, det kan bli' en helt studium i tid at få skrabe lidt i färgen [JC_doubledown.gif]
Ja de där gammeldanskerne har väl blivit lite av vandringspokaler bland de svenska privata tågoperatörerna vartefter de startar, strukturerar om och läggs ner - men det är väl inte alltid som de lackeras om när de får en ny ägare.

Men den gröna rundnaeser som syns i den här videon är faktiskt inte en f d DSB Mx/My utan en norsk Di3:a.
Also sprach der Matserschmitt!

modeljernbane
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 jan 2015, 10:23

Re: "Slaggprodukter", video/bilder på vardagståg

Inlägg av modeljernbane »

Jo men allerede för TMX og TMY blev solgt til Sverige var de malet om fra brun til sort/ röd

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: "Slaggprodukter", video/bilder på vardagståg

Inlägg av Mölle-Mats »

modeljernbane skrev:Jo men allerede för TMX og TMY blev solgt til Sverige var de malet om fra brun til sort/ röd
Ja det stämmer ju, och ett och annat (nog mest reservdelslok dock) är väl fortfarande rött och svart.

Och det där med att loken målats om flera gånger gäller ju även för en hel del "gammelsvenska" lok, t ex Rc-loken. Idag förekommer ju även Rc-loken i allsköns mer eller mindre fantasifulla målningar!

Här kommer en liten video där ett par gröna Green Cargo-lok syns när de ankom med ett kort godståg till Åstorp den 15 maj 2016, de har förstås urpsrungligen varit orange och förmodligen blekblå också innan de fick sin nuvarande färgsättning.

Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: "Slaggprodukter", video/bilder på vardagståg

Inlägg av Mölle-Mats »

Här ser vi "Spritaren", ett containertåg med leverans från Spritfabriken i Åhus, stå och vänta vid Kristianstad C samtidigt som ett pågatåg ankommer.


Härmed så har jag nog tömt min backlogg med slaggprodukts-material i mitt digitala arkiv. Men nu så är ju muséitågssäsongen i full gång igen, så det kommer nog att fyllas på med nya slaggprodukter - så jag får väl antagligen anledning att återkomma framöver.
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: "Slaggprodukter", video/bilder på vardagståg

Inlägg av Mölle-Mats »

Måhända ingen regelrätt slaggprodukt (och en delmängd av materialet är ju redan tidigare visat i min videoserie från när jag våldgästade Stures lilla Morshyttan), men icke förty ...

Jag tillbringade ett par härliga veckor kring månadsskiftet juni-juli 2017 i Bergslagen, och bodde då i Fors blott några meter från där norra stambanan sveper genom samhället. Jag noterade den frekventa trafiken med långa rasslande godståg genom samhället, och en vacker kväll när jag inte hade något speciellt för mig så gav jag mig ut i omgivningarna med kamerorna och filmade och fotade några av dem.

Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: "Slaggprodukter", video/bilder på vardagståg

Inlägg av Mölle-Mats »

Hösten 2015 så ägnade jag rätt mycket tid åt att foto- och videodokumentera tågen på gamla Hallandsås-banan innan den lades ned, och då hände det vid något par tillfällen även att jag stannade till längs den nya Västkustbanan mellan Förslöv och Ängelholm och fotade lite även där. Vid ett tillfälle så kom ett makadam-tåg farandes under frenetiskt rasslande, och jag passade på att ta en bild.
InfraNord DLL 09120 bild 1.jpg
Also sprach der Matserschmitt!

Skriv svar

Återgå till "Svenska Järnvägar"