Toppbilden, visa:    


Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

Lite mera ...
Ena källarbyggnaden var i praktiken endast garage (med egen verkstad ...). Den andra, med dörr ut mot poolen inhyste också bröderna Guscettis kontor (Aldo var arkitekt och storebror Alberto var ingenjör; de hade tillsammans utformat huset, och drev tillsammans en arkitektfirma i Aldis hus. Faktum är att det fanns TVÅ hus, ett till vardera brodern).

Så den mindre källarbyggnaden måste nu inredas, innan vi övergår till husets spännande båda övervåningar ...

NB att Fallers modell inte överensstämmer exakt med vare sig Aldo Guscettis hus eller Hermann Fallers dito. Målningen av stenfasaderna är dock tänkt att överensstämma med huset i Ticino.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

"Förmiddagens" pensum avklarat. Sedan vidtar döstädning (man ska ju börja i god tid har jag nyss läst i DN ...).
OBS! Skortstenens innerväggar hade tegelyta mot rummen.

I källaren fanns arkitektkontoret. Inrett med ritbord, en rithurts, ritning av huset självt på väggen liksom schweizisk klocka (såklart! av 1956 års modell) samt på väggen utanför mot dörren mot poolen en klassisk ritning.
Här ser vi väggen med ritningen och rithurtsen, samt skymtar väggklockan.
Här skymtar ritbänkarna, och på väggen mot trädgårdsdörren en stor affisch av Brunelleschis kupol.
En solbelyst bild av arkitektkontoret. Ritbänk med pennskrin ...

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av ford1929 »

ser bra ut det där [JC_doubleup.gif]
Roger(Forden)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

Tack! Det är lättare att plåta när inte solen belyser föremålet direkt – kontrasterna blir mindre då:
Lösmonterad trappa skymtar till huvudentrén. Nu ska det bli spännande att se hur man ska få till de båda "huvudbyggnaderna" ...

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

Sista bilden för i dag, med lösmonterade golv på övervåningen – var genomgående parkett, utom tydligen grå linoleum i köket ...
Jag börjar få ett grepp om hur modellen ska stämma överens med förebilden så bra som möjligt. Som synes måste all plast målas för att tona ned färgerna, såväl det träbruna som de "röda" panelerna. Annars blir det bara plast, plast, plast ...

En sak har modellen missat helt – att de båda huskropparna var genomgående på övervåningen, med en liten trappa vid skorstenen. Men det känns inte hopplöst att fixa till.

Det är en väldigt rolig modell, men ganska mycket att fixa till själv för att få den att likna något vettigt. En sak är uppenbar; ska det vara någon vits med att inreda kåken så kan man bums skippa allt vad gardiner heter ...

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

I dag blev det huvudsakligen en kvällsövning.
Denna del tycks ha ägnats åt någon forn av vardagsrum, men också två sovrum, bl a med ett sminkbord stående på ett ben! Här återstår en del funderande. Klart är dock att murstensstocken var öppen mot denna del, varför den gavel som vetter mot skorstenen i sin huvuddel måste skäras bort från modellen.
Utbyggnaden över garaget innehöll ett mycket färgglatt kök i rött, gult, svart och blått. Det får en minimal representation på modellen. Resten utgjordes av ett matmöblemang mot terrassen, vilket givetvis måste representeras av ett superelliptiskt matbord från Bruno Mathsson!
Bakom detta en "fri vägg" med en stooor soffa bakom, och som synes (?) i fonden, bokhyllor. Sannolikt innehöll den fria väggen en televisonsapparat. Frågan är om huset blev klart i tid för herrskapet att avnjuta den pugilistiska holmgången som fått så stor plats annorstädes på detta forum?
Dags att avnjuta frukterna av kvällens arbete. Skål!

Användarens profilbild
Peking
Inlägg: 405
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:34
Ort: Norrköping

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Peking »

Skål ! Väl arbetat snygg kåk föräldrarna hade en Svart Merca 180 men det var före min tid :-T
Ola

Sture Bylén

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Sture Bylén »

Johan Molin skrev:Frågan är om huset blev klart i tid för herrskapet att avnjuta den pugilistiska holmgången som fått så stor plats annorstädes på detta forum?
Hördu, hördu, jag ser dig nog.... :evil:
Jag ber att få upplysa den vid tillfället fyraårige ynglingen om att matchen inte sändes på TV. Inte heller på Sveriges Radio utan på Radio Luxemburg. Om huset inte blev klart till matchen fick man väl våldgästa en granne. Det gjordes ju på annat håll i landet.... ;)

Kul hus och kul projekt, för övrigt. [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av cgn1954 »

Johan Molin skrev: ... pugilistiska holmgången ...
Okej... VAD betyder det?

F ö ett gott projekt. Lagomt i sommarvärmen.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

pugilist = boxare
holmgång = "En holmgång, fornnordiska hólmganga, var en typ av envig eller duell i nordisk forntid, och ett vedertaget sätt att lösa tvister" (Wikipedia)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

Jag ber att få upplysa den vid tillfället fyraårige ynglingen om att matchen inte sändes på TV.
Aha! Då var det således till returmatchen som min morbror och moster kom nedfarande från Stockholm för att sitta och vaka framför mina föräldrars TV-apparat i Lilla Finspång. Jag har ett vagt minne av att stämningen var lite dämpad när jag vaknade morgonen därpå. Pusselbitarna börjar falla på plats ...

Det jag har sett i efterhand som förvirrat mig när det gäller vad som sänts på TV och inte är väl filmen ...

Sture Bylén

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Sture Bylén »

Johan Molin skrev:Aha! Då var det således till returmatchen som min morbror och moster kom nedfarande från Stockholm för att sitta och vaka framför mina föräldrars TV-apparat i Lilla Finspång.
Tyvärr, inte rätt det heller. SVT-direktsände aldrig någon professionell VM-match i boxning.

När returmatchen gick, 1960, hade man för övrigt inte teknologin att direktsända TV över Atlanten. Det kom först 1962 med satelliten Telstar.

TV-var ju öht ganska njugga med att sända boxning. Den enda match jag kan erinra mig att ha sett i sin helhet är matchen mellan Muhammad Ali och Floyd Patterson 1965. Men den direktsändes inte utan sändes på kvällen dagen efter.

TV sände dock en hel del kring boxning. "Arne Thorén, New York" blev intresserad i samband med Ingo-epoken och så småningom rätt kunnig i ämnet. Han gjorde många bra reportage om proffsboxningen i USA på 60-talet.

Härligt att det äntligen blev både swing och rymd i den här tråden. Det firar vi med följande klassiska musikstycke:


Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

matchen mellan Muhammad Ali och Floyd Patterson 1965.
Förlåt en okunnig som inte var superintresserad av "the noble art of self defence" ens på den tiden; var kom Sonny Liston i i bilden? Var inte turordningen mellan the champs Ingo – Floyd – Sonny Liston – Cassius Clay, later known as Mohammad Ali?

Någnostans efter The Rumble in the Jungle förlorade jag räkningen ...

Bäst av Mohammad Alis kontrahenter minns jag egentligen Henry Cooper, en av de få som aldrig blev golvad av honom. Han förlorade sin match, om jag inte minns fel, för att ett slag från Mohammad Ali spräckte hans ena ögonbryn så att det blödde så ymnigt att han inte kunde se ordentligt längre.

De båda lär ha varit mycket goda vänner genom livet senare ...

Sture Bylén

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Sture Bylén »

Johan Molin skrev:Var inte turordningen mellan the champs Ingo – Floyd – Sonny Liston – Cassius Clay, later known as Mohammad Ali?
Jodå, du har bra pejl på successionsordningen där, Johan. [JC_doubleup.gif]

Floyd fick en tredje chans att ta titeln 1965 när Ali blivit mästare men förlorade i tolfte ronden.

Jag tycker du har riktigt bra pejl på de gamla legendarerna, Henry Cooper, t.ex. Cooper mötte Ali två gånger. Första gången 1963 innan Ali blivit mästare. Matchen gick i London och blev mycket omskriven för att Cooper golvade Ali rejält. Ali beskrev det hela på sitt oefterhärmliga sätt: "Jag vände mig bort för att se om drottningen kommit och då passade han på att klappa till mig". Matchen bröts sedan på grund av att Cooper fick ögonbrynen uppslagna. De möttes igen 1966 och även då förlorade Cooper p.g.a. sina ögonbryn.

De båda herrarna blev genast mycket goda vänner och förblev så livet ut. På hemmaplan i USA var Ali vid den här tiden mycket impopulär. Han ansågs skrytig och fråntogs titeln när han vägrade åka till Vietnam. I Storbritannien ansåg man att en mästare ska förlora sin titel i ringen och inte fråntas den politiska skäl och backade upp Ali. Man hade också förståelse för hans "skrytighet" och många bilder och filmklipp visar hur en skrattande och förtjust Cooper skojar med Ali inför matcherna.

Cooper hade en ödmjukhet humor som man inte alltid ser hos stjärnor av hans dignitet. Detta, i kombination med hans vänsterkrok, gjorde att han blev en av landets populäraste idrottsmän genom tiderna.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av 1956 »

Även Ingmar Johansson mötte ju Henry Cooper i en titelmatch på Johanneshov 1957.

Sture Bylén

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Sture Bylén »

1956 skrev:Även Ingmar Johansson mötte ju Henry Cooper i en titelmatch på Johanneshov 1957.
Helt rätt!
Ingemar, då Europamästare sedan ett år, försvarade sin titel framgångsrikt. KO i rond 5.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

Kan Photobucket så kan jag ...

Redan färdig med att flytta bilderna på sidan 1 i denna tråd (och korrigera lite färger också ...) till vår nya lokala bildtjänst. Inser redan att man borde ha en privatsekreterare, i likhet med Lord Emsworth. Helst dock ingen i stil med "The efficient Baxter" ...

Å andra sidan var nog sidan 1 i mina skrönor den mest bildtunga av alla sidor, så fortsättningen blir väl "a piece of cake" ... :=nee

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

Redan tre första sidorna klara. Every cloud has its silverlining ...
Tack vare regiarbetet har jag kunnat förbättra ljusförhållanden mm med bilderna. Inser ju att vissa saker varit direkt svåra att se tidigare, såsom interiören i Väderstads stationshus.

Sture Bylén

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Sture Bylén »

Johan Molin skrev:Redan tre första sidorna klara.
Du är en tapper man, Johan! [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av H0n3 »

Inget ont som inte har något gott med sig. Man får chansen att värdera vad man delar med sig av och se till att det ser så bra ut som man kan få det.

Keep up the good work! [JC_doubleup.gif]

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

Tack grabbar! Då var det klart ända fram till och med sidan 5 ... :=u

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

... och i aftonens sena timme hittade jag denna inspirationskälla på SVT:

https://www.oppetarkiv.se/etikett/titel ... 4gstrafik/
Östgötafilmen har jag – med kommentarer från sen tid, vilket gör den betydligt mer njutbar än som stumfilm ...

Däremot var filmen om Hjo-Stentorps Järnväg ny för mig. Inte visste jag att greve Posse lät bygga järnvägen efter inspiration från Göran Tholin (föralldel, Tidaholms stationshus verkar på något sätt vagt bekant från WNJ ...).

Tog mig friheten att "klippa några bilder från filmen av intresse för mig (och sannolikt även Göran!).
1948 TRAFIK i hjo.jpg
1948trafikhjo2.jpg
1948trafikhjo3.jpg
Möjligen är det skonaren ELLEN man ser i förgrunden på första bilden. Att det är s/s TRAFIK torde många som plågats på detta forum känna igen ...


Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

... och facit i dag: T o m sidan 13.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

Klar t o m sidan 17. Snart 10 % klar ... puh!
Men som sagt, det är skönt att kunna redigera bilderna en del – de är mycket roligare att titta på nu med förbättrad ljussättning. Däremot bryr jag mig inte om att försöka leta reda på de bilder som hörde till mitt ANDRA Photobucket-konto, det blir för mycket jobb. Drabbar inte ens Stinsen särskilt mycket f n. men dess anläggningstråd får vara som den är. Betraktar mig som rätt oskyldig till att den "became orphaned" ...

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av P Falk »

Johan Molin skrev:Klar t o m sidan 17. Snart 10 % klar ... puh!
...
Bra jobbat! Ett jättearbete du går igenom.
Har kört de flesta bilderna som jag använt via Flickr, som än så länge fungerar. Men det är väl bara en tidsfråga innan det blir samma sak där.
Hur blev det.. Lägger du via mötesspåret nu då, eller köpte du dig utrymme på PB?
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

Jag flyttar rubbet till Mötesspåret.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

... vilket nu har skett t o m sidan 23. 10 % m a o. Det torde betyda att när jag är färdig torde mina bilder kräva max 1,2 Gb utrymme på Mötesspårets hårddisk. Det bär väl vara hanterbart hoppas jag.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Mölle-Mats »

Johan Molin skrev:... vilket nu har skett t o m sidan 23. 10 % m a o. Det torde betyda att när jag är färdig torde mina bilder kräva max 1,2 Gb utrymme på Mötesspårets hårddisk. Det bär väl vara hanterbart hoppas jag.
Ujujuj vilket Häst(holmen)jobb du tagit på dig!!! :shock:

När (för det är väl inte en fråga om "om"!?!) TinyPic väljer att avsluta sin "gratis"tjänst, så kommer nog alla mina gamla utlagda bilder på forumen att få vila i frid - jag hinner inte ens med att ta hand om alla bilder och videofilmer som jag kackar av mig i nutid ...
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av P Falk »

Johan Molin skrev:Jag flyttar rubbet till Mötesspåret.
Ja, jag skall göra det med ev nya trådar som kommer till.. Kortedstråden är ju bara 30-40 sidor så det borde göras där också, men det är många bilder. Sedan är det förstås alla andra trådar man lagt in bilder på, de borde väl också uppdateras egentligen..
Men det får nog vara.. [JC_doubleup.gif]
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

Jag ska försöka få med tråden om internationella tåg också, resten får nog vara som det är.

Hann för övrigt t o m sidan 34 igår.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

... och nu var det 40 sidor (jag skriver detta mest för att komma ihåg själv var jag är någonstans i konverteringsarbetet).

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av jogra »

Johan Molin skrev: och nu var det 40 sidor (jag skriver detta mest för att
Reta oss andra som i sakta mak också försöker att få in bilderna igen... :-Dia ;)

Du gör ett gott arbete kaimas får jag säga!
Kom ihåg att komma ihåg.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

... 50 ...
Vilket j-a chokladarbete (ja det heter ju chokladbollar nuförtiden ... :=u ) ...


Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

MURFVEL.jpg
Östgöta Posten har följt en skandal i Skeninge (var annars?) som pågått i flera år.
Ett par ohängda slynglar ("apacher" med dagens språkbruk) hade under lång tid och vid flera tillfällen antastat en oförarglig bondmora när hon for till marknaden, och t o m gett henne stryk. Stadens ledning hade då vidtagit den intressanta åtgärden att förbjuda henne att bevista Skeninge Marken.
Murfvels idoga gräfvande frambringade dock saken i dagens ljus; herr stadsfiskalen fick avgå, och man vidtog därefter åtgärden att portförbjuda de båda rötäggen istället. Bondmoran var dock så förstörd av sina upplevelser att hon vägrade sätta sin fot i Skeninge igen.

Nu har stadens revisorer frambringat hård kritik mot stadens agerande. Vilket föranlett följande intressanta kommentar:
Kammarens ordförande "Jätten" Finn Lund säger till tidningen att han tycker att den kritik som framförs är en bra utgångspunkt för lösningar som ska förhindra att liknande saker inte händer igen.
Jag kan inte förstå annat än att herr Lund hoppas att det ska hända på nytt ...

Detta kan förstås bara hända i väst-össchöttska skrönor och absolut inte i verkligheten. Och någon verklig koppling till Lund finns förstås inte heller ...


Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

En jädra skitsommar har det varit, först med svärfars sjukdom, död och begravning, sedan med plaskebyväder i rikligt överflöd. Till råga på allt dog svärsonens pappa plötsligt och tragiskt, troligen i en hjärtinfarkt eller annan kärlkatasrof när han stod med sin elcykel på en trottoar, trillade rätt ut i gatan och blev överkörd av en stackars bilist som inte hade en chans att väja, bara för 2-3 veckor sedan.

Bygglusten har således fått stå tillbaka för diverse tradigheter, men nu börjar den så smått infinna sig igen, sannolikt hjälpt på traven av sommarens enda sommarväder ...

Det första som åtgärdats är färdigbyggande av "Villa Ticino" (nåja, nästan ...).
1-461.jpg
1-462.jpg
1-463.jpg
1-464.jpg
Som synes har huset bebotts och bevistats av en del kufiska individer. I det här fallet en italiensk ättelägg till il Conte di Melanzane, en svenskvänlig man som hade en betydelsefull roll att spela när det gällde svenska inköp av flygplan och fartyg under andra världskriget. Det mesta sållades ut när kriget var slut; dock överlevde "kustjagarna" Castor och Pollux ett antal år in på 1950-talet. Vi har anledning till att återkomma till de högintressanta historierna om betydelsefulla "doldisar" i trakterna.

Dock tycks inte trädgårdsmästaren ha flyttat in ännu. Den yngre Conte Giacomo di Melanzane lät bygga huset efter inspiration från nordligaste Italien, vid Lago Maggiore. Huset restes på en vacker kulle ( som han förstås döpte till "Colla Bella" )med förödande grann utsikt över Östergyllen. Vi har anledning att återkomma till detta i sinom tid!

Belysningen är testad med hjälp av en gammal Fleischmann-transformator från 1962, som tydligtvis fortfarande fungerar helt klanderfritt! Tala om tysk kvalitet på den tid det begav sig ...

Och ja, jag har nogsamt noterat alla "ljusläckor" från inte tillräckligt isolerade skarvar här och var. Även det får jag förstås återkomma till.

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av ErikB »

Snyggt jobbat Johan men blir det inte lite svårt att placera in bygget i Vadstena-traktens arkitekturiella kontext. Synes mig icke så össjötskt i den tid Du avbildar på banan. Men, som vanligt, jag kan ha fel! :=nee
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

Nej såklart inte 1910. Men väl 1959 när det blir så dags (om jag nu hinner med mitt pensum ...)

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av P Falk »

Ser fint ut det där Johan! Med så många tidsåldrar som du avser visa får du nästan ha roterande scener eller liknande för att byta årtal.
Kåken är härligt läcker och man känner ju igen den väl från tidigt katalogdrägel, den har ju några år på nacken. [JC_doubleup.gif]
I övrigt får jag beklaga din skitsommar, trist och tråkigt på många sätt när omgivningen faller bort. :(
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

Somliga projekt framskrider långsamt. Sidan 58 klar ...

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

FYND!
1-480.jpg
Tack vare en kontakt via Bokbörsen har jag nu en magnifik uppsättning tjänstetidtabeller från gamla MHJ. Vilken flax!
Nu kan man snacka om urkunder, alltså ...

Genom detta har jag tillgång till följande tjänstetidtabeller:
1910 sommar - scannad kopia
1910 höst - scannad kopia
1911 höst
1916 höst
1917 höst
1920 höst
1921 sommar
1922 sommar
1922 höst
1923 sommar
1925 sommar
1925 höst
1926 sommar
1928 sommar
1930 sommar
1931 sommar
1933 sommar
1934 sommar
1937 sommar
1938 sommar

Nu ska här bli åka av framöver! :-CO

Det som fortfarande gäckar mig är dokument från SJ-tiden. Har inte riktigt klart för mig var jag ska leta. Möjligen är det väl Riksarkivet, på rätt ban-nummer.

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Göran T »

Johan Molin skrev:...Däremot var filmen om Hjo-Stentorps Järnväg ny för mig. Inte visste jag att greve Posse lät bygga järnvägen efter inspiration från Göran Tholin (föralldel, Tidaholms stationshus verkar på något sätt vagt bekant från WNJ ...).
Tog mig friheten att "klippa några bilder från filmen av intresse för mig (och sannolikt även Göran!)".
Alltid spännande med stillbilder från Hjo hamn Johan. Tack för omtanken! HSJ-filmen är en liten pärla som jag har på VHS men som numera finns i SVT:s arkiv tillsammans med flera andra järnvägshistoriska guldkorn.
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Svenne

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Svenne »

Johan Molin skrev:FYND!

...
Nu ska här bli åka av framöver! :-CO

Det som fortfarande gäckar mig är dokument från SJ-tiden. Har inte riktigt klart för mig var jag ska leta. Möjligen är det väl Riksarkivet, på rätt ban-nummer.
Snyggt byggt, Johan [JC_doubleup.gif] Och trevliga bokfynd [JC_doubleup.gif]

Jag hittade och fotade "mina" tjänstetidtabeller "kring" Ljusdal på museiarkivet i Gävle. Men dom är kanske vidarebefordrade sen dess till RA.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

Får givetvis höra med Järnvägsmuseum först! Privatbanetiden känns som om den är rätt väl intäckt vid det här laget.

Nu ska jag bara börja ta itu med pensumet kring allting som måste byggas framöver ...

Användarens profilbild
P Ekstrand
Inlägg: 623
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:33
Ort: Ingarö
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av P Ekstrand »

Hej Johan !

Hoppas det blir en trevligare tid framöver.

Villa Ticino ser jätte fin ut [JC_doubleup.gif]

MvH
Pär

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Lysings Härad i farten ...

Inlägg av Johan Molin »

MURFVEL.jpg
Redaktör Murfvels bråda dagar fortsätter ...

Nu har flera socknar i Västra Östergötland föreslagit till Kungl Maj:t att provinsialläkare Ferdinand Hjertstedt ska "privatiseras". På det sättet föreställer man sig att han ska bli "effektivare". Han ska nu få köpa sitt eget stetoskop, och välja leverantör till sin zebrarandigt målade hästs havre. Visserligen räcker pengarna i dag inte till att besöka, än mindre behandla alla, men får han själv hand om kassan så hinner han säkert färdas mycket längre sträckor på en dag, och besöka betydligt fler patienter än nu. Dessutom ska han få en alldeles egen klocka av sockenstämmornas politiker, som går mycket långsammare än den vanliga, så att han verkligen hinner med sin arbetsdag ...
1-427.jpg
Doktor Hjertstedt med hästen som kyrkoherde Pärson Hökare målade ...

Lärarna i folkskolorna i västra Östergötland har haft ett schå. De hade planerat för att samtliga skolbarn skulle få åka med en extratur med FVÖJ till Vadstena för att gå på Gamla Teatern därstädes.
Farbror Blå har haft flera kontakter med trafikledningen för att förvissa sig om att beställningen var noterad och extratåget planerat. Den trötte trafikledaren i Linköping hade varje gång bara svarat "jomenvisst" och lagt på telefonluren (vår käre magister hade fått låna stinsens telefon i Väderstad). Så kom den stora stunden. Alla väntade förväntansfullt på tåget – som givetvis inte kom. Stins Karl-Erik Axelsson ringde Linköping flera gånger utan resultat.

Barnen fick istället samlas i Väderstads skolhus där lärarparet bjöd på allsång med orgeltramp och fika.

I Linköping hävdar man att det var tågklareraren i Vadstena som missat beställningen, vilket givetvis var oförlåtligt, även fast man glömt ringa honom och bekräfta beställningen. "Kompensation" ska nu utgå. På MÖJ:s trafikexpedition när man nu planer på att skicka över de kanelbullar som blivit över i dag så att barnen får något riktigt mumsigt att smaska på i morgon, så glömmer de säkert missödet med tåget.
1-390.jpg
Tåget som aldrig kom

Sånt här händer väl aldrig i verkligheten? Nejdå, i synnerhet inte i Skåne ...

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane ... es-sjukhus
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane ... ussforetag

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av ErikB »

Vad märkligt aktuellt detta känns Johan! För det har väl inte hänt i verkligheten? Och i varje fall inte i Skåne? :=nee

Ses vi Gärsnäs på lördag förresten?

/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

Tyvärr inte! Får kraftsamla till Lyckeby (för det blir väl av?) istället och ha med mig något nybyggt till dess.

Skriv svar

Återgå till "Min Anläggning"