Toppbilden, visa:    


Mitt hylldiorama

Användarens profilbild
patrikekman
Inlägg: 175
Blev medlem: 01 jan 2017, 07:40

Mitt hylldiorama

Inlägg av patrikekman »

På min blogg har jag skrivit lite om detta.
Själva tanken är att jag vill ha tåget i min bokhylla men samtidigt göra det lite mer spännande.

Jag började med en smal plyfa skiva där jag byggde upp en järnvägsbank. Man kan tänka sig att det kan se ut så här när
en banvall skär över en liten vik eller nåt.

Rälsen Tillig Elit code 83 ligger på en korkbanvall.

Jeco signal, fyrsken.
Som jag har gjort ett litet ställverk som skall sitta fast på sidan sedan när det är färdigt.

Jeco stolpar.
Här började jag ned att sätta höjden skalenligt men det såg inte klokt ut. Höjde dem till att se ok ut för ögat.

Var är jag nu i detta bygge?
Jo det som jag vill göra är att grusa banvallen helst med två grå/bruna färger samt att längs med ytterkanten lägga gräs och sly som man kan se ibland.
Ett teknikskåp skall upp. Kabelkanal ligger från signalen och en bit iväg.
Måla rälsen, lite rostfärg.
Baliser mellan rälerna.
Den största utmaningen tror jag blir om jag skall sätta upp tråd eller inte.

Mina funderingar just nu är i vilken ordning jag skall grusa/gräsa banvallen/banken.

Bild
Patrik

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Mitt hylldiorama

Inlägg av PeO »

En god början. Apropå dina funderingar, det är minst lika mycket jobb att få til och underhålla en skalenlig kontaktledning, som ett spår. Vi är många som kör med "luftledning".
Jag vill säga grus före gräs, särskilt om du tänker använda fibergräs (grassmaster).
Visa bilder på fortsättningen.

Användarens profilbild
patrikekman
Inlägg: 175
Blev medlem: 01 jan 2017, 07:40

Re: Mitt hylldiorama

Inlägg av patrikekman »

Jo! uppifrån och ner. Tänker tona ner det vita först så det inte lyser igenom så mycket.
Patrik

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Mitt hylldiorama

Inlägg av PeO »

Klokt, grundfärg någonstans mellan grått-brunt-svart.

Användarens profilbild
patrikekman
Inlägg: 175
Blev medlem: 01 jan 2017, 07:40

Re: Mitt hylldiorama

Inlägg av patrikekman »

Målat och börjat med att grusa banvallen.
Men har tidigare testat det grus (Woodland Scenics medium brown) som jag valt och tycket det var ok. Men nu när
den är på plats så känns den fel. Men jag tror jag skall fylla på med den fina varianten ovanpå sedan.
Får se när det torkat upp.

Får en känsla av att man generellt alltid använder för grov ballast och för brun. Men det blir väl inte bra hur man än gör.
Nästa projekt blir annorlunda.
Patrik

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Mitt hylldiorama

Inlägg av H0n3 »

patrikekman skrev:... Får en känsla av att man generellt alltid använder för grov ballast och för brun. Men det blir väl inte bra hur man än gör.
Nästa projekt blir annorlunda.
Intressant att du noterar det. På min DJ-anläggning så har jag grusat med naturgrus på en del av linjen. Jag hämtade det från en "ljusbrun" sandstrand, men se vad som händer när man lägger det som ballast :shock:

Bild

Den ljusbruna sanden var visst itne så brun längre - men uttrycket i modell blev rätt OK tycker jag.

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Användarens profilbild
patrikekman
Inlägg: 175
Blev medlem: 01 jan 2017, 07:40

Re: Mitt hylldiorama

Inlägg av patrikekman »

Undrar om det är så bra att bygga när huvudet är tungt av fulla bihålor...

En annan observation av hur banvallar/grus är att på många ställen så flyter sliperserna nästa över gruset.
Har försökt att eftersträva att inte vara upp till kanten liksom... Svårt att täcka underlaget. Men ok blev det.
Skall posta bild senare.

Nu är min förebild hur en linjesträcka kunde se ut -71 typ.
Men om vi tar oss en glimt på mitt nästa projekt så är vi tillbaka till -35.
Får då intrycket att det är mer sand och den är ju definitivt slätare.
Där är det kanske lättare med nyanser.

Sen inser jag att bilden i huvudet är hopplös att uppnå. Men tar situationen ganska bra ändå.
Patrik

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mitt hylldiorama

Inlägg av Johan Molin »

Får då intrycket att det är mer sand och den är ju definitivt slätare.
Jag håller med om att ballastering inte är lätt för att bli trovärdig. Jag har i princip också använt sand, precis som Peter (H0n3). Tyvärr har den lätt en tendens att bli "grynig", mineralgnistrande på ett störigt sätt. Har funderat på om man kan blanda ut den med chamotte, som jag använder till vägbeläggning. Den är så finpulvriserad med helt jämn färgton. Kan vara värt att experimentera med i alla fall.

Användarens profilbild
patrikekman
Inlägg: 175
Blev medlem: 01 jan 2017, 07:40

Re: Mitt hylldiorama

Inlägg av patrikekman »

Kan man säga att ämnet ballast finns i många olika variationer, lika måna som det finns modellrallare...

Det jag fick gjort i går kväll blev bra/ok. Så jag skall nog ta mig ut igen om några timmar... när jag sovit lite till...
Patrik

Användarens profilbild
patrikekman
Inlägg: 175
Blev medlem: 01 jan 2017, 07:40

Re: Mitt hylldiorama

Inlägg av patrikekman »

Tittade på det gräs jag hade men jag tycker det är för mörkt.

Hurdan nyans på grönt är mest användbart.

Är ute efter lite som liknar torrt sly typ som det kan bli framåt hösten.

Får sedan känslan om att hellre ljust än för mörkt...

Vet inte riktigt vad jag skall göra...
Patrik

modeljernbane
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 jan 2015, 10:23

Re: Mitt hylldiorama

Inlägg av modeljernbane »

Du anvende Noch nr. 07092 07090 07111 [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
patrikekman
Inlägg: 175
Blev medlem: 01 jan 2017, 07:40

Re: Mitt hylldiorama

Inlägg av patrikekman »

Ser vettigt ut!

Tack!
Patrik

Användarens profilbild
patrikekman
Inlägg: 175
Blev medlem: 01 jan 2017, 07:40

Slutrapport

Inlägg av patrikekman »

Hej alla!

Börjar med att tacka forumet för den hjälp jag haft med mitt diorama eller vad man skall kalla det.
Det har vart färdigt ett tag men har fotat och skrivit lite om det nu.

Hela resan med detta diorama började egentligen för några år sedan när jag började skissa på ett diorama med min Flobystuga.
Jag hade ett lok och hittade en stuga som visade sig vara skala 1:100 så allt blev väl inte som jag tänkt mig.
I höstas så stod loket och vagnarna bara i hylla på en bit spår och tycket att ett uppställningsspår av något slag behövdes.
Det hela fick en kick när jag hittade Christian Hedlund's rallarrookien. Då fick jag väl tummen ur och började.
Hade ett vykort hemma från BJ vykort nr. 70. Det fick bli förlagan.
Tidigare i tråden ser ni lite detaljer från bygget.

Bild

Loket är ett gammalt Fleischmann rc lok och det rullar inte på den rälsen. Flänsarna är för stora.
Jag skall komplettera med ytterligare en passande vagn. Vagnarna är från NMJ. SJ B5 4776, A2 5047, och Bo1 4898.

Bild

Signalen fungerar. Under så finns styrelektronik och har ett ministällverk som skall sättas dit på sidan

Bild

Gräset är av statisk modell och byggde ihop en egen mojäng för det... jag upptäckte självklart vikten av att ladda ur den när man använt den. AJ!

Den är inte riktigt klar. Lite mer gräs här och där skall väl dit när tillfälle ges.

Ha det så länge.
Patrik

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Mitt hylldiorama

Inlägg av P Falk »

Ser riktigt fint ut det där. Vad roligt och vad mycket det gör... att se modellerna på en sådan här dioramalängd, än bara på en rälsbit. Mycket Snyggt jobbat! [JC_doubleup.gif]
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Skriv svar

Återgå till "Mitt Diorama"