Toppbilden, visa:    


SJ Xoa4

Kjedlund
Inlägg: 846
Blev medlem: 14 jan 2012, 09:30

SJ Xoa4

Inlägg av Kjedlund »

I Norra Sandby föll jag för frestelsen och köpte en ”Sture H- drivning” till Perlbyggsatsen som legat i garderoben i minst 15 år. I ”Modelltåg 97” skrev Krister Brandt i en synare av den här byggsatsen: ”Byggsatsbygge ska inte göras svårare än det är…” Men här är det verkligen svårare än det skulle behöva vara. Jag fick fila mycket och även lägga till lite material på kritiska ställen genom att löda i smala remsor för att få ihop detaljerna som sitter på undersidan. Till slut lyckades det, men det tog sin lilla tid. Jag bävar inför kåpan.

Bild
Underredesdetaljer till Perl Xoa4 på en drivning från Tumba Lokstation

Användarens profilbild
mikath
Inlägg: 1789
Blev medlem: 28 dec 2011, 20:00
Ort: Skultorp
Kontakt:

Re: SJ Xoa4

Inlägg av mikath »

Uj, uj, uj vad snyggt!

/Mika
Bild

Kjedlund
Inlägg: 846
Blev medlem: 14 jan 2012, 09:30

Re: SJ Xoa4

Inlägg av Kjedlund »

mikath skrev:Uj, uj, uj vad snyggt!

/Mika
Tackar, tackar. Jag siktar på din nivå på byggena, men tycker inte att jag når riktigt ända fram när det gäller snygga lödfogar.

Kjedlund
Inlägg: 846
Blev medlem: 14 jan 2012, 09:30

Re: SJ Xoa4

Inlägg av Kjedlund »

Min bävan inför bygget av vagnskorgen var befogad, men tack vare artikeln i ”Modelltåg -97” kunde de värsta fallgroparna undvikas. Det var tillräckligt knöligt ändå att få till korgen.
Eftersom jag, om det är möjligt, vill att mina modeller har en viss individ från en bestämd tid som förebild gällde det att hitta en bra bild av en Xoa4 från 60-talet som kunde utgöra underlag för detaljering och eventuella kompletteringar och ändringar. Att det skulle vara 60-talet var helt klart eftersom jag då under en termin tågpendlade Malmö-Lund med Xoa4- och Xoa7-motorvagnar. På omslaget till ”Svenska Järnvägsalmanackan 2013” hittade jag BILDEN, Xoa4 214 på lokalstationen Malmö C den 24 juni 1967.
Det som jag tyckte behövde ändras/kompletteras i detta fall noterades på sprängskissen i byggbeskrivningen och framgår av bilden nedan.

Bild


Bild
Den färdiga vagnskorgen klar för målning

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: SJ Xoa4

Inlägg av ford1929 »

snyggt [JC_doubleup.gif]

Roger(Forden)
Roger(Forden)

Kjedlund
Inlägg: 846
Blev medlem: 14 jan 2012, 09:30

Re: SJ Xoa4

Inlägg av Kjedlund »

Det går så sakteliga framåt. Jag håller nu på att bearbeta min målningsångest och har kommit en bit på vägen.

Bild

Nästa steg blir märkning, därefter klarlack, strömavtagare, fönster och lite ”vädring”. Tyvärr blir märkningen mycket spartansk med de gnuggisar som följer med byggsatsen, speciellt som modellen ska återge 60-talsutförande där både klassbeteckningar och SJ-märket på sidan har utgått. Det blir bara ”214” kvar. Måste försöka komplettera på något sätt.

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: SJ Xoa4

Inlägg av HLS »

Vackert Kjell,

Du se ut att ha målningsångest helt i onödan.
Se upp med gnuggisarna, de spricker lätt. Jag fick gnuggisångest och gnuggade över märkningen på ett tomt dekalark (snuttebitar av andra dekalark funkar, ifall de har film över hela ytan, om man inte har tomma ark liggande).

Jag ligger ett halvt varv efter dig med min Xoa4, har snart detaljerat korgen. Hade aldrig orkat forma fronterna utan dina foton och text.

Hälsningar
Hans
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Användarens profilbild
P Ekstrand
Inlägg: 623
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:33
Ort: Ingarö
Kontakt:

Re: SJ Xoa4

Inlägg av P Ekstrand »

Hej !

Det blir jättefint tycker jag [JC_doubleup.gif]

MvH
Pär

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: SJ Xoa4

Inlägg av jogra »

Minsann! [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]
Kom ihåg att komma ihåg.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: SJ Xoa4

Inlägg av 1956 »

Snyggt, som alltid! [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: SJ Xoa4

Inlägg av Johan Molin »

Jag ligger för ögonblicket rätt mycket efter i att kolla alla trådar, så Kjells bygge hittade jag först nu! Kan bara ställa in mig i gratulationskören! Jag kan riktigt känna doften av sura lovikkavantar lagda på vintervarma element ombord!

Kjedlund
Inlägg: 846
Blev medlem: 14 jan 2012, 09:30

Re: SJ Xoa4

Inlägg av Kjedlund »

Tack för de positiva kommentarerna. Nu, tio timmar före avfärden mot Skövde, har jag kommit så här långt.

Bild

Användarens profilbild
alsum
Inlägg: 639
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:29

Re: SJ Xoa4

Inlägg av alsum »

Uj uj så snyggt motorvagn :-cry

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: SJ Xoa4

Inlägg av Göran T »

Den såg faktiskt ännu bättre ut i verkligheten Kjell! Riktigt kul att se och det inspirerar mig till att slutföra mitt c:a 75 % färdiga bygge.
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Skriv svar

Återgå till "Svenska Motorvagnar"