Toppbilden, visa:    


Roasting all creatures, great and small ...

Ihopsamlade rykten om vad som händer bland tillverkare och bland andra hobbyister!
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Roasting all creatures, great and small ...

Inlägg av Johan Molin »

Jag tror inte vårt forum haft någon tråd som heter "Vilka vagnar jag köpt senast". Vilket ju måste rättas till.
Till råga på allt finns det fora där en sådan tråd finns, och där det finns enstaka personer som köper på sig allting, för att sedan lista rubbet och förklara hur värdelösa såväl modellerna som deras producenter är.

Mötesspåret får ju inte vara sämre, så jag beslöt att vandra i dessa stora mästares fotspår, i all ödmjukhet pillandes på mitt radband och hoppas att den eviga förbannelsen inte måtte drabba mig.

Alltnog, resultatet blev någonting åt det här hållet:

Bild
Här ses ju förutom italienskt rödvin, ACMES modell av ledad containervagn av sentida stuk, därefter Heljans öppna godsvagn littera Pb, NMJ:s Felixvagn och Hobbytrades slutna dito littera Hj.

Detta är ju helt groteskt! Att tillverka modeller av vagnar som man aldrig kunnat bevisa gått på hästholmenbanan! :evil: Sedan kan man säkert anmärka på sådant som att diverse handtag och liknande detaljer är 0,03 mm för tjocka, att hjulflänsarna förstås inte är ett dugg skalenliga (tacka vet jag 1960-talet! Då låtsades man inte ens!).

Jag undrar nu i mitt stilla sinne hur i all världen jag kunde köpa på mig ett antal vagnar bara för att dissa dem? Kanske får jag utlopp för någon form av inneboende aggressioner? Kanske slipper jag slåss med andra mj-rallare i snödrivor? Det kanske är värt priset för att tvingas hitta på så krystade förklaringar som att HÄstholmen-POtatis exporterade sina förnäma potäter till Eslöv med hjälp av Felixvagn en gång i veckan? Och att hästholmenbanan fortfarande trafikeras till Väderstad, där Väderstad-Verken har ett aldrig sinande behov av containervagnar för export av sina produkter "Cultus" och liknande. Danska vagnar är ju huvudsakligen synliga för att frakta öl och möjligen (?) hämta melass, öppna dito lite mer svårförklarade ...

Eller så är det så enkelt som att jag gillar dessa vagnar och vill ha dem i trafik i västra östgötabygden ... 8-)

Användarens profilbild
Ubbe
Inlägg: 476
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:03
Ort: Västra Götaland / Sweden

Re: Roasting all creatures, great and small ...

Inlägg av Ubbe »

Jag håller med dig fullt och fast Johan! :roll:
Att man bara går på det om och om igen?!?! :o

:mrgreen:
Hur svårt kan det va?!?! ;)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Roasting all creatures, great and small ...

Inlägg av Johan Molin »

Ja visst är det förfärligt att man tillverkar så många andra modeller, när man kan välja MHJ:s DEVA-vagn till exempel ... :?

Användarens profilbild
Cor van der Meijde
Inlägg: 1302
Blev medlem: 01 jan 2012, 15:20
Ort: Etten-Leur, Nederland
Kontakt:

Re: Roasting all creatures, great and small ...

Inlägg av Cor van der Meijde »

Bild
Det är en bil för den franska Kangourou systemet belastas med en lastbilstrailer med Renault reklam. Vagnen gjordes av REE.

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Roasting all creatures, great and small ...

Inlägg av Arne Lindgren »

Om man får räkna vagnar som bytt skepnad..
Äckelberga Grosshandel (slogan "Äckel, that's Gross") har börjat skaffa rullande materiel innan lagerlokalen och lastplatsen finns.
Ägda av Ekenskjölde Logistics.
Dom går nu i trafik som rullande lager, administrerat av engelsmannen Justin Tajm.
Dom har setts på så obskyra platser om Kil och Gävle.
Bild

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Roasting all creatures, great and small ...

Inlägg av magnus63 »

Hahaha, frän slogan!
Senast redigerad av magnus63 den 24 mar 2017, 17:51, redigerad totalt 1 gånger.

Sture Bylén

Re: Roasting all creatures, great and small ...

Inlägg av Sture Bylén »

[JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Roasting all creatures, great and small ...

Inlägg av Johan Molin »

Tillverkaren har ju använt betydande id ... :=Koko

En annan slogan som måste passa Arne borde väl vara "Carpe diem – fånga karpen i dag" !

På MHJ finns ju fiskrökeriet i Hästholmen, "sik-templet i östgötabygdens eget Amritsar"! :=u

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Roasting all creatures, great and small ...

Inlägg av Mölle-Mats »

Johan Molin skrev:... hästholmenbanan .... Danska vagnar är ju huvudsakligen synliga för att frakta öl och möjligen (?) hämta melass, öppna dito lite mer svårförklarade ...
Danska öppna vagnar kan du väl motivera med att de transporterat danskt brunkol - som var en dansk exportprodukt (i alla fall till Tyskland) i forna dagar - till Hästholmen.
Johan Molin skrev:Eller så är det så enkelt som att jag gillar dessa vagnar och vill ha dem i trafik i västra östgötabygden ...
Det är en utmärkt inställning och motiverar på ett bra sätt att anskaffa precis vad som helst - kung på sin egen anläggning som någon vis(???) man formulerat det! :-BS

Min egen ansamling av fr a godsvagnar har vuxit rejält och okontrollerat på sistone, där de medvetet planerade inköpen nog nästan uteslutande inriktats på just vagnar med dansk förebild. Men jag har ju parallellt köpt in några lite större partier med MJ-grejer i syfte att sälja merparten vidare, och det är ju rent "livsfarligt" - när jag sitter där och inventerar och fotodokumenterar mina inköp så är det så himla lätt att säga "men den där är ju fin/"frän" - den ska jag ha kvar"! Och jag har väl hyfsat lätt att motivera en allsköns blandning av olika nationaliteter på vagnparken, då det mesta väl kan antas ha rullat igenom Padborg någon gång.

Några exempel - öppna vagnar med höga lämmar ("Hochbordwagens" auf Deutsch, jag har hittills inte sett någon bra svensk beteckning på just sådana här) har jag massor av diverse olika nationaliteter för just koltransporter - förstås i första hand med DSB- och DB-märkning men här förekommer det fler länders varianter.

Och t o m några vagnar med svenska beteckningar har lyckats ta sig in i det här beståndet, även om de egentligen var rätt ovanliga i Sverige (om jag förstått allt rätt så var det några privatbanor som köpte begagnade Hochbordwagens från Tyskland, vilka sedan hamnade hos SJ i samband med förstatligandet av dessa privatbanor). Och sedan lär de ha använts just för kolimport från Tyskland, och för att lätt särskilja dem där nere på kontinenten så lär den svenska flaggan ha målats på dem så att man säkert fick hem dem till Sverige igen (källa: Liliputs reklamblad för deras "svenska" godsvagnsmodeller) - just godsvagnar verkar ju annars ha flutit omkring ganska fritt över gränserna och "återanvänts" för andra transportbehov hos värdlandets järnvägsförvaltningar.

Här har vi Liliputs GDJ Hochbordwagen (jag har även en liknande av Pikos tillverkning, då dock utan den svenska fanan påmålad).
Bild

En annan "svensk" Hochbordwagen, som jag är mer tveksam till om den verkligen haft någon verklig förebild, är den här modellen från Roco:
Bild

Inspirerad av broder Johans samlingar så har jag också börjat "frysa" på kyl- och frysvagnar, och det passar ju utmärkt i Padborg då ju Danmark av hävd är ett stort jordbruksland och exporterar mycket jordbruksprodukter. Och även här har det smugit sig in lite svenska vagnar i den brokiga floran av nationaliteter bland det rullande materialet - och då ligger fr a vagnar med kopplingar till Helsingborg mig extra varmt om hjärtat. NMJ:s Ramlösa vatten och Liliputs/Pochers Thermotransport-vagnar är ju givna förstås, men den här Liliut-vagnen fångade mitt hjärta lite extra p g a sin färgsättning (jag är vansinngit förtjust i mörkblå lok och vagnar):
Bild

Men när det gäller kylvagnar kan jag bara inte gå förbi den här av Togdillens framställning - helt underbar i mina ögon!
Bild

Tankvagnar är en annan svår passion hos mig, och de tenderar att bli alldeles för många. Och här börjar även the Doc ha en finger med i spelet - inte bara allsköns nationaliteter är representerade, utan här sker även glidningar i tiden då en hel del tankvagnar märkta för DRG under tidig Epoche II "råkat" bli kvar i samlingarna. Extra kul tycker jag den här med reklam för Castrol (sålde mycket av deras olja på lösvikt på mitt första jobb på Shell-macken dännä hämma i Avesta i min ungdom) är:
Bild

Men den här Fleischmann-vagnen kan man ju undra vad det är för en bastard, en SJ-märkt Shell tankvagn tillhörande Deutsche Shell AG i Hamburg??? :? Här kan man väl anta att någon tidigare ägare "dekaltrimmat" en ursprungligen tysk vagn ...
Bild
Also sprach der Matserschmitt!

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Roasting all creatures, great and small ...

Inlägg av Stefan S »

Johan Molin skrev:Tillverkaren har ju använt betydande id ... :=Koko

En annan slogan som måste passa Arne borde väl vara "Carpe diem – fånga karpen i dag" !

På MHJ finns ju fiskrökeriet i Hästholmen, "sik-templet i östgötabygdens eget Amritsar"! :=u
Carpe Diem brukar det stå hemma hos en stor del av deltagarna i mitt favoritprogram på TV, "Lyxfällan" [JC_doubleup.gif]

Stefan

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Roasting all creatures, great and small ...

Inlägg av Stefan S »

IRMA vagnen får mej att tänka på ett avsnitt av den danska seren Klovn, nog den roligaste komediserie som gjorts i norden [JC_doubleup.gif]


Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Roasting all creatures, great and small ...

Inlägg av magnus63 »

[quote="Mölle-Mats"]

Här har vi Liliputs GDJ Hochbordwagen [quote]

Korrekt modell av schweitzisk lådvagn. Rätt sannolikt att den rullat i Sverige, skulle gissa all den har haft littera Es.
Italienska Es har rullat i Sverige, har sett dem på 80-talet, de var rätt buckliga.

Jag brukar med sadistisk vällust korrigera Lilliputs någorlunda vettiga modeller till det de faktiskt ursprungligen avsetts att avbilda, så
det kändes rätt skönt att de-svennifiera ett antal "typisk finkröd svenska med takvälvning" till de DB Gls205 de faktisk är, med brun kulör, nedslipad takrillor, aluminiumfärgade tak och Andreas Nothaft-dekaler. Jag kan sätta en tusenlapp att dessa rullade friskt i Sverige med tanke på att det var DBs vanligaste finka 1954-65, smått otroliga 14 000 ex!

2-axliga plåtbaljor skulle jag gärna vilja ha ett gäng av. SJs egna var ju treaxliga (litt E) och av någon anledning skaffade man aldrig tvåaxliga, alla Martinugnar och konvertrar till trots.

Skriv svar

Återgå till "Andra förvaltningar"