Toppbilden, visa:    


En liten kvarn

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

En liten kvarn

Inlägg av Johan Molin »

Bild

Gullbergs kvarn på gamla linjen VSBJ. Googla "gullberg kvarn" och njut! Ett måste att bygga i modell, eller hur?
Senast redigerad av Johan Molin den 20 maj 2017, 22:40, redigerad totalt 1 gånger.

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: En lien kvarn

Inlägg av PeO »

I Väderkvarnarnas Dal finns också en hoper. Den här har jag fått önskemål på
Bild
den här ligger närmre......
Bild

....och den här är påbörjad sedean länge. I år fick jag tag på en liten motor med växellåda, som förhoppningsvis går in i tornet
Bild

Jodå, det finns kjolkvarnar också
Bild

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: En liten kvarn

Inlägg av Johan Molin »

Visserligen jättehäftiga kvarnar, men jag tänkte nog mer på de många ångdrivna och sedermera eldrivna kvarnbyggnader som hade direkt nytta av järnvägstransporter. Och där verkar Gullbergs kvarnbyggnad var en sådan som mer eller mindre måste mätas upp och avbildas, medan den ännu finns kvar!

Det finns säkert andra liknande byggnader runt omkring vårt land. Och jag vet, vi är nu snubblande nära spannmålstrådar som förekommit tidigare ...

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: En liten kvarn

Inlägg av PeO »

Kjolkvarnen låg visserligen vid Borg hållplats på VGJ, (järnvägen gick längs telefonledningen i svackan bakom gärdet närmast,) men någon stor godskund var den nog inte, till dessa kvarnar gick lokala transporter, deras tid var innan stordriftens tid, då allt tarvar mycket långa transporter.
Granne på andra sidan var smeden/uppfinnaren "Ivar i Borg", som tog initiativet till att välja in Sten Broman som hedersmedlem i Bjärke Dragspelsamatörer.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: En liten kvarn

Inlägg av Johan Molin »

Bevistade han någonsin något av deras möten? :mrgreen:

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: En liten kvarn

Inlägg av PeO »

Ja, på Liseberg.

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: En liten kvarn

Inlägg av St. Mikael »

Eftersom min kvarnbyggnad nu har tagit plats på banan tänker jag att en bild passar här. Förebilden är inte så vacker som dom som visas här, men när jag börjar att bygga får jag alltid en fascination för den byggnaden jag jobbar med. I verkligheten är denna byggnad anpassad till traktor/ lastbil transport, men jag har förbättrat verkligheten och lagt in skenor til lastning på vagnar ;)
Bild
Michael

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: En liten kvarn

Inlägg av Johan Molin »

En mycket diggabel byggnad! Och dessutom användbar.

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: En liten kvarn

Inlägg av magnus63 »

Moo kvarn i Kolbyttemon några kilometer söder om Linköping är lite lik kvarnen som Johan lade ut bilder på.
Den har dock aldrig haft spåranslutning mig veterligen.

Teknobygg har en lite laserskuren kvarnbyggsats, i den mån nu Göran fortfarande är verksam.

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: En liten kvarn

Inlägg av magnus63 »

Johan Molin skrev: Och jag vet, vi är nu snubblande nära spannmålstrådar som förekommit tidigare ...
Är det någon som har bild på en svensk kölna? Kölna är en anordning där man mältar spannmål, alltså blöter det, låter det gro någon dag, och sedan torkar det. Malten används främst av bryggerier, men en liten del används av bagerier, smakämnestillverkning m.m.


Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: En liten kvarn

Inlägg av LYR »

Bild

Jag vill gärna lämna ett bidrag till tråden med denna kvarn i Flemingsberg, Huddinge med tillhörande bageribil, en äldre 30-tals Chevrolet.

Men i ärlighetens namn bör jag nog tillägga att kvarnen inte är i funktion - visserligen snurrar vingarna emellanåt, men ej av vindens kraft,
utan genom eldrift.
Kvarnen och bilen tjänar som reklampelare för det baguette-bageri som ligger i en angränsande byggnad och distribuerar halvgräddat fryst bröd, som sedan färdigbakas i butikerna till bl.a Norge.

/LYR

Skriv svar

Återgå till "Industrier"