Toppbilden, visa:    


Det dukade bordet

Tips om hur man bygger eller förbättrar modeller.
Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Det dukade bordet

Inlägg av magnus63 »

Bild

Kanske inte världens bästa bygge men det ser trevligt ut på nån meters avstånd. Bord och stolar gjorde jag själv, tallrikarna är gjord med en öljettång, besticken är målade med Humbrol silver 11 med en spetsig sond direkt på bordsskivan, ölsejdlarna är 1 mm styréntråd med blank gulbrun/metallic gold blandat.
Senast redigerad av magnus63 den 18 maj 2017, 11:13, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Det dukade bordet

Inlägg av magnus63 »

Bild

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Det dukade bordet

Inlägg av jogra »

[JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]
Där skulle man ju kunna sätta sig å ta en. Eller två... :-J
Kom ihåg att komma ihåg.

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Det dukade bordet

Inlägg av magnus63 »

Hotel Hilberts diminutiva uteservering, ligger precis vid spår 1 på Normlösa station.
Körde lite "mat-tema" i vintras, med Preisergubbar som äter, fikar, dricker, grillar m.m. Gjorde nåt så enkelt som två åreisergubbar i blå overaller med gula hjälmar som sitter på tre staplade EUR-pallar och dricker kaffe ur en termos och äter smörgås. Och sedan fixade jag grillning vid ett av torpen, sitter 5-6 personer vid ett fulldukat bord, och det finns en grill.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Det dukade bordet

Inlägg av 1956 »

Kan tyvärr inte avhålla mig från att "solka ned" din tråd med följande citat från Olof Palme eftersom jag associerade din rubrik direkt till hans uttalande. Ta inte illa upp för det!

"De har rensat det dukade bordet, de har tömt skafferi och visthusbodar, de har lagt åkern i träda och ätit sig igenom de internationella bankpalatsens matsalar på svenska folkets kontokort."
Palme vid sitt förstamajtal på Norra Bantorget i Stockholm den 1 maj 1979.


Retoriskt briljant, som alltid. Men förödande för både Partiet och senare förmodligen för honom själv.

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Det dukade bordet

Inlägg av magnus63 »

Jag hade faktiskt samma uttalande i åtanke. Att välståndsskapandet i Sverige började mattas av i början på 1970-talet, hade förmodligen mindre med Palme att göra än med stigande oljepriser som orsakade en inbromsning av tillväxten, att det Europa som låg i ruiner 1945 och var storkunder hos svenska företag plötsligt var konkurrenter (minns Strängs sönderdevalverade krona för att - vilket faktiskt var syftet - sänka lönerna och därmed produktionskostnaderna), att Kina 1978 tog beslutet att de skulle vara en ekonomisk stormakt om 25 år - Deng Xiaoping - vilket de också blev m.m. m.m. På Normlösa är det dock sommaren 1972 (eller 73), OPEC har inte beslutat sig att höja råoljepriset med 400% och den drygt 25-år långa högkonjunkturen har inte brutits än. Man kan fortfarande beställa Biff Rydberg med ägg och skivad saltgurka, en pilsner och en snaps på Hotel Hilberts provisoriska uteservering för under 25 kronor. Som synes.

Kanske borde göra en 1:87 version av Kjell Olof Feldt och Erik Åsbrink, männen som inifrån partiet lyckades implementera mycket av Milton Friedmans idéer utan att någon i partiet egentlig fattade grejen. Men det ligger tio år fram i tiden ur Normlösaperspektivet.

Skriv svar

Återgå till "Byggtips"