Toppbilden, visa:    


Elsa af Kvarnholm

Beeblebrox
Inlägg: 283
Blev medlem: 06 jan 2012, 22:20
Ort: Kalmar

Elsa af Kvarnholm

Inlägg av Beeblebrox »

Jag håller precis på att starta ett litet sidoprojekt till klubben. Efter lite turer fram och tillbaka så har vi blivit med fartygsmodell. Det är Artitecs lilla fartyg som fanns presenterat i AoH under 3 nummer 2011 då den byggdes som Elsa till MRW. Tanken är att göra lite modifieringar för att få den att se svensk ut. Jag har tillgång till de första och sista artiklarna men saknar den som skulle vara i nummer 3 2011, vilket skulle just innehålla vilka modifieringar man gjorde där. Finns det någon vänlig själ som kanske kan hjälpa mig med en scannad kopia av den artikeln?

Bild
Det första jag har gjort är att kapa taket vid styrhytten i likhet med Elsa. Det passade bra eftersom det ändå sprack där när jag skulle dela det från gjutramen. Sen har jag bara börjat att putsa gjutskägg och torrpassa delarna. Min tanke är att hoppa över soffan på fördäck och kanske placera lite mindre gods där, några säckar och mjölktunnor kanske? Vad skulle man mer kunna göra för modifieringar för att göra modellen lite roligare? Jag tänkte se om jag kan få till belysning i lanternorna och överlag detaljera den en del då kan kommer komma nära modellen på anläggningen.

Skall det vara ett rederimärke på skorstenen? Stockar längs sidorna som avbärare? Framför allt; vad skall den heta?

Förslag mottages gärna.
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Elsa af Kvarnholm

Inlägg av H0n3 »

Kul projekt!

Fördäck på skärgårdsbåtar var ofta ett lastutrymme som du säger. Lite last här blir bra men glöm inte en cykel eller två. Om båten angör högra bryggor är nog en liten landgång bra att ha också.

Belysning i lanternorna ger väldigt mycket illusion i tillägga liksom folk på däck och bänkar. Glöm inte belysning i styrhytt och däckshus.

Naturligtvis ett "staket"/mantåg för att inge ska trilla överbord, liksom den nämnda rundhulten (stockarna) bidrar till bilden.

Namnförslag: Tyra av Byxelkrok, eller Eulalia 4 af kalmar, eller Blenda av Kalmar

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Beeblebrox
Inlägg: 283
Blev medlem: 06 jan 2012, 22:20
Ort: Kalmar

Re: Elsa af Kvarnholm

Inlägg av Beeblebrox »

H0n3 skrev:Kul projekt!

Fördäck på skärgårdsbåtar var ofta ett lastutrymme som du säger. Lite last här blir bra men glöm inte en cykel eller två. Om båten angör högra bryggor är nog en liten landgång bra att ha också.

Belysning i lanternorna ger väldigt mycket illusion i tillägga liksom folk på däck och bänkar. Glöm inte belysning i styrhytt och däckshus.

Naturligtvis ett "staket"/mantåg för att inge ska trilla överbord, liksom den nämnda rundhulten (stockarna) bidrar till bilden.

Namnförslag: Tyra av Byxelkrok, eller Eulalia 4 af kalmar, eller Blenda av Kalmar

/Peter
Angående belysning i styrhytt så kan man nog diskutera det. Om vi säger att hon ligger vid bryggan och precis har lastat och är på väg att lämna måste det ju vara direkt förestående om man skall ha lanternor tända. Om det då är mörkt ute (vilket det ju är om lanternorna är tända) så behöver man ju inte ha belysning i styrhytten eftersom man då vill ha det mörkt där för mörkerseendets skull. Övrig belysning tänkte jag bygga, om jag kan lösa det på ett för mig tillfredsställande sätt.

Cykel kan jag nog hitta någon att ställa dit, bra idé.

På modellen är det ju tänkt att det skall vara bänkar på fördäck och det finns ett uttag för det, en tanke är att ha en lastlucka där istället. Sen har man lite mindre prylar runt på däck. En landgång kan vara en bra ide.

Angående namnet funderade jag lite till: Hamnen och staden heter Kvarnholm efter Kvarnholmen i Kalmar. Här hade vi ju trafiken över sundet, dock kanske inte med sådana här båtar. Ett namnalternativ skulle kunna vara Kvarnholmssund III eller något sådant. Färjorna här hette ju Kalmarsund I-IV.
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb

Claes Lislerud
Inlägg: 262
Blev medlem: 29 dec 2011, 21:33
Ort: Bodö, Norge

Re: Elsa af Kvarnholm

Inlägg av Claes Lislerud »

Det var en fin idé om kitbatching.
Jag googlade ångslup och hittade denna bilden:
http://static.beta.pixgallery.com/image ... 1ASGSH.jpg

Men ändå hade jag nog personligt, om det skall vara en lastlucka framme, haft en kran där.
En annan försvenskning är en större/högre skorsten.

Beeblebrox
Inlägg: 283
Blev medlem: 06 jan 2012, 22:20
Ort: Kalmar

Re: Elsa af Kvarnholm

Inlägg av Beeblebrox »

Claes Lislerud skrev: En annan försvenskning är en större/högre skorsten.
Just skorstenen satt jag precis och tittade på och den känns lite kort. Skall se om jag kan hitta en rörbit att förlänga med, eller om jag gör en ny.
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb

Beeblebrox
Inlägg: 283
Blev medlem: 06 jan 2012, 22:20
Ort: Kalmar

Re: Elsa af Kvarnholm

Inlägg av Beeblebrox »

Sitter och letar utan att hitta: jag är ute efter att hitta en liten båt som skulle kunna ligga på taket för att tjäna som livbåt. Tanken är att bygga en dävert, men båten hade jag gärna sluppit göra helt själv. Har någon några ideér? Jag har tittat lite efter Artitecs små roddbåtar, men dom verkar helt omöjliga att få tag i.
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Elsa af Kvarnholm

Inlägg av Johan Molin »

Firma Eskader har!

Beeblebrox
Inlägg: 283
Blev medlem: 06 jan 2012, 22:20
Ort: Kalmar

Re: Elsa af Kvarnholm

Inlägg av Beeblebrox »

Kombinationen av en förkylning och inspiaration till bygge efter helgens mässa har fått mig att komma vidare en bit med detta projekt.
Jag har passat in delarna så dom börjar bli bra nu samt lagt på grundfärg. Efter det ytterligare lite slipning och spackling som visade sig när det kom färg på.
Då jag tyckte friborden så osvenskt låga ut har jag satt på en reling med klys vid pollarna. Tyvärr kanske lite klumpiga klys, men det får duga. Jag har förberett för att dra en skruv från botten och skruva fast taket och på så vis hålla ihop konstruktionen och möjliggöra demontering. Jag har påbörjat vad som kommer bli en liten lastlucka på fördäck, vilken kommer täckas av presenning.
Då små mässingsdelarna på bilden är 2 av lanternorna som jag har gjort i mässing. Återstår att göra monteringen av dom samt minst en lanterna till. Den borde väl egentligen ha både en akterlanterna samt ett toppljus.
Tanken med en lastbom på fördäck är lockande, likaså kommer det finnas en landgång där.
Bild
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb

Johan i Hok
Inlägg: 276
Blev medlem: 11 maj 2012, 13:36

Re: Elsa af Kvarnholm

Inlägg av Johan i Hok »

Trevligt bygge! Kul med lite kusttonnage.
Johan i Hok

Beeblebrox
Inlägg: 283
Blev medlem: 06 jan 2012, 22:20
Ort: Kalmar

Re: Elsa af Kvarnholm

Inlägg av Beeblebrox »

Envis förkylning har lett till mycket stillasisttande, med bygge som följd.
På fördäck har jag byggt en liten lastbom, möjligen är detaljerna något grova i sin konstruktion men får duga så. Det som dock har tagit mycket tid är lanternorna. 3 små rackare med ytterdiameter 2mm som borrats ur med 1,5mm. Därefter en liten slits för ljusutsläpp. Dom sitter monterade i hållare med avskärmning för ljuset. Jag noterade att de som levererades med modellen hade helt felaktiga lysvinklar. Det var 90 grader men skall vara 112. Akterlanterna tror jag inte det fanns med någon, men den jag gjort har avsevärt med än 90 graders vinkel då den skall vara 135. Jag har inte gjort någon topplanterna, vilket egentligen borde sitta i masten. Får se om jag kan lösa kabeldragningen på ett tillfredsställande sätt så kanske jag gör den också.
Jag har även rätat ut taket på styrhytten då det hade slagit sig från gjutningen och på taket monterat strålkastaren.
Bild
Nu skall jag rita upp några rackarns små delar och se om jag kan skära ut dom i lasern på klubben till helgen: taljor och block till kranen. Jag har en tanke på hur det skall se ut i alla fall.
Angående målning som kommer skrovet vara vitt, eventuellt även sidorna på delar av överbyggnaden såsom jag sett på en del bilder från båtarna som gick på Kalmarsund. Skorstenen (som skall få sin slutgiltiga montering) kommer nog bli gulvit med samma anledning( och relativt sotig...)
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb

Johan i Hok
Inlägg: 276
Blev medlem: 11 maj 2012, 13:36

Re: Elsa af Kvarnholm

Inlägg av Johan i Hok »

Bytet av skorsten gjorde oerhört mycket för utseendet. Med byggsatsens originalskorsten ser hon närmast dieselifierad ut, nu ser det ut som en riktig ångbåt!

Johan i Hok

vonWow
Inlägg: 222
Blev medlem: 30 sep 2015, 10:30

Re: Elsa af Kvarnholm

Inlägg av vonWow »

Det här ser väldigt bra ut, gillar skorstenen och lastbommen [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Beeblebrox
Inlägg: 283
Blev medlem: 06 jan 2012, 22:20
Ort: Kalmar

Re: Elsa af Kvarnholm

Inlägg av Beeblebrox »

Massa små projekt pågår samtidigt och detta är ett av dom. Målningen har börjat efter att jag fått klart med installationen av topplanternan.

Bild
Tyvärr blev däcket kanske lite mörkare än vad jag tänkt mig, men det får gå.
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Elsa af Kvarnholm

Inlägg av 1956 »

Härlig, jag ser verkligen fram emot se den målad. Det bästa är kvar att färdigställa. [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Elsa af Kvarnholm

Inlägg av ford1929 »

Beeblebrox skrev:Massa små projekt pågår samtidigt och detta är ett av dom. Målningen har börjat efter att jag fått klart med installationen av topplanternan.

Bild
Tyvärr blev däcket kanske lite mörkare än vad jag tänkt mig, men det får gå.

ser mycket lovande ut.... [JC_doubleup.gif]
Roger(Forden)

Beeblebrox
Inlägg: 283
Blev medlem: 06 jan 2012, 22:20
Ort: Kalmar

Re: Elsa af Kvarnholm

Inlägg av Beeblebrox »

Lite mer målat i alla fall. Har lagt lite wash också.
Bild
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb

Beeblebrox
Inlägg: 283
Blev medlem: 06 jan 2012, 22:20
Ort: Kalmar

Re: Elsa af Kvarnholm

Inlägg av Beeblebrox »

För tillfället finns inte jättemycket tid till bygge, men då och då smyger jag upp till hobbyrummet och pysslar lite. För tillfället är det målning som står på schemat och jag har kommit en bit på vägen:
Bild
Lastluckan har fått lite täckning som börjar få färg. En hel del detaljer har målats och vädringen fortsätter. Snart skall lastbommen monteras och den sista elen dras.
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Elsa af Kvarnholm

Inlägg av ErikB »

Mycket snyggt Daniel! [JC_doubleup.gif]

Om Du kommer till Lyckebyträffen 11 februari kan Du väl ta med Elsa så vi andra kan få titta på henne IRL?
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Beeblebrox
Inlägg: 283
Blev medlem: 06 jan 2012, 22:20
Ort: Kalmar

Re: Elsa af Kvarnholm

Inlägg av Beeblebrox »

ErikB skrev:Mycket snyggt Daniel! [JC_doubleup.gif]

Om Du kommer till Lyckebyträffen 11 februari kan Du väl ta med Elsa så vi andra kan få titta på henne IRL?
/Erik
Min plan är att den skall vara så färdig som möjligt till dess. I vilket fall som helst kommer den med (kanske tillsammans med något halvfärdigt hus...)
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Elsa af Kvarnholm

Inlägg av ErikB »

Gott! [JC_doubleup.gif]
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Elsa af Kvarnholm

Inlägg av Johan Molin »

Det låter trevligt! Då kan vi nästan leka sjöslag på mötet ... :-CO

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Elsa af Kvarnholm

Inlägg av magnus63 »

Det där gjorde du bra, imponerande. Ja, eftersom det är ett maskindrivet fartyg ska det vara en vit topplanterna.
Lite utanför ämnet, men fiskebåtar ska ha två ytterligare laternor som ska vara tända när redskap är ute - en trålare ska ha en grön över en vit, 360 grader lysvinkel, under trålning, och de som fiskar med not, varp eller andra redskap ska ha en röd över en vit, 360 graders lysvinkel. ("red over White, fishing at night" fick jag lära mig en gång i tiden). Trålare har förmodligen sina "fiskelanternor" tända samtidigt med gånglanternorna, eftersom den gör fart genom vattnet vid fiske. Att få trålvajrarna på sig kan vara direkt farligt, det finns folk som har kapsejsat och drunknat...

Lotsbåtar ska ha en vit över en röd ("White over red, pilot ahead"), men jag vet inte lysvinkeln på dessa.

Tänk på att sjömärken såg annorlunda ut förr, de var aldrig gröna utan svart-vita (typisk slätprick, svart upptill och vit nertill, lite måsskit på det svarta...) eller helsvarta (bojar, lysprickar m.m.), och röda. Det röd-gröna systemet kom nog först på 1980-talet. Personligen tycker jag det var korkat, jag är färgblind.

Skriv svar

Återgå till "Flytetyg"