Toppbilden, visa:    


Spårplan...bangård...sektionsbygge

Spårplaner, ramverk, kurvradier, RailCAD och liknande kan du diskutera här.
Användarens profilbild
perjan
Inlägg: 277
Blev medlem: 31 dec 2011, 08:50
Ort: Värmland
Kontakt:

Spårplan...bangård...sektionsbygge

Inlägg av perjan »

När jag planerade min tredje MJ-sektion var målet att bygga en bangård och en station och ansluta denna sektion med dubbelspår In/ut mot befintlig del av anläggningen.
Måtten på sektionen är 0,8 x 1,8 meter och spårplanen i N-skalan code 55. Som grovplanering använde jag programmen AnyRail och SCARM för att få en uppfattning om bangårdens storlek.
Snabbt insåg jag att det inte blev mycket till bangård med 5 spår efter att kurvor, in och utfartsväxlar fått sitt trots att det handlar om N-skala och 1,8 meter. En oväntad upptäckt.

Jag optimerade växelkombinationerna med dubbla korsningsväxlar och korta vanliga växlar
samt osymmetrisk in/ut-fart för att få till något värt namnet bangård.
Säkert många som erfarit detta vid bangårdsbygge där tydligen rejäla mått erfordras.
Så för min del fick det bli ”korta” tåg på bangården.

Trots dessa utmärkta spårplaneringsprogram åker papper och penna fram för om möjligt kunna optimera utrymmet. Jag sågade till en 4 mm plyfa och ritade in rutmönstret från spårplaneringsprogrammet och började på traditionellt planera in växlar och flexspår med utgångspunkt från Anyrail och SCARM med vissa justeringar.
Eftersom station och bangård skulle ligga på olika höjd så sågades 4 mm plyfan efter spåren så att de olika avsnitten kunde böjas till nivåskillnader och säkras med klotsar mot underliggande 10mm plyfa.

Här lite olika steg i bygget.

AnyRail
Bild

SCARM
Bild

Papper och penna med rutmönster på plyfan
Bild

Korkbanvall före utsågning
Bild

Efter utsågning
Bild

Växlar och flexräls c55.... peco växelsolenoider
Bild

Första provkörning
Bild

Naturen och bebyggelsen tar över.... bakgrund gör susen
Bild

Mörkret faller över Utåkra... sov gott ;)
Bild
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
http://www.mj-rallaren.se/
Bild

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Spårplan...bangård...sektionsbygge

Inlägg av Johan Molin »

Kul att du vill visa detta, vi behöver fler N-skale-rallare på forumet tror jag!

Jag har ingen särskild erfarenhet av spårplansprogram på dator (gjort ett par tafatta försök) men din ursorungliga analys känner jag synnerligen väl igen: Bangårdar / stationer kräver mycket mer utrymme än man tänkt sig ifrån början. Själv tyckte jag att jag tog i ordentligt som använde fyra meters långsida till övervägande delen för den lilla stationen i Väderstad och den ännu mindre Hästholmens hamn. Helt klart är dock båda två för små ...

Tyvärr är det väl inte mycket att göra mer än att göra dygd av nödvändigheten, och när det gäller detta har du uppenbart lyckats alldeles lysande bra! Klar inspirationsfaktor ... [JC_doubleup.gif]

Skriv svar

Återgå till "Ingenjörsbyrån"