Toppbilden, visa:    


Hur är det med modell av Kö/Udg-vagnen ? Eller gamla Rd?

qrt
Inlägg: 64
Blev medlem: 13 aug 2014, 20:23

Hur är det med modell av Kö/Udg-vagnen ? Eller gamla Rd?

Inlägg av qrt »

I <Nya svenska godsvagnar i modell > LYR fre 03 aug 2012, 12:51 skrev:BildEn skandinavisk mj-producent önskar så mycket information som möjligt innan några svenska förebilder till modeller går i produktion.
.......

3. - och slutligen; om mj-handlarna visar tillräckligt stort intresse kan även, den sedan lång tid produktionsklara Kö/Udg-vagnen - i olika utföranden som helt öppen eller med kvadratiska eller runda luckor, komma ut på marknaden - en vagn som haft en lång tid i trafik med spannmål/säd/kalk/sand m.m. sedan tidigt 50-tal och haft många generationers dragkraft altifrån ånglok R till moderna dieslar - så nu hoppas vi på mj-handlarna intresse..... " LYR
Hur gick det med "den sedan lång tid produktionsklara" Kö/Udg-vagnen ?
En lätt och körbar modell av den saknas fortfarande i modern tid.
I brist på det klan jag ta en Rd-vagn. Nej visst nej. Sådana finns inte heller llängre att få tag på.

/Curt

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: Hur är det med modell av Kö/Udg-vagnen ? Eller gamla Rd?

Inlägg av LYR »

Jag har ännu inte hört något nytt om Kö/Udg-projektet, men ska göra ännu en förfrågan om möjligheterna...
- Det handlar inte bara om ett gott Cad-underlag (som redan finns klart), utan även ekonomi och hur stor den tillverkade serien kan vara möjlig och att få hobbyhandlare att beställa och kunna beräkna en god försäljning.
/LYR

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Hur är det med modell av Kö/Udg-vagnen ? Eller gamla Rd?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Är inte insatt i projektet men har mina aningar om vilken "producent" som ligger bakom. Om jag har rätt så har firman haft problem de senaste åren och deras senaste nya svenska projekt fördes i hamn först när man hittat en ny svensk återförsäljare som kunde garantera en svensk upplaga, den danska varianten som kom ett år tidigare hade redan en exklusiv återförsäljare med ensamrätt för den danska varianten.

Att vi modellrallare är på det klara med att en RTR Kö/Udg vagn skulle bli en kioskvältare betyder inte att en svensk återförsäljare och inte minst en utländsk tillverkare tror detsamma, tyvärr.

/Ola

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Hur är det med modell av Kö/Udg-vagnen ? Eller gamla Rd?

Inlägg av Johan Molin »

Men vi får väl hoppas! Kylvagnar finns ju trots allt ett antal olika varianter av i svensk upplaga, Kö-vagnen är ju däremot unik!
Den "behövs" ju vare sig man vill frakta spannmål eller kalk - eller i nutid sand.

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Hur är det med modell av Kö/Udg-vagnen ? Eller gamla Rd?

Inlägg av magnus63 »

Den borde ju ha varit bra mycket vanligare än vitvagnar. Man får väl bygga sig ett nytt bryggeri då, så man kan motivera lite Udg-burkar (kornmalt från Viking Malt i Halmstad). Vet inte om de levererat på jvg-vagn, men storsäck hade de för några år sedan. Jag ringde och fråga om jag fick köpa. Visst fick jag det.
"Hur mycket ska du ha då?"
"15.."
"15 ton? Inga problem"
"...kilo"
"Oj, vi har bara på storsäck. 1000 kg säcken. Kommer du hit kan du få 15 kg gratis, annars har du Malt-Magnus i Kumla, han
styckar upp i 10 kg pappersåsar")

En Udg borde rymma sådär 12-15 ton kan jag tänka mig, det blir ungefär 60-100 000 liter öl beroende på vörtstyrka och hur effektiv mäskning man får till.

Skriv svar

Återgå till "Svenska Godsvagnar"