Toppbilden, visa:    


Kitbashing av Heljans Röda trävilla

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Kitbashing av Heljans Röda trävilla

Inlägg av H0n3 »

Triggat av att Mölle-Mats visade ett måhända ofärdigt ombygge av just Heljans lilla röda trävilla så kan jag bara konstatera att det är nog få kåkar som ämnar så bra till just kitbashing eller ombyggen. Även jag har get mig på det bara för att jag kände för det.

Ursprungsutseendet är väl ungefär som nedan:
Bild
Där den får sällskap av Heljans minsta stations (Klippan) uthus. Här är inget gjort mer än lite om- och tillmålning.

Mitt nästa försök var att slå ihop två villor till en "radvilla" för placering vid mitt (SDJs) övningfält.
Bild
Det här är en enklare justering men jag tycker det får det utseende jag var ute efter.

Rent generellt är stilen på huset riktigt bra för att likna svenska hus i mitten på förra seklet. Variationen var så stor attm även våra modellgissningar lär ha haft ett original ute i verkligheten, vilket också noterats i Morshyttetråden där detta började. Det ger också möjlighet till en mer sammanhållen stil vilket kan se trevligt ut i en modellvärld.

Så nu till fortsättningen. Vad har ni andra för inspirerande exempel på ombygge av det här lilla huset????

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

kilowatt
Inlägg: 724
Blev medlem: 29 dec 2011, 17:18
Kontakt:

Re: Kitbashing av Heljans Röda trävilla

Inlägg av kilowatt »

Den där kåken har kitbachats i årtionden, ta t ex omslagsbilden Allt om Hobby när Perl Y6 lanserades, då blev det ett stationshus. Men jag har sett många varianter på Heljan 301 som den heter.

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: Kitbashing av Heljans Röda trävilla

Inlägg av LYR »

kilowatt skrev:Den där kåken har kitbachats i årtionden, ta t ex omslagsbilden Allt om Hobby när Perl Y6 lanserades, då blev det ett stationshus....
Bild
Här är modellen, som jag hade byggt redan tidigare - den finns även med i Hobbyboken 1968 - och modellen fick också följa med ner till Nürnbergsmässan
då Bengt Dahlberg och Per Lindgren skulle visa Y6:an.
/LYR

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Kitbashing av Heljans Röda trävilla

Inlägg av Lihkströmsverken »

... och den blev en inspirration för mitt intresse försvenska modeller. Tack LYR med flera!

/Ola

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: Kitbashing av Heljans Röda trävilla

Inlägg av LYR »

LYR skrev:
kilowatt skrev:Den där kåken har kitbachats i årtionden, ta t ex omslagsbilden Allt om Hobby när Perl Y6 lanserades, då blev det ett stationshus....
Bild
Här är modellen, som jag hade byggt redan tidigare - den finns även med i Hobbyboken 1968 - och modellen fick också följa med ner till Nürnbergsmässan
då Bengt Dahlberg och Per Lindgren skulle visa Y6:an.
/LYR

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Kitbashing av Heljans Röda trävilla

Inlägg av Traveller »

Det hjelper bare å male om:

Bild

Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Kitbashing av Heljans Röda trävilla

Inlägg av magnus63 »

Den där byggsatsen är mitt favorithatobjekt, i synnerhet som danskarna kallar den "svensk villa". Vad den skulle kunna funka som är campingstuga i på nån skidort, typisk 1970-tal och framåt.

Som villa har den väl alla fel man kan tänka sig. Bostadsytan är sådär 35-40 kvadratmeter, vilket är alldeles för litet för ett svenskt åretrunthus.
Den saknar livet på överväningen, vilket 1 1/2-planshus hade till 1960-talet, sedan försvann de i och med att takvinklarna blev högre och husbreddewrna blev större.
Det är liggande spontad panel, vilket är ovanligt, de flesta hus fram till 1950-talet har stående lockpanel. Takvinkeln känns inte alls svensk. Dörrarna ser ut som balkongdörrar från 1960-80-tal. Sexluftsfönstren är inte alls svenska.

Jag misstänker starkt att förebilden är ett danskt fritidshus från 1960-talet, med 1 r.o.k på bottenplanet och loft att sova i under taket. Förmodligen är förebilden svart med vita knutar, på danskt 60-talsvis.

Skriv svar

Återgå till "Andra Byggnader"