Toppbilden, visa:    


Öckeröbolaget

FREMO, fraktsedlar, hamnanlöp, lastbilscentraler.
S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Öckeröbolaget

Inlägg av S Johansson »

Öckerbolaget trafikerade Göteborgs norra skärgård till slutet av 60-talet. Jag reste en del med deras fartyg under praktiktjänstgöring där ute. Då fanns ännu en stor fiskeflotta och de gamla skärgårdsbåtarna upplevde sin sista tid. Jag tog en del dia-bilder under denna tid. Idag nås de tio bebodda öarna i Öckerö kommun med bilfärjor, med undantag för Kalvsund och Grötö. Dit går ett passagerarfartyg.

Bild

Burö backar ut ur hamnen i Öckerö och Regent anländer. Foto 1967

Bild
Turisten i Hönö Klåva 1967. Åkaren med hästekipage fanns alltid på plats vid båtens ankomst.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Öckeröbolaget

Inlägg av Mölle-Mats »

Från Öckerö loge hörs ... - nej stopp och belägg, nu höll jag på att hamna "där" igen!!! :=S

Härliga somriga bilder från härliga Bästkusten, oj vilken längtan till sommaren jag drabbades av! :-CO
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Öckeröbolaget

Inlägg av Johan Molin »

För en gammal skärgårdsbåtsnörd är detta ju helt underbara bilder! Jag tror t o m att Stig lyckades hitta ett gammalt järnvägsspår någonstans därute, så det blir ju "nästan" samtrafik järnväg - båtar ...

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Öckeröbolaget

Inlägg av S Johansson »

Johan Molin skrev:För en gammal skärgårdsbåtsnörd är detta ju helt underbara bilder! Jag tror t o m att Stig lyckades hitta ett gammalt järnvägsspår någonstans därute, så det blir ju "nästan" samtrafik järnväg - båtar ...
Tack! Jag var flitig på forumet Skärgårdsbåtar för flera år sedan. De flesta bilderna som jag lade in där tycks ha försvunnet, när det webbhotell som jag då använde upphörde. Men jag har kvar en hel del diabilder tagna både på sjön och landbacken. En del har jag skannat. En del har jag slängt. Man kan inte spara på allt.

Bild

Burö anländer till Hönö Klåva 1968. Små järnvägsspår för trallor fanns lite varstans i skärgården.

Bild

Svea har just anlänt till Hyppeln. Foto 1966

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Öckeröbolaget

Inlägg av Johan Molin »

Tyvärr har ju inte räddning av klassiskt skärgårdstonnage varit lika framgångsrikt i Göteborg som i Stockholm. SVEA borde ha kunnat gå att rädda, och framförallt är det ju synd och skam att man släppte STYRSÖ ifrån sig!

lars t
Inlägg: 115
Blev medlem: 27 feb 2012, 15:16
Ort: Hagfors

Re: Öckeröbolaget

Inlägg av lars t »

Var det STYRSÖ som hamnade i Norge på Telemarkskanalen och blev HENRIK IBSEN?

Lars

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Öckeröbolaget

Inlägg av Traveller »

Yepp: http://www.mshenrikibsen.no/om/historie/

Jeg har reist med den; ikke lenger så mye som minner om en svensk skjærgårdsbåt ... :=nee

Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Öckeröbolaget

Inlägg av S Johansson »

Fartyget Styrsö hörde till Styrsöbolaget, som ju har en omfattande trafik till Göteborgs södra skärgård.
Det hade varit fint om Styrsö hade funnits kvar som utflyktsbåt i Göteborg, men det finns ju några andra t ex S/S Bohuslän.
Traveller skriver, att det är inte mycket hos Styrsö som påminner om en svensk skärgårdsbåt. Så är det. Fartyget är kraftigt ombyggt men finns trots allt kvar och trafikerar alltså den mycket vackra Telemarkskanalen (liksom Styrsöbolagets gamla Fröja). Både Styrsö och Bohuslän finns i byggsats, dock inte i skala 1:87.

Bild
Styrsö på utgång från Göteborg 1986. Inte alldeles lätt att känna igen från Travellers länk!

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Öckeröbolaget

Inlägg av Stefan S »

Kommer väl ihåg Burö och Regent om väl var de sista båtarna när dom låg vid Stenpiren, där Wallona ligger nuförtiden. Finns en hel del bilder på passagerarbåtarna till norra skärgården och även en fin modell på Fiskemuseet på Hönö [JC_doubleup.gif]

Stefan

Skriv svar

Återgå till "Trafik"