Toppbilden, visa:    


GODSTRANSPORTFÖRESKRIFTER – Vagnskort

FREMO, fraktsedlar, hamnanlöp, lastbilscentraler.
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

GODSTRANSPORTFÖRESKRIFTER – Vagnskort

Inlägg av Johan Molin »

Under ett antal decennier använde SJ specifika vagnskort för placering i korthållarna direkt på vagnarna. En fascinerande läsning, och sannolikt användbart för mj-sammanhang!

Några förkortningar bara. Först olika typer av gods:
Ig - Ilgods
F - Färskvaror
D - Levande djur
M - Mejeriprodukter
S - Exportsmör
V - Varmvagn
Fg - Vanligt fraktgods

Klassning för prioritering av transporter (något förenklat):
A - levande djur, ilgods i internationell trafik
B - färskvaror, potatis, produkter i uppvärmd eller isad vagn
C - beordrade tomvagnar
D - "vanligt" fraktgods
E - internat transporter för SJ
F - tomvagnar för uppställning

Så till olika typer av utseende. Egentligen var korten relativt rektangulära; jag har ändrat på de proportionerna för att de ska passa mina korthållare.

Bild
Bild
Bild
Bild

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: GODSTRANSPORTFÖRESKRIFTER – Vagnskort

Inlägg av d680ae »

Johan Molin skrev:Under ett antal decennier använde SJ specifika vagnskort för placering i korthållarna direkt på vagnarna. En fascinerande läsning, och sannolikt användbart för mj-sammanhang!
...
Jag må då säga att det är till att ha högt uppdrivna förväntningar på detaljeringen av vagnar även i mindre skala än 1:1. Fungerande korthållare i 1:87 vore något att dregla åt. Men jag tror man i så fall får byta monokeln mot en stenhålslupp
Johan Molin skrev: Så till olika typer av utseende. Egentligen var korten relativt rektangulära; jag har ändrat på de proportionerna
....
"Relativt rektangulära", i skala 1:1?
Javars, i formell mening är väl alla geometriska figurer med 4 hörn som utgör mötespunkter för kantlinjer i 90° vinkel rektanglar, men specialfallet är väl figurer vars kantlinjer dessutom har samma längd och som brukar kallas kvadrater. Vagnkort jag sprungit på har varit betydligt närmare kvadratisk form än de illustrerade.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: GODSTRANSPORTFÖRESKRIFTER – Vagnskort

Inlägg av Johan Molin »

Ren felskrivning, ska givetvis stå "kvadratiska"!

Med användning i mj-sammanhang menar jag som utseende på fraktkort i trafikspel typ FREMO och liknande. Att placera avbildningar i skala 1:87 på godsvagnsmodeller har nog mina göon alltid varit för skumögda för ...

tågtyckarn

Re: GODSTRANSPORTFÖRESKRIFTER – Vagnskort

Inlägg av tågtyckarn »

Ordet kvadratisk är egentligen bara en fri tolkning av ordet rektangulär. :D

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: GODSTRANSPORTFÖRESKRIFTER – Vagnskort

Inlägg av Svante Andersson »

tågtyckarn skrev:Ordet kvadratisk är egentligen bara en fri tolkning av ordet rektangulär. :D
Nej, ingen fri tolkning! Kvadraten är ett specificerat specialfall av rektangeln med alla sidor lika långa. Och precis som rektangeln 90-gradiga hörn.
Jämför detta med specialfallet av en ellips som blir en cirkel!

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: GODSTRANSPORTFÖRESKRIFTER – Vagnskort

Inlägg av Johan Molin »

Det känns som om vi inte ska blanda in superellipser i diskussionen ... :-CO

Sedan kan man ju uttrycka sig olika när man ska rätta någon annan. "Jag antar att du menar kvadrat och inte rektangel", t ex. Men jag bryr mig inte så mycket, jag vet ju själv vad jag i verkligheten menade – och jag brukar erkänna när jag råkat skriva fel. Och att min tanke var att dessa kort skulle kunna användas som fraktkort i ett trafikspel torde nog framgå av utseendet på de kort jag publicerade. Annars hade det varit lättare att publicera originalen direkt ...

Skriv svar

Återgå till "Trafik"