Toppbilden, visa:    


Nu börjar tågen gå FORT!!!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Nu börjar tågen gå FORT!!!

Inlägg av Mölle-Mats »

Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Nu börjar tågen gå FORT!!!

Inlägg av Johan Molin »

Tyvärr hr vi ju kunnat konstatera att spanska TGV-tåg kan gå både fort och fel ...

Annars gäller ju fortfarande Blandarens gamla devis att "när man närmar sig ljusets hastighet svartnar det för ögonen ..."

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2973
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Nu börjar tågen gå FORT!!!

Inlägg av cgn1954 »

Kan notera att det finns slanka växlar i detta sammanhang. Och slanka kurvor.

Dessutom ett helblått tåg inklippt? :=u (inte rekordtåget).

Tycker fortfarande att tekniken med strömavtagare är uråldrig, det blir ett jämrans slitage och friktion mellan kontaktledning och kolslitskenan, till slut går den ju sönder. En rivning av kontaktledning i dessa hastigheter blir väl över flera mil (!) innan tåget stannar. Och rivningar är ju fortfarande ett stort problem på järnvägen.

Man borde satsa på en mindre slitande funktion, typ en lång rulle 1 dm i diameter och lika lång som kolskenan och som snurrar med i rätt fart. Borde finnas material som funkar idag.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Nu börjar tågen gå FORT!!!

Inlägg av PeO »

576km/h, dia 10 cm, drygt 15 000 varv/minut. Hur ska den lagras och hur får man ner strömmen från rullen till loket? inte genom ett kullager. För att rullen ska snurra krävs det högre friktion mot ledningen än i kontakten vidare från rullen. Dessutom får rullen, lagringen och överföringen inte väga för mycket, ledningen får inte utsättas för alltför stora krafter.

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2973
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Nu börjar tågen gå FORT!!!

Inlägg av cgn1954 »

Ok, säg 5-7 cm, 10 var kanske lite väl maffigt. Jag tänkte mig någon typ av ledande olja med kisel i kanske, strunt samma - grejen jag vill förmedla är att om man (uppfinnare, tekniker, marknad, politiker) verkligen ville så skulle problemet gå att lösa (=tänka nytt!), och problemet idag är friktion, is-/gnistbildning, förslitning, etc. som river kontaktledningar - varje dag.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Nu... ?

Inlägg av Svante Andersson »

Men Mats... ligger du ett decennium efter i dina kontakter med järnvägens verklighet? :shock:
2007-04-03 var det man satte detta rekord!

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2973
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Nu börjar tågen gå FORT!!!

Inlägg av cgn1954 »

Vi är alla - antar jag - glada att MM noterat detta även nu 10 år senare, så länge man noterar så finns det hopp.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Skriv svar

Återgå till "Utländska Järnvägar"