Tyvärr hr vi ju kunnat konstatera att spanska TGV-tåg kan gå både fort och fel ...
Annars gäller ju fortfarande Blandarens gamla devis att "när man närmar sig ljusets hastighet svartnar det för ögonen ..."
Toppbilden, visa:
Nu börjar tågen gå FORT!!!
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Nu börjar tågen gå FORT!!!
Also sprach der Matserschmitt!
- Johan Molin
- Inlägg: 19963
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Nu börjar tågen gå FORT!!!
Kan notera att det finns slanka växlar i detta sammanhang. Och slanka kurvor.
Dessutom ett helblått tåg inklippt? (inte rekordtåget).
Tycker fortfarande att tekniken med strömavtagare är uråldrig, det blir ett jämrans slitage och friktion mellan kontaktledning och kolslitskenan, till slut går den ju sönder. En rivning av kontaktledning i dessa hastigheter blir väl över flera mil (!) innan tåget stannar. Och rivningar är ju fortfarande ett stort problem på järnvägen.
Man borde satsa på en mindre slitande funktion, typ en lång rulle 1 dm i diameter och lika lång som kolskenan och som snurrar med i rätt fart. Borde finnas material som funkar idag.
Dessutom ett helblått tåg inklippt? (inte rekordtåget).
Tycker fortfarande att tekniken med strömavtagare är uråldrig, det blir ett jämrans slitage och friktion mellan kontaktledning och kolslitskenan, till slut går den ju sönder. En rivning av kontaktledning i dessa hastigheter blir väl över flera mil (!) innan tåget stannar. Och rivningar är ju fortfarande ett stort problem på järnvägen.
Man borde satsa på en mindre slitande funktion, typ en lång rulle 1 dm i diameter och lika lång som kolskenan och som snurrar med i rätt fart. Borde finnas material som funkar idag.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
Re: Nu börjar tågen gå FORT!!!
576km/h, dia 10 cm, drygt 15 000 varv/minut. Hur ska den lagras och hur får man ner strömmen från rullen till loket? inte genom ett kullager. För att rullen ska snurra krävs det högre friktion mot ledningen än i kontakten vidare från rullen. Dessutom får rullen, lagringen och överföringen inte väga för mycket, ledningen får inte utsättas för alltför stora krafter.
Re: Nu börjar tågen gå FORT!!!
Ok, säg 5-7 cm, 10 var kanske lite väl maffigt. Jag tänkte mig någon typ av ledande olja med kisel i kanske, strunt samma - grejen jag vill förmedla är att om man (uppfinnare, tekniker, marknad, politiker) verkligen ville så skulle problemet gå att lösa (=tänka nytt!), och problemet idag är friktion, is-/gnistbildning, förslitning, etc. som river kontaktledningar - varje dag.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
- Svante Andersson
- Inlägg: 1179
- Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05
Nu... ?
Men Mats... ligger du ett decennium efter i dina kontakter med järnvägens verklighet?
2007-04-03 var det man satte detta rekord!
SA
2007-04-03 var det man satte detta rekord!
SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!
Re: Nu börjar tågen gå FORT!!!
Vi är alla - antar jag - glada att MM noterat detta även nu 10 år senare, så länge man noterar så finns det hopp.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)