Toppbilden, visa:    


Nytt på Nürnbergmässan?

Uppsnappade nyheter från mj-industrin
Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Nytt på Nürnbergmässan?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Om en vecka (?) drar årets mässa i Nürnberg igång, numera är det mesta känt tack vara att kataloger dyker upp på nätet flera veckor innan. Har hittat genom olika internationella forum en del svensknyheter som t.ex. dessa;

Stadt im Modelle
https://www.stadtimmodell.de/images/Dow ... 017web.pdf
Villa Farbenfroh - en svensk (?) äldre villa/hus
Volvo buss PHEF i Hamburgs färgsättning (modellen ursprungligen från Holland Oto Modell)

Inte svenskt men nästa;
Roco kommer med två personvagnssatser om varder tre internationella vagnar från tåget D270 Meridian som trafikerade (Malmö-) Sassnitz-Berlin-Belgrad. Sats 1 innehåller en DR AB-vagn, en MAV A-vagn och en MAV B-vagn. Sats 2 innehåller en DR B-vagn, en CSD AB-vagn och en MAV B-vagn.

För N-skalerallarna kommer Minitrix med en vagnssats innehållande tre sovvagnar, en DR/Mitropavagn, en Polsk PKP/Wars och en Rysk sovvagn. Satsen föreställer E41 Molière (Moskva-Paris) men vagnarna har troligen även trafikerat Sverige.

Så till den stora frågan; Kommer det en Y1 (plast) i skala HO? Som bekant presenterar inte alla tillverkare sina nyheter före mässan utan några håller fortfarande på traditionen.

/Ola

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Nytt på Nürnbergmässan?

Inlägg av PeO »

Lihkströmsverken skrev:Om en vecka (?) drar årets mässa i Nürnberg igång, numera är det mesta känt tack vara att kataloger dyker upp på nätet flera veckor innan. .........Som bekant presenterar inte alla tillverkare sina nyheter före mässan utan några håller fortfarande på traditionen.

/Ola
Finn Moe, NMJ hör väl till dem. Vi får vänta och se.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Nytt på Nürnbergmässan?

Inlägg av Johan Molin »

Villa Farbenfroh är ju onekligen Villa Villerkulla!

Fast på tyska heter Pippis hus Villa Kunterbunt ...

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Nytt på Nürnbergmässan?

Inlägg av PeO »

......och finns avbildad på MiWuLa, där hon (Pippi Langstrumpf) står och lyfter Kleiner Onkel.

Per N
Inlägg: 140
Blev medlem: 08 aug 2012, 23:34

Re: Nytt på Nürnbergmässan?

Inlägg av Per N »

Hej!
Byggsatsen till Villa Villerkulla har varit till salu på MiWuLa ett antal år. Köpte en byggsats där redan 2008. Men den blir kanske lite mer lättillgänglig nu.
Byggsatsen har ju liksom "förebilden" ganska aparta färger, men med en mer återhållsam färgsättning passar huset väl in i en svenskt stadsbebyggelse från 1920-talet och framåt, eller i ett municipalsamhälle också. Jag vet bara inte hur mycket målning som den tunna kartongen klarar - återstår att prova....

MVH / Per N

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Nytt på Nürnbergmässan?

Inlägg av Johan Molin »

Det borde finnas en chans att det finns bilder på kåken innan filmteamet stormade in ...

Per N
Inlägg: 140
Blev medlem: 08 aug 2012, 23:34

Villa Villekulla innan Pippi

Inlägg av Per N »

Johan Molin;
Det borde finnas en chans att det finns bilder på kåken innan filmteamet stormade in ...
Jo, så visade det sig vara!

Huset byggdes 1902 och var tidigare förvaltarbostad på Gotlands Regemente (P18). Så småningom deltog det i filminspelningarna av Pippi Långstrump på 1960-talet. Därefter användes det som förråd och förföll, det hotades av rivning innan det slutligen flyttades till Kneipbyn 1969.

Svartvita bilder på förvaltarbostaden finns här; http://www.tjelvar.se/p18/byggnader/p18-260.htm

Fotot från 1920 antyder falurött hus med vita knutar och takpapp.

Vilka färger som huset verkligen hade på fotot från 1940 är betydligt svårare att gissa... kan det vara grått....eller gult....??? Och vilka färger har fönsterspröjs och foder? Här ser taket i alla fall ut att vara plåtklätt.

Några svar och många nya frågor men också inspiration!

MVH / Per N

Användarens profilbild
BoJ
Inlägg: 593
Blev medlem: 30 dec 2011, 01:16

Re: Nytt på Nürnbergmässan?

Inlägg av BoJ »

Lihkströmsverken skrev:Om en vecka (?) drar årets mässa i Nürnberg igång, numera är det mesta känt tack vara att kataloger dyker upp på nätet flera veckor innan. Har hittat genom olika internationella forum en del svensknyheter som t.ex. dessa;

Så till den stora frågan; Kommer det en Y1 (plast) i skala HO? Som bekant presenterar inte alla tillverkare sina nyheter före mässan utan några håller fortfarande på traditionen.
/Ola
Ingen rök utan eld.
Så. En dag kvar tills vi vet!
BoJ
Senast redigerad av BoJ den 31 jan 2017, 22:43, redigerad totalt 1 gånger.
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Kalender för 2023 här: http://www.mrw1.se/pdf_filer/Kal2024.pdf

Användarens profilbild
BoJ
Inlägg: 593
Blev medlem: 30 dec 2011, 01:16

Re: Nytt på Nürnbergmässan?

Inlägg av BoJ »

Nu finns Y1 YF1 nyheten i på hemsidan.
Mycket spännande.
BoJ
http://www.nmj.no/nyheter-2017/nmj-nyhe ... r.html?p=6
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Kalender för 2023 här: http://www.mrw1.se/pdf_filer/Kal2024.pdf

Anders Johansson
Inlägg: 159
Blev medlem: 10 jul 2012, 11:35

Re: Nytt på Nürnbergmässan?

Inlägg av Anders Johansson »

Notera att Villa Villerkulla har järnvägskoppling!
Huset beboddes på sin tid av förvaltaren på regementets anläggning av
Visby-Västerhejde Järnväg. Det var denne som fick ta hand om växlingen
när banan förlängdes från regementet förbi Kneipbyn, Högklint och ner mot Västerhejde.

Men där gick inga Y1or...
Jag kan för övrigt inte hitta någon Y1 i Norskt utförande trots att de finns även där.

Bo-Arne
Inlägg: 107
Blev medlem: 25 feb 2012, 20:54

Re: Nytt på Nürnbergmässan?

Inlägg av Bo-Arne »

Efter att ha tittat igenom NMJ nyheterna konstaterar jag att det inte finns en enda Svensk G-finka, är den härliga störtfloden av finkor slut?

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Nytt på Nürnbergmässan?

Inlägg av Stefan S »

Bo-Arne skrev:Efter att ha tittat igenom NMJ nyheterna konstaterar jag att det inte finns en enda Svensk G-finka, är den härliga störtfloden av finkor slut?
Man kommer ju med en del svenska containervagnar eller är det gamla nyheter?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Nytt på Nürnbergmässan?

Inlägg av Johan Molin »

Man undrar, och hoppas det kommer fler varianter av Y1 framöver. Jag sökte (givetvis) motorvagnar med anknytning till Östgötatrafiken, och i synnerhet Y1 1348 som var uppmålad i granna röda och gula färger. Men ack nej, inget av numrena stämde överens med de enheter jag vet har rullat på Tjust- eller Stångådalsbanorna (och därmed förstås är givna kandidater att även "ha rullat på den återuppväckta hästholmenbanan ...")

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Nytt på Nürnbergmässan?

Inlägg av Svante Andersson »

Ingen trafik med Y1 i mitt trafikområde vad jag kan konstatera... skulle möjligtvis kunna passera någon i transport. Så det kanske blir ett billigt år... om jag räknar bort januari!

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Nytt på Nürnbergmässan?

Inlägg av Mölle-Mats »

Det här vagnssetet med "Blå Tåget" från das Vatehaus i Göppingen dök upp idag på Train Shops hemsida, så jag antar att det är en av de nyheter som presenterades i Nürnberg:
http://trainshop.se/productinfo.php?product=10486

Dj-t snygga i mina ögon (är ju vanvettigt förtjust just i mörkblåa lok och vagnar), nästan så jag blev lite sugen att göra ett litet avsteg från mina danska/tyska tåg och börja köra/köpa lite svenska modelltåg. Det här vagnssetet i kroken på ett SJ ång-F eller B skulle ju bli dj-t smutt (även om det nog inte skulle vara särskilt förebildsenligt)! :-BS
Also sprach der Matserschmitt!

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Nytt på Nürnbergmässan?

Inlägg av PeO »

Mölle-Mats skrev: (även om det nog inte skulle vara särskilt förebildsenligt)! :-BS
Sedan när skulle det betyda mer än :o "Jag vill haaaaa"?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Nytt på Nürnbergmässan?

Inlägg av Johan Molin »

Har nu hittat ett lite gäng med Y1:or som var glatt uppmålade i den rödgula färgsättning Östgötatrafiken hade ett tag.
1273, 1333, 1334, 1342 och 1348 är de jag hittat.
Har nu precis läst bok del 1 om Krösatågen. Efter den genomgången av rävspelet fr a mellan länstrafiken och SJ skulle jag INTE vilja ha en Y1:a som heter "Lennart Danielsson" ...
Däremot skulle jag falla till föga för 1342 "Alf Henrikson" även om fordonet hör till "fel" länstrafik ...

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Nytt på Nürnbergmässan?

Inlägg av Mölle-Mats »

PeO skrev:
Mölle-Mats skrev: (även om det nog inte skulle vara särskilt förebildsenligt)! :-BS
Sedan när skulle det betyda mer än :o "Jag vill haaaaa"?
Kommer väl aldrig att inträffa (att bristen på "förebildsenlighet" skulle vara ett hinder för att handla, alltså ...)! :-BS
Also sprach der Matserschmitt!

kilowatt
Inlägg: 724
Blev medlem: 29 dec 2011, 17:18
Kontakt:

Re: Nytt på Nürnbergmässan?

Inlägg av kilowatt »

Mölle-Mats skrev:
PeO skrev:
Mölle-Mats skrev: (även om det nog inte skulle vara särskilt förebildsenligt)! :-BS
Sedan när skulle det betyda mer än :o "Jag vill haaaaa"?
Kommer väl aldrig att inträffa (att bristen på "förebildsenlighet" skulle vara ett hinder för att handla, alltså ...)! :-BS
Viljan kan försätta berg!
Så klart du skall ha ett par meter av blå tåget. Dragare bör väl bli Ma.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Nytt på Nürnbergmässan?

Inlägg av Mölle-Mats »

kilowatt skrev:
Mölle-Mats skrev:
PeO skrev:
Mölle-Mats skrev: (även om det nog inte skulle vara särskilt förebildsenligt)! :-BS
Sedan när skulle det betyda mer än :o "Jag vill haaaaa"?
Kommer väl aldrig att inträffa (att bristen på "förebildsenlighet" skulle vara ett hinder för att handla, alltså ...)! :-BS
Viljan kan försätta berg!
Jupp ... :oops:
kilowatt skrev:Så klart du skall ha ett par meter av blå tåget. Dragare bör väl bli Ma.
Nänä - inga ackumulatorlok på min anläggning, vattenkokare eller eller möjligen oljebrännare är det som gäller!!! :mrgreen:
Also sprach der Matserschmitt!

kilowatt
Inlägg: 724
Blev medlem: 29 dec 2011, 17:18
Kontakt:

Re: Nytt på Nürnbergmässan?

Inlägg av kilowatt »

Mölle-Mats skrev:
kilowatt skrev:
Mölle-Mats skrev:
PeO skrev: Sedan när skulle det betyda mer än :o "Jag vill haaaaa"?
Kommer väl aldrig att inträffa (att bristen på "förebildsenlighet" skulle vara ett hinder för att handla, alltså ...)! :-BS
Viljan kan försätta berg!
Jupp ... :oops:
kilowatt skrev:Så klart du skall ha ett par meter av blå tåget. Dragare bör väl bli Ma.
Nänä - inga ackumulatorlok på min anläggning, vattenkokare eller eller möjligen oljebrännare är det som gäller!!! :mrgreen:
SAAB alltså :=f

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Nytt på Nürnbergmässan?

Inlägg av PeO »

kilowatt skrev:SAAB alltså :=f
Rätt stad, men fel företag.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Nytt på Nürnbergmässan?

Inlägg av Mölle-Mats »

PeO skrev:
kilowatt skrev:SAAB alltså :=f
Rätt stad, men fel företag.
Nååå, gamla "Hisings-Packarder" var inte så dåliga på att bränna olja de heller (minns jag från min tid på macken, fick ofta rycka ut med lösolje-måttet och hälla på en skvätt i dem när de kom in för att kolla bensinnivån och tanka motorolja) - "ge mig en kvarts-liter om dagen ..."! :mrgreen:

Minns särskilt ett "räjs" över "Krylborakan" som jag och min polare hade i vår ungdom - jag med morsans SAAB tvåsmälla med igensatt luftfilter och kompisen i sin 57:ans Duett - som bara gick på tre cylindrar den med, eftersom ett tändstift satte igen totalt med oljeklägg bara efter ett par-tre kilometers färd efter att det rengjorts. Vi gasade för fullt över hela rakan, och blåröksmolnet efter SAAB:en hade Lützendimme-proportioner.

Så närmade vi oss "Hästbron" över järnvägen och blev tvungna att lätta på gasen (inget av de där vraken skulle klarat den tvära svängen över gamla "Hästbron" på dåliga diagonaldäck i den cirka 80 km/h som vi lyckats pina upp bilskrällena i), och när vi släppte på gaspedalerna så slutade förstås SAAB:en bolma - men i gengäld så var molnet som kom ut ut Duettens avgasrör monumentalt! :mrgreen:
Also sprach der Matserschmitt!

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Nytt på Nürnbergmässan?

Inlägg av PeO »

En av mina lärare hade åkt Mercedes några år, men bytte mot 140, när Mercan började bli olietörstig. Döm om hans förvåning när han upptäckte att den nya traktorn drog mer olja och verksta'n kommenterade att det var normalt. (Jodå, jag har haft både Dutte och 140 och 240 förutom en radda SAAB.)

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Nytt på Nürnbergmässan?

Inlägg av Mölle-Mats »

PeO skrev:En av mina lärare hade åkt Mercedes några år, men bytte mot 140, när Mercan började bli olietörstig. Döm om hans förvåning när han upptäckte att den nya traktorn drog mer olja och verksta'n kommenterade att det var normalt. (Jodå, jag har haft både Dutte och 140 och 240 förutom en radda SAAB.)
Haha, ja det påminner mig om att jag hört att det ansågs normalt att Jaguars klassiska raka sexcylindriga XK-motor drog en liter motorolja per 100 mil då vagnarna var nya. Jag hade en väl begagnad XJ 6:a en gång i världen, den nöjde sig inte ens med det tiofaldiga - nästan (men bara nästan) i klass med polarens Duett! :mrgreen:

Fyrtakts SAAB:ar var däremot inte "hårda" på oljeförbrukning, däremot så brukade de svenskbyggda 2-liters B-motorerna i 99/900 gärna "markera revir" då packboxen vid remskivan (som alltså satt invid torpedväggen eftersom motorn var monterad bakochfram i bilarna, och krävde att man lyfte ur maskinen för byte) läcka efter ett tag.

Ja jisses, bilarna har verkligen blivit bättre sedan dess - allt var inte bättre förr! Das Auto passerade 14 000 mil häromdagen - jag har fortfarande inte haft ett enda fel på den och inte fyllt på en endaste droppe olja mellan servicerna var 3 000:e mil! [JC_doubleup.gif]
Also sprach der Matserschmitt!

kilowatt
Inlägg: 724
Blev medlem: 29 dec 2011, 17:18
Kontakt:

Re: Nytt på Nürnbergmässan?

Inlägg av kilowatt »

Mölle-Mats skrev:
Ja jisses, bilarna har verkligen blivit bättre sedan dess - allt var inte bättre förr! Das Auto passerade 14 000 mil häromdagen - jag har fortfarande inte haft ett enda fel på den och inte fyllt på en endaste droppe olja mellan servicerna var 3 000:e mil! [JC_doubleup.gif]
Det går över :=f

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Nytt på Nürnbergmässan?

Inlägg av Mölle-Mats »

kilowatt skrev:
Mölle-Mats skrev:Ja jisses, bilarna har verkligen blivit bättre sedan dess - allt var inte bättre förr! Das Auto passerade 14 000 mil häromdagen - jag har fortfarande inte haft ett enda fel på den och inte fyllt på en endaste droppe olja mellan servicerna var 3 000:e mil! [JC_doubleup.gif]
Det går över :=f
Jo, jag börjar så smått bäva inför den dagen när reparationsbehoven börjar komma ...

Fick en liten påminnelse om att bilen börjar bli gammal igår - inbetalningsavin för fordonsskatt! Eftersom den var klassad som miljöbil när den var ny, så var den befriad från vägtrafikskatt de första fem åren - och de har ju gått nu ...
Also sprach der Matserschmitt!

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Nytt på Nürnbergmässan?

Inlägg av PeO »

Paradoxalt att bilar med de mest miljöfarliga motorerna klassas som miljöbilar???? Men i och för sig, det var innan man visste att kväveoxider är 100 gånger så stark växthusgas som koldioxid.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Nytt på Nürnbergmässan?

Inlägg av Mölle-Mats »

PeO skrev:Paradoxalt att bilar med de mest miljöfarliga motorerna klassas som miljöbilar???? Men i och för sig, det var innan man visste att kväveoxider är 100 gånger så stark växthusgas som koldioxid.
Ja, jag måste tillstå att när jag skaffade das Auto så tyckte jag nog tyckte det lät lite för bra för att vara sant att en sådan pass stor dieselbil som en Passat skulle kunna vara en miljöbil - och så var det ju också ... :-r2

Men nu har jag den (det finns ju de som hävdar att de mest miljövänliga bilarna är de som redan är byggda, för det går ju åt massor av energi och förorsakar en massa föroreningar i tillverkningsprocessen av nya bilar - fast det är ju mest ägare av gamla bensintörstiga SAAB Turbos som brukar hävda det ... :=Koko ) och är kanonnöjd med den i övrigt, så den får bli kvar och förhoppningsvis fortsätta göra god och problemfri tjänst i många år till !
Also sprach der Matserschmitt!

Skriv svar

Återgå till "Industrispionage"