Toppbilden, visa:    


Engelsfors-Drambo Bergslag

Användarens profilbild
P Ekstrand
Inlägg: 623
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:33
Ort: Ingarö
Kontakt:

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Åtgärder för att möta nya miljökrav

Inlägg av P Ekstrand »

ollef skrev:
P Ekstrand skrev:Vad ska det bli I det stora hålet ?
Bild
Jaha [JC_doubleup.gif]

MvH
Pär

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Returcentralen

Inlägg av ollef »

För att få till ett antal olika typer av återvinningscontainrar på min lilla returentral mätte jag upp ett antal förebilder och ritade dom som etsdetaljer.

Bild
Bild

Men på den här typen av returglasbehållare gick jag bet.

Bild

Den har lite för mycket geometriska utmaningar och det skulle nog gå åt många försök innan en etsning blev bra.

Tänkte jag skulle skära till dom av ett par bitar markisolering, men det blev skevt och vint hur jag än försökte :=S

Men en återvinningsstation utan returglasbehållare blir ju inte riktigt komplett......

Men vänta.... jag hade en bild till. På något som stod bredvid dom där två besvärliga typerna.
Den gamla typen av glasigloo.........

Bild

Men hur gör man ett par stycken sådana då, knåda till i lera eller kan det finnas något gammalt överblivet med rätt form och mått???
Letade länge i lådorna men hittade inget kupolliknande med någorlunda rätt mått.
Men vid målarverkstan hittade jag något som kunde vara användbart, ett par plastpipetter av denna typ

Bild

Och den rundade toppen hade alldeles rätt mått för en glasigloo i skala 1:160

Kapade till rätt höjd, grönmålad med svarta prickar som hål passade dom båda in, en för färgat och en ofärgat glas.

Bild
Senast redigerad av ollef den 12 feb 2017, 23:24, redigerad totalt 1 gånger.
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Returcentralen

Inlägg av PeO »

Ett bra öga för att se, inte bara vad saker är, utan också vad de kan bli! :-T

Användarens profilbild
Peking
Inlägg: 405
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:34
Ort: Norrköping

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Returcentralen

Inlägg av Peking »

Fantastiskt [JC_doubleup.gif]
Mvh Ola

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Returcentralen

Inlägg av Johan Molin »

Inte hade jag anat att man kunde få igenkännandes lycka att dyka upp vid visning av en "återvinningsanläggning"W i modell! Kul variant (som dock nog tyvärr skulle bli rätt stor i skala H0)!

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Returcentralen

Inlägg av ollef »

Johan Molin skrev:Inte hade jag anat att man kunde få igenkännandes lycka att dyka upp vid visning av en "återvinningsanläggning"W i modell! Kul variant (som dock nog tyvärr skulle bli rätt stor i skala H0)!
Hoppas kunna förstärka just det där "igenkännandes lycka" när jag senare i vår skall släppa in Preiserfolket med kombibilar och släpvagnar förvirrat springande och släpande på skiftande sorteringsfraktioner :mrgreen:
------------------------------------

Har dragits med en elak förkylning och fått stanna hemma ett par dagar och passat på att återuppta ett annat delprojekt i samma ände av bygget.

Bild

Modellen av verkstaden vid Sala stationsområde som legat och vilat taklös sedan hösten.
Kompletterade den den med ett "plåttak" tak av ribbad styren.

På modellen är det trots allt det stora taket som dominerar så för att inte få det att se för tomt ut
kompletterade jag förutom med skorstenarna även med några etsade specialdetaljer, stege, snörasskydd och hängrännor med stuprör.
Tyvärr blir dessa tunna detaljer rätt så känsliga nr man skall hantera modellen under bygget.
Får se hur länge de hänger med.......

Bild

En detaljbild från marknivå

Som den petimeter man nu är så var man ju tvungen att kontrollmäta bygget i efterhand också :-r2
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Returcentralen

Inlägg av ford1929 »

ollef skrev:
Johan Molin skrev:Inte hade jag anat att man kunde få igenkännandes lycka att dyka upp vid visning av en "återvinningsanläggning"W i modell! Kul variant (som dock nog tyvärr skulle bli rätt stor i skala H0)!
Hoppas kunna förstärka just det där "igenkännandes lycka" när jag senare i vår skall släppa in Preiserfolket med kombibilar och släpvagnar förvirrat springande och släpande på skiftande sorteringsfraktioner :mrgreen:
------------------------------------

Har dragits med en elak förkylning och fått stanna hemma ett par dagar och passat på att återuppta ett annat delprojekt i samma ände av bygget.

Bild

Modellen av verkstaden vid Sala stationsområde som legat och vilat taklös sedan hösten.
Kompletterade den den med ett "plåttak" tak av ribbad styren.

På modellen är det trots allt det stora taket som dominerar så för att inte få det att se för tomt ut
kompletterade jag förutom med skorstenarna även med några etsade specialdetaljer, stege, snörasskydd och hängrännor med stuprör.
Tyvärr blir dessa tunna detaljer rätt så känsliga nr man skall hantera modellen under bygget.
Får se hur länge de hänger med.......

Bild

En detaljbild från marknivå

Som den petimeter man nu är så var man ju tvungen att kontrollmäta bygget i efterhand också :-r2
:-T
Roger(Forden)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Salaverksta´n

Inlägg av Johan Molin »

Det där är en fantastisk gammal industribyggnad som bara skriker efter att få en duktig modell-återskapare. Vilket den ju onekligen fått ...

[JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Salaverksta´n

Inlägg av thorpe »

Mina makuladegenererade ögon är fulla av beundran! Hur f-n gör du? [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Salaverksta´n

Inlägg av ollef »

Såg att "mätgubben" nästan försvann på den lilla bilden ovan, så jag tar en liten delförstoring för att få med petimeterfarbrorn.......
Bild

----------------------------------------

En lite vidare vy över husets placering på det pågående bygget

Bild
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
P Ekstrand
Inlägg: 623
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:33
Ort: Ingarö
Kontakt:

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Returcentralen

Inlägg av P Ekstrand »

Hej !
ollef skrev: Bild
En detaljbild från marknivå
Det är ju otroligt bra [JC_doubleup.gif]
Är du säker på att det fortfarande är N skala du håller på med :-T

MvH
Pär

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Returcentralen

Inlägg av ollef »

P Ekstrand skrev: Är du säker på att det fortfarande är N skala du håller på med Med vänlig hälsning, Pär
Försöker i alla fall hålla isär verklighet och modellvärld, men hur det går på en skala ........... kan man ju ibland fundera på.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Fick hem lite lösgodis i påsar från Shapeways (Rail-N-Scale)

Bild

Och efter lite besök i slip- och lackverkstan presenteras de nu här som lördagsgodis.

Bild

Skulle egentligen bara ha containerbilen, men kunde inte motstå frestelsen att köpa några till

Ha en trevlig helg :=KOMP
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
Sgt pepper
Inlägg: 677
Blev medlem: 13 feb 2013, 17:19
Ort: Södermanland

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Returcentralen

Inlägg av Sgt pepper »

ollef skrev:
P Ekstrand skrev: Är du säker på att det fortfarande är N skala du håller på med Med vänlig hälsning, Pär
Försöker i alla fall hålla isär verklighet och modellvärld, men hur det går på en skala ........... kan man ju ibland fundera på.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Fick hem lite lösgodis i påsar från Shapeways (Rail-N-Scale)

Bild

Och efter lite besök i slip- och lackverkstan presenteras de nu här som lördagsgodis.

Bild

Skulle egentligen bara ha containerbilen, men kunde inte motstå frestelsen att köpa några till

Ha en trevlig helg :=KOMP
N-skalan??? :shock: som jag gav upp för många år sedan, man bara blir mer och imponerad av ditt skapande [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - En anläggnings klagovisa......

Inlägg av ollef »

------- Kanske på väg upp igen........ En hemmaanläggnings klagovisa --------

Ibland är det besvärligt att vara en kombinerad hem- och utställningsanläggning, särskilt med en "husse" som Olle.

Ena stunden får man glänsa i händelsernas centrum, som vid 1016 års Hobbymässa i Älvsjö.
Sedan blir man undanstuvad i smådelar lite överallt i "husses" källare, och där kan man få ligga i månader.
Så här har det sett ut i källaren sedan november...........inte mycket att hurra för när det gäller trafikmöjligheter

Bild
Förut skyllde han på att det inte fanns plats där hemma att ha mig uppmonterad och körbar, men nu när det finns ett helt rum åt mig nere i källaren har saken ändå inte ändrats. Sanningen är nog den att "husse" lider av en sjuklig passion att ständigt bygga om och ändra, troligtvis ger denna passion honom betydligt mer tillfredställelse än att i lugn och ro bara köra tåg.....
Under den rätt långa tid vi levt tillsammans har jag alltså oftast stått nedmonterad och den enda längre sammanhängande period jag varit körbar var under 10-12 månader före senaste Hobbymässan.

Bild
I år har han fått för sig att byta ut några snäva kurvsektioner längst in i rummet och för att kunna placera in dom (och övriga angränsande sektioner) säger han att han behöver riva bort och lägga om hela ned- och infarten till Lowlandsområdet eftersom sektionsbenen på de nya sektionerna annars skulle hamna på befintliga spår - snacka om dålig planering........

Och så här har alltså det sett ut i hörnet sedan november, allt utom 2 dm med 3 st rakspår bortrivet och därefter har inget mer hänt på den fronten.
Istället har han lite schizofrent byggt på flera olika fronter och delprojekt, både på de nya hörnsektionerna och på någon sorts återbruksdiorama och då även pillat
med så oviktiga saker som hembyggda containrar och ombyggen av lastbilar.

------------------------------------------------------------------------------------

Men nu i början av mars verkar han ha tagit sig i kragen och försökt koncentrera sig på att få mig, åtminstone delvis körbar.

Bild
Växelgatan under vänstra hörnsektionen helt omlagd, den här gången med polariserade hjärtstycken, vilket han förra gången hade fuskat med.
Då orsakade fusket en del driftstörningar när växeltungorna blev smutsiga. Det skulle inte fungera nu när linjen kommer att gå dold och svåråtkomlig under nya sektionen.

Bild

Och så fortsättningen mot högra hörnet där linjen börjar stigningen mot den övre nivån. Även här kommer linjen att gå dold, så det behövs inget onödigt tjafs med ballastering och sånt där........
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Sture Bylén

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - En anläggnings klagovisa......

Inlägg av Sture Bylén »

Påminner om den här :-) :


Användarens profilbild
P Ekstrand
Inlägg: 623
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:33
Ort: Ingarö
Kontakt:

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - En anläggnings klagovisa......

Inlägg av P Ekstrand »

Hej !

:-BS

Själv brukar jag ofta städa på ett ställe genom att helt enkelt flytta alla saker som stökar ner till ett annat ställe ....
... problemet är bara att det blir stökigt där istället :-J

För många saker och för lite plats ...

MvH
Pär

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - En anläggnings klagovisa......

Inlägg av PeO »

Undrar hur många timmar jag spelat 15-spel med grejerna i verksta'n :-r2

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - En anläggnings klagovisa......

Inlägg av Johan Molin »

En klassiker som Sture kommer med som illustration!

... den mattan tänkte jag, den är inte mer äkta än vad du är ...
hästgardist vs kötthandlare osv. När jag hörde den som liten inbillade jag mig alltid att matte stod och hånglade i portgången till mormors hus på Trädgårdsgatan i Norrköping, men det är väl föga sannolikt. Hästgardister i den stan har huvudsakligen lyst med sin frånvaro när jag varit där ...

Sedan måste man bli imponerad av Olles ständiga plockepinn!

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - En anläggnings klagovisa......

Inlägg av ollef »

Så där...... Nu är i alla fall delar av anläggningen uppmonterad och körbar igen.

Bild

Det är nu åter möjligt att köra mellan "The Lowlands" på undre plan, runt och upp till Skultunasektionerna till höger.
Att sedan både Skultuna och Engelsforsdelarna på övre plan slutar i var sitt storstup i väntan på nya anslutningsdelar är en helt annan sak......
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Återbruket

Inlägg av ollef »

Tillbaka till Återbruket

Bild
Här pågår fortfarande uppbyggnad och förberedelser innan returcentralen öppnar i april/maj.

Bild

Under veckan kom en leverans till Avibe Miljö med ytterligare några olika containertyper för avfallshanteringen i närområdet runt Engelsfors och Drambo.

Bild

De levererades via järnväg och kommer att lossas här på grovhanteringsarean bakom returcentralen.

Bild
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Arbetet går vidare

Inlägg av ollef »

Tillbaka till arbetet med hörnsektionerna.

Målet är att i den här omgången få markarbetet klart med former och grundmålade ytor
för att senare under sommaren återuppta arbetet och då låta grönskan sprida sig över de spårfria ytorna.

Bild

På bilden här ovan har jag påbörjat arbetet med att baka in "implantaten" med lokstallsdioramat och de förfallna stugorna.
Det gick åt en del skivat markisoleringsmaterial och kartongremsor. Och så "en del" spackel för själva inbakningen. (Husfix som färgades in med min favoritgrundfärg "gulrosaskärt med en aning grågrönt" :=S )

Bild

Efter en del upprepad slipning och målning med matta akrylfärger i varianter av favoritgrundfärgen är jag snart nöjd med markbearbetningen.

Bild

Det som återstår på marksidan är strandkanten nedanför lokstallet.

Tänkte mig att göra ett återbesök vid lokstallet nu på tisdag för att kolla hur det egentligen ser ut med träd, gräs och stenar i verkligheten. Bästa tidpunkt för såna studier är just nu runt månadsskiftet mars/april.

Snön är borta och ingen grönska skymmer marken så att man tydligt kan se former och placering
både av "naturkomponenter" som stenar o stubbar och annat skrot som lämnats kvar.
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
BR78
Inlägg: 724
Blev medlem: 15 aug 2014, 12:07
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Arbetet går vidare

Inlägg av BR78 »

Imponerande [JC_doubleup.gif]
Medlem i MRW: http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Arbetet går vidare

Inlägg av ollef »

Det blev en väldigt bra utnyttjad ledig dag idag.
En fotoutflykt till Ängelsbergs lokstall som vilar vid Åmänningens strandkant i ett strålande väder

Bild

Isen har släppt men ligger kvar i tunna sjok.
Ingen grönska som skymmer markkonturer och andra detaljer på backen.

Bild

Nu blir den gamla kulverten? frilagd och formerna tydliga.
(Eller kan det vara ett bryggfundament?)

Bild

Lite skillnad mot hur det var i sommargrönskans tid förra året.
Men i slutänden skall det ändå bli ungefär som på sista bilden även på modellen
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Arbetet går vidare

Inlägg av ollef »

Efter fotoutflykten var det bara att släppa loss anläggningsfirman för att som första delmoment börja med att återskapa kulverten.

Bild

Som vanligt är det rätt mycket "blålera" att bearbeta :-J
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Mavve2011
Inlägg: 30
Blev medlem: 12 feb 2012, 12:49

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Arbetet går vidare

Inlägg av Mavve2011 »

Lika vackert som vanligt [JC_doubleup.gif]
/
Tomas Andersson
Bygger en "fiktiv modelljärnväg" i N-skala

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Arbetet går vidare

Inlägg av ollef »

Mavve2011 skrev:Lika vackert som vanligt [JC_doubleup.gif]
Nåja, en god början på något vackert i alla fall :-r2

Haft ledig dag idag och jobbat med fortsättningen på strandkanten efter fotoutflykten.
Har "bakat" in kulvertöppningen i terrängen och placerat ut "placeholders" i form av kapade elledningar där träd och stubbar senare skall stå.

Bild

Strandkanten består till stor del av stenar liggandes i vattenlinjen.
Silade lite smågrus för att få en någorlunda enhetlig storlek på "stenarna" som limmades i ett par omgångar med vanligt trälim

Bild

De små gruskornen har väldigt skiftande färger vilket gör att stenlinjen från början ser väldigt plottrig ut.
Stenlinjen målas med en ljust grå ton med akrylfärg och blir på det viset betydligt mer sammanhållen.
Senare skall stenarna täckas med en tunn svart wash och därefter lätt torrborstning på topparna för att framhäva formerna.

(Det verkar som om handen inte är så stadig då penseln blev väldigt suddig)

Bild

En översiktsbild över hela strandlinjen. Sjöbottnen än så länge bara grundmålad.

Bild

Men innan kvällen var det första tonade lagret målat.
Oljefärg, tonad från gulockra med lite vitt, via bränd terra till bränd umbra.
Detta lager kommer när det så småningom torkat att täckas med båtlack i flera skikt.
I några av dessa skikt kommer det att ligga tunna slöjor med rödbruna, gröna och svarta toner för att bygga på klarhet och djup
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Engelsfors-Drambo Bergslag - Arbetet går vidare

Inlägg av ollef »

7-8 skikt senare.......

Bild

Sjöbotten och strandkanten bakom lokstallet ligger nu klara och väntar på sommargrönskan.

Bild

Men än är det ju bara tidig vår och fortfarande minusgrader så arbetet med träd och grönska får vänta.
Fast det dröjer kanske så långt som till hösten/vintern innan grönskan börjar ta sig på de här sektionerna

Bild

Markarbetena får alltså anses som färdiga och sektionerna har tillfälligt flyttas in på sin plats i tågrummet

Bild

Det är dags att fundera och förbereda för att överbrygga Ginnungagapet mellan anläggningens tre delar

Men medans jag funderar på konstruktion och spårdragning i tre olika nivåer får fordonsdetaljen ta över ett tag

Bild

Har frossat lite på Shapeways och hittat lite lämpliga fordon varav några redan har "justeras lite" för att passa till sin kommande placering.

Får önska en fortsatt Glad Påsk!
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Sture Bylén

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Arbetet går vidare

Inlägg av Sture Bylén »

ollef skrev:Får önska en fortsatt Glad Påsk!
Får önska detsamma!
ollef skrev:förbereda för att överbrygga Ginnungagapet
ollef skrev:väntar på sommargrönskan.
Asken Yggdrasil då, förstås? ;)

Ett verk av en modelljärnvägsingenjör! [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Engelsfors-Drambo Bergslag - Från fordonsdetaljen

Inlägg av ollef »

Från Fordonsdetaljen vid Engelsfors/Drambo: Givetvis i skala N.

Sökte som sagt runt på Shapeways för att hitta några lämpliga bilmodeller till pågående projekt.
Målet var att hitta några bilar där det var möjligt att försöka få till öppna bakluckor.

Blev glatt överraskad över att det hos RailNscale fanns en sats där bakluckan redan var uppfälld från början
Dessutom var det en Volvo 245, vilket ju inte gjorde saken sämre.Mer om den längre ner.

När jag ändå var där och shoppade blev det som vanligt ytterligare några fordon (och 6 stycken kanoter) inköpta.
Samtliga från tillverkaren Madaboutcars. Inte samma fina precision som bilarna från RailNscale
men med ett ytterst brett utbud av olika fordon, många modeller representerade med varianter från olika årsmodeller.
Samtliga levererades i 2-pack

Bild

Här en Buick Electra 67-68 som nog var den modell av de inköpta som passade bäst för 3D-skrivaren med sina stora släta kantiga ytor.
Även om det som vanligt med 3D-modeller blir en hel del slipa för att få bort skiktränderna.

Här gick det förvånansvärt bra att skära upp bakluckan med skalpellen, många drag med lätt hand.
Jag var rädd att det sköra materialet skulle spricka, men det gick bra och snitten blev raka och snygga.

Bild

Ytterligare en positiv överraskning var att i mängden av amerikanska bilmodeller även fanns en Volvo XC 70.
Värre var det med leveransskicket på den ena Volvon.
3D-processen hade gått lite snett, motorhuven hade hade inte byggts upp på rätt sätt, utan var istället insjunken. (bilen till höger)

Men efter ett bra bemötande vid reklamationen hade jag en ny Volvo hemma efter bara ett par dagar.
Volvosarna hade inte riktigt lika bra finish dom Buicken, de var "grynigare" och hade inte lika distinkta detaljer i nosen
Bilens lite mer mjuka rundade former passade inte 3D-skrivaren lika bra, mycket slipa gick det åt.

Bild

Smittad av arbetet med Buicken (som här även kompletterats med en öppen sidodörr) så fick den dåliga Volvon
bli extrautrustad med öppen motorhuv, då passade det ju bra med den insjunkna delen.
Den bilen får väl bli stående på någon bilverkstad eller på en parkeringsficka med föraren lutad över huven.....

Bild

Efter ett par lager grundfärg med en hel del slipande emellan är de nyinköpta fordonen samlade inför slutlackering.
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Mavve2011
Inlägg: 30
Blev medlem: 12 feb 2012, 12:49

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Från fordonsdetaljen

Inlägg av Mavve2011 »

Magnifikt arbete som vanligt [JC_doubleup.gif]
/
Tomas Andersson
Bygger en "fiktiv modelljärnväg" i N-skala

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Från fordonsdetaljen

Inlägg av ollef »

Fortsättning från fordonsdetaljen:

Bild

Så har dom små pärlorna rullat ut från målarverkstan

Två 245:or från Rail-N-Scale, än så länge utan rutor.
Trevlig modell med tydlig 245-karaktär. Lättmålad då den har väl avgränsade ytor från printningen.

Tre stycken XC 70 från Madaboutcars. Inte fullt så tydlig karaktär, men det syns att det är en Volvo
Inte heller lika lättmålade då de olika ytorna inte är lika tydligt markerade i printningen.

Lite Amerikanskt, också från Madaboutcars:
Två stycken Buick Electror i lite skiftande skick....
Och så ett par fordon för de breda pojkarna - Dodge Ram 3500
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Från fordonsdetaljen

Inlägg av ford1929 »

[JC_doubleup.gif] stiligt.....
Roger(Forden)

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Från fordonsdetaljen

Inlägg av PeO »

Måste vara gott om personal på den plåtolackverksta'n om alla de bilarna redan är färdiga :shock:

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Från fordonsdetaljen

Inlägg av ollef »

PeO skrev:Måste vara gott om personal på den plåtolackverksta'n om alla de bilarna redan är färdiga :shock:
Helt riktig iakttagelse Peo!

Eftersom järnvägen vid Engelsfors/Drambo fortfarande hålls stängd p.g.a omdragning av huvudlinjen finns det en och annan "resurs" som behöver lite extraknäck, så personal fattas det inte för sådan här extraarbeten :-J
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
robbox
Inlägg: 265
Blev medlem: 22 apr 2013, 18:33

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Från fordonsdetaljen

Inlägg av robbox »

ollef skrev:Två 245:or från Rail-N-Scale, än så länge utan rutor.
Trevlig modell med tydlig 245-karaktär. Lättmålad då den har väl avgränsade ytor från printningen.

Tre stycken XC 70 från Madaboutcars. Inte fullt så tydlig karaktär, men det syns att det är en Volvo
Inte heller lika lättmålade då de olika ytorna inte är lika tydligt markerade i printningen.

Lite Amerikanskt, också från Madaboutcars:
Två stycken Buick Electror i lite skiftande skick....
Och så ett par fordon för de breda pojkarna - Dodge Ram 3500
Oj. Det blev bra. Riktigt bra. Hur gjorde du med fönsterrutorna?

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Från fordonsdetaljen

Inlägg av ollef »

robbox skrev: Oj. Det blev bra. Riktigt bra. Hur gjorde du med fönsterrutorna?


Kul att du frågade just idag.

245:orna har stått på arbetsbänken idag och rutorna hade precis börjat klarnat när frågan kom.
(den blåa har fått rutor under dagen, den röda är ett tidigare jobb, för att jämföra....

Bild

Jag brukar använda utspätt vitlim (~60/40 vitlim/vatten). Det fungerar nästan lika bra som Chrystal Clear och finns alltid hemma.
På den blåa bilen har jag bara "glasat" sidorutorna och bakluckans ruta och gett tusan i den välvda frontrutan.
Den blir inte bra med "ytspänningsmetoden".
Instrumentpanelen ligger för nära rutan så hinnan sugs in mot panelen och hamnar bakom instrumentpanelen istället.
Om rutan varit mer frilagd hade det nog gått, den är ju egentligen inte så välvd.
Jag har gjort ett antal försök, men gått bet varje gång.

Och på lite avstånd syns det faktiskt inte att rutan saknas på den blå bilen, däremot ser den röda bilens vindruta lite skum ut......

Det skall enligt leveransinformationen finnas en instruktion på Rail-n-Scales hemsida med en måttritning
på en ruta som man skulle kunna skära ut i typ OH-plast, men jag hittar inte denna ritning.
(det fanns en sådan till ett par andra bilar jag köpt där, men nu hittar jag alltså inte någon ritning till 245:ans rutor)

Å andra sidan är det rätt svårt att skära ut en så liten ruta så att den blir jämn och symmetrisk och verkligen passar i öppningen.
Och det ser värre ut än att det helt saknas en ruta (tror jag....)

Jag tror jag jag sitter nöjd så här långt :-T
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Returcentralen öppnar

Inlägg av ollef »

Dubbelpost
Senast redigerad av ollef den 25 apr 2017, 15:05, redigerad totalt 1 gånger.
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Returcentralen öppnar

Inlägg av ollef »

Idag var det ledig dag och det brukar bl.a betyda besök på den lokala returcentralen Återbruket.

En regntung tisdag förmiddag är det lika lugnt och ödsligt här som på systemet vid samma tidpunkt och man slipper zick-zacka mellan andra stressade besökare.

Bild

Cabben sväljer förvånansvärt mycket packning i bakluckan...........

Bild

Men det var inte bara jag som var på väg till en returcentral.

Göran Myrmark från överstyrelsen har fått i uppgift att göra lite vindsröjning och ta med sig.
I bråten fanns en gammal 70-talsförstärkare av märket Sansui som nu skulle få göra sin sista resa.

-------

Jag hade ju tidigare i tråden utlovat att Returcentralen skulle öppna under april/maj,
och nu var det dags med bara ett par dagar kvar på april.

Bild

I sedvanlig ordning måste vi ju rapportera från den officiella öppningen av Banmarkens Returcentral där Göran tillsammans med Eva Undermark, representant för Regionens Centrum för Miljö och Energi, tidigt på morgonen lämnar in sina uttjänta elektronikprodukter.

Avfallsbolaget Avibe Miljös VD och Engelsfors Enahandas reportageteam bevakar händelsen.

--------

Bild

Klockan 10 var det dags att öppna för allmänheten och personalen får sin sista instruktioner

Bild

Anläggningen står klar och i buren för el-avfall skymtar vi Eva Undermarks gamla tjock-TV


Bild

Till att börja med är det rätt lugnt på stationen, här tar hela familjen ansvar för miljöarbetet.

Bild

Här var det ännu lugnare

Bild

Det gäller att sortera rätt, möbler och annat skall lämna i "brännbart"

Bild

Vitvarorna har sin egen avdelning längs planket

------------------

Bild

Plötsligt blir det lite mer tryck över området och det dånar rockmusik ur bilhögtalarna på bilen som gungar in till returglasområdet.

Bild

Den senaste veckans ???? skörd kan nu dumpas här med gott samvete.

-----------------

Det kör ihop sig när de som har ett arbete att sköta kommer hem framåt kvällen och far iväg för att lämna in det dom samlat på sig under vårröjningen i trädgår´n

Bild

De har bråttom och vill vara både först in och först ut, men det är inte alla som är riktigt vana med att köra hyrkärrorna.
Stämningen blir "lätt irriterad"

Bild

När det lugnat ner sig tar de "som kan rutinerna" och städar upp efter sig.

Bild

Och personalen får möjlighet att komprimera den välfyllda trädgårdsavfallscontainern.

---------------------------------

Bild

Vi lämnar returcentralen för ett tag och under tiden fortsätter besökarna att komma till den nya mötesplatsen.


Nu återstår det en sak att ordna innan Miljö- och Energienheten kan få sin certifiering fullständigt godkänd, även för deltagande på MJ-mässor och modulträffar.
Vi återkommer om detta.........
Senast redigerad av ollef den 25 apr 2017, 16:24, redigerad totalt 1 gånger.
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Returcentralen öppnar

Inlägg av Mölle-Mats »

Jädra kul idé att bygga en återvinningsstation i modell, det har vi väl de flesta av oss en nära relation till (numera i alla fall, annat var det väl förr - t ex 1959, då det var legio att bara vräka ut gamla resväskor och annat sk-t i granskogen)! [JC_doubleup.gif]
Also sprach der Matserschmitt!

Mavve2011
Inlägg: 30
Blev medlem: 12 feb 2012, 12:49

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Returcentralen öppnar

Inlägg av Mavve2011 »

Returcentralen är väl där alla hamnar någon gång varje år iaf.
Tänk hur det var förr i tiden när det enbart var en "soptipp" man åkte till för att lämna av vitvaror, tv-apparater osv.
För vår del så ställdes det helt sonika på gräset, där var det ingen direkt elektronikåtervinning att tala om [JC_doubledown.gif]
/
Tomas Andersson
Bygger en "fiktiv modelljärnväg" i N-skala

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Returcentralen öppnar

Inlägg av ollef »

ollef skrev:Nu återstår det en sak att ordna innan Miljö- och Energienheten kan få sin certifiering fullständigt godkänd, även för deltagande på MJ-mässor och modulträffar.
Jo som ni säkert redan har noterat så råder det en väl utvecklad byråkrati i Engelsfors/Dramboregionen, som vi tacklat på olika sätt.

Den här gången var det bara att svälja och ta emot, och man har nu från Avibe Miljös sida gjort det möjligt att tillhandahålla utrymme
för en speciell avdelning på centralen för att hantera de olika överskottsfraktioner som uppstår vid MJ-utställningar och modulträffar.

Bild

På den stora outnyttjade parkeringsytan utanför själva miljöanläggningen finns det nu plats för ett antal speciella behållare för ändamålet.
------------

Så, certifieringen godkändes redan idag av handläggare på Överstyrelsen.

Sen är det bara frågan, när blir det dags för nästa event i den storleken för anläggningen?
Det blir ingen Hobbymässa under 2017.
Kanske förvaltningen siktar på att delta i nästa Dreamtrack, våren 2018, det var ju rätt länge sedan vi var där.
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Annan form av återanvändning

Inlägg av ollef »

Tillbaka till snickeriavdelningen.

Det är dags att knyta ihop säcken och försöka bygga anslutnings sektionerna i tre nivåer mellan banans tre armar.
Tidigare har det funnits tillfälliga plywoodremsor som bundit ihop delarna, men nu är det de slutliga sektionerna som skall snickras till.
Givetvis från fel håll, längst in i hörnet...............

Bild

Det blir en någorlunda vanlig sektion i överkant längs väggen och sedan tre måttanpassade specialsektioner med alla möjliga vinklar
som kommer att byggas ovanpå varandra. Allt skall dessutom vara löstagbart..........

Bild

Till den vänstra tunnelmynningen hoppas jag kunna återanvända bergspartidelar från en 15 år gammal, numera skrotad sektion

Bild

En rullande steg-för-steg animering av bygget

- Längst ner kommer linjen från "The Lowlands" up mot Skultundelen
- Nästa sektion är fortsättningen på Myggebo bangård som ansluter mellan Engelsfors och Drambo
- Därefter den första specialsektionen för linjen mellan Engelsfors och Skultuna som skall gå genom tunneln. Än så länge helt slät.
- Nästa sektion blir förbindningen mellan Skultuna och Drambo som går över tunneln
- Slutligen kan jag lägga dit Berget med tunneln på prov.

Bild

Bild

Och så här ser baksidan ut efter provmonteringen.

Innan det blir mer landskap skall det till lite rallararbete med spårläggning
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Annan form av återanvändning

Inlägg av ollef »

Tillbaka i källaren efter en liten semestertripp och det är dags att fortsätta med landskapandet vid "knutpunkten".

Jag har anlitat firma Svenssons Anläggning & Entreprenad för arbetet nere vid tunnelmynningen.

Bild

Målet är som sagt att kunna återanvända ett antal bergsformationer som jag sparat från ett par tidigare skrotade sektioner.

Bild

I diket vid schaktmaskinerna skall de smala bergsskärningarna som står på bangården bakom maskinerna sänkas ner och därefter
skarvas på med mer markisolering i bakkanten som sedan skall formas som en fortsättning på markytorna.

Bild

Samma sak på övriga delar där gammalt och nytt skall kombineras.
Lite extra tankearbete blir nödvändigt då jag tänkt att de olika nivåerna även fortsättningsvis skall kunna plockas isär......
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

tågtyckarn

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Annan form av återanvändning

Inlägg av tågtyckarn »

Både blåmalm och rödmalm. Mycke Västmanlänskt. [JC_doubleup.gif]

Jag undrar lite hur du hittar och beställer i 3D djungeln.

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Annan form av återanvändning

Inlägg av ollef »

tågtyckarn skrev:Både blåmalm och rödmalm. Mycke Västmanlänskt. [JC_doubleup.gif]
Jag undrar lite hur du hittar och beställer i 3D djungeln.
Det jag köpt in kommer från Shapeways (som kan ses som en massa marknadsstånd med olika konstruktörer som får sina 3D-produkter utskrivna och levererade via Shapeways).
Shapeways har rätt bra sökfunktioner och kategorier när man letar efter detaljer och även om det säljs smycken och annat tingeltangel så är "miniatyrer" som modelljärnvägsprylar en relatitivit stor kategori med mycket varierat utbud.

------------

Lappverket vid tunnelmynningarna börjar ta form.

Bild

En del nya bergsformationer har skurits och slipats till så att de någorlunda passar med de gamla.

Bild

Än så länge ger landskapet ett rätt brokigt intryck och det finns en hel del att slipa och spackla innan allt får balans.

Bild

Men semesterfirarna vid Svartån är nog inte helt nöjda med de föroreningar som bygget sprider i vattnet och längs stränderna.
Får väl se om det kommer in en anmälan till miljöförvaltningen..... [JC_doubledown.gif]
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Annan form av återanvändning

Inlägg av ollef »

ollef skrev:Får väl se om det kommer in en anmälan till miljöförvaltningen..... [JC_doubledown.gif]
Nja, det verkar som om förvaltningen har semesterstängt och inkommande ärenden får vänta..........
Bild

Nedskräpningen blir allt värre i ån.

Bild

Och då inga anmärkningar inkommit har firma Svenssons Anläggning & Entreprenad även påbörjat arbetet vid den andra tunnelmynningen mot Gubbfallet.

Bild

Nya bergsformationer tar form ovanför de gamla återanvändna skärningarna.
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell


modeljernbane
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 jan 2015, 10:23

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Annan form av återanvändning

Inlägg av modeljernbane »

ollef skrev:
ollef skrev:Får väl se om det kommer in en anmälan till miljöförvaltningen..... [JC_doubledown.gif]
Nja, det verkar som om förvaltningen har semesterstängt och inkommande ärenden får vänta..........
Bild

Nedskräpningen blir allt värre i ån.

Bild

Och då inga anmärkningar inkommit har firma Svenssons Anläggning & Entreprenad även påbörjat arbetet vid den andra tunnelmynningen mot Gubbfallet.

Bild

Nya bergsformationer tar form ovanför de gamla återanvändna skärningarna.
Ser ut som isbjere der flyder på ån, folk undrer nog, Hvorfra kommer isbjerg midt på sommaren? [JC_doubledown.gif]

Användarens profilbild
GammelDansken
Inlägg: 619
Blev medlem: 05 sep 2013, 09:36
Ort: Fällfors

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Berg i rosa och blått :-)

Inlägg av GammelDansken »

Ja, isberg på nordliga halvklot och sommarlov, där är verklig grund att önska bättre sommarvärme. :shock: :shock:
//John

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Berg i rosa och blått :-)

Inlägg av Johan Molin »

Det är väl glaciärerna i Dalarna som smält ...

Skriv svar

Återgå till "Min Anläggning"