Toppbilden, visa:    


Vilken papptjocklek använder ni när ni bygger hus

tågtyckarn

Vilken papptjocklek använder ni när ni bygger hus

Inlägg av tågtyckarn »

Jag hr börjat titta på kartongtjocklek vid husbygge. Jag upplever att 250 g verkar lite och 0,7 mmm verkar tjockt, så jag skulle vilja veta vad ni använder vid husbyggen.

Tack på förhand.

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Vilken papptjocklek använder ni när ni bygger hus

Inlägg av Svante Andersson »

Har bara byggt ScaleScenes enligt instruktionerna och där används tre olika tjocklekar. Originalen är i 00-skala men jag har printat i H0 men använt de tjocklekar som är definierade i 00.

Tjockast är Heavy Card med 2 mm, Medium Card är 1 mm och deras Light Card är 200 g.

Vill du se exempel på deras instruktioner och printbara .pdf:er får du PM:a mailadress till mig.

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Vilken papptjocklek använder ni när ni bygger hus

Inlägg av H0n3 »

Eftersom kartongen används som underlag till en printad "tapet" så fungerar faktiskt kartonger från t ex frukostflingor, pasta, och liknande alldeles utmärkt. De har dessutom fördelen att vara lättarbetade med både sax och kniv.

Som alltid med kartongbyggen behövs ofta förstärkningar av träribbor. Sådana kan var grillpinnar eller använda "kaffeskedar" av faner.

Seda är det väl bara fantasin som sätter gränserna kantänka.

Mvh

/Peter

(Som just nu sakta bygger lite perrongbyggnader för Kungsbacka MJ-förenings "Södra Station", byggnader som är helt scratchbyggda och helt utan ursprungsritningar. Det blir vad det blir.)
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Vilken papptjocklek använder ni när ni bygger hus

Inlägg av magnus63 »

1 mm syrafri pannå som standard, nackdelen med kartong är att skalpellblad snabbt blir utslitna p.g.a. bentoniten (fyllmedlet).
Ju tjockare material, desto värre tycks det förstöra knivseggarna. Den stora fördelen med kartong är annars just målning och utbehandling, man kan t.ex. "rappa" och "revetera" med utspätt snickarspackel med lite pigment i och annat skoj.

Skriv svar

Återgå till "Teknik och material vid bygge av hus och landskap"