Toppbilden, visa:    


Lågbudgetbygge – SJ personboggivagn BCo5c

Stinky
Inlägg: 526
Blev medlem: 17 feb 2012, 10:13
Ort: Norr om Västerås
Kontakt:

Lågbudgetbygge – SJ personboggivagn BCo5c

Inlägg av Stinky »

I slutet av förra året köpte jag boken ”SJ Personvagnar med träkorg”, utgiven av en förening i Stockholm. Jag upptäckte genast att boken innehåller massvis med information. Men särskilt uppskattar jag alla bilder och foton.
Dessa har verkligen lockat mej att utföra egna vagnsbyggnadsprojekt till tågbanan. Det verkar som många av vagntyperna som boken behandlar, lämpar sig för egna hembyggen med hjälp av 3D-teknik (3D-Cad och 3D-skrivare), vilket gör att det går att hålla en låg budget, förutsatt att man har tillgång till sådan utrustning.
Som första projekt har jag valt en vagn som ser enkel ut: BCo5c i tidigt 1950-tals utförande. Den aktuella vagnen byggdes redan 1894 med modellbeteckning BCo. Men chassiet försågs kring 1950 med en ny kaross, så kallad ”korg”. Det är alltså en sådan vagn som jag bygger.
Kaross och tak är utskrivet med 3D-skrivare, sedan har jag kompletterat med ark och profiler från Evergreens sortiment.
Jag har nu kommit så långt att målningen snart av avslutad, varför jag snart övergår till slutlig detaljering.
Nästa byggprojekt blir nog ett något svårare bygge, med så kallat lanternintak.

Bild

Bild

Återgå till "Svenska Personvagnar"