Toppbilden, visa:    


Naturskådespel

Här kan du lägga in foton på allt möjligt, alltså även på ickejärnvägsrelaterat. Det är också här du kan dela med dig av dina tips om hur man får bästa resultat när man fotograferar.
Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Naturskådespel

Inlägg av Mölle-Mats »

Sitter lite då och då och rotar igenom mitt digitala bildbibliotek (som börjar bli rätt omfattande, cirka 160 GB i dagsläget ...) och hittar då lite bilder som jag själv är rätt nöjd med. Kanske det kan vara intressant att lägga ut dem där Moder Natur verkligen bjöd på ett storslaget skådespel?

Börjar här med ett par solnedgångar i havet under tunga moln utanför Mölle, den första från mars 2008 och den andra från september samma år:

Bild

Bild

Jag kommer nog att lägga upp fler storslagna naturskådespel framöver, och ser fram emot att ta del av era bilder på detta tema här!
Also sprach der Matserschmitt!

Svenne

Re: Naturskådespel

Inlägg av Svenne »

Verkligen vackert och njutbart. [JC_doubleup.gif] Är den andra från berget ? Det kan vara fint vid fyren också. :D

Hade de varit i olja, hade man väl tyckt att de var lite överdrivna. ;)

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: Naturskådespel

Inlägg av BAn »

Någon solnedgång som i Mölle kan man inte prestera i Ritsem i början av juli, så jag får bidra med så mycket solnedgång och soluppgång det kan bli:

Bild

Akka i midnattssol, 6 juli 2014 kl. 01:00 - vid sommartidsjusterad midnatt - belyst av solen rakt i norr.

Bild genom rumsfönstret på STF:s fjällstuga Ritsem vid tågluff på Inlandsbanan. Ny järnväg? Nej, men Inlandsbanekortet gäller även för vissa s.k. fjällbussar, bl.a. 93:an hos Länstrafiken Norrbotten - och den går hit.

Akka (2 016 m.ö.h.) är inte Sveriges högsta berg, men det påstås vara det med högst höjd över omgivningen, här Akkajaure (423-453 m.ö.h.).

/Bengt
- en rest från sent fyrtiotal

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Naturskådespel

Inlägg av Mölle-Mats »

Svenne skrev:Verkligen vackert och njutbart. [JC_doubleup.gif] Är den andra från berget ? Det kan vara fint vid fyren också. :D
Tack!

Nej, bägge är tagna nerifrån stranden här alldeles runt knuten. Måhända har jag någon solnedgång uppifrån fyren också, vi får se vad som "flyter upp" när jag röjer igenom det digitala bildbiblioteket. På sommaren får man ju inga bilder på solnedgång i havet här i byn, eftersom den då går ner bakom berget - då får man ta sig upp på berget/över till andra sidan (t ex till Arild) för att se solen gå ned i Kattegatt.

Men när vi nu ändå håller på med "rikt kolorerade" molnformationer belysta av himlakroppar, så passar jag på att visa den här (måhända i mer återhållsam färgskala) på moln i fullmånens ljus från januari 2008:

Bild
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Naturskådespel

Inlägg av Mölle-Mats »

BAn skrev:Någon solnedgång som i Mölle kan man inte prestera i Ritsem i början av juli, så jag får bidra med så mycket solnedgång och soluppgång det kan bli:
Må vara att solen vare sig gick ned eller upp, men ett storslaget natursceneri var det! [JC_doubleup.gif]
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Naturskådespel

Inlägg av 1956 »

Bild

På väg!?

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Naturskådespel

Inlägg av Mölle-Mats »

Burr, nu påminde du om den snart förestående vintern, vars snara ankomst jag gjort allt för att förtränga under den underbara långa meterologiska sommaren 2014 – som nu väl ändå nått sitt slut!?! Så jag kontrar med några isande bilder från havet här utanför Kullaberg.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Also sprach der Matserschmitt!

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Naturskådespel

Inlägg av S Johansson »

Vintern har inte kommit än....
Några foton från den dagliga bensträckaren:
Bild
Om det inte var för de nedfallna löven skulle man kunna tro att det var sommar igår
Bild
Idag låg dimman kvar en stund på förmiddagen, men solen bröt strax igenom.
Bild
På Svalhögen brukar några islandshästar komma och hälsa på. Men det är länge sedan årets sista svala siktades här.
Bild
Solen försöker titta fram bland hasselbuskar och ekar. Här syns och hörs nötväckor och nötskrikor dagligen. Någon gång hälsar en orädd nötkråka på, men det var ett tag sedan.
Apropå ekar: Vem kan svaret på vilken hönsfågel som ses i ollonträd?
Bild
Utsikt från "toppen" 70 m ö h, skulle jag tro. I nordväst brukar man se en vik av Kattegatt, men inte denna förmiddag. Röken mitt i bild kommer från den kungliga staden i fjärran.
Bild
Väl hemkommen var dimman borta. Och rosorna blommar i trädgården den 25 november. Vilken årstid är det?
Tack, M-M för den här tråden!

Användarens profilbild
Cor van der Meijde
Inlägg: 1302
Blev medlem: 01 jan 2012, 15:20
Ort: Etten-Leur, Nederland
Kontakt:

Re: Naturskådespel

Inlägg av Cor van der Meijde »

Bild

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Naturskådespel

Inlägg av Johan Molin »

Vackert! Skåne eller Nederländerna, det är frågan ...

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Naturskådespel

Inlägg av Mölle-Mats »

Johan Molin skrev:Vackert! Skåne eller Nederländerna, det är frågan ...
Varför välja, Guds underbara natur är så vacker på många håll i världen!?!

Och ja, jorå - det finns vackra ställen även bakom garnridån! Har väl inte haft vackra naturskådespel i fokus under mina resor "hämmövär" på senare år, men några "skott" som väl får anses platsa i tråden har det väl blivit trots allt. Några smakprov:

Inifrån själva garnridån (i Risby-skogen):
Bild

Här har vår Herre fått en liten hjälpande hand med scenariot av mänskliga händer med byggandet av bron i förgrunden, men jag tycker bilden blev såpass skön att den får vara med ändå (Garpenberg):
Bild

Måhända att det inte är den fototekniskt mest lyckade bild jag tagit, men känslan är skön tycker jag! Midsommarnatt 2014 och en plusgrad när dimman började komma rullandes över sjön (Haltarsbo)
Bild
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Naturskådespel

Inlägg av Mölle-Mats »

S Johansson skrev:Vintern har inte kommit än....
...
Om det inte var för de nedfallna löven skulle man kunna tro att det var sommar igår
...
Och rosorna blommar i trädgården den 25 november. Vilken årstid är det?
Tack, M-M för den här tråden!
Tack för härliga fina sensomriga bilder - kul att ni är fler som "hänger på" i den här tråden!

Vi hade en sådan där fin sensomrig dag här i NV Skåne igår också, men då hade jag tyvärr annat som kom emellan och måste göras så det blev ingen fotopromenad! Och idag har vi grådasket tillbaka med full kraft igen ... :cry:
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
arcego
Inlägg: 940
Blev medlem: 05 aug 2012, 18:32
Ort: Trelleborg

Åter mot ljusare tider?

Inlägg av arcego »

Efter gårdagens utflykt österut mot Österlen och som nedan Kåseberga i "vinterskrud" så vågar man väl ändå tro på ljusare tider?

Bild

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Åter mot ljusare tider?

Inlägg av 1956 »

arcego skrev:Efter gårdagens utflykt österut mot Österlen och som nedan Kåseberga i "vinterskrud" så vågar man väl ändå tro på ljusare tider?
Instämmer, t.ex. mot det här!

Bild

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Naturskådespel

Inlägg av Johan Molin »

Vacker träbåt, och Kåseberga hamn har något lite romantiskt över sig!
Då tror vi på en ljusnande framtid ... [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
Rune H
Inlägg: 657
Blev medlem: 07 jan 2012, 13:56
Ort: Stockholm

Re: Naturskådespel

Inlägg av Rune H »

Trevlig tråd detta. Naturskådespel kan ju vara så mycket, t ex solen kan ju visa fina skådespel.

Bild
En s k bisol över Södermalm i Stockholm. En förmiddag i januari 2014.
/Rune

Skriv svar

Återgå till "Bilderboken"