I diskussion med Tomas med SigStyr och signaler längs järnvägsspåren, kom jag att fundera på allt annat som finns i skylt- och märkesväg längs järnvägen.
Har ju Stures avståndsskylt som ett exempel.
Har vi någon med denna kunskap på Forumet? Alldeles säkert med den kunskap som finns samlat.
Vore kul att få veta mer.
Litteratur i ämnet?
Toppbilden, visa:
Skyltar o d längs spåren
- Johan Molin
- Inlägg: 19963
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Skyltar o d längs spåren
SJ:s Säkerhetsordningar (SÄO) innehåller information om såväl ljud- och ljussignaler som signaltavlor. Sedan har de väl ändrat sig en del genom åren, så det beror väl delvis på vilket period som är intressant. Jag har ett par stycken från 1920- /1940-tal, som jag kan scanna in och visa här om du vill. Annars brukar man kunna hitta denna typ av böcker på t ex
http://www.bokborsen.se
Din fråga väcker mina undringar, om när man började använda signaltavlor. Jag kan inte hitta någon information om sådan från seklets början. Någon som vet mer?
PS. F n finns ett tiotal böcker ute på Bokbörsen. Hjorteds Antikvariat, t ex, brukar vara pålitliga leverantörer. DS.
http://www.bokborsen.se
Din fråga väcker mina undringar, om när man började använda signaltavlor. Jag kan inte hitta någon information om sådan från seklets början. Någon som vet mer?
PS. F n finns ett tiotal böcker ute på Bokbörsen. Hjorteds Antikvariat, t ex, brukar vara pålitliga leverantörer. DS.
Senast redigerad av Johan Molin den 15 jan 2017, 12:23, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Skyltar o d längs spåren
det här är en bra sida
http://www.ekeving.se/t/BL1916/ banlära 1915-1916
http://www.ekeving.se/
om det kan vara till någon hjälp
http://www.ekeving.se/t/BL1916/ banlära 1915-1916
http://www.ekeving.se/
om det kan vara till någon hjälp
Roger(Forden)
- Johan Molin
- Inlägg: 19963
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Skyltar o d längs spåren
Tack för den! Ekeving är ju en guldgruva för mångt och mycket, och länken visade i varje fall att det fanns signaltavlor 1915 också.
Men som sagt, signaltavlorna ändrade sig något genom åren, och framförallt i modern tid.
Men som sagt, signaltavlorna ändrade sig något genom åren, och framförallt i modern tid.
Re: Skyltar o d längs spåren
Tack för svar!
MEN, under mina tripper med Skånetrafiken upptäcks en rad olika skyltar med allsköns förkortningar och siffror.
Vad betyder de och var hittas underlag?
Tillträde till spårområden är för mig iaf begränsat.
MEN, under mina tripper med Skånetrafiken upptäcks en rad olika skyltar med allsköns förkortningar och siffror.
Vad betyder de och var hittas underlag?
Tillträde till spårområden är för mig iaf begränsat.
Re: Skyltar o d längs spåren
Roger(Forden)
- Johan Molin
- Inlägg: 19963
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Skyltar o d längs spåren
I avvaktan på bättre svar; här har man försökt reda ut hastighetstavlornas historik:
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mod ... &id=148403
PS. Ser att Roger hann före mig. DS
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mod ... &id=148403
PS. Ser att Roger hann före mig. DS
Re: Skyltar o d längs spåren
Jag visste det!
Det FANNS hjälp att få!
Tack ni båda!
Läser in mig! Intressant.
Det FANNS hjälp att få!
Tack ni båda!
Läser in mig! Intressant.
- Johan Molin
- Inlägg: 19963
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Skyltar o d längs spåren
Ur SÄO 1941:
Fig 1 - Semafor
Fig 2 - Huvudljussignal
Fig 3 - Huvudljussignal
Fig 4 a,b - Skivförsignal. placeras till vänster om spåret. Inställbar i lodrätt och vågrätt läge, tillsammans med lykta. Grönt blinkljus när skivan står lodrätt, ofärgat blinkljus när skivan står i vågrätt läge.
Fig 5, 6 - Ljusförsignaler, eventuellt med liten sidotågvägslykta (fig 7 a,b)
Fig 8 - Utfartsförsignal
Fig 9 - Spårspärrlykta
Fig 10 - Spårspärrskärm. Svart tvärstreck på lykta eller skärm: Horisontellt då signalen gäller å ömse sidor om signalen, eljest lutande 45 ° mot det/de spår för vilken signalen gäller.
Fig 11 - Dvärgsignal.
Fig 12 - Elspärrskärm. Röd på framsidan, grå på baksidan.
Fig 14 - Bansignaltavla, på ena sidan röd med gul kantrand, på andra sidan vit med svart kryss.
Fig 17 - Bansignaltavla, på ena sidan frön med vit kantrand med grönt reflektorprisma i mitten, på andra sidan vit med svart kryss. Ev snedstreck med samma betydelse som fig 10.
Fig 38 - Hastighetstavla
Fig 39 - Påstigningsmärke (plåtstins)
Fig 40 - Lystringsmärke (kom inte med på mitt foto). Vit triangel med ena spetsen nedåt, alternativt ett svart rektangelformat märke, i båda fallen utan mittfält. Här ska signalen "tåg kommer" ges (en lång signal).
Fig 41 - Ogiltighetsmärke. På ny signalanordning som ännu inte tagits i bruk.
Fig 42 - Skyddssektionsmärke. Vid märket vidtar spänningslös kontaktsträcka på 60 - 180 m.
fig 43 - Skredvarningsmärke. Kommande kontaktledningssträcka har gjorts spänningslös pga skred.
Fig 44 - Orienteringsmärken.
44a: Vid driftplats utan huvudsignal. Placeras på försignalsavstånd
44b: Istället för försignal när huvudsignal finns.
44c: Vid hastighetsnedsättning med > 40 km/tim jämfört med normal hastighet.
Fig 45 - Märktavla för ljussignaler. Fyrkantig eller rund med signalens beteckning.
Rund: På signal som endast reglerar tågföljden
Fyrkantig: Signal som som dessutom hör samman med växlar, rörlig bro och liknande.
Fig 1 - Semafor
Fig 2 - Huvudljussignal
Fig 3 - Huvudljussignal
Fig 4 a,b - Skivförsignal. placeras till vänster om spåret. Inställbar i lodrätt och vågrätt läge, tillsammans med lykta. Grönt blinkljus när skivan står lodrätt, ofärgat blinkljus när skivan står i vågrätt läge.
Fig 5, 6 - Ljusförsignaler, eventuellt med liten sidotågvägslykta (fig 7 a,b)
Fig 8 - Utfartsförsignal
Fig 9 - Spårspärrlykta
Fig 10 - Spårspärrskärm. Svart tvärstreck på lykta eller skärm: Horisontellt då signalen gäller å ömse sidor om signalen, eljest lutande 45 ° mot det/de spår för vilken signalen gäller.
Fig 11 - Dvärgsignal.
Fig 12 - Elspärrskärm. Röd på framsidan, grå på baksidan.
Fig 14 - Bansignaltavla, på ena sidan röd med gul kantrand, på andra sidan vit med svart kryss.
Fig 17 - Bansignaltavla, på ena sidan frön med vit kantrand med grönt reflektorprisma i mitten, på andra sidan vit med svart kryss. Ev snedstreck med samma betydelse som fig 10.
Fig 38 - Hastighetstavla
Fig 39 - Påstigningsmärke (plåtstins)
Fig 40 - Lystringsmärke (kom inte med på mitt foto). Vit triangel med ena spetsen nedåt, alternativt ett svart rektangelformat märke, i båda fallen utan mittfält. Här ska signalen "tåg kommer" ges (en lång signal).
Fig 41 - Ogiltighetsmärke. På ny signalanordning som ännu inte tagits i bruk.
Fig 42 - Skyddssektionsmärke. Vid märket vidtar spänningslös kontaktsträcka på 60 - 180 m.
fig 43 - Skredvarningsmärke. Kommande kontaktledningssträcka har gjorts spänningslös pga skred.
Fig 44 - Orienteringsmärken.
44a: Vid driftplats utan huvudsignal. Placeras på försignalsavstånd
44b: Istället för försignal när huvudsignal finns.
44c: Vid hastighetsnedsättning med > 40 km/tim jämfört med normal hastighet.
Fig 45 - Märktavla för ljussignaler. Fyrkantig eller rund med signalens beteckning.
Rund: På signal som endast reglerar tågföljden
Fyrkantig: Signal som som dessutom hör samman med växlar, rörlig bro och liknande.
Re: Skyltar o d längs spåren
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
-
- Inlägg: 276
- Blev medlem: 11 maj 2012, 13:36
Re: Skyltar o d längs spåren
Jag har ett ex av "Vägsignaler och andra säkerhetsanordningar vid korsningar i plan mellan järnväg och väg samt vägfarandes skyldigheter beträffande den" utgiven av Kungl järnvägsstyrelsen 1931 inscannad som PDF:er om någon skulle råka vara intresserad. Tyvärr lyckas jag inte lägga upp PDF:format här, men det kan bero på min analoga läggning
Johan i Hok
Smygmodellrallare
Johan i Hok
Smygmodellrallare
Re: Skyltar o d längs spåren
Ja tack.
Intressant ämne som ger mersmak.
Intressant ämne som ger mersmak.