Toppbilden, visa:    


Spårplaneirngshäfte? Roco N (Fleischmann utan banvall)

Spårplaner, ramverk, kurvradier, RailCAD och liknande kan du diskutera här.
Användarens profilbild
kjaxne
Inlägg: 86
Blev medlem: 27 aug 2015, 11:51
Ort: Hallsberg
Kontakt:

Spårplaneirngshäfte? Roco N (Fleischmann utan banvall)

Inlägg av kjaxne »

Eftersom jag nu när jag flyttat till större lägenhet har plats en mindre men permanent anläggning så tänkte jag utnyttja all den Roco-räls jag har sedan tidigare. Normalt är det ju moduler enligt Fremo N-Re jag fokuserar på med Peco-räls, men sedan jag började med N-skalan har jag haft en hel del Roco-räls som jag fått med i startset mm. Tanken är att bygga en mindre rundbana (ca 1,5 - 2 x 1 m) som mina moduler sedan kan kopplas in emot. Dels för att ha en rundbana för inkörning av lok, men även för att få större körsträcka än nån enstaka modul. Denna bana ska även fungera som testbana för datorstyrning då jag inte kan ha så mkt moduler uppställt permanent och samtidigt vara en bra plats för uppställning av tåg när jag ansluter moduler för testning av de.
Eftersom jag har en del Roco-räls (numera Fleischmann utan banvall) så är planen att använda det för detta projekt. Jag har även några enstaka Minitrix-skenor, men de fungerar ju bra ihop. Det jag eftersöker nu är bra inspiration på hur jag ska använda den räls jag har. Jag vet att många tillverkare brukar ha små häften med tips på hur olika artikelnummer fungerar bra ihop eller lite förslag på enklare spårplaner. Se detta för Märklin Z: http://www.marklin.nl/support/support-p ... re%20Z.pdf Jag kan dock inte hitta något liknande för varken Roco eller Fleischmann så jag undrar om det finns något och i så fall om det går att läsa på nätet? Det jag tänker att är användbart är placering av växlar i förhållande till andra bitar för att få olika spåravstånd och så. Så jag vet hur jag kan använda den räls jag har i första hand. Jag tror att det enbart är R3 och R4 för de kurvbitar jag har och jag har inga planer på att ha mindre radie än så heller. Men jag kommer försöka att använda mest flexiräls för det jag kommer behöva komplettera utöver det jag redan har.

Jag har redan en enklare plan för ungefär hur jag vill ha det. Rundbana är ju väldigt orealistiskt, men det är ju praktiskt för att köra in lok och för att göra hastighetsprofiler vid datorstyrning när jag inte kommer ha möjlighet till längre sträckor. Jag tänker mig att längs ena långsidan är en större station mer flera spår, både spår för persontåg och lite för godsvagnar eller uppställning av tåg. Längs andra långsidan blir det mötesspår. Någon stans längs linjen blir det ett stickspår till industri eller liknande för godshantering. Och så ska det även vara ett stickspår ut mot kanten någon stans där det går att skruva på utbyggnad med moduler.

Kan detta vara ett bra koncept? Finns det underlag jag efterfrågar att få tag på? :)
Kör svenskt i N-Re, epok V (-VI).
Dioramabyggare i flera skalor.

Användarens profilbild
kjaxne
Inlägg: 86
Blev medlem: 27 aug 2015, 11:51
Ort: Hallsberg
Kontakt:

Re: Spårplaneirngshäfte? Roco N (Fleischmann utan banvall)

Inlägg av kjaxne »

Jag hittade ändå vad jag sökte till slut [JC_doubleup.gif]
Detta tror jag ska fungera som bra grund för att få bra struktur att utgå ifrån:
https://www.fleischmann.de/uploads/docu ... erbett.pdf
Var även lite i denna katalog: (s 68 - 73)
http://www.fleischmann.de/uploads/news/ ... atalog.pdf
Kör svenskt i N-Re, epok V (-VI).
Dioramabyggare i flera skalor.

Skriv svar

Återgå till "Ingenjörsbyrån"