Toppbilden, visa:
Brimalm Du/Du2
- Svante Andersson
- Inlägg: 1179
- Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05
Re: Brimalm Du/Du2
Tja, vi är nog lite olika i hur vi läser sånt där.
För mig ger både rubrik och underrubrik klara Stig-Helmervibbar.
Och med tanke på hur firman behandlat kunder är den givna gratisreklamen ganska osmaklig. Men du kanske tycker annat.. och då är det något som får stå för dig och jag är inte intresserad av att få någon förklaring till ditt eventuella ställningstagande i saken.
SA
För mig ger både rubrik och underrubrik klara Stig-Helmervibbar.
Och med tanke på hur firman behandlat kunder är den givna gratisreklamen ganska osmaklig. Men du kanske tycker annat.. och då är det något som får stå för dig och jag är inte intresserad av att få någon förklaring till ditt eventuella ställningstagande i saken.
SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!
Re: Brimalm Du/Du2
En närmare granskning av mitt exemplar visar mycket riktigt att koppelstängerna är tillverkade i plast.
Med vänlig hälsning/BEF
Med vänlig hälsning/BEF
Re: Brimalm Du/Du2
Det är verifierat av Brimalm att dom är tillverkade i plast. Orsak och exakt plastkavlité är ej angiven. Jag ska imorgon kväll prova mitt ex. på MRW i Göteborg. Får återkomma med mer info efter.
Re: Brimalm Du/Du2
Koppelstänger av plast, hur tänkte dom där? Känns nästan som det finns en marknad för fotoetsade koppelstänger till loket
Stefan
Stefan
Re: Brimalm Du/Du2
Jag kommer att tänka på när UGJ skulle göra OF2 loket. Det enda som kom förutom kåporna, var just etsade koppelstänger.Stefan S skrev:Koppelstänger av plast, hur tänkte dom där? Känns nästan som det finns en marknad för fotoetsade koppelstänger till loket
Stefan
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: Brimalm Du/Du2
OF2-loket? Misstänker att det skall stå Of2-loket men uppgifterna att UGJ hade planer på ett sådant lok var nytt för mig. Jag trodde jag kunde min mj-historia och uppgiften är intressant. Att det fanns koppelstång till Oa-loket och till Dm3-loket visste jag men i dessa två fall var ju UGJ projekten lite längre gångna och förutom korgar fanns en det övriga detaljer till underredena.kilowatt skrev:Jag kommer att tänka på när UGJ skulle göra OF2 loket. Det enda som kom förutom kåporna, var just etsade koppelstänger.
Tack för upplysningen
/Ola
- Svante Andersson
- Inlägg: 1179
- Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05
Re: Brimalm Du/Du2
Tror nog att vår effektstarke vän blandat ihop loklitterona. Någon Of har det inte hörts något om på de här breddgraderna. Men Oa-kåpor ligger det i var mans beredskapsförråd!Lihkströmsverken skrev:OF2-loket? Misstänker att det skall stå Of2-loket men uppgifterna att UGJ hade planer på ett sådant lok var nytt för mig. Jag trodde jag kunde min mj-historia och uppgiften är intressant. Att det fanns koppelstång till Oa-loket och till Dm3-loket visste jag men i dessa två fall var ju UGJ projekten lite längre gångna och förutom korgar fanns en det övriga detaljer till underredena.kilowatt skrev:Jag kommer att tänka på när UGJ skulle göra OF2 loket. Det enda som kom förutom kåporna, var just etsade koppelstänger.
Tack för upplysningen
/Ola
SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!
Re: Brimalm Du/Du2
Då var det dags för offentlig avbön.
OF2 skrivs helt riktigt Of2, det får jag skylla på att jag slant på tangenterna.
Att det sedan var Oa som avsågs är helt riktigt, börjar gubben bli senil? (svar avböjes)
Men koppelstänger etsades fram, det vet jag med det bestämdaste.
OF2 skrivs helt riktigt Of2, det får jag skylla på att jag slant på tangenterna.
Att det sedan var Oa som avsågs är helt riktigt, börjar gubben bli senil? (svar avböjes)
Men koppelstänger etsades fram, det vet jag med det bestämdaste.
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Brimalm Du/Du2
Det är väl bara att säga: Välkommen i gänget! (Kan ju ev underlätta när man skriver på detta forum. Då kan man ju återkomma till samma ämne gång på gång, även om man själv har glömt att man skrivit om samma sak tidigare, för det har alla som läser det också gjort!)börjar gubben bli senil? (svar avböjes)
Re: Brimalm Du/Du2
Johan Molin skrev:Det är väl bara att säga: Välkommen i gänget! (Kan ju ev underlätta när man skriver på detta forum. Då kan man ju återkomma till samma ämne gång på gång, även om man själv har glömt att man skrivit om samma sak tidigare, för det har alla som läser det också gjort!)börjar gubben bli senil? (svar avböjes)
#JB17
Re: Brimalm Du/Du2
Det har jag noterat sedan länge.Johan Molin skrev:Det är väl bara att säga: Välkommen i gänget! (Kan ju ev underlätta när man skriver på detta forum. Då kan man ju återkomma till samma ämne gång på gång, även om man själv har glömt att man skrivit om samma sak tidigare, för det har alla som läser det också gjort!)börjar gubben bli senil? (svar avböjes)
Re: Brimalm Du/Du2
Var jag med?
Vi får vara glada så länge det inte är så här illa med minnet, apropå ett annat populärt tjôtämne.
Vi får vara glada så länge det inte är så här illa med minnet, apropå ett annat populärt tjôtämne.
- Svante Andersson
- Inlägg: 1179
- Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05
Re: Brimalm Du/Du2
Kan ha varit gjutna... den som har den här traderaauktionen säljer mängder av gamla UGJ-prylar.kilowatt skrev:Då var det dags för offentlig avbön.
OF2 skrivs helt riktigt Of2, det får jag skylla på att jag slant på tangenterna.
Att det sedan var Oa som avsågs är helt riktigt, börjar gubben bli senil? (svar avböjes)
Men koppelstänger etsades fram, det vet jag med det bestämdaste.
http://www.tradera.com/item/180722/2715 ... ska-el-lok
SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!
-
- Inlägg: 19
- Blev medlem: 30 jan 2012, 13:33
Re: Brimalm Du/Du2
Kan bero på att personen i fråga jobbade med Bengt Dahlberg på den tiden det begav sig.
Jag tror att koppelstängerna till Oa var stansade!
Mats H, Suv
Jag tror att koppelstängerna till Oa var stansade!
Mats H, Suv
Senast redigerad av Trainmaniac den 16 dec 2016, 12:26, redigerad totalt 1 gånger.
Mats H, Suv
Re: Brimalm Du/Du2
Intressant läsning att koppelstängerna till Du/Du2 är av plast!
Den tid då jag jobbade på Brimalm gjöts dessa av samma gjutare som gjöt korgen i Zink.
Dessa koppelstänger var delade och delarna sattes samman med en inbyggd "nit" som skulle knackas ut.
Kan stämningar och oförmågan att betala pengar gjort steget från zink till plast???
/Mika+
Den tid då jag jobbade på Brimalm gjöts dessa av samma gjutare som gjöt korgen i Zink.
Dessa koppelstänger var delade och delarna sattes samman med en inbyggd "nit" som skulle knackas ut.
Kan stämningar och oförmågan att betala pengar gjort steget från zink till plast???
/Mika+
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Brimalm Du/Du2
Förmodligen är det totalt improduktivt att försöka spekulera över VARFÖR man beslutat sig för att använda plast. Att det finns en kostnadsfråga i detta är väl högst rimligt att anta. Skulle det sedermera visa sig att Daniels problem var unikt så får ju det skyllas på ett måndagsexemplar; skulle problemet upprepa sig flera gånger gäller det ju att ha en "contingency plan" med vilken man kan ersätta plaststängerna mot någon form av metalldito.
Jag antar att det är skillnad på plast och plast också. Har man otur så kan man hamna fel; som JECO i fallet Hg-loken.
Ibland kan man få nostalgiska känslor inför 1960-talets lok med tunga metallkåpor, lätt felaktiga skalor och groteska strömavtagare. Höll gjorde (gör ...) de. Inför dem får väl alla nutida tillverkare, Roco, Heljan, Brimalm, vad ni vill, kräla i stoftet. Men dagens modeller är åtminstone mycket mer verklighetstrogna. Och tutar och puffar och har sig gör de också ...
Jag antar att det är skillnad på plast och plast också. Har man otur så kan man hamna fel; som JECO i fallet Hg-loken.
Ibland kan man få nostalgiska känslor inför 1960-talets lok med tunga metallkåpor, lätt felaktiga skalor och groteska strömavtagare. Höll gjorde (gör ...) de. Inför dem får väl alla nutida tillverkare, Roco, Heljan, Brimalm, vad ni vill, kräla i stoftet. Men dagens modeller är åtminstone mycket mer verklighetstrogna. Och tutar och puffar och har sig gör de också ...
- Svante Andersson
- Inlägg: 1179
- Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05
Re: Brimalm Du/Du2
Undrar om du inte i princip ska låta Roco vara utanför den här debatten. Jag har fyra Jeco Ma-lok och tre Bt! Alla med både ramverk och kåpa i metall... och drivning från Roco. Dessa lok är inte lättare än gamla slagdängor från Märklin och har en driftsäkerhet (kontaktsäkerhet alltså) och dragkraft som vida övertäffar uråldriga konstruktioner där slirskydd är den viktiga komponenten. Obs... inga slirskydd på loken!Johan Molin skrev:Förmodligen är det totalt improduktivt att försöka spekulera över VARFÖR man beslutat sig för att använda plast. Att det finns en kostnadsfråga i detta är väl högst rimligt att anta. Skulle det sedermera visa sig att Daniels problem var unikt så får ju det skyllas på ett måndagsexemplar; skulle problemet upprepa sig flera gånger gäller det ju att ha en "contingency plan" med vilken man kan ersätta plaststängerna mot någon form av metalldito.
Jag antar att det är skillnad på plast och plast också. Har man otur så kan man hamna fel; som JECO i fallet Hg-loken.
Ibland kan man få nostalgiska känslor inför 1960-talets lok med tunga metallkåpor, lätt felaktiga skalor och groteska strömavtagare. Höll gjorde (gör ...) de. Inför dem får väl alla nutida tillverkare, Roco, Heljan, Brimalm, vad ni vill, kräla i stoftet. Men dagens modeller är åtminstone mycket mer verklighetstrogna. Och tutar och puffar och har sig gör de också ...
SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!
Re: Brimalm Du/Du2
Jeco`s Ma/Bt lok med metallkåpa och Rocodriv är en murbräcka av guds nåde
Det är stor skillnad på plast o plast.Finns fantastiskt stark o seg plast ,samtidigt som det finns precis tvärtom.
Det är stor skillnad på plast o plast.Finns fantastiskt stark o seg plast ,samtidigt som det finns precis tvärtom.
Re: Brimalm Du/Du2
Nåväl, 7-8 varv runt banan på mrw igår kan jag konstatera att loket går mycket bra, ska smörjas lite innan det får.rulla igen. Loket gick ensam utan kopplade vagnar.
Inga brustna koppelstänger har synts till.
Inga brustna koppelstänger har synts till.
-
- Inlägg: 1310
- Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05
Re: Brimalm Du/Du2
Loket såg fint ut när det igår i ensamt majestät provkördes på MRW. Lycka till med loket, Johan!
Re: Brimalm Du/Du2
Undrar om UGJ koppelstång passar till Du på Brimalm lok? Varför inte prova det. Man vet inte om det passar till Du lok?
Re: Brimalm Du/Du2
Bra tänkt Alf.alsum skrev:Undrar om UGJ koppelstång passar till Du på Brimalm lok? Varför inte prova det. Man vet inte om det passar till Du lok?
Om jag slår till och köper en brimalmare skall jag prova.
Re: Brimalm Du/Du2
Så sett till att det är plast i koppelstängerna, en kund har rapporterat haveri, som ju är under utredning. Så ska du byta koppelstänger utan att först testat eller sett att det funkar eller ej? Om du nu köper ett lok till att börja med. Men man kan satsa på en Kina maskin från MJHobby också med risk för att plast kuggen spricker. Aj fan, där var det plast igen!
Re: Brimalm Du/Du2
Det här breder ut sig till ett riktigt I-landsproblem, men om jag köper mig en julmust o en julskinka istället. Samt en burk pepparkakor så jag blir snäll. Då är problemet ur världenJohan L skrev:Så sett till att det är plast i koppelstängerna, en kund har rapporterat haveri, som ju är under utredning. Så ska du byta koppelstänger utan att först testat eller sett att det funkar eller ej? Om du nu köper ett lok till att börja med. Men man kan satsa på en Kina maskin från MJHobby också med risk för att plast kuggen spricker. Aj fan, där var det plast igen!
Re: Brimalm Du/Du2
...passa julmusten bara, måste vara av rätt fabrikat
Re: Brimalm Du/Du2
....och var försiktig om du dricker i plastmugg, så att inte muggen spricker.
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Brimalm Du/Du2
Ja, och själva musten köps väl lämpligen i gamla hederliga glasflaskor ...
Re: Brimalm Du/Du2
Yes Sir! Nygårda julmust som legat på romfat i 6 månader. Brun glasflaska.Johan Molin skrev:Ja, och själva musten köps väl lämpligen i gamla hederliga glasflaskor ...
Re: Brimalm Du/Du2
... och pepparkakorna måste ju vara från Nyåker, alla hjärtans plats, längs den äldre bansträckningen/nutida mötesspåret!kilowatt skrev:Det här breder ut sig till ett riktigt I-landsproblem, men om jag köper mig en julmust o en julskinka istället. Samt en burk pepparkakor så jag blir snäll. Då är problemet ur världen
Fattas bara annat!
/Bengt
- en rest från sent fyrtiotal
- Svante Andersson
- Inlägg: 1179
- Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05
Re: Brimalm Du/Du2
Instämmer om Nyåkers... men hur bra de än är gör de mig inte snällare.BAn skrev:... och pepparkakorna måste ju vara från Nyåker, alla hjärtans plats, längs den äldre bansträckningen/nutida mötesspåret!kilowatt skrev:Det här breder ut sig till ett riktigt I-landsproblem, men om jag köper mig en julmust o en julskinka istället. Samt en burk pepparkakor så jag blir snäll. Då är problemet ur världen
Fattas bara annat!
/Bengt
SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
-
- Inlägg: 1310
- Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05
Re: Brimalm Du/Du2
En lärare där nere strax söder om Sverige travesterade: Gno tills i afton!
- Svante Andersson
- Inlägg: 1179
- Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05
Re: Brimalm Du/Du2
Rena grekiskan för en elgubbe!Johan Molin skrev:
SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!
Re: Brimalm Du/Du2
Fast du känner väl igen tecket för ohm?Svante Andersson skrev:Rena grekiskan för en elgubbe!Johan Molin skrev:
SA
För övrigt är det rena grekiskan för mig också.
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Brimalm Du/Du2
En liten passning till Svante som skrev att han inte blev snällare för att han åt pepparkakor.
Gnothi Seauton = Känn dig själv ...
Vilket kanske även gör Stigs kommentar begriplig!
Gnothi Seauton = Känn dig själv ...
Vilket kanske även gör Stigs kommentar begriplig!
En lärare där nere strax söder om Sverige travesterade: Gno tills i afton!
Re: Brimalm Du/Du2
Tog mig samman och gav mig på D-loket. Det första jag gjorde var att smutsa ner hjulen och underredet med en lacknaftautspädd blandning av matt röd och grå Humbrol. Därefter använde jag pastellkrita i pulverform till korgen.
För övrigt kan jag konstatera att loket är fantastiskt fint på alla sätt. Det är ytterst väl detaljerat, går sagolikt bra och de olika digitala funktionerna är i topp. En kul grej är att ljuset går att styra på en mängd olika sätt, bl.a. går det att slå på lyktorna precis som det gör hos loket i fullskala. En annan detalj jag noterade är att koppelstängerna är delade.
Som synes saknas A-ändesskärmarna som är utlovade att komma i efterhand från Brimalm.
-
- Inlägg: 1310
- Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05
Re: Brimalm Du/Du2
Nu har ju loket varit i trafik ett par veckor, så utseendet stämmer nog väl med hur det då bör ha sett ut!
Re: Brimalm Du/Du2
Man får väl hoppas på det, men fan tro´t.1956 skrev:Som synes saknas A-ändesskärmarna som är utlovade att komma i efterhand från Brimalm.
Jag blev lovad en stybbtratt till min A maskin när den kom, har fortfarande inte sett någon.
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Brimalm Du/Du2
Mycket prydligt jobbat Rikard!
Det är för väl att du inte tog ett malmöbaserat lok som förebild – då hade det blivit så smutsigt så ingen hade trott på din vädring!
Det är för väl att du inte tog ett malmöbaserat lok som förebild – då hade det blivit så smutsigt så ingen hade trott på din vädring!
Re: Brimalm Du/Du2
Tack för positiva kommentarer. Det bär ofta emot men en någorlunda måttlig vädring lyfter i mitt tycke de flesta modeller.
Re: Brimalm Du/Du2
Brimalm Engineering är duktiga på att konstruera, erbjuda och sälja fantastiska lok men tyvärr är de usla på att informera och att ge information.
Det är nu flera veckor sedan det uppvisades koppelstångshaveri på ett av deras levererade lok som hittills har bemötts av total tystnad från deras sida. I min värld och i den bransch jag är i skulle det vara totalt förödande att hantera problem på det sättet.
Hur som helst bättre sent än aldrig, här är info om problemet:
http://brimalm.se/blogg/
Det är nu flera veckor sedan det uppvisades koppelstångshaveri på ett av deras levererade lok som hittills har bemötts av total tystnad från deras sida. I min värld och i den bransch jag är i skulle det vara totalt förödande att hantera problem på det sättet.
Hur som helst bättre sent än aldrig, här är info om problemet:
http://brimalm.se/blogg/
-
- Inlägg: 283
- Blev medlem: 06 jan 2012, 22:20
- Ort: Kalmar
Re: Brimalm Du/Du2
Jag kan inte nog påpeka att jag håller med i allt du skriver ovan. Det mest skrämmande är att jag denna väg får reda på vad problemet. Jag har inte hört något från Brimalm...1956 skrev:Brimalm Engineering är duktiga på att konstruera, erbjuda och sälja fantastiska lok men tyvärr är de usla på att informera och att ge information.
Det är nu flera veckor sedan det uppvisades koppelstångshaveri på ett av deras levererade lok som hittills har bemötts av total tystnad från deras sida. I min värld och i den bransch jag är i skulle det vara totalt förödande att hantera problem på det sättet.
Hur som helst bättre sent än aldrig, här är info om problemet:
http://brimalm.se/blogg/
Vilken jäkla amatör som helst skulle klara av deras kundkontakter och marknadsföring bättre.
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb
Kalmar Modelljärnvägsklubb
-
- Inlägg: 64
- Blev medlem: 30 dec 2011, 14:50
- Ort: Karlstad
Re: Brimalm Du/Du2
Nu finns info på Brimalms blogg.
Re: Brimalm Du/Du2
Det tog några år, men Tomten kom till slut
Jag nöjer mig till att börja med att placera loket på ett passande ""naturvädrat" underlag...
Provkörningar följer, men vad gäller det visuella kan jag bara instämma i hyllningskören. Drygt 550 gram enligt köksvågen ger också en gedigen känsla
Jag nöjer mig till att börja med att placera loket på ett passande ""naturvädrat" underlag...
Provkörningar följer, men vad gäller det visuella kan jag bara instämma i hyllningskören. Drygt 550 gram enligt köksvågen ger också en gedigen känsla
Tåg ska vara bruna (eller ha någon annan färg) !
Re: Brimalm Du/Du2
][/url]
Vackert värre!
Tommy(SWJ)
Vackert värre!
Tommy(SWJ)
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: Brimalm Du/Du2
Nytt om Brimalms D-lok.
http://brimalm.se/blogg/
Dels en rejäl prishöjning men även en förklaring om "plastproblemen";
"Det innebär att Du-loken höjs från 4495:- till 5695:- och Du2 från 4495:- till 5395:-"
"Tekniskt har vi bland annat uppgraderat modellernas få med viktiga plastdetaljer till en mycket mera hållbar sort, Polyamid. Vi vet nu också att det största problemet med den förra plasten, ABS, var att den har fel utmattningsegenskaper och att den dessutom är ganska UV-känslig.
Vid vår monteringsenhet i Lettland har oturligt en del av partiet blindhjul och drivhjul blivit liggande i en hylla utsatt för direkt solljus."
/Ola
http://brimalm.se/blogg/
Dels en rejäl prishöjning men även en förklaring om "plastproblemen";
"Det innebär att Du-loken höjs från 4495:- till 5695:- och Du2 från 4495:- till 5395:-"
"Tekniskt har vi bland annat uppgraderat modellernas få med viktiga plastdetaljer till en mycket mera hållbar sort, Polyamid. Vi vet nu också att det största problemet med den förra plasten, ABS, var att den har fel utmattningsegenskaper och att den dessutom är ganska UV-känslig.
Vid vår monteringsenhet i Lettland har oturligt en del av partiet blindhjul och drivhjul blivit liggande i en hylla utsatt för direkt solljus."
/Ola
Re: Brimalm Du/Du2
Man verkar fortsätta med sin affärsidé att leverera lok till de som betalat senast och strunta i de som betalat för sina lok längre bak i tiden......
Stefan
Stefan
Re: Brimalm Du/Du2
Fick nöjet att försöka få stil på ett lok som hade förmågan att få löphjulet att hoppa ur.
Mycket nytänkande, Men materialet som används hade nog vart bättre som hjullagren hade vart i brons en som nu plast. Men det beror på också vilken typ av plast som används i lagren.
Är det delrin då ökar överlevnaden markant. Fjädring ganska smart lösning, men materialet som den är gjort av, nja inget gammalt herdedikt fjäderstål precis äftersom jag kunde öka fjädrings- månen ganska lätt på dom små läpparna som trycker mot lagret. Tror nog att det kan ger efter med tiden, men man får se. Koppelstänger av plast med lager.... vete katten Hade nog vart bättre med frästa koppelstänger av gravyrmässing med någon tiondel glapp vid koppel-tapparna.
Lager värkar lite att ta i, när det övriga omgivande mattetalet inte har samma prestanda i hållfasthet. Löpet intressant lösning som man kan ställa in trycket med snodden av typ o-ring
Frågan om den torkar med tiden eller om den är silikon-baserad, då holler den troligen ett bra tag innan mjukgöraren i mattetalet torkar ur. Hjulen på löpet ..nja det blir känsligare med r p 25 och mycket mer noga att det rätt inställt efter normen. Hade nog var bättre med en aning högre flänshöjd för att minimera att löpet hoppar ur och får resten av loket att spåra ur som kan välta med lackskada som följd. Man ska tänka på att mina krav är ganska högt ställda då dessa lok ska klara av miltals körning innan det ska hända något. För en hemmabana är dom fult dugliga i förhållande till priset,och snygga är det dessutom !!
Hade jag köpt ett. Då hade jag nog fixat och löst dom problem som jag nämnt för att slippa bry mig på ett bra tag. Loket är inte riktigt fulländat men en bra botten och goda förutsättningar att bli ett slitstarkt långlivat lok som kan lösas för den kunniga. Inte ens Jecos DU av mässing var fulländad när det kom. Man var tvungen att sätta tänderna i ett tidigt skeende . Nu har dom rullat i ca 20-25 år i stor sätt utan några problem. Dom har got säkerligen en strecka som borde vara ca Stockholm mora . Det har nog gjort sitt arbete för länge sedan med bravur. Men det rullar bara vidare och vidare. Tyvärr är det nog dom som har ställt till för mig, vad och vilka krav man kan förvänta sig i livslängd på på lok för visningsbruk.
Ursäkta om det lite felstavat pga Dyslektiska talanger.
Mycket nytänkande, Men materialet som används hade nog vart bättre som hjullagren hade vart i brons en som nu plast. Men det beror på också vilken typ av plast som används i lagren.
Är det delrin då ökar överlevnaden markant. Fjädring ganska smart lösning, men materialet som den är gjort av, nja inget gammalt herdedikt fjäderstål precis äftersom jag kunde öka fjädrings- månen ganska lätt på dom små läpparna som trycker mot lagret. Tror nog att det kan ger efter med tiden, men man får se. Koppelstänger av plast med lager.... vete katten Hade nog vart bättre med frästa koppelstänger av gravyrmässing med någon tiondel glapp vid koppel-tapparna.
Lager värkar lite att ta i, när det övriga omgivande mattetalet inte har samma prestanda i hållfasthet. Löpet intressant lösning som man kan ställa in trycket med snodden av typ o-ring
Frågan om den torkar med tiden eller om den är silikon-baserad, då holler den troligen ett bra tag innan mjukgöraren i mattetalet torkar ur. Hjulen på löpet ..nja det blir känsligare med r p 25 och mycket mer noga att det rätt inställt efter normen. Hade nog var bättre med en aning högre flänshöjd för att minimera att löpet hoppar ur och får resten av loket att spåra ur som kan välta med lackskada som följd. Man ska tänka på att mina krav är ganska högt ställda då dessa lok ska klara av miltals körning innan det ska hända något. För en hemmabana är dom fult dugliga i förhållande till priset,och snygga är det dessutom !!
Hade jag köpt ett. Då hade jag nog fixat och löst dom problem som jag nämnt för att slippa bry mig på ett bra tag. Loket är inte riktigt fulländat men en bra botten och goda förutsättningar att bli ett slitstarkt långlivat lok som kan lösas för den kunniga. Inte ens Jecos DU av mässing var fulländad när det kom. Man var tvungen att sätta tänderna i ett tidigt skeende . Nu har dom rullat i ca 20-25 år i stor sätt utan några problem. Dom har got säkerligen en strecka som borde vara ca Stockholm mora . Det har nog gjort sitt arbete för länge sedan med bravur. Men det rullar bara vidare och vidare. Tyvärr är det nog dom som har ställt till för mig, vad och vilka krav man kan förvänta sig i livslängd på på lok för visningsbruk.
Ursäkta om det lite felstavat pga Dyslektiska talanger.