Toppbilden, visa:    


För kännedom!

Debattskrot, urspårningar etc. Det går ej att posta här, men väl fylla på i trådarna.
Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

För kännedom!

Inlägg av 1956 »


Användarens profilbild
mikath
Inlägg: 1789
Blev medlem: 28 dec 2011, 20:00
Ort: Skultorp
Kontakt:

Re: För kännedom!

Inlägg av mikath »

Vilken tur att de på YA inte hade ordcensurerat "mötesspår" för då hade texten blivit jättekonstig.

/Mika
Bild

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: För kännedom!

Inlägg av Johan Molin »

Det finns väl troligen åtminstone något forum för järnvägsintresserade där denna nyhet INTE presenteras ...

Användarens profilbild
mikath
Inlägg: 1789
Blev medlem: 28 dec 2011, 20:00
Ort: Skultorp
Kontakt:

Re: För kännedom!

Inlägg av mikath »

Johan Molin skrev:Det finns väl troligen åtminstone något forum för järnvägsintresserade där denna nyhet INTE presenteras ...
LOL =)

/Mika
Bild

hakang
Inlägg: 197
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:34
Kontakt:

Re: För kännedom!

Inlägg av hakang »

Det förtjänar väl att påpeka (igen), för det fall någon fortfarande annars förleds tro att ord censureras på ett eller annat forum, att 'mötesspåret' INTE censureras bort någonstans. Däremot tycks länkningar till detta forum fortfarande vara omöjliga.

Och så kan man fundera på varför missförståndet lever vidare? Medvetet? Syfte?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: För kännedom!

Inlägg av Johan Molin »

Ditt patetiska försvar av ett forum, det ENDA modelljärnvägsforumet i Sverige där det är förbjudet att länka till ett specifikt annat forum ( detta), förvånar mig ganska mycket. Det krävs en ganska märklig syn på vår grundlagsstadgade yttrandefrihet för att ta till en så drakonisk åtgärd som de fantastiska moderatorerna på Stinsen gjort, och det är likaledes ganska märkligt att försöka försvara detta. Jag uppfattar inte att det är ett förhållningssätt som är särskilt gångbart på Mötesspåret.

Men Kim Jong Il ler väl i sin himmel. Hans åsikter om åsikts- och yttrandefrihet tycks ju uppenbart har rotat sig t o m på ett modelljärnvägsforum i vårt land. Att resultatet av detta hållningssätt blivit mindre än lyckat ter sig ju rätt uppenbart, åtminstone för människor med någorlunda fungerande demokratikompasser.

bqg
Inlägg: 52
Blev medlem: 29 dec 2011, 01:05

Re: För kännedom!

Inlägg av bqg »

hakang skrev: Och så kan man fundera på varför missförståndet lever vidare? Medvetet? Syfte?
Det kan måske hænge sammen med, at det har været censureret. Jeg har forsøgt, at sende en pm til en, der efterlyste hvor Morshyttan-Rossberga var gået hen.
Jeg måtte skrive det på dansk og bede modtageren oversætte til svensk. Heller ikke motessparet kunne man skrive.
mvh.
Hans Kurt Hansen
Danmark
Märklin K-skinne
epoke III, IV, V
Bild

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: För kännedom!

Inlägg av H0n3 »

Håkan,

Varför så stingslig när det gäller den här typen av kommentarer? Att genom selektiv urskiljning göra t ex länkning till annan site omöjlig skulle mycket väl kunna kallas censur och är då i princip inte förenligt med en av Sveriges grundlagar!

Att ordet Mötesspåret i ren löptext numera verkar vara OK att använda har jag noterat, men det har inte varit så hela tiden. (Personlig erfarenhet.)


/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: För kännedom!

Inlägg av Johan Molin »

Om jag förstår bqg rätt kan man således inte skriva ordet mötesspåret eller motessparet i ett pm på nämnda forum.

Ytterligt intressant i så fall, med hänsyn till vad som hävdats ovan.

Användarens profilbild
pareng
Inlägg: 368
Blev medlem: 29 dec 2011, 01:15
Ort: Dalom

Re: För kännedom!

Inlägg av pareng »

H0n3 skrev:Håkan,

Varför så stingslig när det gäller den här typen av kommentarer? Att genom selektiv urskiljning göra t ex länkning till annan site omöjlig skulle mycket väl kunna kallas censur och är då i princip inte förenligt med en av Sveriges grundlagar!

Att ordet Mötesspåret i ren löptext numera verkar vara OK att använda har jag noterat, men det har inte varit så hela tiden. (Personlig erfarenhet.)


/Peter
Precis, och att censuren överhuvud förekom (delvis borta nu?) visar vilken sandlådenivå de befinner (befann) sig. Konstigt att försvara sådant.. :roll:
Senast redigerad av pareng den 26 mar 2012, 14:35, redigerad totalt 1 gånger.
Återfallet=Spiskrokens Järnväg @
http://motessparet.se/viewtopic.php?f=41&t=23

Användarens profilbild
mikath
Inlägg: 1789
Blev medlem: 28 dec 2011, 20:00
Ort: Skultorp
Kontakt:

Re: För kännedom!

Inlägg av mikath »

Vad jag tycker är märkligt och ger riktiga Kim Jong Il vibbar är att man censurerar ett annat mjforum, inte alla, utan endast ett.
Det är ju inte direkt en porrsite som Mötesspåret är!
För mig känns förfarandet mycket utstuderat, planerat och oförsvarbart utav de som gjort denna censur.

/Mika
Bild

bqg
Inlägg: 52
Blev medlem: 29 dec 2011, 01:05

Re: För kännedom!

Inlägg av bqg »

Johan Molin skrev:Om jag förstår bqg rätt kan man således inte skriva ordet mötesspåret eller motessparet i ett pm på nämnda forum.

Ytterligt intressant i så fall, med hänsyn till vad som hävdats ovan.
Jeg har ikke forsøgt siden december, så hvordan det er nu ved jeg ikke.
Det var nærmest en oplysning til 'hakang'.

I samme sag kan nævnes, at jeg havde den frihed at stille et spørgsmål, om hvorfor man ikke kunne linke eller skrive omkring Mötesspåret, fik jeg den besked, at man ikke ville reklamere for andre forum. Da jeg ikke var tilfreds blev tråden fjernet.
mvh.
Hans Kurt Hansen
Danmark
Märklin K-skinne
epoke III, IV, V
Bild

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: För kännedom!

Inlägg av Johan Molin »

Det är ju inte direkt en porrsite som Mötesspåret är!
Nä, men visst vattnas det i munnen ganska ofta när man läser inlägg på Mötesspåret! :D :D :D

Och det är väl det som är så farligt för ett forum där halsen är knastertorr hela tiden.

Användarens profilbild
mikath
Inlägg: 1789
Blev medlem: 28 dec 2011, 20:00
Ort: Skultorp
Kontakt:

Re: För kännedom!

Inlägg av mikath »

@Johan Molin
Jag gillar dig skarpt!
Tummen upp!

/Mika
Bild

Användarens profilbild
HJP
Inlägg: 215
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:52

Re: För kännedom!

Inlägg av HJP »

hakang skrev:Det förtjänar väl att påpeka (igen), för det fall någon fortfarande annars förleds tro att ord censureras på ett eller annat forum, att 'mötesspåret' INTE censureras bort någonstans. Däremot tycks länkningar till detta forum fortfarande vara omöjliga.

Och så kan man fundera på varför missförståndet lever vidare? Medvetet? Syfte?
****
Bra inlägg Hakang.
Sakligt helt korrekt.
Johan Molin skrev:Ditt patetiska försvar av ett forum, det ENDA modelljärnvägsforumet i Sverige där det är förbjudet att länka till ett specifikt annat forum ( detta), förvånar mig ganska mycket. Det krävs en ganska märklig syn på vår grundlagsstadgade yttrandefrihet för att ta till en så drakonisk åtgärd som de fantastiska moderatorerna på Stinsen gjort, och det är likaledes ganska märkligt att försöka försvara detta. Jag uppfattar inte att det är ett förhållningssätt som är särskilt gångbart på Mötesspåret.

Men Kim Jong Il ler väl i sin himmel. Hans åsikter om åsikts- och yttrandefrihet tycks ju uppenbart har rotat sig t o m på ett modelljärnvägsforum i vårt land. Att resultatet av detta hållningssätt blivit mindre än lyckat ter sig ju rätt uppenbart, åtminstone för människor med någorlunda fungerande demokratikompasser.
****
Nu är det du som är patetisk Johan.
Jag kan inte se att Hakang försvarar Stinsen. Han skriver bara precis som det är, men du vill inte se det.
Det finns en anledning till att länken är blockerad. Det bör inte vara dig helt obekant. Utan att ta ställning för den ena eller den andre, så gäller i högsta grad ordstävet: "Det är sällan bara den enes fel, när två träter". Personligen tycker jag att Stinsen borde ta bort spärren, men jag - och du - vet varför den finns där.

Att likna detta vid Kim Jong Il, vittnar bara om en osedvanligt dålig känsla för proportioner. Detta är "sandlådan", i jämförelse med vad den mannen ägnade sig åt. För övrigt lär Kim inte bli insläppt i himlen, utan skottar nog kol, "en trappa ner".
Våga öppna ögonen, Johan. Försök se saker som de är. Rätt eller fel. Inget blir bättre av att man klamrar sig fast vid en felaktig bild, bara för att man inte gillar den sanna. Observera! Jag försvarar INTE Stinsen.
mikath skrev:Vad jag tycker är märkligt och ger riktiga Kim Jong Il vibbar är att man censurerar ett annat mjforum, inte alla, utan endast ett.
Det är ju inte direkt en porrsite som Mötesspåret är!
För mig känns förfarandet mycket utstuderat, planerat och oförsvarbart utav de som gjort denna censur.

/Mika
****
Som sagt; KimJong IL har mycket lite med detta att göra. Han var annars den som verkligen kunde censurera.
Stinsen har inte censurerat något forum. Mötesspåret är ju här - helt ocensurerat! Dom har blockerat en länk, ja, men censur, nej.
Jag anser också att det har begåtts dumheter från Stinsen sida, och tycker, som sagt, att dom borde ta bort blockeringen. men jag vet också, att det begåtts dumheter åt båda håll.
Det bästa man kan göra från Mötesspårets horisont, är att uppträda som seriösa vuxna människor. Den som inte klarar det, kommer på skam, gentemot ett sådant förhållningssätt. Försök se det, så blir det nog bra.

HJP

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: För kännedom!

Inlägg av Johan Molin »

Om det inte är censur att blockera alla försök att länka till ett grannforum så vet jag inte vad det ska kallas. För mig framstår tilltaget som exempellöst i ett hobbyforum.

Till yttermera visso kan jag inte se vad Mötesspåret som FORUM har gjort för något ont gentemot Stinsen. Att ett inte föraktligt antal medlemmar tagit sitt pick och pack och lämnat det forumet skedde ju enbart på grund av att atmosfären blivit kvävande och just fylld av censurerande, utkastande eller blockerande av medlemmars möjligheter att verka på det forumet, i synnerligen hög grad genom rent godtyckliga bestraffningsåtgärder som inte ens hade stöd i det forumets eget regelverk. Det finns hanterande av medlemmar där som jag inte tror att vare sig du eller Hakang är medvetna om.

Att en förening eller ett forum sysslar med trakasserier, utfrysning av sina egna medlemmar och strypande av det fria ordet har givetvis inte samma dignitet som när en hel nation ägnar sig åt förtryck av sina medborgare. I båda fallen torde det dock handla om en helt förvriden syn på sina medmänniskor och sin egen uppblåsta betydelse, och i så motto kan jag inte se att liknelsen haltar. Man bör vara ytterst vaksam mot alla diktatoriska tendenser i ett samhälle, vare sig de uppstår på arbetsplatsen, i politiken eller på fritiden. Jag tycker inte man ska förringa sådant. Det är i andan av att det måste råda en öppenhet i tankeutbytet människor emellan som Mötesspåret har grundats. Att detta i sig haft en attraktionskraft och därmed betraktats som farligt av några tycker jag är diagnos nog.

hakang
Inlägg: 197
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:34
Kontakt:

Re: För kännedom!

Inlägg av hakang »

Det går naturligtvis utmärkt att ha, och uttrycka, åsikter om hur Stinsen hanterat den uppkomna situationen. Jag tycker att man bör ha tillräckligt god moralisk resning för att klara av det samtidigt som man håller sig till sanningen. Om sanningen är illa nog, varför solka ner sig själv, och sina argument, genom att ljuga?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: För kännedom!

Inlägg av Johan Molin »

Det finns väl troligen åtminstone något forum för järnvägsintresserade där denna nyhet INTE presenteras ...
Vari består lögnen?

De allra flesta har nog tillräckligt rent mjöl i påsen för att inse att det var ett skämtsamt uttryck för hur Stinsen hanterar verkligheten. Tar man till djupa brösttoner mot det så blir i varje fall jag rätt undrande.

Det är rätt bra, om man nu ska tala moral, att ha en öppen agenda. Det var inte så länge sedan du drog till storms mot Peter Estelius när han ville döpa en ödslig del av sin anläggning till Stinsinge Hed. Vilket inte hade ett dugg med på vilket sätt "mötesspåret" censureras på Stinsen att göra.

Användarens profilbild
HJP
Inlägg: 215
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:52

Re: För kännedom!

Inlägg av HJP »

Johan Molin skrev:Om det inte är censur att blockera alla försök att länka till ett grannforum så vet jag inte vad det ska kallas. För mig framstår tilltaget som exempellöst i ett hobbyforum.
****
Exempellöst, möjligen.
Jag delar din uppfattning, att blockeringen borde tas bort. Det har jag redan sagt.
Den övriga byken du drar upp, tänker jag inte försöka tvätta.
Jag lämnade Stinsen långt innan "ett inte föraktligt antal medlemmar" gjorde detsamma. Var fanns du då?
Jag delar också din uppfattning, att man bör vara på sin vakt, när det gäller diktaturfasoner och översitteri, men "tappar man huvudet" i den processen, är risken stor att man motverkar sitt eget syfte.

Mitt budskap är: Uppträd som en sansad vuxen person, och var saklig. Det vinner i längden.

HJP

hakang
Inlägg: 197
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:34
Kontakt:

Re: För kännedom!

Inlägg av hakang »

Johan Molin skrev:Det är rätt bra, om man nu ska tala moral, att ha en öppen agenda. Det var inte så länge sedan du drog till storms mot Peter Estelius när han ville döpa en ödslig del av sin anläggning till Stinsinge Hed. Vilket inte hade ett dugg med på vilket sätt "mötesspåret" censureras på Stinsen att göra.
Jag anser att Mötesspåret och dess medlemmar, precis som alla andra forum och dess medlemmar, bör hålla sig för goda för att hävda moralisk eller annan överlägsenhet över andra. Att definiera 'sig och sitt' som bättre än 'dig och ditt' känns inte som särskilt...trevligt?

I det relaterade fallet skickade jag ett Personligt Meddelande till H0n3 med ett enda kommenterande ord. Ett pm, ett ord - "drog till storms"...? (Johan Molin var f.ö. INTE kopierad, inte någon annan heller). Skälet till att jag reagerade var att jag tyckte hans karaktäristik av ett grannforum var omogen.

Jag kan förstå att många är irriterade på att Stinsen inte är vad det var, och jag kan förstå att man ogillar sättet Stinsen hanterar avhoppen/-are till Mötesspåret, men jag har svårt att förstå att det inte går att helt enkelt gå vidare med sitt utan att återkomma till gamla oförrätter. Om man nu i alla fall skulle vilja roa sig med att älta historien bör man i alla fall försöka hålla sig till sanningen. Och gör man inte det tycker i alla fall jag att man bör låta bli att kalla den som gör det för patetisk.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: För kännedom!

Inlägg av Johan Molin »

Det finns väl troligen åtminstone något forum för järnvägsintresserade där denna nyhet INTE presenteras ...
Vari består lögnen?

-----------------------
Denna fråga tycks i hastigheten inte ha blivit besvarad, vilket väl inte vore fel om den blev, eftersom ordet "lögn" nu förekommer så flitigt i denna tråd.

Vad jag har skrivit i övrigt om Stinsens sätt att hantera Mötesspåret är:
det ENDA modelljärnvägsforumet i Sverige där det är förbjudet att länka till ett specifikt annat forum ( detta)
Detta torde bevisligen inte vara lögn.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: För kännedom!

Inlägg av 1956 »

För min del känns det obegripligt att någon enda människa kan ifrågasätta det fåtal kritiska uttalanden om Stinsen som förekommit här på Mötesspåret. Varken hakang eller HJP känner omöjligen till all förföljelse av vissa medlemmar och allt maktmissbruk som har förekommit på Stinsen sedan den nya "regimen" tog över moderatorrollen där. Nu får man ta konsekvenserna av det genom att aktiviteten där närmar sig nollstrecket. Att sen hakang skulle mena allvar med sina lätt löjeväckande ordalag där han pratar om kvalitet kontra kvantitet i jämförelsen mellan Mötesspåret och Stinsen kan jag knappast tro.

Användarens profilbild
HJP
Inlägg: 215
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:52

Re: För kännedom!

Inlägg av HJP »

1956 skrev:För min del känns det obegripligt att någon enda människa kan ifrågasätta det fåtal kritiska uttalanden om Stinsen som förekommit här på Mötesspåret. Varken hakang eller HJP känner omöjligen till all förföljelse av vissa medlemmar och allt maktmissbruk som har förekommit på Stinsen sedan den nya "regimen" tog över moderatorrollen där. Nu får man ta konsekvenserna av det genom att aktiviteten där närmar sig nollstrecket.
****
Jag stödde Hakangs inlägg, som löd:
hakang skrev:Det förtjänar väl att påpeka (igen), för det fall någon fortfarande annars förleds tro att ord censureras på ett eller annat forum, att 'mötesspåret' INTE censureras bort någonstans. Däremot tycks länkningar till detta forum fortfarande vara omöjliga.

Och så kan man fundera på varför missförståndet lever vidare? Medvetet? Syfte?
****
Det står jag för.
Förmodligen har du rätt i, att jag inte känner till allt som förekommit på Stinsen, vad gäller det du syftar på. Jag har heller aldrig tagit Stinsen i försvar. Jag känner emellertid till en del, av mindre sympatisk art, som inte faller på Stinsens minuskonto, utan på vissa skribenter där. Ett par av dem ingår i gruppen "ett inte föraktligt antal medlemmar" som lämnade Stinsen, långt efter det att jag gjorde det.
Vad jag egentligen vill säga är, att man bör sansa sig och inte låta känslorna skena iväg med sig, så att hela resonemanget blir totalt osakligt, och därmed tappar sin trovärdighet. Då har man ju inget vunnit, bara tappat i förtroende och motverkat sitt syfte. Att dra in Kim Jong Il i detta, är just ett sådant exempel. Att kalla Hakang för patetisk för ovanstående inlägg, är ett annat.
Jag delar även denna uppfattning:
hakang skrev:Jag anser att Mötesspåret och dess medlemmar, precis som alla andra forum och dess medlemmar, bör hålla sig för goda för att hävda moralisk eller annan överlägsenhet över andra. Att definiera 'sig och sitt' som bättre än 'dig och ditt' känns inte som särskilt...trevligt?
****
Även detta inlägg stödjer jag. Allt annat vore orimligt.
Någon har sagt: "Det bästa sättet att eliminera en fiende, är att göra honom till sin vän". Kanske inte något att hoppas på i detta sammanhang, men något att tänka på.
Ingenting blir bättre av att man sparkar på den man avskyr. Du har ju ditt eget forum nu. Var nöjd dig med det, och lämna Stinsen. Om inte annat, så kan du väl tänka på ditt eget välbefinnande....

HJP

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: För kännedom!

Inlägg av Johan Molin »

Det är alltid bra att vara saklig, som sagt. Jag har aldrig skrivit att hakang "är patetisk", däremot använde jag det ordet om det sätt han går i svaromål på så fort Stinsen kommer på tal. Blanda inte bort korten!

Man ska måhända vara försiktig med orden, inte bara jag och några andra, utan även du HJP och hakang. Jag undrar fortfarande vad det är för lögner som åsyftas, som tydligen ska kletas på några av oss. Bqg har visat att han tidigare varit utsatt för ordcensur, H0n3 likaså. Däremot kan jag inte se att det som föregått hakangs första inlägg innehöll det som han påstod hade skrivits. Inte heller senare i tråden har hävdats att själva ordet censureras, förutom av dem som faktiskt råkat ut för just detta.

Om man nu vill försöka hålla koll på perspektiven: Vad är orsaken till att denna diskussion överhuvudtaget förs?

Dags att slänga denna tråd i Vislanda, så kan ju den som vill roa sig med att fortsätta diskussionen göra det där.

Användarens profilbild
Ubbe
Inlägg: 476
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:03
Ort: Västra Götaland / Sweden

Re: För kännedom!

Inlägg av Ubbe »

Vad är det som gör att herrar som HJP och Hakang ofta utser sig till att utgöra någon form av facit på hur vi övriga skall bete sig när det gäller vad vi får och inte får skriva på detta forum (och andra också, för den delen)?
Måste ni i tid och otid pådyvla oss andra era "upplysta" tankar, ofta på ett ganska aggressivt sätt?

Jag tycker det är för ledsamt. :(

Hitintills så är det endast era inlägg som skapar "negativa vibbar" på detta forum.
Kan ni försöka låta bli att sabotera, agera förståsigpåare och allmänt förstöra den goda andan?
Låt oss övriga få ha ett forum där det råder trivsamhet!

Passar det inte att hålla den tonen kanske ni bör söka er vidare till andra forum, det finns ju några som ni gärna försvarar i tid och otid?

Själv skriver jag både här och på SvMJForum.
Stinsen har jag lagt ner just pga. den typ av moderering som numera sker.
Att Stinsen forumet dessutom drivs av en kommersiell aktör gör ju deras beteende ändå värre i mina ögon.

Nä, tillbaks till en positiv anda, tack! :)

IMHO,
Ubbe
Hur svårt kan det va?!?! ;)

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: För kännedom!

Inlägg av 1956 »

HJP skrev: Du har ju ditt eget forum nu. Var nöjd dig med det, och lämna Stinsen. Om inte annat, så kan du väl tänka på ditt eget välbefinnande....

HJP

Vet inte om det är mig du åsyftar i ovanstående text men om det är det kan jag för det första upplysa dig om att du inte behöver bekymra dig över mitt välbefinnande, jag mår alldeles förträffligt. För det andra kan jag berätta för dig att det inte är mitt forum, det är alla medlemmars forum. En tanke som jag tror egentligen passar dig utmärkt!

Du kan alltså lugnt skriva vad du vill här (med några få specificerade undantag) utan att bli censurerad. Det är så ett demokratiskt forum bör fungera och det är just så Stinsen inte har fungerat på senare tid. Det känns som att ”moderatormakten” steg särskilt DocHP och Rickard95 rejält över huvudet och så gick det som det gick. Denna uppfattning har jag och alla andra rätt att framföra och du och hakang får tycka vad ni vill men då får ni också räkna med att bli motsagda. Så fungerar det här på Mötesspåret, det är hela den grupp som initierade detta forum överens om.

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: För kännedom!

Inlägg av Arne Lindgren »

Jag sällar mig till listan över dom som fick text i inlägg censurerade... Dessutom på ett sätt som jag är tveksam om det var lagligt.

Användarens profilbild
admin
Webbadmin.
Inlägg: 69
Blev medlem: 28 dec 2011, 18:48

Re: För kännedom!

Inlägg av admin »

Tråden har flyttats till Vislanda efter önskemål.
Inget har modererats så hela texten är intakt.

/Admin

Användarens profilbild
HJP
Inlägg: 215
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:52

Re: För kännedom!

Inlägg av HJP »

****
Detta var vad du skrev, Johan:" Ditt patetiska försvar av ett forum....". Hakang försvarade inte Stinsen, han bara redde ut begreppen. Försök att se det.
1956 skrev:
HJP skrev: Du har ju ditt eget forum nu. Var nöjd dig med det, och lämna Stinsen. Om inte annat, så kan du väl tänka på ditt eget välbefinnande....

HJP

Vet inte om det är mig du åsyftar i ovanstående text men om det är det kan jag för det första upplysa dig om att du inte behöver bekymra dig över mitt välbefinnande, jag mår alldeles förträffligt, och för det andra kan jag berätta för dig att det inte är mitt forum, det är alla medlemmars forum. En tanke som jag tror egentligen passar dig utmärkt!

Du kan alltså lugnt skriva vad du vill här (med några få specificerade undantag) utan att bli censurerad. Det är så ett demokratiskt forum bör fungera och det är just så Stinsen inte har fungerat på senare tid. Det känns som att ”moderatormakten” steg särskilt DocHP och Rickard95 rejält över huvudet och så gick det som det gick. Denna uppfattning har jag och alla andra rätt att framföra och du och hakang får tycka vad ni vill men då får ni också räkna med att bli motsagda. Så fungerar det här på Mötesspåret, det är hela den grupp som initierade detta forum överens om.
****
Det var ditt inlägg jag svarade på. Möjligen blev det något lite otydligt vem jag åsyftade, eftersom Hakangs inlägg kom emellan, men det är bara du som står som ägare till Mötesspåret. Så här står det i Vem är ansvarig: "För ordningens skull vill jag meddela det som de flesta av er säkert ändå känner till, att det är jag, Rikard D alias 1956, som står som formell ägare och juridiskt ansvarig för forumet.", så det bör inte ha varit alltför svårt för dig att förstå vem jag åsyftade. Det är när resonemanget tar sig denna vändning, som det bara blir tröttsamt. Det gagnar ingen, och jag undrar vad du vill - egentligen.

OBS! Jag har aldrig kritiserat Mötesspåret, som forum. Endast bemött vissa inlägg.
Vad gäller modereringen på Stinsen, så håller jag med om att den gick över styr, från att ha varit obefintlig. Många av oss välkomnade moderatorerna, tills vi såg hur det blev. Jag tröttnade snabbt, så insinuera inte att att jag försvarar detta.

Ubbe.
Ditt inlägg är vad jag kallar patetiskt, och tänker inte ens bemöta dig. Det är mycket osakligt det du skriver. Gränsar till påhopp, faktiskt.
Antingen har du inte läst mina inlägg, eller så har du inte förstått någonting av dem.
Jag är frestad att citera ditt eget: "Hur svårt kan det va?!?!".

HJP

Användarens profilbild
Ubbe
Inlägg: 476
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:03
Ort: Västra Götaland / Sweden

Re: För kännedom!

Inlägg av Ubbe »

HJP skrev:****
Detta var vad du skrev, Johan:" Ditt patetiska försvar av ett forum....". Hakang försvarade inte Stinsen, han bara redde ut begreppen. Försök att se det.
1956 skrev:
HJP skrev: Du har ju ditt eget forum nu. Var nöjd dig med det, och lämna Stinsen. Om inte annat, så kan du väl tänka på ditt eget välbefinnande....

HJP

Vet inte om det är mig du åsyftar i ovanstående text men om det är det kan jag för det första upplysa dig om att du inte behöver bekymra dig över mitt välbefinnande, jag mår alldeles förträffligt, och för det andra kan jag berätta för dig att det inte är mitt forum, det är alla medlemmars forum. En tanke som jag tror egentligen passar dig utmärkt!

Du kan alltså lugnt skriva vad du vill här (med några få specificerade undantag) utan att bli censurerad. Det är så ett demokratiskt forum bör fungera och det är just så Stinsen inte har fungerat på senare tid. Det känns som att ”moderatormakten” steg särskilt DocHP och Rickard95 rejält över huvudet och så gick det som det gick. Denna uppfattning har jag och alla andra rätt att framföra och du och hakang får tycka vad ni vill men då får ni också räkna med att bli motsagda. Så fungerar det här på Mötesspåret, det är hela den grupp som initierade detta forum överens om.
****
Det var ditt inlägg jag svarade på. Möjligen blev det något lite otydligt vem jag åsyftade, eftersom Hakangs inlägg kom emellan, men det är bara du som står som ägare till Mötesspåret. Så här står det i Vem är ansvarig: "För ordningens skull vill jag meddela det som de flesta av er säkert ändå känner till, att det är jag, Rikard D alias 1956, som står som formell ägare och juridiskt ansvarig för forumet.", så det bör inte ha varit alltför svårt för dig att förstå vem jag åsyftade. Det är när resonemanget tar sig denna vändning, som det bara blir tröttsamt. Det gagnar ingen, och jag undrar vad du vill - egentligen.

OBS! Jag har aldrig kritiserat Mötesspåret, som forum. Endast bemött vissa inlägg.
Vad gäller modereringen på Stinsen, så håller jag med om att den gick över styr, från att ha varit obefintlig. Många av oss välkomnade moderatorerna, tills vi såg hur det blev. Jag tröttnade snabbt, så insinuera inte att att jag försvarar detta.

Ubbe.
Ditt inlägg är vad jag kallar patetiskt, och tänker inte ens bemöta dig. Det är mycket osakligt det du skriver. Gränsar till påhopp, faktiskt.
Antingen har du inte läst mina inlägg, eller så har du inte förstått någonting av dem.
Jag är frestad att citera ditt eget: "Hur svårt kan det va?!?!".

HJP

Är det någon som är patetisk så är det väl du, HJP?

Du har ju faktiskt just både bemödat dig med att besvara mitt inlägg samt citera min signatur. :lol:

De enda inlägg du gör är ju att klanka ner på andra.
Vad har du över huvud taget bidragit med för att dela med dig av kunskaper, roligheter och annat på detta och andra forum?

Sorgligt är vad det är.

/Ubbe
Hur svårt kan det va?!?! ;)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: För kännedom!

Inlägg av Johan Molin »

Jag tänker inte ägna mer tid åt denna bedrövliga tråd förutom att återigen påpeka för HJP vad han faktiskt skrev:
Att kalla Hakang för patetisk
Vilket jag alltså inte gjorde och aldrig gjort! Det är inte hederligt att glida på formuleringarna på det sättet.

För övrigt tycker jag denna tråd nu rätteligen hamnat där den hör hemma.

Användarens profilbild
HJP
Inlägg: 215
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:52

Re: För kännedom!

Inlägg av HJP »

Ubbe skrev: Är det någon som är patetisk så är det väl du, HJP?

Du har ju faktiskt just både bemödat dig med att besvara mitt inlägg samt citera min signatur. :lol:

De enda inlägg du gör är ju att klanka ner på andra.
Vad har du över huvud taget bidragit med för att dela med dig av kunskaper, roligheter och annat på detta och andra forum?

Sorgligt är vad det är.

/Ubbe
****
Ett par exempel:

http://www.motessparet.se/viewtopic.php?f=29&t=148
http://www.motessparet.se/viewtopic.php?f=29&t=112
http://www.motessparet.se/viewtopic.php?f=34&t=299

Kanske dessa trådar inte faller dig i smaken, men de har varit av värde för andra. Det visar iallafall att du far med osanning, med ditt påhopp. Sluta gärna med det!
Du uppmanar mig - på lögnaktig grund - att söka mig till andra forum: "Passar det inte att hålla den tonen kanske ni bör söka er vidare till andra forum, det finns ju några som ni gärna försvarar i tid och otid?". Är det så du uppfattar Mötesspårets tolerans, yttrandefrihet och demokratiska anda?

Jag får väl citera dig igen: "Sorgligt är vad det är".

HJP
Senast redigerad av HJP den 26 mar 2012, 15:03, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
HJP
Inlägg: 215
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:52

Re: För kännedom!

Inlägg av HJP »

Johan Molin skrev:Jag tänker inte ägna mer tid åt denna bedrövliga tråd förutom att återigen påpeka för HJP vad han faktiskt skrev:
Att kalla Hakang för patetisk
Vilket jag alltså inte gjorde och aldrig gjort! Det är inte hederligt att glida på formuleringarna på det sättet.

För övrigt tycker jag denna tråd nu rätteligen hamnat där den hör hemma.
****
Nej, Johan. Det blev inte petimeterexakt som du skrivit, men det gick knappast att missförstå, om man inte känner sig trampad på mycket ömma tår.
Du rör gärna om i grytan, men när det får konsekvenser, så vill du inte vara med längre. Är det det du menar med vidsynthet?
Du önskade tråden till Vislanda, och har fått den dit. Det skulle vara mycket klädsamt, om du inte själv ville befinna dig på denna skrotplats.
För min del, är det färdigresonerat i denna tråd, som nått botten.

Vad var det Winston Churchill sa om demokrati.....ähum. Sant är, att den kan hanteras på allehanda sätt.

HJP

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: För kännedom!

Inlägg av 1956 »

Klargörande.

Det fanns ganska tidigt önskemål från flera om att klargöra vem som är ansvarig för Mötesspåret, därav mitt inlägg som berättar om det under rubriken Kungörelser. Min roll som "ägare" av forumet är alltså ren formalia. Någon måste av nödvändighet stå som juridiskt ansvarig och det råkade bli jag eftersom det var jag som registrerade domännamnet på det webhotell där detta forum ligger. I övrigt ställer sig alla initiativtagarna bakom Mötesspårets programdeklaration.

Min bestämda åsikt är att all text och alla bilder på ett forum ägs av medlemmarna själva, vad som sedan blir över efter det är av intet värde och därmed blir ordet forumägare ingenting värt. För mig är det följaktligen främmande att kalla mig forumägare.

Däremot har det framgått på andra håll att ordet "forumägare" har en helt annan innebörd, men det får stå för dem.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: För kännedom!

Inlägg av Johan Molin »

Klargörande från min sida också: Det är en viss skillnad att hävda att någon kommit med ett stenkorkat påstående (vilket rimligen både jag, HJP och hakang kan beslås med att ha kommit med under livet) och att säga att någon är en stenkorkad person. För mig är detta en tämligen stor skillnad, och att försöka låtsas som om det regnar när jag hävdar det tycker jag fortfarande är att försöka blanda bort korten.

Sedan må andra döma vem av oss de tycker varit mest petimeteraktig på detta och andra fora genom åren.

Användarens profilbild
HJP
Inlägg: 215
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:52

Re: För kännedom!

Inlägg av HJP »

1956 skrev:Klargörande.

Det fanns ganska tidigt önskemål från flera om att klargöra vem som är ansvarig för Mötesspåret, därav mitt inlägg som berättar om det under rubriken Kungörelser. Min roll som "ägare" av forumet är alltså ren formalia. Någon måste av nödvändighet stå som juridiskt ansvarig och det råkade bli jag eftersom det var jag som registrerade domännamnet på det webhotell där detta forum ligger. I övrigt ställer sig alla initiativtagarna bakom Mötesspårets programdeklaration. Min bestämda åsikt är att all text och alla bilder på ett forum ägs av medlemmarna själva, vad som sedan blir över efter det är av intet värde och därmed blir ordet forumägare ingenting värt. För mig är det följaktligen främmande att kalla mig forumägare.

Däremot har det framgått på andra håll att ordet "forumägare" har en helt annan innebörd, men det får stå för dem.
****
Okej, jag förstår hur du menar. Om jag inte har fel, så tror jag dock att du - i juridisk menig - står som ägare och ansvarig.
Johan Molin skrev:Klargörande från min sida också: Det är en viss skillnad att hävda att någon kommit med ett stenkorkat påstående (vilket rimligen både jag, HJP och hakang kan beslås med att ha kommit med under livet) och att säga att någon är en stenkorkad person. För mig är detta en tämligen stor skillnad, och att försöka låtsas som om det regnar när jag hävdar det tycker jag fortfarande är att försöka blanda bort korten.

Sedan må andra döma vem av oss de tycker varit mest petimeteraktig på detta och andra fora genom åren.
****
Jag kan hålla med dig om detta, men jag förstår inte kopplingen, i detta sammanhang. Som jag tidigare meddelat, tänker emellertid inte strida vidare i denna tråd, som nått en grumlig botten.

HJP

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: För kännedom!

Inlägg av H0n3 »

Så har jag då loggat in för kvällen och följer upp dagens övningar. Kan då notera följande små avvikelser.

Håkan, du skrev i sista inlägget på förra sidan så här:
hakang skrev: "I det relaterade fallet skickade jag ett Personligt Meddelande till H0n3 med ett enda kommenterande ord. Ett pm, ett ord ...."
Det är jag som har släppt ut PM-innehållet Håkan, detta sagt för att ingen ska tro att det läses PM obehörigt, och det var mer än ett ord och mer än ett PM. Om jag kommer ihåg rätt (har kastat PMen som störde mig oerhört mycket! men moderator kan säkert återhämta dem ur databasen om så krävs.) så löd det första ungefär: "Omoget" och det andra ungefär "Du som är nästan 60 år varför uppför du dig som en försmådd fjortis".
Det var ju lite mer än ett ord alltså ....
Sedan fortsätter du:
hakang skrev: ... Skälet till att jag reagerade var att jag tyckte hans karaktäristik av ett grannforum var omogen.
Så man får inte tycka något som inte DU tycker är moget då eller? Hur uttrycker man sig då - enligt dig Håkan - för att uttrycka sig moget? Här kan jag uppenbarligen lära mig något.
Sedan ur HJPs inlägg här på sidan 2 en bit upp säger du:
hakang skrev:Jag anser att Mötesspåret och dess medlemmar, precis som alla andra forum och dess medlemmar, bör hålla sig för goda för att hävda moralisk eller annan överlägsenhet över andra. Att definiera 'sig och sitt' som bättre än 'dig och ditt' känns inte som särskilt...trevligt?
Men vänta nu, var det inte precis det du själv gjorde mot mig?

Låt mig få lägga till att jag ändå ändrade benämningen "Stinsinge Hed" till **** Hed av den enkla anledningen att det var både plumpt och klumpigt men inte minst, och också huvudorsaken, det passar inte in i min namnsfär för SDJ. Vad det slutligen blir får vi se.

Därmed tycker även jag det är dags att lägga på locket på den här övningen. Det kommer bara att skapa onödig dålig stämning i längden. Jag håller med dig HJP i din kommentar om att göra fienden till sin vän vilket i sin tur kommer att dämpa "stridslusten".

Låt mig göra det med ett exempel från handeln där man i alla fall förr brukade säga att "Kunden har alltid rätt". Jag håller verkligen med om det och är lika fullt medveten om att det kommer mer än en kund in i en butik och har fel, men som handlare väljer man, om man tänker sig för, att ändå låta kunden få rätt därför att man då har en kund kvar som kommer tillbaka och handlar mer.

Den handlare som med stöd i sanning alltid och alldeles korrekt hävdar att kunden trots allt har fel, han lär inte få tillbaka den kunden och i längden minskar kundunderlaget så att verksamheten påverkas. Minns också den gamla sloganen "om du är missnöjd - säg det till oss, om du är nöjd säg det till dina vänner".

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

hakang
Inlägg: 197
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:34
Kontakt:

Re: För kännedom!

Inlägg av hakang »

Jag kan fräscha upp ditt minne och samtidigt inviga övriga intressenter i skeendet angående Stinsinge Hed och mina åsikter i ärendet.

a) Du gav en illa maskerad nidbild av Stinsens moderatorer. Jag tyckte/tycker, att det var/är onödigt att hacka på ett annat forum och dess medlemmar/moderatorer. Främst tyckte jag alltså att just 'omoget' var det uttryck som bäst täckte in det du skrev. Snarare än att 'gå till storms' skickade jag ett pm, jag tyckte ju inte saken var värd att tjafsa om i en forumtråd i ett helt annat ämne.

b) Mitt pm bestod av ETT ord. Rubriken "Omoget!" följt av din text citerad i meddelandet. Inget annat.

'Bedagat stridsövningsfält för aspiranter i karriären till någon despottitel. Oftast av den nedåtgående sorten. På Stinsinge Hed finner vi all sorts bataljmateriel t ex udda stridsvagnar av imposant slag men utan verklig effekt i dagens läge. En större censuravdelning har också sitt tvivelaktiga utbildningscentrum här. 91an och doktorn är två av profilerna som dock inte inser att de är ute på alldeles för djupt vatten. Från vår horisont ser vi inte mycket av Stinsinge Hed då det är en perifer verksamhet som gärna håller sig för sig. Dock syns fordonsuppställningsplatsen och ett par av förvaltarboställena från SDJ linje. Det vi ser är noga instängslat och väl bekvakat, varför förstår vi inte.'


c) Ditt svar var (i sin helhet): "och ....".

d) Jag såg ditt svar som en uppmaning till ett förtydligande och eftersom du inte tycktes begripa andemeningen i mitt pm förtydligade jag med följande formulering: "Kunde bara inte låta bli att reagera när en 59-åring betedde sig som en försmådd fjortonåring."


Visst får man vara hur omogen man mäktar med men jag vill nog utnyttja min rätt att reagera när jag så tycker. Jag misstänker att Du själv känner att det du skrev inte gör dig och ditt intellekt rättvisa.

Avslutningsvis, jag hoppas Mötesspåret kan fortsätta utvecklas till att bli ett forum med sin egen särart och karaktär och med ett inneboende självförtroende som gör förklenande omdömen om andra forum onödiga. Såna tycker nämligen jag skapar onödigt dålig stämning.

H

PS. Peter, jag ber om ursäkt för att jag störde din sinnesro. Det var inte mitt syfte.

SWJ
Inlägg: 538
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:18
Ort: V-ås

Re: För kännedom!

Inlägg av SWJ »

Denna tråd - som jag inte noterade förrän den hamnade i Vislanda – blev en
mycket underhållande och roande läsning.
Några skribenter har här producerat ett antal inlägg som vida överstiger
deras normala kvot av inlägg på Mötesspåret. Syftet med denna ökade
aktivitet verkar endast bestå i en önskan om att försvara ett annat mj-forum
och att samtidigt kunna häckla vissa andra skribenter på detta forum.
Personligen så tycker jag att det känns mycket bra att vårt forum är
öppet för kritik och inte censurerar varken extern eller intern sådan
hur som haver.
Även om Vislanda innebär en möjlighet till fortsatt dividerande
så är jag inte riktigt nöjd med beslutet att tråden förpassades hit.
Ibland kan litet pajkastning rendera i ett rejält ”luftombyte”.
Som det framgår av inläggen i tråden så har ju också intresset
för fortsatt argumentation avtagit i takt med att tiden gått och ämnet
hamnat i långbänk. I detta skede (när den värsta stridslusten klingat av)
tror jag att acceptansen och förståelsen för andras åsikter än de egna
kan öka markant och även rendera i att vapenvila mellan
kontrahenterna uppstår - om tråden får leva vidare.
Tommy(SWJ)

Skriv svar

Återgå till "Vislanda"