Toppbilden, visa:    


Stillbilder eller film eller båda - vad gillar du?

Här kan du lägga in foton på allt möjligt, alltså även på ickejärnvägsrelaterat. Det är också här du kan dela med dig av dina tips om hur man får bästa resultat när man fotograferar.
Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Stillbilder eller film eller båda - vad gillar du?

Inlägg av cgn1954 »

Hej alla

Såg OlleF:s film i tråden om Hobbymässan 2016 där han förtjänstfullt blandat rörlig film och stillbilder i en "film" (You Tube).

http://www.motessparet.se/viewtopic.php ... =60#p82371

Snyggt tycker jag.

Vi ser ju film i "en ruta" på PC:n medan traditionella bilder "[ img ]" staplas under varandra, som senast hade jag drygt 70 bilder som man "ska scrolla ner" för att se men de skulle givetvis gå att tanka in i en "film" istället, så som OlleF gjort.

Så till frågan - vet inte om den är angelägen men frågar i alla fall: "En ruta" med en film och bildspel i eller traditionellt bilder löpande "neråt" i inlägget? :?: :?: :?:

Skillnaden är väl att i "Scrolla ner" bestämmer man själv hur länge man vill se en bild, i filmen får man "följa med", det går ju att pausa men i alla fall...
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Stillbilder eller film eller båda - vad gillar du?

Inlägg av 1956 »

Bildspel låter intressant i mina öron.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Stillbilder eller film eller båda - vad gillar du?

Inlägg av Mölle-Mats »

Det ena goda förtar inte det andra, här har väl båda angreppssätten sina fördelar. Bildspelsvarianten ger ju dessutom möjlighet att kombinera stillbilder med rörlia videosekvenser i samma svep.

En sak som dock slog mig när jag beskådade broder Olles trevliga och fina reportage var - så tyst det var! Ett ljudspår med lite kommentarer (som ju skulle ersätta och/eller komplettera de infotexter som nu visas) skulle lyfta hela anrättningen, man skulle ju också kunna lägga på någon skön stämningsfull musik i bakgrunden (men inga dr-gsp-l tack! :mrgreen: ).
Also sprach der Matserschmitt!

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Stillbilder eller film eller båda - vad gillar du?

Inlägg av PeO »

Mölle-Mats skrev: skön stämningsfull musik i bakgrunden (men inga dr-gsp-l tack! :mrgreen: ).
Hur skulle du då tonsätta vattenfallet vid kraftverket? :roll:

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Stillbilder eller film eller båda - vad gillar du?

Inlägg av Mölle-Mats »

PeO skrev:
Mölle-Mats skrev: skön stämningsfull musik i bakgrunden (men inga dr-gsp-l tack! :mrgreen: ).
Hur skulle du då tonsätta vattenfallet vid kraftverket? :roll:
Med den här:


Inledningsvis så skvalpar ju vattnet lite stillsamt i dammen, men så plötsligt öppnas dammluckorna ...

För att bli lite allvarlig - det här är nog det musikstycke som jag gillar allra bäst av allt jag hört, om jag skullle deporteras till en öde ö och bara fick ta en enda skiva med mig dit, så blev det tveklöst John Coltranes "A Love Supreme". Och det är min önskan är att just detta stycke - den andra delen "Resolution" - ska spelas när askan efter min långa lekamen ska strös i Sundet utanför Solvik nedom Barjets södra sida (måste komma ihåg att få det där inskrivet i mitt testamente!) när jag en sista gång backat in alla muntert sorte danske damplokomotiv-modeller i lokstallet!
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Stillbilder eller film eller båda - vad gillar du?

Inlägg av ollef »

cgn1954 skrev:
Så till frågan - vet inte om den är angelägen men frågar i alla fall: "En ruta" med en film och bildspel i eller traditionellt bilder löpande "neråt" i inlägget? :?: :?: :?:Skillnaden är väl att i "Scrolla ner" bestämmer man själv hur länge man vill se en bild, i filmen får man "följa med", det går ju att pausa men i alla fall...
Från min synpunkt:
Båda har sina fördelar. Ditt bildsvep från mässan går ju som sagt snabbt att scrolla igenom och stanna vid de bilder man vill se mer av
Så till en "mässöversikt" föredrar jag det upplägget.
I ett bildspel med ett mer begränsat tema, som mitt eget kan det vara trevligt att blanda formaten, men då måste man räkna med att alla inte har tålamod att se hela bildspelet.......
Mölle-Mats skrev:En sak som dock slog mig när jag beskådade broder Olles trevliga och fina reportage var - så tyst det var! Ett ljudspår med lite kommentarer (som ju skulle ersätta och/eller komplettera de infotexter som nu visas) skulle lyfta hela anrättningen, man skulle ju också kunna lägga på någon skön stämningsfull musik i bakgrunden (men inga dr-gsp-l tack! :mrgreen: ).
Men Mats...
Visst kan vi väl fortfarande hantera tystnad fast bilderna rullar.

Jag går inte i försvarsställning utan vill bara förklara min tanke kring den medvetet skapade frånvaron av ljud.

Min inslag räknar jag forfarande som ett bildspel och inte en videofilm.
Dessutom är jag allergisk mot alla dessa hemska "fria" bakgrundsljudkulisser som man möts av i olika hemgjorda videosnuttar.
(och då tänker jag inte på utpekade dr-sp-l eller s-x-f-n-stycken)

Men jag har mött lite olika reaktioner på tystnaden,
- en del kan inte hantera den och tycker att det skulle bli bättre även med någon form av intetsägande "Muzak" som inte har koppling till innehållet.
- våra kamrater med hörselnedsättning har varit glada över att innehållet i kommentarerna, finns som text, så att dom inte missar den.
Och sedan hade jag faktiskt inte så mycket mer att säga än det som fanns i bildtexterna.

Och en sak till.... om jag skulle mixat ihop och lagt på ljud hade nog inte bildspelet varit klart på länge än :D

Det enda korrekta ljudspår som skulle passat i detta sammanhang hade varit ett ljudspår från mässhallen.
Och det hade nog inte gjort någon männska glad. :-Dia
- 5 stycken kraftigt och ilsket skrikande radiostyrda driftingmodellbilar ständigt rullande under mässan i montern bredvid
trängde undan publiksorl och skenornas dunk under mina små tåg.

Gissa om det var skönt med tystnad när mässan stängde

I några andra videosnuttar jag gjort har jag ju lagt på ljudspår, men allt har sin plats och sin tid.

Silence is golden [JC_doubleup.gif]
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Stillbilder eller film eller båda - vad gillar du?

Inlägg av Mölle-Mats »

ollef skrev: Silence is golden [JC_doubleup.gif]
Efter att ha läst din välmotiverade beslutsprocess ovan, så är jag beredd att hålla med.

Och får väl returnera till mig själv: "Att tala är silver, att tiga är guld" (och nu lär väl Sture snart komma med en "passande" replik) ... :oops:
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Stillbilder eller film eller båda - vad gillar du?

Inlägg av ford1929 »

Håller med Olle i detta...en fördel med att se bilder utan ljud är då får andra sinnen
Jobba.... :-J
Roger(Forden)

Sture Bylén

Re: Stillbilder eller film eller båda - vad gillar du?

Inlägg av Sture Bylén »

Mölle-Mats skrev:nu lär väl Sture snart komma med en "passande" replik)
Nä, så nedrig är inte jag. Jag tycker nämligen att du har rätt i din ursprungsinställning. Jag upplever att en film/ett bildspel som saknar ljud känns lite "tom" och faktum är att jag då tappar lite av koncentrationen. Förmodligen beror detta på att jag är "miljöskadad" av att ingenting är tyst numera, men så känner jag i alla fall. När jag redigerat filmer med gamla smalfilmer som underlag har jag lagt på både lite "muzak" och knatter från en projektor. Det blir lite som bakgrundsmålning på en anläggning, tycker jag.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Stillbilder eller film eller båda - vad gillar du?

Inlägg av Mölle-Mats »

Besåg just en dryga 13 minuter lång film om en färjeöverfart för tåg från Sassnitz till Trälleborg år 1937, som broder Johan lagt ut i "Internationella tåg"-tråden - i grunden förstås en svart-vit stumflim. Men här hade man haft den utsökta smaken att lägga på tre underbara finstämda jazzlåtar framförda av en mycket kompetent kvartett med tenorsaxofonisten Ben Webster som front man - bara musiken i sig gjorde filmen till en njutning! :-T

Förvisso ska man respektera copyright- och upphovsrätt-regler när man lägger in musik i ljudspåret på sina videoalster, men man är ju ädnå inte enbart hänvisad till vedervärdig "fri hissmuzak" för det - om man väljer väl framförda musikstycken som är mer än 70 år gamla så har ju copyright- och upphovsrätts-skydd gått ut!

Nu ska jag inte svära på att just de ovan nämnda inspelningarna med Ben Websters kvartett uppnått denna höga ålder än, med tanke på ljudkvaliteten så är det min gissning att de är inspelade under andra halvan av 50-talet eller senare (och då har väl antagligen filmmakaren betalat royalty för att få använda dem).
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Stillbilder eller film eller båda - vad gillar du?

Inlägg av Svante Andersson »

PeO skrev:
Mölle-Mats skrev: skön stämningsfull musik i bakgrunden (men inga dr-gsp-l tack! :mrgreen: ).
Hur skulle du då tonsätta vattenfallet vid kraftverket? :roll:
Blanda inte in MM när det gäller musikval... i det här fallet är ju Avestaforsens Brus det givna valet.
https://www.youtube.com/watch?v=Ugcj6ouRpfs

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Sture Bylén

Re: Stillbilder eller film eller båda - vad gillar du?

Inlägg av Sture Bylén »

Svante Andersson skrev:Blanda inte in MM när det gäller musikval... i det här fallet är ju Avestaforsens Brus det givna valet.
[JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

För övrigt tycker jag att bakgrundsmusik ska vara just bakgrundsmusik. Är musiken alltför engagerande är ju risken att man fokuserar på den i stället för filmen.

tågtyckarn

Re: Stillbilder eller film eller båda - vad gillar du?

Inlägg av tågtyckarn »

Jag tror inte att det går att välja själv. Kameran är ganska obarmhärtig med att avslöja vad som är bra och vad som är dåligt. Det enda egentligen viktiga är att du provar olika saker. :D

Skriv svar

Återgå till "Bilderboken"