Toppbilden, visa:    


Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Mölle-Mats »

Johan Molin skrev:Jag har väääldigt lite mjölk i kylen (har börjat bli lite laktosintolerant på gamla dar, vilket iofs är rätt begripligt mht folkhälsa, gener och annat sånt jox), men avstå mina kära italienska rödviner för ett loks skull? Njaaa ...
Haha, det där påminner mig om när jag beslutade mig för att belöna mig med ett lok i månaden om jag slutade röka för 1½ år sedan - och första moroten blev Rocos DSB Ma Lyntogs-sats. Men så tog jag mig ett av mina ideligen återkommande återfall ett par-tre månader senare (som fortfarande pågår, jag puffar cigariller värre än någonsin förr ... :oops: ), och i något anfall av sinnesförvirring så sålde jag av de fyra lok som jag hade hunnit belöna mig med (ja, det blev mer än ett lok inhandlat i månaden, som ni matematiskt begåvade raskt räknat ut).

Men för någon vecka sedan så blev det ett annat återfall, titta vad som kom hem (även om det inte har ett dugg i Padborg kring skiftet mellan 50- och 60-talen att göra - dels så levererades det första Ma Lyntoget först 1963, och vidare så gick de aldrig på Padborg "in the good old days").
Bild
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

Men bäste Mats: Visst var det väl du som en gång i världen introducerade Doc Emmett Brown på forumet? :mrgreen:

Lyntoget är för bra för att låta bli i sammanhanget. Jsg ska be att få återkomma i ämnet! Om inte annat kan man ganska lätt föreställa sig att det gick inrikes till Padborg! Vi ses i "den internationella" tråden om detta framöver! [JC_doubleup.gif]

Däremot ter det sig liiite svårmotiverat att tro att man återupptog persontrafiken på hästholmenbanan med Lyntog ... :-r2

Användarens profilbild
FredrikÅ
Inlägg: 950
Blev medlem: 09 mar 2013, 22:40

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av FredrikÅ »

Lägger du ned rökandet Mats så har du stålar över till fler roliga paket :-J

Riktigt coolt men ett sådant "set" kräver sin bana för att komma till sin rätt.
Påminner lite grand (eg. mycket lite) om "Kamelen" som trafikerade sträckan Ystad/Malmö tidigare.
Usch, det ser dyrt ut också. Vågar man köra med det utan helförsäkring?
/Fredrik

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Mölle-Mats »

Johan Molin skrev:Men bäste Mats: Visst var det väl du som en gång i världen introducerade Doc Emmett Brown på forumet? :mrgreen:
Jomenvisst var det så! :-CO
Johan Molin skrev:Lyntoget är för bra för att låta bli i sammanhanget. Jsg ska be att få återkomma i ämnet! Om inte annat kan man ganska lätt föreställa sig att det gick inrikes till Padborg! Vi ses i "den internationella" tråden om detta framöver! [JC_doubleup.gif]
Jag har sett bilder på ett Ma Lyntog i Padborg, men det var nu i "modern" tid då tåget var omlackerat i silver metallic och gick under namnet Sølvpilen. Men "with a little help from my friend the Doc" så går ju det att ordna till - liksom även att en schweizisk Krokofil ju har bogserats genom Padborg (vilket dock skedde i nådens år 2015).

Och jadå, jag har en modell (förvisso i skala 1:64 eller något sådant) av the Docs DeLorean ... :-JJ
Johan Molin skrev:Däremot ter det sig liiite svårmotiverat att tro att man återupptog persontrafiken på hästholmenbanan med Lyntog ... :-r2
Om du plockar lite fritt ur byffén på Bylinismens smörgåsbord så kan du ju "låna" uttrycket "kung på min egen anläggning" - sedan behövs ingen motivation för ett Lyntog i Hästholmen! :mrgreen:

Och b t w så har visst ett DSB Mo besökt Kalmar, så det är väl inte mer osannolikt med danske Lyn- och internationella expresståg i Hästholmen än en norsk Stortysker!?!
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Traveller »

Mölle-Mats skrev:Jag har sett bilder på ett Ma Lyntog i Padborg, men det var nu i "modern" tid då tåget var omlackerat i silver metallic och gick under namnet Sølvpilen.
MA manglet indusi, så det ble nok full stopp i Padborg ...
Mölle-Mats skrev:Och b t w så har visst ett DSB Mo besökt Kalmar, så det är väl inte mer osannolikt med danske Lyn- och internationella expresståg i Hästholmen än en norsk Stortysker!?!
MO var også på prøvetur hos NSB da de var nye, men det ble ingen fremgang på eksportmarked for Frich. Vognen kom til og fra Oslo på egne hjul, så da har den vel passert store deler av Sverige, særlig dersom Kalmar var stopp på samme turné.

Bild

Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Mölle-Mats »

Traveller skrev:
Mölle-Mats skrev:Och b t w så har visst ett DSB Mo besökt Kalmar, så det är väl inte mer osannolikt med danske Lyn- och internationella expresståg i Hästholmen än en norsk Stortysker!?!
MO var også på prøvetur hos NSB da de var nye, men det ble ingen fremgang på eksportmarked for Frich. Vognen kom til og fra Oslo på egne hjul, så da har den vel passert store deler av Sverige, særlig dersom Kalmar var stopp på samme turné.
Mycket kul att se bilden på Mo i Norge! :-T

Det besök i Kalmar som jag hört talas om var dock nu i "modern tid", som del av ett evenemang med en muséitågsfärd. Det är väl inte otroligt att tåget då passerade på en station nära Triangelen i østre København ... :-BS
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Traveller »

Mölle-Mats skrev:Mycket kul att se bilden på Mo i Norge! :-T
Helgoland er ikke i Norge ... (ikke i Tyskland heller!)

Bilde av prøvekjøringen med Mo i Norge har jeg ikke funnet. Derimot kan jeg by på bilde av et svensk kvalitetsprodukt som var på prøve i mai 1937: (Legg forøvrig merke til loket i bakgrunnen!)

Bild
Dieselelektrisk motorvogn til Iran, bygget av Nydqvist & Holm, på prøvetur hos NSB.

Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

Nästa vagn till rakning ... ( :?: :=u )
1-487.jpg
Får synas närmare i morgon, hoppeligen med solbelyst balkong.
För de av er som undrar över den "skyltliknande" märkningen av "Sofvagn - Schlafwagen": Ja just det!

Det var i själva verket en skylt som fälldes ner när man lämnade Malmö – i Tyskland fick man inte lov att använda dessa Ao2-vagnar som sovvagnar, Varför de givetvis inte heller kunde vara märkta så!
Det förefaller som om dessa vagnar blev långlivade; de kvarvarande tycks ha blivit utrangerade i ett svep 1965.

Så jag behöver inte bry mig över dragspels- respektive vulstbälgar! :-BS
1-488.jpg
Kontinenttåget börjar bli längre och längre. Nu ska nog inte den tyska ABC4ü-vagnen bidra till nattåget, men jag har ett par andra godsaker på gång så småningom. Det är svårt att får tag på KPEV-varianten av sovvagn, men ett tips (nu när jag köpt färdigt vad jag behöver, ähum ... :-CO ) är att kolla efter MITROPA-märkta vagnar. Den som avbildas här var en sådan från början. Liksom tre till som jag hittat, den längst bort var från Spanien ...

PS. Ja, jag har sett det också! Sovvagnsskyltarna är upp-och-ned-vända! :-Dia Det kommer de INTE att vara vid fotoexpositionen i morgon! Morr !!!
Att dekalera vagnsnummer är ett filigransarbete. Jag har några extraark med dekaler från Göran Nilsson i min ägo, och där kunde jag knycka "1" i vagnsnumret. Som väl är hade han också valt ett vagnsnummer "846" vilket passade mig perfekt, då en av de "överlevande" sovvagnarna hette just "1846". Under lättar onekligen att inte behöva pilla dit siffra för siffra. Jämför med flygplansbyggena på försommaren ...
DS.
Senast redigerad av Johan Molin den 30 dec 2017, 15:07, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av cgn1954 »

Johan Molin skrev:Bild
Vilken vacker vagn (den blå).
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

Vid närmare kontroll var det bara "sovkupésidans" skyltar som var felvända. Bara hälften så stort arbete som jag befruktade ( :? ) först ...

Göran: Eftersom jag bor i en filial till en storstad stuffade jag iväg till Mattons konstnärsbutik där jag vet att de har välfungerande sprayflaskor (jajaja, jag SKA investera i en bra "air brush"! :twisted: ). Så jag visste vagt att jag ville ha en preussiskt blå färg (säkert döpt så efter uniformsfärgerna hos den ständigt pruttande, illaluktande och alltigenom fransktalande (!) Fredrik den stores soldater).
Det visade sig finnas "Prussian Blue" i TRE olika varianter. Dunkeblau, mittelblau und hellblau. Så jag tänkte, eftersom vi lever i mittens rike så är det säkraste kortet säkert "den gyllene medelvägen" i "landet lagom".

IRL kunde den INTE varit mörkare än det jag valde, dunkelblau hade blivit närmast ultramarinblå ...

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

... och nu var det plötsligt 1971!
2-002.jpg
... med en ganska tidstypisk "tågsammansättning" för hästholmenbanan från den tiden.
2-001.jpg
Väldigt ofta var det inte mer än så här, en täckt och en öppen vagn för styckegods, den ena för mer skrymmande gods än den andra ...
Senast redigerad av Johan Molin den 31 dec 2017, 12:33, redigerad totalt 1 gånger.

Sture Bylén

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Sture Bylén »

Johan Molin skrev:och nu var det plötsligt 1971!
Föredömlig flexibilitet!! [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av thorpe »

Johan Molin skrev:... och nu var det plötsligt 1971!
Ja, tänk vad tiden går! :-BS

Användarens profilbild
hansen
Inlägg: 284
Blev medlem: 05 jan 2012, 23:31
Ort: Tomelilla
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av hansen »

Johan Molin skrev:... och nu var det plötsligt 1971!

Bild

... med en ganska tidstypisk "tågsammansättning" för hästholmenbanan från den tiden.

Bild

Väldigt ofta var det inte mer än så här, en täckt och en öppen vagn för styckegods, den ena för mer skrymmande gods än den andra ...

bra år det där [JC_doubleup.gif] :-BS
Bild

rust is not a crime

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

Hmmm!

Under tiden har jag ägnat mig åt att hacka två Fleischmann-vagnar i småbitar ...
2-004.jpg
Som synes en MITROPA-sovvagn av KPEV-stuk och en C4ü-vagn, också av KPEV-sort.

Vagnskorgen fick jag såga itu i fyra bitar, och inredningen i tre, för att försöka åstadkomma en svensk ABCo2-vagn, en klassiker i de internationella tågen. Men ett helsikes jobb. Då återstå bara spackling, grundmålning och allt annat. Till råga på allt anlände deux ex machina plötsligt i dag med nya färjekrokar, så nu tror jag att jag står mig ett tag. Tack! säger jag till den anonyme välgöraren ( ja, inte för mig ).
2-003.jpg
Senast redigerad av Johan Molin den 31 dec 2017, 12:34, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
Peking
Inlägg: 405
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:34
Ort: Norrköping

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Peking »

Johan Molin skrev:... och nu var det plötsligt 1971!

Bild

... med en ganska tidstypisk "tågsammansättning" för hästholmenbanan från den tiden.

Bild

Väldigt ofta var det inte mer än så här, en täckt och en öppen vagn för styckegods, den ena för mer skrymmande gods än den andra ...
Trikolorens färgschema lite franskt i glaset kanske skulle passa?
Ser ut att passa utmärkt framför vagnarna , smyger fram fint bland de Östgöta garanarna..,
Skaffade den oranga diton har inte provkört valde utan ljud till att börja med.
Oj nu måste jag läsa patofysologi igen ska till Växjö på måndag det är roligt med att studera och så är det tentor :=S Det här är en underbar hobby att fly till :D
Trevlig Helg Ola

Magnus P3
Inlägg: 624
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:04
Ort: Stockholm

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Magnus P3 »

Intressant att det nu blev ett jätteskutt till 1971. :o Jag har ju tidigare undrat i vilken takt du planerar låta tiden framskrida på MHJ. Det dröjer väl inte förrän man får se ett X2000 i Hästholmens hamn...?

Jag är imponerad av de kreativa bildvinklarna på det Z65-dragna godståget. Det känns ju inte som om MHJ (inte ens under statligt ägande) hade råd med en helikopter. Har du möjligtvis tagit hjälp av den allerstädes närvarande Doc Emmett Brown och använt en sån däringa modern drönare med kamera? ;)

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Arne Lindgren »

Garnar?
Då är det väl obygdehistoria.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Mölle-Mats »

Arne Lindgren skrev:Garnar?
Då är det väl obygdehistoria.
:-JJ :-JJ :-JJ :-JJ :-JJ
Also sprach der Matserschmitt!

tågtyckarn

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av tågtyckarn »

Du har jobbat på så bra att jag till in stora besvikelse inte hittar något att kritisera dej för. Och eftersom problemet är olösligt så bästämmer vi att detta är MölleMats ansvarsområde. :mrgreen:

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

Äsch då. Känner mig nästan lite skyldig inför dig, tågtyckarn!
2-009.jpg
Under tiden några bilder av det "omöjliga tåget" i Värsta. Det kommer mera ...
2-008.jpg
CFo2
2-007.jpg
Ao2
2-006.jpg
ACo2
2-005.jpg
... och hela tåget (utom tredjeklassvagnen till Trelleborg som är dold mellan träden) bakifrån!

Maken har väl aldrig skådats i Värsta, i varje fall inte på riktigt ...
Senast redigerad av Johan Molin den 31 dec 2017, 12:38, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
Peking
Inlägg: 405
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:34
Ort: Norrköping

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Peking »

Vackert tågsätt [JC_doubleup.gif]
Ola

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

I varje fall det mest imponerande som aldrig setts i Värsta ... :-CO

Användarens profilbild
Peking
Inlägg: 405
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:34
Ort: Norrköping

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Peking »

Säg inte det verkligheten kan ibland överträffa dikten :-r2

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

Jomenvisst, om inte annat har väl både du och jag fått uppleva det i våra respektive arbeten ... :-CO :-BS

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

2-010.jpg
Plötsligt blev traktens ekonomi ännu sämre ity att det dök upp två dyyra bussar i nejden ...
Här ses ett urval av alla bussar som trafikerat bygden när det sig begav (inga invändningar tack!) ...
2-011.jpg
Även om One87 gjort en fin modell så gillar jag nog Weinerts version av "Fong-vagnen" från 1920-talet bättre (detta är en vitmetallmodell, i grunden samma som MHJ:s lilla rälsbuss som jag byggt och visat tidigare, fast landsvägsbussen är förstås inte motoriserad ...).
Senast redigerad av Johan Molin den 31 dec 2017, 12:40, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
Peking
Inlägg: 405
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:34
Ort: Norrköping

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistori

Inlägg av Peking »

Mycket stilfull rad av fordon !

Detta läser jag just nu, kan man få rådfråga doktorn vid behov till kommande tentamen?
Bild

Trevlig helg / Ola

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

Du har min mail-adress; det är bara att fråga på! [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
Peking
Inlägg: 405
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:34
Ort: Norrköping

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Peking »

Toppen tack för det ursäkta trådkapningen :oops:

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

Vagnar på gång ...
2-012.jpg
Först en MITROPA-vagn av 1935 års modell, vad jag förstår de vagnar som år 1939 sattes i trafik Berlin - Stockholm / Oslo.
2-013.jpg
Ett bättre foto av ytterligare en "kitsmashad" modell, en kombination av en 1935 års MITROPA-modell och en Shürzenwagen. Blev rätt många invasiva ingrepp på denna vagn, för att inte tala om hur man fick ihop dekaler (allt har jag inte lyckats få ihop ännu) ...
2-014.jpg
Korridorsidan. Kitsmashing var ordet sa Bill ...

Återstår gaveldetaljer och färjekrokar ( som var betydligt färre vid denna tid, 4 st per vagnssida, jämfört med 9 på de betydligt kortare Ao2-vagnarna ). Blir det mera färdigt i morgon + solsken kanske balkongbilder i bättre ljus kommer så småningom. Särskilt MITROPA-vagnen är ju värd ett bättre öde än en fick ikväll ...
Senast redigerad av Johan Molin den 31 dec 2017, 12:42, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av jogra »

Johan Molin skrev:Bild
Den bussraden var ju riktigt vacker! [JC_doubleup.gif]
Kom ihåg att komma ihåg.

vonWow
Inlägg: 222
Blev medlem: 30 sep 2015, 10:30

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av vonWow »

Vacker anläggning du har måste jag säga [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Denna blandning får mig nästan att vackla i mitt egna årtals-snobberier :=Koko

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

Tack för vänliga ord!

Skrönerierna kommer åter så småningom, har varit en lite upptagen höst på olika sätt, men MHJ lever i högönsklig välmåga!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

Johan Molin skrev:Mera Skeninge-nytt: Lönsås Mekaniska Reparationsverkstad var en liten affärsrörelse, driven av en driftig grisbonde därstädes, som hade många ljusa idéer, som regelmässigt presenterades på Skeninge Marken varje år i "nästan färdigt skick". Rörelsen hade vissa ideologiska band till den beryktade bysmeden Filip Kollin i Normlösa, som försökte plagiera Öfverums Bruks potatisplockare, som han döpte till "Fata Morgana", en intressant luftaffär av det slaget som även byggherrar ägnade sig åt under de värsta spekulationsåren på 1980-talet. Den intressanta rörelsen är beskriven på annan plats.

Lönsås-bonden har nu presenterat ett arbete med att bygga såningsmaskiner för Sättra Gård i Röks socken, och har visat en bild av alla fem som levererats, i Skeninge Nya Dagliga Veckoblad.

Bild

Vän av ordning undrar förstås hur man arrangerar en bild som denna, det känns något lurt med själva perspektivet i bilden...
Lönsås-bonden hade en viss vana att racka ner på och häckla människor i sin omgivning. Eje gårds ägare som ägde det stenbrott som kom att leverera gatsten när och fjärran runt Vättern och västra Östergötland kallade han för en "skitbonde".
2-015.jpg
I insändare i tidningen attackerade han den mycket seriöse smeden Alvis i Värsta, och påstod att "han gör en massa dynga som ingen vill ha, istället för sånt som Lönsåsbonden själv och hans granne önskar".
2-016.jpg
Lönsås Mekaniska Verkstad själv var dock en "innovativ" rörelse. Nu har man annonserat i Östgöta Posten och meddelat att det går att beställa spik också, med en bild på "hur det kan komma att se ut":
2-017.jpg
Till dem som vill köpa dessa exklusiva spikar ("mer eller mindre galvaniserade") kunde han erbjuda exklusiva papperspåsar som han själv låtit trycka upp, med ett exemplar förevisat i Östgöta Posten:
2-018.jpg
Ja jisses, vad de kunde förr ...
Senast redigerad av Johan Molin den 31 dec 2017, 12:45, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

Nu har HELA berlintåget kört fel!
2-019.jpg
Ett elände att såga till - fyra snittytor kräves i vagnsunderredet, fem i vagnskorgen och en i taket. Inte alldeles enkelt att få till någotsånär hyfsat.
2-020.jpg
Således är äntligen Do2-vagnen färdig så nu är hela nattåget klart, med fem söndersågade och färgkluddade vagnar, samt alla dessa + den tyska resgodsvagnen mättade med ditklistrade färjeöglor.! Vissa våndor finns kring bygge av en sista lanterninvagn av kontinentmodell. Vi får väl se vad det blir så småningom ...
Senast redigerad av Johan Molin den 31 dec 2017, 12:47, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av ford1929 »

Johan skrev Ett elände att såga till - fyra snittytor kräves i vagnsunderredet, fem i vagnskorgen och en i taket. Inte alldeles enkelt att få till någotsånär hyfsat.
oj det måste ha varit en "pärs" ,för när man har börjat såga så finns ingen återvändo,,,men bra blev det [JC_doubleup.gif]
Roger(Forden)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

Tack broder! Det handlar i allt väsentligt om att välja ett "lagom" avstånd att beskåda det hela på, likaledes att fotografera skapelsen på. Något som jag fått lära mig den hårda vägen av PeO (ta det lugnt bäste broder på "fel" sida Vättern – jag är absolut inte långsint, så ditt omdöme om Väderstas silobyggnad har jag kommit över vilket år som helst framöver! :mrgreen: :=Koko )!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

Från och med 1933 såg det ut så här:
2-021.jpg
2-021.jpg
Dock bör man notera att det knappast var så här i Värsta (HUR skulle ett ellok kommit dit? :=Koko )

Tungt mäktigt, väldigt fint lok!!! Med denna modellkvalitet kan jag inte annat än hoppas att Brimalm överlever som modelltillverkare.

PS. Det var inte exakt så här D-loken såg ut vid denna tid. Tanken är dock att förmedla "känslan" ...
Bilagor
2-022.jpg
Senast redigerad av Johan Molin den 31 dec 2017, 12:48, redigerad totalt 1 gånger.

Sture Bylén

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Sture Bylén »

Johan Molin skrev:Tanken är dock att förmedla "känslan" ...
Javisst, huvudsaken är ju inte att det ÄR rätt... ;)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

Det är rätt kul att ta reda på vad som är rätt; däremot har jag hela tiden hävdat att mina ambitioner sträcker sig till att vara gladbyggare, att försöka fånga atmosfären sådan den en gång kan ha varit. Jag duger inte till att bygga modeller som tål nitgranskning i detalj ( jag vill inte förbruka den tid det skulle ta ... ). Dyker det då upp ett så här fint Du-lok på marknaden så får det gärna tjänstgöra som D-lok tills vidare,"tills dess tid är kommen" på riktigt ...

För mig känns det som helt OK, så länge man inte försöker inbilla andra att precis så här såg en modell ut i verkligheten, eller att man gjort en perfekt avbildning av någonting när det inte är så (det finns tillräckligt många duktiga konnässörer som i så fall bryskt sätter en på plats).

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av PeO »

Johan Molin skrev:Från och med 1933 såg det ut så här:

Bild..
Den vagnen kan jag väl inte såga, jag har ju inte ens hunnit börja såga i mina egna vagnar som jag köpte för kanske 20 år sedan på Eriksberg.
Artikel som LYR skrev i JÄRNVÄGAR 1984 har legat i minnet alltsedan dess. Han blev i sin tur inspirerad av Lasse Bernströms artikel i TÅG några månader tidigare, den hade jag inte då, men har fått tag på senare. Ett år och ett par dagar till, sedan hoppas jag på bättre tid för egna intressen. Har du förresten kommit på hur man får BERG, i förgrunden, att prata svenska i stället för bayerska, Spur zwo nach Freilassing, etc.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

Har du förresten kommit på hur man får BERG, i förgrunden, att prata svenska i stället för bayerska
:?:

Om du menar ångloket i förgrunden så är det ett smalspårsånglok; ett Graham-Farish-underrede (Pannier) med en överbyggnad av vitmetall, ihopbyggd från någon annan engelsk modelltillverkar, vilken har jag glömt f n.

Det är en mycket grovt tillyxad version av FVÖJ:s lok OMBERG. Det har en syster i form av FEMMAN också.

Pratar gör det tyvärr f n inte alls. En vacker dag hoppas jag få mina smalspårslok att börja snacka också ...

Här en gammal bild, innan koblajjor och annat gjorde sitt inträde på Värsta bangård:

Bild

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av PeO »

Hoppla, jag tog det i hastigheten för det lilla trevliga tvåaxliga F-mann-loket :oops:

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

Ångvisslor och sådant bekymrar mig inte så mycket. Men att lok ska "prata" med stationsutrop och liknande stör mig; det känns som en filosofisk kullerbytta. Vill man ha stationsutrop så får man väl installera sådana via högtalare på stationen själv och inte i ett lok! :=nee

vonWow
Inlägg: 222
Blev medlem: 30 sep 2015, 10:30

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av vonWow »

Johan Molin skrev:Ångvisslor och sådant bekymrar mig inte så mycket. Men att lok ska "prata" med stationsutrop och liknande stör mig; det känns som en filosofisk kullerbytta. Vill man ha stationsutrop så får man väl installera sådana via högtalare på stationen själv och inte i ett lok! :=nee
Joo, men när man nu har gjort om ett Fläskmann-lok till ett "Svenskt" lok och råkar trycka på den knappen och det lilla- :=Koko .... spyr ut sin bayerska :=S , så kanske man känner och tycker då att det inte borde vara så :-BS :=u så jag är också väldans intresserad av att få mitt lok att tala svenska :?:
Annars tycker jag att det är en god ide att det som är på stationen kommer från stationen, men man kan ju tänka sig att lokföraren säger nått kanske :-r2

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av ErikB »

vonWow skrev".....men man kan ju tänka sig att lokföraren säger nått kanske"

Till vem? Enda person inom hörhåll torde vara eldaren. Och om Du reducerar ljudnivån på deras konversation 87 gånger kommer inte Du att höra mycket av den. :=nee

Nej, jag tycker som Johan: Lok ska inte prata.

Fast alla lär ju bli lyckliga på sitt vis!
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

Om inte annat så måste man ju kunna deaktivera "pratkommandot".

vonWow
Inlägg: 222
Blev medlem: 30 sep 2015, 10:30

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av vonWow »

Även om det är på "tyska" så tycker både jag och min son att det är väldans roligt, och om pratet kommer ifrån loket eller från perrongen 2 cm till höger känns inte det som en sååååå stor skillnad, sen kanske lokföraren är väldigt arg på eldaren och behöver ryta i :shock: och han är en stor karl, så även som 87ggr mindre så hörs det ett förskräckligt genomkärande pip från hytten, men vem vill höra på det!? och på tyska dessutom, med mustasch och så börjar hela altet om och jag får ett helt Layout-krig på halsen för att en eldare inte vet sin plats :-cry Och då menar ni att jag inte ska få ha en svensk eldare och lokförare som dessutom har helskägg och är baptister och inte alls skriker på varandra förutom ibland när dom är oense om någon bibeltext som dom inte får kläm på, där eldaren av naturliga skäl lägger en väldans vikt vid helvetets eld och hur varm den är för folk som inte blir pånyttfödda, som för övrigt heter Elis, "Det är av nåd allena, bror!! Inget kättiskt egenverk!!" svarar lokförare Linus (folk kallar varandra för bror när dom är riktigt arga på varandra, lite som när mamma sa ens hela namn) ....... "Gud välsigne!" muttrade Elis och skyfflade på kol, det är lite ibland som att be någon att dra åt fanders om man är sura på varandra.... och så där håller dom på....


Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Mölle-Mats »

Johan Molin skrev:... att lok ska "prata" med stationsutrop och liknande stör mig ...
Påminner mig om den klassiska scenen i Lady&Lufsen, när Lufsen just beställt Spaghetti Frikadelli av krögaren och kocken protesterar med:
- Men Tony, hundar inte prata!!!
Varpå krögaren svarar: "Buster prata med miiig!!!"
Och så återgår kocken till köket, mumlandens: "Mama Mia, hundar prata mat ...". :-JJ

Men idén är kul, tror jag måste fixa en ljudfunktion i någon av mina danske stortysker, där lokomotivføreren läxar upp sin oduglige eldare med något som börjar i stil med: "Men for fanden, Preben ..."! :-CO
Also sprach der Matserschmitt!

Skriv svar

Återgå till "Min Anläggning"