Krigsåren tänker jag förbigå med viss tystnad. De kan nog vara värda sin egen tråd någon gång med permittenttåg (som ju drabbade både Sverige, Norge och Danmark, enda skillnaden var ju att vi accepterade dem trots att vi inte var de facto ockuperade ...). Några få nedslag dock:
Danmark:
Nordgående Nordexpressvagnen som skulle avgå den 5 september 1939 ställdes in och den sydgående sovvagnen blev strandsatt i Padborg samma dag.
De enda ”internationella” tåg via Jylland som gick under kriget var de tyska soldattågen från Nyborg respektive Aalborg söderut, oftast med omstigning i Flensburg, men ibland vidare söderöver i Europa.
Tåg 121/122 Gick mellan Köpenhamn och Gedser, men medförde endast en dansk resgodsvagn litt EE samt en tysk Post4 med färjan över till Warnemünde. Färjan DANMARK gick i trafik under hela kriget (nästan, se nedan!) medan SCHWERIN togs ur trafik inför den väntade invasionen av Storbritannien 1940. Operation Seelöwe blev dock aldrig av (om nu någon hade missat det!), så färjan återvände till trafiken Gedser - Warnemünde.
I slutfasen av kriget utnyttjade tyskarna allt som flöt för att evakuera människor från bl a Ostpreussen undan de framryckande ryssarna. Danskarna som inte ville ha DANMARK beslagtagen sänkte henne därför i Gedser 17 mars 1945 (utfört av lokala frihetskämpar).
Allt i allt innebar tyskarnas evakuering att det vid krigsslutet fanns omkring 250.000 tyskar på flykt i Danmark. Det kom att ta danskarna fyra år att få alla dessa återsända till någon av ockupatinszonerna i Tyskland. Närmare 150.000 människor återfördes med tåg, där danskarna själva tvingades stå för all vagnmateriel. Den sista av totalt 158 transporter avgick från Kolding den 15 februari 1949. Givetvis kom detta att belasta DSB hårt. En resa Danmark - den franska ockupationszonen - tillbaka till Danmark tog fem dygn i anspråk.
Kungslinjen
Vid krigsutbrottet inställdes all tågtrafik över Östersjön. Färjorna fortsatte dock trafiken, med de problem det innebar. Dock får man inte glömma bort att KONUNG GUSTAF V och DROTTNING VICTORIA hösten 1939 var utsedda att uttas som hjälpminfartyg, med specifik uppgift att minera farvattnen mellan Åland och Sverige. Operationen var en del i den ursprungligen planerade svenska ockupationen av Åland, för att förhindra ryssarna att använda ögruppen som bas. Slutresultatet blev väl en mineringsoperation som var halvdant genomförd och vars betydelse praktiskt sett var överspelad när den väl genomfördes, efter en betydande beslutsvånda hos rikets styrande. Inte helt olikt en gamla historien "det bidde en tumme" ...
Vintern 1942 stötte den svenska godsfärjan STARKE på en mina och sjönk, när hon skulle assistera KONUNG GUSTAF V. Samma år på hösten torpederades DEUTSCHLAND, men lyckades ta sig in till Trelleborgs hamn. 18 människor dödades och många skadades. Det fanns då 1000 ombord, mest tyska permittenter på väg till Norge.
"Konung Gustav V" gick 500 m bakom utan att träffas och "Drottning Victoria" gick i motsatt riktning utan att märka något.
Först i september 1944 inställdes all färjetrafik mellan Trelleborg och Saßnitz. Då hade permittenttågen slutat gå sedan ett år tillbaka. DEUTSCHLAND och PREUSSEN slutade kriget med att färja över flyktingar från Ostpreussen, blev sedan beslagtagna och hamnade till slut på Sovjetunionens Stilla Havskust.
1945 sprängde tyska armén Rügendamm vilket bidrog till att omöjliggöra tågtrafik till Tyskland via Sassnitz efter krigsslutet. Sassnitz Hafen var också helt sönderbombad av de allierade.
Västkustbanan och trafiken till och från Norge
1940 oktober: Återinsätts tåg 37/38 med sov- och sittvagnar Oslo - Hälsingborg/Trelleborg.
Tåg 41/42 får också genomgående vagnar Oslo - Malmö/Hälsingborg.
Från 1940 går BCo6b ( Hechtvagnar från OKB )-vagnarna i tågen Stockholm-Oslo. Några vagnar hade preparerade trälock på toaletterna för smuggling av mikrofilm åt motståndsrörelsen i Norge. Ett sådant lock finns på Hjemmefrontmuséet i Oslo. ( Detta som kuriosum; sträckningen har ju inte närmare kommenterats i tråden. Enligt min personliga åsikt platsar egentligen inte de rena tågen Norge – Sverige som "internationella" ).
1941 mars: Sovvagnen Oslo - Hälsingborg dras in igen.
Från november 1942 vänder sovvagnarna till Oslo i Halden.