Toppbilden, visa:
Buss-rapport från ONE:87 om SJ-bussarna BF76
Re: Buss-rapport från ONE:87 om SJ-bussarna BF76
Här ses en förserie-modell av bussens akterparti med det det klassiska bagageräcket,
men skulle inte det räcka till finns möjlighet att koppla på en bagegevagn på dragkroken.
/LYR
Senast redigerad av LYR den 22 jul 2016, 22:46, redigerad totalt 1 gånger.
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Buss-rapport från ONE:87 om SJ-bussarna BF76
Ser väldigt lovande ut. Det finns ingen ände på alla kommande utgifter ...
Re: Buss-rapport från ONE:87 om SJ-bussarna BF76
Jo visst Johan, för att kunna införliva bussen till vagnparken bör du ha ett reservkapital på SEK ca 800:-Johan Molin skrev:Ser väldigt lovande ut. Det finns ingen ände på alla kommande utgifter ...
Lycka till!
/LYR
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Buss-rapport från ONE:87 om SJ-bussarna BF76
Det var ju bra att veta, särskilt som jag hade tänkt mig sisådär fyra stycken! Det "tråkiga" är att detta är en buss som är betydligt mera rätt för östgötatrafiken än den buss Jeco utgav, och som jag redan investerat en hel del pengar i. Och så kommer NMJ ut med sina E- 0ch E2-lok ...
Reservkapital var nog bara förnamnet!
Reservkapital var nog bara förnamnet!
- Svante Andersson
- Inlägg: 1179
- Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05
Re: Buss-rapport från ONE:87 om SJ-bussarna BF76
Varför är det så svårt för våra modelltillverkare att åstadkomma en bra tjugotumsfälg i modell?
Och så här har Scanias bakaxelnav sett ut ungefär de senaste femtio åren...
Ser det ut så på ONE:87:s modell? Ser det ut så på Jecos Scaniabuss?
SA
Och så här har Scanias bakaxelnav sett ut ungefär de senaste femtio åren...
Ser det ut så på ONE:87:s modell? Ser det ut så på Jecos Scaniabuss?
SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!
Re: Buss-rapport från ONE:87 om SJ-bussarna BF76
Ännu är inte bussarna klara för produktion - en del mindre justeringar ska åtgärdas, men under tiden vi väntar
kan vi i eftermiddagens sol, studera några detaljer hur bussarna tar sig ut.
Alla backspeglar sitter ännu inte på plats. Lägg märke till den smäckra bagagehyllan, som varsamt kan avlägsnas bara genom ett par piggar, den väl återgivna genombrutna bakre stötfångaren är mycket realistisk och genom bakrutan ser vi stolarnas ryggstöd med de blanka handtagen….. släpvagnskopplingen är också bra återgiven. Olika linjenummer tillkommer som dekaler.
/LYR
Re: Buss-rapport från ONE:87 om SJ-bussarna BF76
ser mycket bra ut...då är det väl bara å vänta o se när dom släpps för försäljningLYR skrev:
Ännu är inte bussarna klara för produktion - en del mindre justeringar ska åtgärdas, men under tiden vi väntar
kan vi i eftermiddagens sol, studera några detaljer hur bussarna tar sig ut.
Alla backspeglar sitter ännu inte på plats. Lägg märke till den smäckra bagagehyllan, som varsamt kan avlägsnas bara genom ett par piggar, den väl återgivna genombrutna bakre stötfångaren är mycket realistisk och genom bakrutan ser vi stolarnas ryggstöd med de blanka handtagen….. släpvagnskopplingen är också bra återgiven. Olika linjenummer tillkommer som dekaler.
/LYR
Roger(Forden)
Roger(Forden)
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Buss-rapport från ONE:87 om SJ-bussarna BF76
Ser kalas ut! Är det lätt att sära kaross och chassi? (Så fina bussar måste givetvis befolkas med chaufför och passagerare!)
Re: Buss-rapport från ONE:87 om SJ-bussarna BF76
Säger som kaimas, den är kalas!
Lite undrande ställer man sig till hur en mikroproducent kan komma ut med ett så här detaljerat fordon till ett så facilt pris med en upplaga på väl 100-200st då de stora drakarna inom branschen vill ha i runda slängar hälften av priset för mycket grövre gjorda alster som säljs i mångtusental. Hur går räkenskaperna ihop?
Lite undrande ställer man sig till hur en mikroproducent kan komma ut med ett så här detaljerat fordon till ett så facilt pris med en upplaga på väl 100-200st då de stora drakarna inom branschen vill ha i runda slängar hälften av priset för mycket grövre gjorda alster som säljs i mångtusental. Hur går räkenskaperna ihop?
Kom ihåg att komma ihåg.
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Buss-rapport från ONE:87 om SJ-bussarna BF76
Den var ju lite märklig! Jag kan förstå tanken om man vill "leka" med bussarna, men priset torde väl exkludera det användningsområdet. Blir det estetiskt snyggare att titta på?
Och, hur kommer däcken att bete sig över tiden? Jag tycker mig fortfarande ha i minne hur barndomens Dinky Toys, Corgi Toys, Tekno och allt vad de hette, - bilar hade däck som sprack med tiden när gummit torkade.
Bara en undran. Jag har redan börjat gräva i kassakistan ...
Och, hur kommer däcken att bete sig över tiden? Jag tycker mig fortfarande ha i minne hur barndomens Dinky Toys, Corgi Toys, Tekno och allt vad de hette, - bilar hade däck som sprack med tiden när gummit torkade.
Bara en undran. Jag har redan börjat gräva i kassakistan ...
Re: Buss-rapport från ONE:87 om SJ-bussarna BF76
Realism, Johan!Johan Molin skrev:Den var ju lite märklig! Jag kan förstå tanken om man vill "leka" med bussarna, men priset torde väl exkludera det användningsområdet. Blir det estetiskt snyggare att titta på?
Och, hur kommer däcken att bete sig över tiden? Jag tycker mig fortfarande ha i minne hur barndomens Dinky Toys, Corgi Toys, Tekno och allt vad de hette, - bilar hade däck som sprack med tiden när gummit torkade.
Bara en undran. Jag har redan börjat gräva i kassakistan ...
I skala 1:87 strävar man också åt den verkliga förebilden - men däcken är slanglösa, så du behöver inte kolla lufttrycket......
/LYR
Re: Buss-rapport från ONE:87 om SJ-bussarna BF76
jogra skrev:Säger som kaimas, den är kalas!
Lite undrande ställer man sig till hur en mikroproducent kan komma ut med ett så här detaljerat fordon till ett så facilt pris med en upplaga på väl 100-200st då de stora drakarna inom branschen vill ha i runda slängar hälften av priset för mycket grövre gjorda alster som säljs i mångtusental. Hur går räkenskaperna ihop?
Upplagan på bussen är faktiskt större än så men dock inte lika stor som drakarnas upplagor. Om räkenskaperna går ihop på denna återstår att se
Re: Buss-rapport från ONE:87 om SJ-bussarna BF76
Har nu fått hem en ONE-87 BF76 och en Jeco CF76, fina modeller, men BF76 verkar aningen för stor. Karossen är 2,8 cm bred mot CF76 2,6 cm. Jecos Capitol mäter 2,6 och Rietzes MAN 2,8. Uppställda tillsammans så är mitt intryck att BF76 är lite för stor..... eller de andra för små
Re: Buss-rapport från ONE:87 om SJ-bussarna BF76
[quote="quzäta"]Har nu fått hem en ONE-87 BF76 och en Jeco CF76, fina modeller, men BF76 verkar aningen för stor. Karossen är 2,8 cm bred mot CF76 2,6 cm. Jecos Capitol mäter 2,6 och Rietzes MAN 2,8. Uppställda tillsammans så är mitt intryck att BF76 är lite för stor..... eller de andra för små [/quote
Det beror på att Jecos förebild av CF, tiilhör de CF, som hade en smalare fordonsbredd - så de modeller du räknar upp är nog riktiga.
/LYR
Det beror på att Jecos förebild av CF, tiilhör de CF, som hade en smalare fordonsbredd - så de modeller du räknar upp är nog riktiga.
/LYR
Re: Buss-rapport från ONE:87 om SJ-bussarna BF76
Tillåten fordonsbredd ökades från 2,5 till 2,6 m i mitten av 80-talet. Tidigare högsta tillåtna bredder ill jag minnas varit 2,35 och 2,20. Dock förutsätts idag att 2,6 m fordon får köra på alla vägar som byggdes för 2,20.
Re: Buss-rapport från ONE:87 om SJ-bussarna BF76
Sökt lite på det berömda Internet och kommit fram till att både BF och CF är 2,5 m breda.....
Re: Buss-rapport från ONE:87 om SJ-bussarna BF76
Scania-Vabis CF tillverkades i ett flertal versioner; CF65, CF75, CF66 och CF76, varav Jecos förebild till 1:87-modellen är med en smalare fordonsbredd.quzäta skrev:Sökt lite på det berömda Internet och kommit fram till att både BF och CF är 2,5 m breda.....
/LYR