Toppbilden, visa:    


Smålands Burseryd med SJ eller VCJ-BAJ 1959-1969

Hit flyttas trådar som ägts av forummedlem som inte längre finns med oss i detta jordeliv.

Moderator: cgn1954

Pennstativ
Inlägg: 461
Blev medlem: 06 aug 2014, 17:09

Re: Smålands Burseryd med SJ eller VCJ-BAJ 1959-1969

Inlägg av Pennstativ »

Johan Molin skrev:Det låter fantastiskt spännande! Du har hittat ett koncept som i varje fall jag är svårt fascinerad av! Hoppas att du hittar fram till en "värld som inte är större än du kan hantera", eller hur det var han uttryckte sig, salig KBran. Jag är helt övertygad om att vi tillsammans här kommer att ha fascinerat kul tillsammans kring din "världsbild" med Smålands Burseryd i centrum!
Att ha "fascinerat kul" är det viktiga! Just på frågan om den blir större än man kan hantera finns en inledande byggnadsplan:

Steg 1: Burseryds stationsområde med räls, perronger, lastbryggor, bangård med ballast (sand) och stationshuset skall vara på plats. Därmed kan storyn ta fart på allvar! Vi är då tbx på min lite verklighetsfrämmande historieskrivning om hur banan kom till. Har noggrant studerat det mesta som finns nedtecknat från verklighetens VCJ. Verkligheten är den att pengarna tröt. HNJ köpte den för ett belopp motsvarande den fordran HNJ vid tillfället hade på VCJ. I min värld gick VCJ förlorat till HNJ via stora kalas, flytande föda samt spel och dobbel :P . (Jag har en plaaaann... Mina historiska personer har en hel del att stå till svars för för inför kommande generationer[JC_doubleup.gif] !)

Steg 2: Linjerna till "trafiksystemet på f.d. VCJ, HNJ och BAJ". (Läs resterande spårplan) byggs upp. Här är det tänkt att dyka upp anekdoter från linjebygget. Om t.ex. änkan Månsdotter (hängde Du med på den?) som definitivt inte tänkte släppa till sin lilla åkerlapp till citat: "-järnhästar komna från helvetet", att skrämma henne, hennes get och ko! Vid ett möte med grannen gick hon på: ".....rykande, frustande och dånande järnhästar, åsså ska hela djävulens anhang setta bakom monstret på flere vagnar kopplade ätter varann. Vem sa styra så en inte rätt som de ä får in allt ihop i lagårn?... o.s.v." Åtskilliga voro de från bolaget som på alla sätt och vis försökte blidka denna.... Vi slutar där. Mer följer när stugan, änkan, kossan, geten och åkern finns på plats.

Steg 3: Nu har man en gräs-, hus-, väg-, stolp-, och trädfri, men inte "folkfri" miniatyrvärld att pyssla om och placera "bygghörnealster", "köksbordsalster" och/eller allt annat som är användbart i denna lilla värld. Så blir det och därefter tar "miniatyrsamhällsutveklingen" fart och pågår under resten av livet! Jag tänker nämligen varken sälja huset eller flytta. Hobbyrummet är redan välkänt hos både hustru, familj, ex, släkt och bland vänner. Trots att bygget inte påbörjats har redan full acceptans uppnåtts i alla led! Allt under parroller som "- Älskling! Du vet var jag är om Du behöver mig", "Gå aldrig in i tågrummet om inte jag är där! Du kan skada något dyrt!", "Man får aldrig gå in i morfars/farfars tågrum om inte farfar/morfar är med!", "Du lånade väl inte den från tågrummet???", Vaaaaaaaaaad göööööör niiiiiiiiiii här inne när inte jag är här?" m.m. 8-)! Kom just på att skaffa bra lås och EN nyckel (min :lol: !) Rummet har betongväggar, betongtak och brandsäker dörr. Dessutom ligger det i källarplan. Allt med tanke på brandsäkerheten. Huset kanske brinner, men ta mig tusan inte tågen!! Tanken är även att till bygget koppla något vi kan kalla "En amatörminiatyrförfattares debutmodelldokumentär" där händelser och anekdoter, historiska eller vardagliga, betydelsefulla eller obetydliga, tråkiga eller jättekul från tiden 1959-1969 i min lilla miniatyrvärld räddas till efterlefvandes kännedom :roll: .

Dokumentären kommer fortlöpande att skrivas av flera generationer skollärare i den s.k. sockenskolan i Burseryd. En av dessa, Carl Arvid Algebra Ambjörnarp, är vid (mitt) VCJ´s planerande boende i Landeryd. Han är nyutexaminerad och har dessutom ett stort järnvägsintresse. Redan före examensdagen bestämde han sig för att skriva en bok om VCJ´s tillkomst. Nu har han en tjänst på gång, och har "-i anledning däraf stämt möte med kyrkoherden i Burseryd kommande tisdag för att söka en därstädes ledig tjänst som folkskollärare". För varje liten Preiserfigur som finns i (lådor och askar i) dag inom banområdet avser han nedteckna dessa levnadsöden. Dessa lärare fortsätter nedtecknandet ända till dess att undertecknad 1957 tillträder som baningenjör i min värld. Inte kunde väl folkskollärare Ambjörnarp vid detta tillfälle tänka sig att en av VCJ´s stationer en dag skulle bära hans efternamn, men så blev det. Första boken blev så väl mottagen att man tyckte att han skulle hedras på detta sätt. Så kunde det gå till i VCJ´s barndom!
Senast redigerad av Pennstativ den 23 feb 2015, 16:42, redigerad totalt 1 gånger.
Min modellvärld: VCJ/BAJ 1959-1969 ur ett Burserydsperspektiv.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Smålands Burseryd med SJ eller VCJ-BAJ 1959-1969

Inlägg av Mölle-Mats »

Pennstativ skrev: Att ha "fascinerat kul" är det viktiga!
[JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

I couldn´t agree more! Och vilket underbart skönt kåseri - fr a delen om villkoren för att inträda resp inte göra det i makens/morfars/farfars allra heligaste tempel var bara för bra!!! :lol:

Ska bli riktigt morsamt att följa det här projektet - och hoppas att jag kan trampa på i ditt kölvatten med mitt "seriösa" projekt som nu börjar ta form i min skalle (om alla "buts and maybes" utfaller med önskvärt resultat)!
Senast redigerad av Mölle-Mats den 24 feb 2015, 00:33, redigerad totalt 1 gånger.
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Smålands Burseryd med SJ eller VCJ-BAJ 1959-1969

Inlägg av Johan Molin »

Det blir fler haklappar att ta på sig framöver ser jag. Sån tur att jag faktiskt köpte lite popcorn när vi var och veckohandlade efter jobbet i dag!

Pennstativ
Inlägg: 461
Blev medlem: 06 aug 2014, 17:09

Re: Smålands Burseryd med SJ eller VCJ-BAJ 1959-1969

Inlägg av Pennstativ »

Johan Molin skrev:Det blir fler haklappar att ta på sig framöver ser jag. Sån tur att jag faktiskt köpte lite popcorn när vi var och veckohandlade efter jobbet i dag!
Johan! Det gick åt en påse även här vid konstruktionen av nedanstående lilla kåseri!

Mölle-Mats skrev:
Pennstativ skrev: Att ha "fascinerat kul" är det viktiga!
[JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

I couldn´t agree more! Och vilet underbart skönt kåseri - fr a delen om villkoren för att inträda resp inte göra det i makens/morfars/farfars allra heligaste tempel var bara för bra!!! :lol:

Ska bli riktigt morsamt att följa det här projektet - och hoppas att jag kan trampa på i ditt kölvatten med mitt "seriösa" projekt som nu börjar ta form i min skalle (om alla "buts and maybes" utfaller med önskvärt resultat)!
Nu har Du , bäste Mölle-Mats, fört mig in på frågan om namnet på självaste tågrummet. Att kalla det "tempel" (Byggnad för gudstjänst eller helgedom) vore fel! Det blir liksom ett litet gnagande i mitt kristligt fostrade samvete, eller var det rågsikt... ...eller möjligen durumvete :oops: Äsch... Jag tror dock på Vår Herre, och det är det viktigaste! "- Du skall inga andra gudar hava jämte mig!" är ett av Herrens heliga bud. Visst kan modelltåg vara gudomliga, men det känns inte riktigt bra att t.ex. få frågan "-Vad gjorde Du i går kväll? Vi saknade Dig på puben!?" ..och behöva svara... "-Jag var i templet hela kvällen! Kom inte därifrån förrän efter tolv! Hade ett h-e att få änkan Månsdotter att sitta ordentligt på min nytillverkade bänk! Jag fick liksom inte till det hela till belåtenhet och kärringen blé sne gång på gång! Fick göra om flera gånger. Dessutom damp lilla Anna ner i golvet så att underredet sprack och hela vädringen förstördes!" Man utgår ju liksom från att ALLA vet vilket lok "Lilla Anna" är, eller hur?

Ingen tvekan råder om att tågrummet kommer att bli betydligt mer välbesökt av undertecknad än vad kyrkan är, och därmed gör detta rum iofs skäl för storheten i epitetet, men ett lämpligare namn borde gå att hitta. Ett namn som innehåller glädjen i hobbyn och även anknyter till den återgivna bygden med byggare. Jag har funderat på att kalla det för "Burserydsrummet". Det blir liksom lite enklare att svara på ovanstående fråga då, men då får man ju mer eller mindre dagligen förklara sig. Har även varit inne på att sätta en skylt på dörren lydande "Modelltågsrum med VC(J)". Då får vi ju med både storheten, VCJ och lite humor, men risken för vad som med detta namn kan upphittas dagen efter en överförfriskad afton i jätteglada vänners lag avskräcker. Tänk Dig själva att Du är lite yr efter en helkväll och sover i det näraliggande gästrummet. Nu vaknar Du av att någon av alla kroppsöppningar gör sig påminda. Du reser Dig upp och i dunklet skönjer du en skylt där du då ser "Xxxxxx xxx VC(x)". Inte alls bra :( .

Jag säger som den innovative stenåldersman som rörde ner en massa örter och annat ovanligt och konstigt i en stor kittel. Han eldade frenetiskt undertill och vevade runt i soppan med en påk. Nu började det ånga rejält om grytan, och den stenålderskvinna som året innan fått ett klubbslag i huvudet av mannen, och dessutom dragits hela vägen hem i håret kom fram till grytan med en liten stenåldersbaby på armen och frågade: "- Det luktar så gott, Vad gör du?" "-Jag uppfinner!" svarade stenåldersmannen och stod kvar tyst med pannan i djupa veck, ögonen kisande mot himmelen, tydligt funderande, luktande och vevande. Han fortsatte: "Jag vet inte riktigt vad jag ska kalla det." Plötsligt säger stenålderskvinnan kort: "-Det luktar tvål!" Stenåldersmannen sken upp som en sol och formligen vrålade så att det hördes över hela nejden: "-ÄÄÄÄÄntligeeeeeeeeennnn! Jag har uppfunnit tvåååååååleeeeeen!" Försäljningen gick bra, och hela mänskligheten började tvätta sig, men det är en annan historia.

Lite så är det att sätta namn på ett tågrum. Det får helt enkelt heta Tågrum! Därmed är både storheten och glädjen säkrad. Benämningen väcker säkert många besökares nyfikenhet, och när de väl blir insläppta i rummet och får de se dragen av gamla VCJ fick vi med även bygden. Naturligtvis finns inga som helst garantier att man blir insläppt, men om lämpligt material för övertalning medföres såsom t.ex. vi tidig helgdagsafton en god Weissbier och en Gammeldansk till, eller vid besök efter middagen på helgdagsaftonen kanske en Cognac av typen XO eller så. Under vardagar godkänns endast etsplåtar, byggnadsmaterial och tågdelar!

Om någon, mot förmodan, skulle ta sig för att komma dit dragandes med vertikalpiano går det illa! Då skall jag på eget bevåg, och med egen kraft, ta lagen i egna händer och tillse att vederbörande horisontellt flygande och med vertikalpianot hängande i ädlare delar få sig en tur han/hon ("Hen" fanns inte under VCJ-tiden) sent skall glömma! Det BLIR INGA VERTIKALPIANON vare sig på eller runt min bana. Blotta tanken är bannlyst! Basta! Sån skit får bara (men helst inte där heller) finnas på forum! Sten Broman var mycket tydlig i sin beskrivning av instrumentet: "Dragspel? Nä gu´bevars! Dé é ju rent aavskyvääärt!"

Därmed fick vi med allt som behövdes för både namn och besöksreglering av mitt tågrum! När rälsen är lagd är vem som vill välkommen!

Tack Mats [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] !!!

"Tågrum" skall det således åtminstone tills vidare stå på dörrskylten - Det säger allt. Dock:
Tänk om man kunde hitta en gammal lokskylt med "HNJ" eller "VCJ" ingjutet att montera på dörren. Vilken lycka! En sådan som besökspresent ger egen nyckel! [JC_doubleup.gif]!"
(En VCJ-lokskylt blir nog omöjligt att finna då det var HNJ som stod för dragkraften på verklighetens VCJ, men en emaljskylt med nämnda namn kan definitivt diskuteras!)
Min modellvärld: VCJ/BAJ 1959-1969 ur ett Burserydsperspektiv.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Smålands Burseryd med SJ eller VCJ-BAJ 1959-1969

Inlägg av Mölle-Mats »

Pennstativ skrev: Därmed fick vi med allt som behövdes för både namn och besöksreglering av mitt tågrum!
Och en mycket trevlig stunds läsning med många goda skratt på köpet! :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Pennstativ skrev: När rälsen är lagd är vem som vill välkommen!
Just give me a hint när det är dags! Lovar dyrt och heligt att inte medtaga några vertikalpianon (en liten gyldene pissoarkopp till VC:t kanske däremot är välkommen!?! :mrgreen: ) - däremot så är risken stor att en kamera hänger runt halsen! ;)
Pennstativ skrev: "Tågrum" skall det således åtminstone tills vidare stå på dörrskylten - Det säger allt. Dock:
Tänk om man kunde hitta en gammal lokskylt med "HNJ" eller "VCJ" ingjutet att montera på dörren. Vilken lycka! En sådan som besökspresent ger egen nyckel! [JC_doubleup.gif]!"
(En VCJ-lokskylt blir nog omöjligt att finna då det var HNJ som stod för dragkraften på verklighetens VCJ, men en emaljskylt med nämnda namn kan definitivt diskuteras!)
Om jag råkar springa på en sådan skylt, så lovar jag att genast vidarebefordra den!
Also sprach der Matserschmitt!

Pennstativ
Inlägg: 461
Blev medlem: 06 aug 2014, 17:09

Re: Smålands Burseryd med SJ eller VCJ-BAJ 1959-1969

Inlägg av Pennstativ »

Mölle-Mats skrev:
Pennstativ skrev: Därmed fick vi med allt som behövdes för både namn och besöksreglering av mitt tågrum!
Och en mycket trevlig stunds läsning med många goda skratt på köpet! :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Pennstativ skrev: När rälsen är lagd är vem som vill välkommen!
Just give me a hint när det är dags! Lovar dyrt och heligt att inte medtaga några vertikalpianon (en liten gyldene pissoarkopp till VC:t kanske däremot är välkommen!?! :mrgreen: ) - däremot så är risken stor att en kamera hänger runt halsen! ;)
Pennstativ skrev: "Tågrum" skall det således åtminstone tills vidare stå på dörrskylten - Det säger allt. Dock:
Tänk om man kunde hitta en gammal lokskylt med "HNJ" eller "VCJ" ingjutet att montera på dörren. Vilken lycka! En sådan som besökspresent ger egen nyckel! [JC_doubleup.gif]!"
(En VCJ-lokskylt blir nog omöjligt att finna då det var HNJ som stod för dragkraften på verklighetens VCJ, men en emaljskylt med nämnda namn kan definitivt diskuteras!)
Om jag råkar springa på en sådan skylt, så lovar jag att genast vidarebefordra den!
Nu har jag i.o.f.s. inte köpt låset än, men lag lovar härmed dyrt, heligt och offentligt! Det kommer att finnas två nycklar till detta rum! En till mig, och en till den som kommer med skylten [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] !
Min modellvärld: VCJ/BAJ 1959-1969 ur ett Burserydsperspektiv.

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Smålands Burseryd med SJ eller VCJ-BAJ 1959-1969

Inlägg av thorpe »

Ankarsrum vet jag var det ligger men Tågrum...? :?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Smålands Burseryd med SJ eller VCJ-BAJ 1959-1969

Inlägg av Johan Molin »

Troligen i närheten av Hjärterum ...

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Smålands Burseryd med SJ eller VCJ-BAJ 1959-1969

Inlägg av Mölle-Mats »

thorpe skrev:Ankarsrum vet jag var det ligger men Tågrum...? :?
Och jag vet var Allerum ligger (har t o m rötter där, min mormors släkt härstammar därifrån), dessutom så finns det ju en ort som heter Tågarp inte långt därifrån - så varför inte Tågrum!?! [JC_doubleup.gif]

Kanske, kanske jag kan omvandla Snickarbo till Tågrum jag med - om nu Gandalf någonsin blir klar med sitt trappstegsprojekt (och en massa andra förutsättningar går i lås), men just nu så verkar det som att något fånigt projekt med en videoserie om en pastisch om att "icke-bygga" en modelljärnväg stör och fördröjer den verksamheten ... :roll:
Also sprach der Matserschmitt!

Pennstativ
Inlägg: 461
Blev medlem: 06 aug 2014, 17:09

Re: Smålands Burseryd med SJ eller VCJ-BAJ 1959-1969

Inlägg av Pennstativ »

Thorpe, Johan och Mats! Det är inte min bana som ska ha ett namn! Det är själva rummet :roll: .

Banan heter:

"BAJ-VCJ-HNJ 1959-1969 ur ett Burserydsperspektiv".

Rummet heter "Tågrummet".

Rummet kommer fortsatt att ha detta namn tills dess att en förutseende besökare dyker upp med en lokskylt med "HNJ" på.

Det skulle i.o.f.s. räcka med att få låna en sådan skylt några dagar för avgjutning. Vi har ett sandgjuteri i Reftele [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] !
Min modellvärld: VCJ/BAJ 1959-1969 ur ett Burserydsperspektiv.

Pennstativ
Inlägg: 461
Blev medlem: 06 aug 2014, 17:09

Re: Smålands Burseryd med SJ eller VCJ-BAJ 1959-1969

Inlägg av Pennstativ »

Lägesrapport:

Varför är man så fbskt korkad att man går med på att renovera tågrummet sist av alla rum i huset? Risken är ju uppenbar att man hinner ju avlida innan byggstart :x :x :evil:
MEN: I går togs ett stort steg mot byggstart. Då sattes det näst sista klinkergolvet i huset och därmed ser man äntligen änden på bedrövelsen! [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] .

Visst finns det en gedigen lista kvar över sådant som skall göras före tågrummet, men det närmar sig! Dessutom verkar det som om våren är på "G". Då blir det flera vandringar på Burseryds station för måttagning, fotodokumentation etc. Viktiga bitar återstår:

- Behöver bilder på godsmagasinet - Någon?
- Hur såg in- och utfartssignalerna ut i Burseryd? - Någon?
- Bilder på sågverken som fanns utmed spåren - Någon?

Kanske någon som har något i information- eller bildsväg gällande Smålands Burseryd 1959-1969, och som jag saknar??
Min modellvärld: VCJ/BAJ 1959-1969 ur ett Burserydsperspektiv.


Pennstativ
Inlägg: 461
Blev medlem: 06 aug 2014, 17:09

Re: Smålands Burseryd med SJ eller VCJ-BAJ 1959-1969

Inlägg av Pennstativ »

Johan Molin skrev:http://www.vlaki.com/index.php?/category/759

Något för dig?
Tack! Alltid intressant att se verkligheten efter 1969 :-)
Min modellvärld: VCJ/BAJ 1959-1969 ur ett Burserydsperspektiv.

Pennstativ
Inlägg: 461
Blev medlem: 06 aug 2014, 17:09

Re: Smålands Burseryd med SJ eller VCJ-BAJ 1959-1969

Inlägg av Pennstativ »

Nu är grunden lagd för bygget av Smålands Burseryds stationshus! I förra veckan blev det ca tre timmars uppmätning. Till detta har det letats efter-, och granskats bilder och en massa annat. I dag ritades väggsektionerna upp i (nästan) rätt skala (1:87) på millimeterpapper.

Jag har redan börjat tulla på precisionen då jag, fullt medvetet och med berått mod, beslutat att avrunda alla mått till närmaste hela millimeter. Det blir helt enkelt för jobbigt att hålla på med hundradelar vid modellhusbygge. Om det nu skulle bli så att någon vid ett besök upptäcker att huset, som är 13100 mm i fullskala, och därmed borde vara hela 150,57mm långt i H0, i min modell endast fått måttet 150,00mm, ja då lägger jag välan på ett lager färg till då, så borde det rätta till sig, eller?

Hur som helst - En sak jag lärt mig på detta forum är att skaffa ordentlig dokumentation. Detta blir ju trots allt mitt första scratchbygge hittills i livet, och då gäller det sannolikt att vara förberedd. Ska försöka hitta en personlig byggmetod, eller "byggstil" om man så vill. Jag gillar naturmaterial som t.ex. trä. Första försöket planeras att byggas upp med ett listverk i balsa och fasadklädsel av 0,4mm plywood. Anledningen är helt enkelt att det krävs en mycket tunn (ca 0,30mm) fasad för att fönstren, som ju saknar fönstersmyg, skall komma tillräckligt nära fasadens framsida. Verklighetens fönsterkarm ligger ca 25-35 mm innanför fasaden. Vi får se om och hur det lyckas!

Lite bilder förhöjer alltid stämningen. (Flera av dessa är "lånade" från internet. Tack Ni som ställt upp [JC_doubleup.gif] !:

Ritningen över fasader i all enkelhet. Fönstren är inritade så som de ser ut i dag:
Bild

Stationshuset ca 1906-1910:
Här har huset en vacker träfasad. Taket verkar vara av papp med något som ser ut som pappklädda bräder för vattenavrinningen.
Bild

Stationshuset ca 1920-25 (Vykort):
Här har huset blivit av med sin vackra träfasad. Flera av fönstren är tredelade, och det finns gpott om fönsterspröjs. Just denna detalj planerar jag att ta med på min detalj, men fasaden blir "putsad". Observera det gamla godsmagasinet. Det vänstra av husen i bakgrunden finns kvar än i dag.
Bild

Stationshuset ca 1940? Årtalet är en gissning, men det borde kunna stämma. Notera att huset fortfarande har båda sina skorstensmurar kvar. Det var naturligtvis vedeldning som brukades. Detta foto är taget föret det att stationen byggdes ut. Notera att rälshöjden verkar vara lägre än i dag, eller är det möjligen en bortschaktning som skett på senare år?. Glädjande nog framgår fönsterspröjsen "i original" på denna bild. Taket har dessutom fått enn fint enkupigt tegel. Funderar starkt på att ge byggnaden detta utförande inkl. två skorstenar. Notera dörrarna till väntrum samt stinsen kontor. Dessa ligger vid denna tid till höger på byggnaden. Dörren till väntrummet är en dubbeldörr. Här kan konstateras att denna fasad ut mot banan har genomgått en kraftig förändring efter denna bild. Observera det lilla takfönstret. Detta finns kvar än i dag.
Bild

Stationshuset ca 1960:
Bilden är från 70-talet, men huset verkar ha det utseende som det haft från tidigt 60-tal. När bangården byggdes ut tillkom ställverk och de gröna anläggningsskåp som omger huset. Trots detta finns de gamla spröjsade fönstren fortfarande och glädjande nog kvar. Notera storleken på det fönster som sitter under stationens namnskylt. Detta har vid bildtagningen samma bredd som på tidigare bilder. Här har en förändring skett efter att denna bild togs. Jag får fundera lite till på vilket utförande jag ska välja. Notera även att de båda skorstenarna är borta, och att de ersatts med en enda skorsten mitt i huset. Sannolikt har nu vedspisen och de gamla kakelugnarna åkt ut för att ersättas av elspis och oljepanna. Detta är den bild som i huvudsak kommer att vara vägledande för mitt bygge. Både loket och allt kring bilden (utom Volvon och den lilla TV2-antennen) andas 60-tal. I bakgrunden framgår det då "nya" godsmagasinet. Trots sökning med "ljus och lykta" verkar det vara stört omöjligt att få fram bilder på detta godsmagasin. Nu till bilden:
Bild

Stationshuset ca 1980:
Huset har fått nya fönster i betydligt enklare och tråkigare utförande. Dessutom är fasaden åter förändrad i anledning av fönsterbytet. Fönstret under stationsskylten har krympt avsevärt. Här blir det en kompromiss i mitt bygge. Jag kommer att placera dörrarna efter denna bild. Detta för att det hela skall bli "rätt" gällande ställverkets placering samt plattorna vilka bildar gången ut mot spåren. Dock, som sagt, så kommer fönstren att få spröjsar likt föregående bilder. Glädjande på bilden är att det fina enkupiga tegeltaket ligger kvar. Bra!
Bild

Stationshuset i förra veckan:
Vad säger man? Huset är nu privatbostad, och funktionen som stationshus tillhör en svunnen tid:
Bild

Så långt denna gång. Återkommer när det börjar röra på sig.

P.S. Vågmästare Claes Kulsson hälsar! D.S.
Min modellvärld: VCJ/BAJ 1959-1969 ur ett Burserydsperspektiv.

MickeC
Inlägg: 318
Blev medlem: 30 dec 2011, 23:12

Re: Smålands Burseryd med SJ eller VCJ-BAJ 1959-1969

Inlägg av MickeC »

Trevligt att se att bygget rör på sig!
//Micke C
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Smålands Burseryd med SJ eller VCJ-BAJ 1959-1969

Inlägg av Johan Molin »

Spännande! Det är något visst, det där med att fånga verkliga miljöers särart.

Pennstativ
Inlägg: 461
Blev medlem: 06 aug 2014, 17:09

Re: Smålands Burseryd med SJ eller VCJ-BAJ 1959-1969

Inlägg av Pennstativ »

Har charmen återvunnits, jag DET är frågan!

Efter ett par timmar till övers funderade jag igenom hur stationen BORDE ha sett ut på 60-talet. D.v.s. om inte de renoveringar som gjorts genom åren skändat atmosfären så kraftigt som i verkligheten blev fallet. Således blir det lite avvikelser gällande exakt hur huset såg ut 1959-1969, men huset frångår på intet sätt originalet förutom i frågeställningen "när gjordes vad".

Därmed anser jag mitt ritningsvehov för bygget säkerställt. Min förhoppning är att dagens justeringar skall återskapa den atmosfär som rått i gågna tider. Jfr gärna bilderna ovan.

Vi tar det runt om med början på södra gaveln. Fönstren har fått det utförande som rått fram till 40-talet. Vidare har de stöttor som håller upp takfot etc, ritats in. Dessa kommer att tillverkas av 1x1mm furulist:
Bild

Vi fortsätter medsols och kommer nu till västra sidan, eller vad vi kan kalla "baksidan" av stationen. Även här har samtliga fönster återgått några år i tiden. Vidare har ett handrä'cke ritats in. Längst upp ligger det fönster som hör hemma på taket. Detta ligger dock i linje med ytterväggen, och kommer därför att tillverkas i samma stycke som denna. Vid övre kanten finns takstolarna inritade. Intressant i denna del är det varierande avståndet mellan dessa. Måtten är dock rätt enl. förebilden:
Bild

Vi har nu kommit till den norra sidan. Här har fönsterbredden justerats tbx till hur det en gång i tiden såg ut:
Bild

Det bästa sparas till sist, och det är framsidan! En noggrann kontroll i dag resulterade i ändring av takvinkeln på taket längst upp. Här är lutningen något högre än på övriga delar av byggnaden. Dörrarna har fått det utseende som de hande vid bygget av stationen, och den högra dörren (väntsalen) har även fått den gamla delningen med två separata och lika stora dörrblad. Fönstret över och under skylten har breddats något för att mer efterlikna det gamla utförandet medans fönstren ocg den vänstra dörren på nedre våningen ser ut precis som på 60-talsbilden ovan Dock verkar det som att väntrumsdörren ändrats sedan byggnationen, men på min modell återfår den sin forna glans ;) :
Bild

Denna ritning blir således förlaga till mitt bygge. Enl. min mening blir därmed huset i det skick det sannolikt befann sig i på 60-talet. Jfr gärna bilder ovan.

Nu återstår bara att leta upp min gamla 0,4-plywood och balsalisterna från modellflygsåren och sätta i gång!
Min modellvärld: VCJ/BAJ 1959-1969 ur ett Burserydsperspektiv.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Smålands Burseryd med SJ eller VCJ-BAJ 1959-1969

Inlägg av Johan Molin »

Det är som Sture brukar hävda; det viktiga är att det känns rätt! Och det gör det! Är helt säkert på att de allra flesta burserydsbor som ser den färdiga modeller kommer att svälja utseendet utan att blinka! [JC_doubleup.gif]

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Smålands Burseryd med SJ eller VCJ-BAJ 1959-1969

Inlägg av PeO »

Pennstativ skrev: hur stationen BORDE ha sett ut på 60-talet.
Lite Skövdetänk enligt Krister och Ammi; världen som den borde vara.
Bara en dryg månad kvar till bankalaset f. ö.

Pennstativ
Inlägg: 461
Blev medlem: 06 aug 2014, 17:09

Re: Smålands Burseryd med SJ eller VCJ-BAJ 1959-1969

Inlägg av Pennstativ »

PeO skrev:
Pennstativ skrev: hur stationen BORDE ha sett ut på 60-talet.
Lite Skövdetänk enligt Krister och Ammi; världen som den borde vara.
Bara en dryg månad kvar till bankalaset f. ö.

i´LL BE THERE! Har aldrig besökt detta MJ-mecka, men har år efter år funderat på att komma dit. Nu ska det bli av!
Min modellvärld: VCJ/BAJ 1959-1969 ur ett Burserydsperspektiv.

MickeC
Inlägg: 318
Blev medlem: 30 dec 2011, 23:12

Re: Smålands Burseryd med SJ eller VCJ-BAJ 1959-1969

Inlägg av MickeC »

Pennstativ skrev:

i´LL BE THERE! Har aldrig besökt detta MJ-mecka, men har år efter år funderat på att komma dit. Nu ska det bli av!
Trevligt, då syns vi nog, jag hoppas få till ett besök också i år igen...

(Som vanligt är jag nog skyltad med en Modulsyd namnbricka med Micke C på...)
//Micke C
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN

Pennstativ
Inlägg: 461
Blev medlem: 06 aug 2014, 17:09

Re: Smålands Burseryd med SJ eller VCJ-BAJ 1959-1969

Inlägg av Pennstativ »

Puh!

Det fbskde fullskalahuset, alltså det man bor i, kräver alldeles för mycket för att man ska hinna jobba med VCJ-BAJ i tilltänkt takt. Hade verkligen hoppats att vara framme vid spårläggning nu i augusti. men icke så :cry: :cry: :cry: .

MEN!

Att se bakåt är ingen mening alls med tanke på att det inte är dit vi är på väg. Framåt är det som gäller!

P.S. Ni som vill se mer av min förebild. Glöm inte att besöka Tågdagarna i Landeryd! Över 10 000 besökare väntas! OCH! Då kan man åka veterantåg till Burseryd [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] : Kolla denna länk:

http://www.tagdagarna.se/index.php/program-2015.html
Min modellvärld: VCJ/BAJ 1959-1969 ur ett Burserydsperspektiv.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Smålands Burseryd med SJ eller VCJ-BAJ 1959-1969

Inlägg av Johan Molin »

Jag väntar spänt; tror du har ett kanonkoncept på gång. Micropopcornen är redo och huset har gott om vin ... [JC_doubleup.gif]

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Smålands Burseryd med SJ eller VCJ-BAJ 1959-1969

Inlägg av PeO »

Det ryktas om att persontrafiken till Burseryd tillfälligt ska återupptagas om lördag.
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=169517

Pennstativ
Inlägg: 461
Blev medlem: 06 aug 2014, 17:09

Re: Smålands Burseryd med SJ eller VCJ-BAJ 1959-1969

Inlägg av Pennstativ »

PeO skrev:Det ryktas om att persontrafiken till Burseryd tillfälligt ska återupptagas om lördag.
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=169517
Helt rätt!

Ett av Sveriges större arrangemang inom museal järnvägstrafik går av stapeln under lördag-söndag den 5-6/9. Undertecknad finns bland resenärerna både lördag och söndag tillsammans med två av mina barnbarn.

Alltid kul att se både B-lok och E-lok såväl som Y1, Y6 & Y7 och inte minst en veteranbuss från 1951. Samtliga fordon i full trafik dragande passagerartåg utmed det som finns kvar av VCJ samt mellan Smålandsstenar-landeryd-Kinnared-Torup. Även sträckan Torup-Hyltebruk trafikeras. En av sevärdheterna är naturligtvis den s.k. "Torups triangel". Dessutom en massa olika utställningar även av tyngre museala fordon. Till detta skall läggas folkfest och marknad samt nostalgikväll på anrika dansbanan Bokskogen i Burseryd!

Kom gärna och besök evenemanget och ta en titt på förebilden till min bana. Några länkar:

program för samtliga trafikerade orter: http://www.tagdagarna.se/index.php/program-2015.html
Tidtabell lördag: http://www.tagdagarna.se/images/pdf/tag ... 5_sept.pdf
Tidtabell söndag: http://www.tagdagarna.se/images/pdf/tag ... 6_sept.pdf

Välkomna!
Min modellvärld: VCJ/BAJ 1959-1969 ur ett Burserydsperspektiv.


Pennstativ
Inlägg: 461
Blev medlem: 06 aug 2014, 17:09

Re: Smålands Burseryd med SJ eller VCJ-BAJ 1959-1969

Inlägg av Pennstativ »

Tack broder Johan!

Nu är det tydligen slutkört då själva stationsområdet blockeras med stoppbocken. Tråkigt!
Min modellvärld: VCJ/BAJ 1959-1969 ur ett Burserydsperspektiv.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Smålands Burseryd med SJ eller VCJ-BAJ 1959-1969

Inlägg av Johan Molin »

Hoppas det blir livaktigare hemma hos dig!

Pennstativ
Inlägg: 461
Blev medlem: 06 aug 2014, 17:09

Re: Smålands Burseryd med SJ eller VCJ-BAJ 1959-1969

Inlägg av Pennstativ »

Om förebilden av i dag skall förevigas räcker det ju med en spårstump och en stoppbock! Näe! Det blir klart livligare på VCJ i min tvättstuga. Den saken är klar!
Min modellvärld: VCJ/BAJ 1959-1969 ur ett Burserydsperspektiv.


Pennstativ
Inlägg: 461
Blev medlem: 06 aug 2014, 17:09

Re: Smålands Burseryd med SJ eller VCJ-BAJ 1959-1969

Inlägg av Pennstativ »

I dag är en stor dag på Burseryd med VCJ-BAJ! Renoveringen av det blivande tågrummet har startat :-JJ :-JJ :-JJ !

Nu går det dessväre inte heller så snabbt som man vill. Första "spadtaget" är taget och togs genom att plocka bort ett av fönstren för totalrenovering! Även glasen är urtagna ur sina karmar. Först ska all färg bort, och därefter oljning/kittning enl. konstens alla regler. Har tidigare i år renoverat ett antal dito, varför detta fönster blev nästa naturliga steg. Det värsta är att kittet ska få torka i 30 dgr före målning. resultatet blir klart bäst så. Fönstren är från husets byggnadsår 1953. Vi behåller stilen på kåken, och "originaldelar" är både bäst och snyggast!

Hittade f.ö. mina båda kvinnliga nakenmodeller i skala 1:87. Rotade igenom gamla MJ-lådor och ouuups - Där låg dom! Därmed har Vågmästare Claes Kulsson fått en ytterst meningsfull sysselsättning i väntan på spår och vagnsvåg. Staffliet är uppställt, och nakenmålningar produceras som på löpande band. Enl. Claes är han lite halvbesviken! "-De står ju blick still dygnet runt! Den enda nötta en kan ha mä dom är ju å måla dom! nåt annat duger di inte te, å se sova! De får en göra ensam. Meen granna ä' di! reeeedit granna :D :D !"

Återkommer med bilder på Kulsson och hans förehavanden vad det lider.

Klart slut!
Min modellvärld: VCJ/BAJ 1959-1969 ur ett Burserydsperspektiv.

Pennstativ
Inlägg: 461
Blev medlem: 06 aug 2014, 17:09

Re: Smålands Burseryd med SJ eller VCJ-BAJ 1959-1969

Inlägg av Pennstativ »

Kan meddela att den sista delen av gamla VCJ nu är slutligt stängd. Samtliga övergångssignaler har klätts med sopsäckar. Vid stationen i Landeryd har man lagt en hög med betongslipers över spåret mot Broaryd/Burseryd. Elen till signaler etc. är bruten och avstängd. Kommer snarast att ge mig ut på en dokumentationsresa utmed hela denna sträckning. Rädda vad som räddas kan!
Min modellvärld: VCJ/BAJ 1959-1969 ur ett Burserydsperspektiv.

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: Smålands Burseryd med SJ eller VCJ-BAJ 1959-1969

Inlägg av BAn »

Sorgligt Pennstativ, men fint att du dokumenterar och modellar! [JC_doubleup.gif]
Ja, jag menar ju inte nakenmodellerna då... :=u

Först när mina förfäder vandrat västerut över Fegen, från Burseryd till Kalv, verkar de ha börjat arbeta "vid järnvägen" enligt kyrkböckerna. Innan dess fanns inte så mycket järnvägar att bygga i Sverige.

/Bengt
- en rest från sent fyrtiotal

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Smålands Burseryd med SJ eller VCJ-BAJ 1959-1969

Inlägg av Johan Molin »

Jag tycker det är en fin hommage till det Sverige som har varit, att återbilda en liten bit jord - med tillhörande järnväg - i modell!

Pennstativ
Inlägg: 461
Blev medlem: 06 aug 2014, 17:09

Re: Smålands Burseryd med SJ eller VCJ-BAJ 1959-1969

Inlägg av Pennstativ »

BAn skrev:Sorgligt Pennstativ, men fint att du dokumenterar och modellar! [JC_doubleup.gif]
Ja, jag menar ju inte nakenmodellerna då... :=u

Först när mina förfäder vandrat västerut över Fegen, från Burseryd till Kalv, verkar de ha börjat arbeta "vid järnvägen" enligt kyrkböckerna. Innan dess fanns inte så mycket järnvägar att bygga i Sverige.

/Bengt
Då var det nog någon av de förut befintliga smalspårsbanorna man arbetade vid. Både Ätran, Fegen pch Mårdaklevs stationer inom hyfsat bekvämt räckhåll, eller varför inte Ullared? Du vet väl att GeKås ligger precis där två järnvägar korsades, och dessutom startades företaget i själva stationshuset!
Johan Molin skrev:Jag tycker det är en fin hommage till det Sverige som har varit, att återbilda en liten bit jord - med tillhörande järnväg - i modell!
Verkligen! Det gäller inte minst hamnmiljön från Hästholmen ;-)!
Min modellvärld: VCJ/BAJ 1959-1969 ur ett Burserydsperspektiv.

Pennstativ
Inlägg: 461
Blev medlem: 06 aug 2014, 17:09

Re: Smålands Burseryd med SJ eller VCJ-BAJ 1959-1969

Inlägg av Pennstativ »

Apropå frågan om nakenmodeller i tidigare inlägg från BAn:

Tillåt mig presentera Burseryds lokale konstnär Julius Pippeus!

Man kan fråga sig om det är dammsugaren som återfinns liggande med styv slang på golvet, men icke! Det är en helt vanlig tops vilken kommit med som storleksreferens.

Ateljen med Julius och tillhörande modeller hittades i en kartong MJ-grejer inköpt av undertecknad via Blocket. Konstigt som det kan bli. Julius Pippeus var en mycket välkänd man, tillika världsberömd i hela Burseryd. Hans alster inbringade inga summor alls, men hans stora arv räckte fortfarande till ett liv i sus och dus. Modellerna kom inte sällan från Köpenhamn. Naturligtvis reste de med tåg till Burseryd :-).

Jusius levfnadsöde blev i många stycken nästan groteskt. Hans yttersta dag hade enl. uppgift genomlevts med hela 17 pigga, pilska och uppretade modeller som inte fått betalt på länge. De tog helt enkelt så småningsom betalt i natura. Ett förhållande som Julius varma hjärta inte riktigt höll för. På trakten talades det under flera år om "Pippeus sista pipp", men det är en lång historia innan livsödet kommit fram till punkt.

Här är han:
Bild
Min modellvärld: VCJ/BAJ 1959-1969 ur ett Burserydsperspektiv.

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: Smålands Burseryd med SJ eller VCJ-BAJ 1959-1969

Inlägg av BAn »

Pennstativ skrev:Då var det nog någon av de förut befintliga smalspårsbanorna man arbetade vid. Både Ätran, Fegen pch Mårdaklevs stationer inom hyfsat bekvämt räckhåll, eller varför inte Ullared?
Den förste måste nog ha varit på stambanebygget i Västergötland. Något annat fanns inte "i trakten" vid den tiden. Med den andre lutar jag åt HNJ, som kan stämma i tiden, åtminstone i början. De andra banorna kom senare. När VCJ blev aktuellt, hade han redan sedan länge vandrat vidare till Göteborg.
Pennstativ skrev:Modellerna kom inte sällan från Köpenhamn. Naturligtvis reste de med tåg till Burseryd .
När man nu vet detta känns det ännu allvarligare att järnvägen lagts ned till Burseryd. Hur skall det nu gå för konstnärer et consortes på orten. Flytta till Landeryd, Ny-Åtterås eller ännu längre bort längs krösatågsstoppen? Det är sannerligen tur att du modellerar 50-60-tal, när järnvägen fortfarande var kvar!

/Bengt
- en rest från sent fyrtiotal

Pennstativ
Inlägg: 461
Blev medlem: 06 aug 2014, 17:09

Re: Smålands Burseryd med SJ eller VCJ-BAJ 1959-1969

Inlägg av Pennstativ »

Här följer en liten lägesrapport:

Fönstret i tågrummet är klart, men det tog hela vintern i anspråk (!). Mitt nya jobb i kombination med min sjukdom lade sordin på hastigheten både gällande MJ och husrenovering. Har varit totalt slut vid hemkomst från arbetet, och behövt all tillgänglig vila. Är för tillfället sjukskriven och tämligen orkeslös, MEN Mitt Sb-lok är åter hos Graffen för ytterligare detaljering och montering av ljud! Till detta skall läggas åtskilliga underbara timmar med inläsning av allt värt att veta om förebilden och livet omkring densamma. Spårplanen över stationsområdet är nu noggrant utforskad och slutligt fastställd. Det visade sig vara inte mindre än 9 st lastplatser på stationen Smålands Burseryd under åren 1959-69:

Godsmagasinet
Burseryds Bruk AB, stålbryggan. Här lossades tråd och bandjärn samt lastades spik och klenare tråd.
Burseryd Bruk AB, gasolbryggan. Hit anlände gasol och oljor/diesel/bensin.
Burseryds lantmannaförening. Hit kom jordbruksförnödenheter såsom melass, jordbruksmaskiner m.m.
Burseryds Färgfabrik, In med råvaror, främst hartz och lösningsmedel på fat, och ut med färg.
Uterrkulls såg. Skogsprodukter. Tomvagnar in och virke ut. Ibland virke in.
Hults såg, Tomvagnar in och virke ut. Ibland virke in.
Burseryds parkettfabrik. Ekstockar in och parkett ut.
(Dessutom fanns en liten 600-mm handdriven bana till näraliggande Burseryds Träullsfabrik. Den hade en omlastningsplats mellan färgfabriken och parkettfabriken. Denna revs dock troligen mellan 59-61. Fanns i detaljplan 1957.)

Underlag till växling i timtal saknas således inte alls. Tvärt om [JC_doubleup.gif] !

Ska i höst åtminstone försöka orka med att få en del vagnar och byggnader klara. Den fbskde sjukdomen har tydligen lite väl bråttom just nu, men med täta ljukhusbesök, en ny bra medicin och en nymonterad s.k. nefrostomi verkar det nu bromsa upp en del. Det gäller verkligen att hålla humöret uppe. Har nyligen förlorat en njure. Satsar allt just nu på kroppslig återhämtning för att klara ett besök på tågdagarna i Landeryd. Kommer, om vår herre vill och tofflorna håller, att att vara där tillsammans med två av mina barnbarn under åtminstone en del av söndagen. Känns igen gör jag genom att vara klädd i jeans, skjorta och en svart jacka, vara i sällskap med tvenne barnbarn (pojkar) 11 och 12 år, samt genom användandet av en kraftig Red-Bull paraply som stödkäpp under gång. Har även en kamera runt halsen. reagerar dessutom omedelbart till ordet "Pennstativ". Väl mött!
Min modellvärld: VCJ/BAJ 1959-1969 ur ett Burserydsperspektiv.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Smålands Burseryd med SJ eller VCJ-BAJ 1959-1969

Inlägg av Johan Molin »

Ha en riktigt trevlig dag!
Jag tror att ett projekt som ditt kan göra underverk för att hålla livsandarna uppe, och är alldeles säkert en suverän "bromsmedicin"! Du tycks ju dessutom ha valt en sällsynt diggabel förebild!

Keep the tails up!!!


S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Smålands Burseryd med SJ eller VCJ-BAJ 1959-1969

Inlägg av S Johansson »

Önskar dig god framgång med både hälsa och mj! Här kommer en bild från dina trakter:

Bild

T41 204 med persontåg för SJK på fd VCJ strax syd Smålands Burseryd 12 maj 2001

Låst

Återgå till "Minnenas spår"