På dragharmonika?Johan Molin skrev:Peter: Är Honeysuckle Rose på tapeten kan nog jag klara att spela!
/Bengt
På dragharmonika?Johan Molin skrev:Peter: Är Honeysuckle Rose på tapeten kan nog jag klara att spela!
OK, det är möjligt att jag överdrev liiite, Peter, men vad gör man inte för att slippa harva tolvor med en saxofonist.....P Falk skrev:Min käre vän, jag tror vårt framträdande på Mönethorp stigit dig åt huvudet.
Artistlivet kan vara riskfyllt, speciellt om man har en ouppmärksam publik.P Falk skrev:Jag bär fortfarande sviter efter ryggont när jag gjorde stage-dive efter framträdandet vid middagen.
Tror knappast att den du föreslår går i land med Calle Schewen. Jag föredrar att invänta ditt tillfrisknande.P Falk skrev:Jag får kanske skicka en stand-in
Utmärkt förslag, Johan! Jag tar med gitarren, Peter tar med dragspelet och du tar med pianot. (Den här hobbyn kan verkligen leda hur långt som helst. )Johan Molin skrev:Tänk om vi kunde få ihop det till Bankalaset!
Medges...Mölle-Mats skrev:Antar att det var Jockes far Eilert vi skymtade i rosa tröja moot slutet!?! En liten namnskylt kanske hade varit bra ...
Vilken cliffhanger! (Fast....? )Johan Molin skrev: Jockes spannmålsfält, som ju tillverkades av dörrmattor efter ett lysande råd från en forumkollega, vars namn min blygsamhet förbjuder att nämna ...
Ja, att detta är ett levande projekt står utom allt tvivel. Stor energi och många idéer.S Johansson skrev:Roligt att det verkar tillkomma nya miljöer.
Ha, ha, värre har jag sett...HKN skrev:Jag tänkte ge mig in den populära sysslan, trådkapning
Redan fixat - fotot är 20 år gammalt.jogra skrev:Annars, taket på stationsbyggnan borde ju också vädras...
Japp, Roger, det kapitlet är skrivet för dig och mig.ford1929 skrev:det jag mest tycket om var slutet med innehållet....tex " Våga fuska mera" och "Lura Forumkamraterna",,,,, förlåt det skall vara ÖGAT
Nja..jag tror jag struntar i det. . Se nedanstående innehållsförteckning.Mölle-Mats skrev:Men du måste göra något åt det där enorma avståndet mellan vagnarna i "bruntåget",
Och i kung Bore Styréns värld är omsorgen om tågpassagerarnas säkerhet när de ska byta vagn inget som är prioriterat - nej här ägnar vi oss åt nitiskt fönsterspröjsräknande!Sture Bylén skrev:Nja..jag tror jag struntar i det. . Se nedanstående innehållsförteckning.Mölle-Mats skrev:Men du måste göra något åt det där enorma avståndet mellan vagnarna i "bruntåget",
Sture Bylén skrev:Redan fixat - fotot är 20 år gammalt.jogra skrev:Annars, taket på stationsbyggnan borde ju också vädras...Japp, Roger, det kapitlet är skrivet för dig och mig.ford1929 skrev:det jag mest tycket om var slutet med innehållet....tex " Våga fuska mera" och "Lura Forumkamraterna",,,,, förlåt det skall vara ÖGATNja..jag tror jag struntar i det. . Se nedanstående innehållsförteckning.Mölle-Mats skrev:Men du måste göra något åt det där enorma avståndet mellan vagnarna i "bruntåget",
Nä, det är ju nästan det viktigaste, men det har tyvärr inte alla insett.StefanChrister skrev:inte spränger 5 minutersvallen. 5+
Erlind skrev:... rälsbussen ... fast den verkar låta aningen som en tysk BR216 som förvildat sig norr om granridån ...
Detta är det bästa med denna hobby ( och med många andra diton), man bjuds på oväntade möten. Så fantastiskt det är att få kontakt med människor och få träffa dem irl i en tid då de flesta andra jagar pokemons. Leve modellrallarna!Sture Bylén skrev:Tack ska ni ha, grabbar!Nä, det är ju nästan det viktigaste, men det har tyvärr inte alla insett.StefanChrister skrev:inte spränger 5 minutersvallen. 5+
Minns ni den här kåken?
Alldeles riktigt, "Lindmarks" i Morshyttan.
Där flyttade mina föräldrar in som nygifta på nyåret 1941. De hyrde ett rum och kök för 10 kr/månad. Huset har fått sitt namn efter rallaren Johannes Lindmark som slog sig ner i Morshyttan i samband med att järnvägen byggdes på 1870-talet. Huset omnämns av mig i videoserien "Strövtåg i förebilden" som jag producerade 2013.
För ett tag sedan fick jag ett mejl från en herre som hette Göran Lindmark som berättade att han höll på med släktforskning tillsammans med sin kusin Gösta. De hade googlat på Morshyttan och hittat min film där huset Lindmarks figurerar. Kusinerna var barnbarnsbarn till Johannes och nu ville de besöka mig och höra lite berättelser om Morshyttan. Idag på förmiddagen stämde vi möte i Morshyttan och gick en vandring i byn. Här ser vi Göran (t.v.) och Gösta framför förfaderns hus. Vi knackade på och de nuvarande ägarna bjöd oss på en guidad tur inuti huset. Mycket intressant!
Därefter for vi till Hedemora för fika och visning av Lilla Morshyttan. Här ser vi kusinerna flankera förfaderns hus på anläggningen.
En mycket givande dag! Tänk vad hobbyn kan föra med sig.
Kul att höra att du fått sådan respons från "oväntat" håll på dina byggen och möjlighet till trevliga sammankomster med andra människor!Sture Bylén skrev:... Göran Lindmark som berättade att han höll på med släktforskning tillsammans med sin kusin Gösta.
...
En mycket givande dag! Tänk vad hobbyn kan föra med sig.
Ha, ha, en liten redogörelse för detta möte kommer faktiskt redan i första upplagan. När jag berättade för Jocke om kontakten med Lindmark-ättlingarna Göran och Gösta, bad han mig ta med detta, just i i avsnittet "Vart hobbyn kan leda".Erlind skrev:Härlig berättelse - kanske ännu ett avsnitt till kapitlet "vart hobbyn kan leda" i en 2.upplaga..?
Jag lämnade in rälsbussen för digitalisering i efterhand och när jag fick tillbaka den var jag glad att den gick att köra, att jag kunde signalera och att det fanns motorljud. Sedan har jag hört motorljudet i andra rälsbussar och konstaterar att ljudet i dessa låter mycket naturtrognare än i min. Vad göra....?Erlind skrev:fast den verkar låta aningen som en tysk BR216 som förvildat sig norr om granridån
Kanske du kan ordna detta åt mig? Med hjälp av vinkelslipen då, förstås?Mölle-Mats skrev:Med dagens moderna digitala teknik så är det ju en baggis att sampla ljudet från videon och ladda ned det i dekodern, eller hur!?!
Oj – där träffade du ett av mina (många) ömma punktSture Bylén skrev: Jag lämnade in rälsbussen för digitalisering i efterhand och när jag fick tillbaka den var jag glad att den gick att köra, att jag kunde signalera och att det fanns motorljud. Sedan har jag hört motorljudet i andra rälsbussar och konstaterar att ljudet i dessa låter mycket naturtrognare än i min. Vad göra....?
Visst, skicika ner rälsbussen du!Sture Bylén skrev:Sedan har jag hört motorljudet i andra rälsbussar och konstaterar att ljudet i dessa låter mycket naturtrognare än i min. Vad göra....?Kanske du kan ordna detta åt mig? Med hjälp av vinkelslipen då, förstås?Mölle-Mats skrev:Med dagens moderna digitala teknik så är det ju en baggis att sampla ljudet från videon och ladda ned det i dekodern, eller hur!?!
Precis!Johan Molin skrev:Därmed blir det ju också svårt för någon att komma och påstå att du valt "fel" ljud!
Hmm..kanske bäst ändå att "gilla läget". Man vet aldrig vad som händer om man börjar peta i det här. Lite av "if it ain´t broke - don´t fix it", över det hela.Erlind skrev:Alternativt kan antigen Jeco/Hobbyexperten möjligen kan uppdatera ljudet..?
Rena grekiskan för en modellrallare vars färdigheter inskränker sig till landskapsbygge och historieberättande.Mölle-Mats skrev:... ljudsätta mitt Heljan DSB My 1202 "Marilyner" - med en ljuddekoder från Pikos modell....Strukton Rail MaK-maskin.......som Br 216-ljud i en Y6-rälsbuss, .....Frichs-byggda My-loken
Tack för det! Men du vet väl att husen saknar både lyse och fönster på baksidan?modeljernbane skrev:Om jeg var en Noch-figur skulle jeg med glæde flytte ind i en af Sture's huse i Morshyttan- Rossberga.
Trevligt!modeljernbane skrev:Har bestildt bogen Min väg til Morhyttan, er den udgivet?
Sture Bylén skrev:Rena grekiskan för en modellrallare vars färdigheter inskränker sig till landskapsbygge och historieberättande.Mölle-Mats skrev:... ljudsätta mitt Heljan DSB My 1202 "Marilyner" - med en ljuddekoder från Pikos modell....Strukton Rail MaK-maskin.......som Br 216-ljud i en Y6-rälsbuss, .....Frichs-byggda My-loken
Ja, faktiskt.Mölle-Mats skrev:Blev det lite klarare nu?
Nå, folkskollärare har jag aldrig verkat som, men jag har ibland agerat som kursledare och försökt lära stackars användare de nya IT-system som blivit påprackade dem (och då bl a mött "tant Rut", hon med Delete-tangenten - som givetvis ska uttalas just de-le-te och inte diliiit) ...Sture Bylén skrev:Ja, faktiskt.Mölle-Mats skrev:Blev det lite klarare nu?
Det bor tydligen en gambal folkskollärare även i dig.
Var programmet döpt efter kursledaren?Mölle-Mats skrev:Wordstar
Jag måste tillstå att du har dina ljusa ögonblick!Sture Bylén skrev:Var programmet döpt efter kursledaren?Mölle-Mats skrev:Wordstar
Johan Molin skrev:Fattas det inte ett L för att narcissismen ska bli total?
Vad gäller den aktuelle "stjärnan" tycker jag båda varianterna kan gälla.Johan Molin skrev:Fattas det inte ett L för att narcissismen ska bli total?
Haha, ja hellre det än att ständigt vika ut sig själv på en massa videofilmer och försöka bli enSture Bylén skrev:Vad gäller den aktuelle "stjärnan" tycker jag båda varianterna kan gälla.Johan Molin skrev:Fattas det inte ett L för att narcissismen ska bli total?
Aldrig har jeg set så grimt et lokomotiv, som MY 1201 og 1202 Deres store problem var B&W motorerne, en B&W motor var ikke konstrueret til brug i et lokomotiv, de mange start og stop var mere en de ellers så gode motorer kunne klare. Blev DSB så klogere af det? Nej det gjorde de så ikke, for efter en fiasko bør det i DSB verden efterfølges af endnu en fiasko, ME'erne var der heller ikke noget at skrive hjem om i de første mange år( ifølge bogen 45 år med damp og diesel fa Holger B Sørensen Forøvrigt en udmærket bog) Og sidst men ikke mindst IC 4, de er nu blevet opgivet helt af DSB, flere af dem kom aldrig ud at køre. Der er nu bestilt nye lokomotiver, hvad det så bliver ventes der på i åndeløst spænding, endnu en fiasko? Hvem ved.Mölle-Mats skrev:Sture Bylén skrev:Rena grekiskan för en modellrallare vars färdigheter inskränker sig till landskapsbygge och historieberättande.Mölle-Mats skrev:... ljudsätta mitt Heljan DSB My 1202 "Marilyner" - med en ljuddekoder från Pikos modell....Strukton Rail MaK-maskin.......som Br 216-ljud i en Y6-rälsbuss, .....Frichs-byggda My-loken
Men är du inte lite blygsam nu, du glömde att du är en schratchbyggare av modellhus av rang och hängiven fönsterspröjs-ritsare!
Nå, jag försöker förtydliga lite. DSB köpte ju under främst 50-talet ett rätt stort antal diesellok (litt Mx med driftsnummer i 1000-serien och My i driftsnummerserien 1100), som tillverkats på licens från amerikanska GM av NOHAB i Trollhättan. Det här var ju utmärkta lokomotiv av hög kvalitet, ett flertal har ju nu återvänt till Sverige och används i daglig drift än idag - kallas här ibland för "gammeldanskarna".
Men man var väl inte riktigt tillfreds i Danmark över att behöva gå över Sundet efter vatten, så DSB gav den danska lokomotivfabriken Frichs i uppdrag att bygga en provserie om två stycken egna lok. Även dessa fick litt My, men placerades i en egen nummerserie (1201-1202), och skilde sig rejält i utseende från de NOHAB-byggda "rundnaeserne". Dock blev de här loken långt ifrån av lika hög kvalitet som de NOHAB-byggda (det var den här dagens understatement), och kom därför att ställas av och skrotas efter bara ett drygt decenniums försök till användning. På grund av sitt yppiga bröstparti kom de att kallas för "Marilynerne" eller "My Fair Lady" - här en bild på min modell:
Eftersom jag ju vet att du är tåg-anal-fabet så lägger jag även ut en bild på min modell av den NOHAB-byggda My:ern som referens:
Struktion Rails MaK är något helt annat, det är nog tillverkat under det här årtusendet skulle jag tro och används väl främst som dragare av makadamtåg vid arbeten på järnvägssträckningar. Antagligen är väl ljudet från ett sådant rätt rejält annorlunda (dock kanske inte riktigt lika stor skillnad som mellan ett Br 216 och en Y-rälsbuss!?!) mot hur "Marilynerne" lät, men det lär jag väl aldrig få full visshet i. Här en bild på den Piko-modell som jag "plundrade" på ljuddekodern:
Blev det lite klarare nu?
Hmmm, det där stämmer väl inte riktigt. Är det inte så att baksidan är ett enda stort fönster? Det är bara glaset som saknas.Sture Bylén skrev:Tack för det! Men du vet väl att husen saknar både lyse och fönster på baksidan?
Tyvärr, Jan! I likhet med de flesta andra som gör min tråd den äran så missuppfattar du det hela. Baksidan är inte ett enda stort fönster, utan en enda stor vägg. (Detta för att huskroppen ska bli stabil.)Jan skrev:Hmmm, det där stämmer väl inte riktigt. Är det inte så att baksidan är ett enda stort fönster? Det är bara glaset som saknas.
Jaha, så kan man naturligtvis också göra. Jag skulle dock inte säga att husen saknar baksida i så fall. De saknar en detaljerad baksida. Håhåjaja, det gäller att försöka läsa mellan raderna.Sture Bylén skrev:Tyvärr, Jan! I likhet med de flesta andra som gör min tråd den äran så missuppfattar du det hela. Baksidan är inte ett enda stort fönster, utan en enda stor vägg. (Detta för att huskroppen ska bli stabil.)Jan skrev:Hmmm, det där stämmer väl inte riktigt. Är det inte så att baksidan är ett enda stort fönster? Det är bara glaset som saknas.