Toppbilden, visa:    


Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av BAn »

Johan Molin skrev:Peter: Är Honeysuckle Rose på tapeten kan nog jag klara att spela!
På dragharmonika? :=u

/Bengt :oops:
- en rest från sent fyrtiotal


Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Sture Bylén »

P Falk skrev:Min käre vän, jag tror vårt framträdande på Mönethorp stigit dig åt huvudet.
OK, det är möjligt att jag överdrev liiite, Peter, men vad gör man inte för att slippa harva tolvor med en saxofonist..... 8-)
P Falk skrev:Jag bär fortfarande sviter efter ryggont när jag gjorde stage-dive efter framträdandet vid middagen.
Artistlivet kan vara riskfyllt, speciellt om man har en ouppmärksam publik. :(
P Falk skrev:Jag får kanske skicka en stand-in
Tror knappast att den du föreslår går i land med Calle Schewen. Jag föredrar att invänta ditt tillfrisknande. ;)
Johan Molin skrev:Tänk om vi kunde få ihop det till Bankalaset!
Utmärkt förslag, Johan! Jag tar med gitarren, Peter tar med dragspelet och du tar med pianot. (Den här hobbyn kan verkligen leda hur långt som helst. :D )


Tack för vänliga kommentarer om Alunda-rullarna! :D

Här kommer den tredje och sista delen:


Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Mölle-Mats »

Oj, vad många fina anläggningar de har där i Modelljärnvägens hus! :shock: Det som väl fr a fick mig att haja till lite extra i det här avsnittet var trädgårdsjärnvägen, sådana är ju dj-t fräna! :-T Mycket fin trädgård också, men det är väl det som är "huvudbiznissen" där i Alunda?

Antar att det var Jockes far Eilert vi skymtade i rosa tröja moot slutet!?! En liten namnskylt kanske hade varit bra ...

Tack Jocke och Sture för en mycket trevlig och väl utförd presentation av Modelljärnvägens Hus, det här lockar verkligen till att avlägga ett personligt besök i. r. l.
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Johan Molin »

OM det gör!
Mycket proffsigt reportage, och mycket sevärt (jag är särskilt intresserad av att få se Bruno Kocks anläggning i r l, samt förstås Jockes spannmålsfält, som ju tillverkades av dörrmattor efter ett lysande råd från en forumkollega, vars namn min blygsamhet förbjuder att nämna ... :=KOMP :=u )

Edit: Skrivfel
Senast redigerad av Johan Molin den 13 sep 2016, 11:23, redigerad totalt 1 gånger.

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av S Johansson »

Tack för dessa reportage!

Besökarna verkar ha upptäkt Modelljärnvägsladan ute på Upplandsslätten. Det märks på antalet bilar på P-platsen. Förhoppningsvis kan det generera några nya utövare till mj-hobbyn.

Roligt att det verkar tillkomma nya miljöer. Anläggningen med gruvan någonstans i Bergslagern var ju underbar!

Jag förstår, att det varit mycket arbete att bygga allt detta och hålla det i trim! Go on, please. Thanks! SJ

HKN
Inlägg: 255
Blev medlem: 19 feb 2013, 19:16
Ort: Surahammar

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av HKN »

Jag tänkte ge mig in den populära sysslan, trådkapning (fast bara liite kapning...). Sture har ju visat film från Yxkrokens Järnväg och jag tänker slänga in några bilder från den tid den stod på ursprunglig plats i Örebro:
Bild
En översiktsbild från 1982.

Bild
Enligt TC var det alltid dagsljus på banan. När trafikdagen var slut "föll mörkret" och då kunde fordon från andra förvaltningar gästspela en stund.

Bild
Undertecknad tjänstgörande vid Yxkrokens station

Bild
TC Bruno Kock själv lutar sig lugnt tillbaka väl medveten om att det finns gott om personal som sköter trafiken...
Värmländsk visdom: Tänk på att en lever en kôrt ti, mens en ä dö väldigt länge ...

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Johan Molin »

En synnerligen angenäm trådkapning! Yxkrokens Järnväg vore värd en alldeles egen tråd!

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av ford1929 »

[JC_doubleup.gif] mycket kul och intressant filmreportage...det får väl bli en plats att besöka någon gång...framledes i tiden...


Roger(Forden)
Roger(Forden)

Användarens profilbild
FredrikÅ
Inlägg: 950
Blev medlem: 09 mar 2013, 22:40

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av FredrikÅ »

Tack för att du gör detta Sture.
Vinterlandskap är riktigt mysigt. Synd att ens eget utrymme nu är utnyttjat till max - eller det kanske är tur :=Koko
Återigen tack [JC_doubleup.gif]

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Sture Bylén »

Tack ska ni ha för att ni tittar, grabbar! :D
Mölle-Mats skrev:Antar att det var Jockes far Eilert vi skymtade i rosa tröja moot slutet!?! En liten namnskylt kanske hade varit bra ...
Medges... :oops:
Johan Molin skrev: Jockes spannmålsfält, som ju tillverkades av dörrmattor efter ett lysande råd från en forumkollega, vars namn min blygsamhet förbjuder att nämna ...
Vilken cliffhanger! :o :o (Fast....? 8-) )
S Johansson skrev:Roligt att det verkar tillkomma nya miljöer.
Ja, att detta är ett levande projekt står utom allt tvivel. Stor energi och många idéer. [JC_doubleup.gif]
HKN skrev:Jag tänkte ge mig in den populära sysslan, trådkapning
Ha, ha, värre har jag sett...:-)

Användarens profilbild
Peking
Inlägg: 405
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:34
Ort: Norrköping

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Peking »

Klämmer in ett stort tack till dej Sture [JC_doubleup.gif] Mycket trevligt gör vardagen lite lättare
Mvh Ola

Användarens profilbild
Koster
Inlägg: 333
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:15
Ort: Partille

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Koster »

Tack igen Sture för att återigen gjort ett mycket bra reportage. [JC_doubleup.gif] /Tomas

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Sture Bylén »

Tack för det, grabbar! :D

Här en bild från Modellrallarens bord vid Järnvägsmuseets dag, idag i Gävle.
Dagens stora nummer var förstås försäljningen av Rikards sprillans nya bok. Men även nästa bok presenterades med en liten reklamjingel på Jockes laptop. Som vanligt var det en hel del digitala disastrar innan vi kom igång. Räddningen blev vår forumbroder Pär Ekstrand som kom förbi och löste det hela. Här ser vi Jocke häpna över att det till slut lyckades.

Bild

Reklamjingeln, då?
Jodå, den ligger från och med idag på tuben och kan beskådas här nedan. (Notera, Mats, att det ibland förekommer trafik på anläggningen.)


Användarens profilbild
FredrikÅ
Inlägg: 950
Blev medlem: 09 mar 2013, 22:40

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av FredrikÅ »

Vilken anläggning du har skapat Sture!
Är man under tjugo hade man sagt supernajjs,
Välbyggt så det förslår Sture. Hatten av [JC_doubleup.gif]
/Fredrik

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av jogra »

Allt har sin förklaring. :o Därför var det så viktigt att få kablarna kamouflerade. Bra, nu blev det ju gjort. [JC_doubleup.gif]

Annars, taket på stationsbyggnan borde ju också vädras... :-BS


Det ju en trevlig PR snutt, fast snutt..., ne, en rulle. 8-)

PS. Boken kommer helt säkert att bli en elva poängare! (Kan ju säga det av den förhandstitt jag fått. :-T )
Kom ihåg att komma ihåg.

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av ford1929 »

kul "rulle"väntar på boken med spänd förväntan....det jag mest tycket om var slutet med innehållet....tex " Våga fuska mera" och "Lura Forumkamraterna",,,,, förlåt det skall vara ÖGAT ;) :lol:



Roger(Forden)
Roger(Forden)

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Mölle-Mats »

Mycket trevlig rulle! [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Inget närgånget studium av byggherrens läpprörelser denna gång och ackompanjerat av skönt svängiga jazztoner på horisontalklaviatur, ja t o m Ångloket fick tuffa in i scenariot - jag är mycket positivt överraskad!!!

Men du måste göra något åt det där enorma avståndet mellan vagnarna i "bruntåget", när de blev filmade ur den här vinkeln blev det mycket uppenbart ...
Also sprach der Matserschmitt!

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Sture Bylén »

jogra skrev:Annars, taket på stationsbyggnan borde ju också vädras...
Redan fixat - fotot är 20 år gammalt. ;-)
ford1929 skrev:det jag mest tycket om var slutet med innehållet....tex " Våga fuska mera" och "Lura Forumkamraterna",,,,, förlåt det skall vara ÖGAT
Japp, Roger, det kapitlet är skrivet för dig och mig. ;-)
Mölle-Mats skrev:Men du måste göra något åt det där enorma avståndet mellan vagnarna i "bruntåget",
Nja..jag tror jag struntar i det. :-). Se nedanstående innehållsförteckning.


Bild

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev:
Mölle-Mats skrev:Men du måste göra något åt det där enorma avståndet mellan vagnarna i "bruntåget",
Nja..jag tror jag struntar i det. :-). Se nedanstående innehållsförteckning.
Och i kung Bore Styréns värld är omsorgen om tågpassagerarnas säkerhet när de ska byta vagn inget som är prioriterat - nej här ägnar vi oss åt nitiskt fönsterspröjsräknande! :-CO
Also sprach der Matserschmitt!

vonWow
Inlägg: 222
Blev medlem: 30 sep 2015, 10:30

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av vonWow »

Du gör väldigt trevliga filmer [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] uppskattas :-T

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av StefanChrister »

Så sugen en blir! Mycket trevlig film som väcker intresse och inte spränger 5 minutersvallen. 5+

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av ford1929 »

Sture Bylén skrev:
jogra skrev:Annars, taket på stationsbyggnan borde ju också vädras...
Redan fixat - fotot är 20 år gammalt. ;-)
ford1929 skrev:det jag mest tycket om var slutet med innehållet....tex " Våga fuska mera" och "Lura Forumkamraterna",,,,, förlåt det skall vara ÖGAT
Japp, Roger, det kapitlet är skrivet för dig och mig. ;-)
Mölle-Mats skrev:Men du måste göra något åt det där enorma avståndet mellan vagnarna i "bruntåget",
Nja..jag tror jag struntar i det. :-). Se nedanstående innehållsförteckning.


Bild
:-T :lol:

Roger(Forden)
Roger(Forden)

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Sture Bylén »

Tack ska ni ha, grabbar! :D
StefanChrister skrev:inte spränger 5 minutersvallen. 5+
Nä, det är ju nästan det viktigaste, men det har tyvärr inte alla insett. ;)

Minns ni den här kåken?

Bild

Alldeles riktigt, "Lindmarks" i Morshyttan.
Där flyttade mina föräldrar in som nygifta på nyåret 1941. De hyrde ett rum och kök för 10 kr/månad. Huset har fått sitt namn efter rallaren Johannes Lindmark som slog sig ner i Morshyttan i samband med att järnvägen byggdes på 1870-talet. Huset omnämns av mig i videoserien "Strövtåg i förebilden" som jag producerade 2013.

För ett tag sedan fick jag ett mejl från en herre som hette Göran Lindmark som berättade att han höll på med släktforskning tillsammans med sin kusin Gösta. De hade googlat på Morshyttan och hittat min film där huset Lindmarks figurerar. Kusinerna var barnbarnsbarn till Johannes och nu ville de besöka mig och höra lite berättelser om Morshyttan. Idag på förmiddagen stämde vi möte i Morshyttan och gick en vandring i byn. Här ser vi Göran (t.v.) och Gösta framför förfaderns hus. Vi knackade på och de nuvarande ägarna bjöd oss på en guidad tur inuti huset. Mycket intressant!

Bild

Därefter for vi till Hedemora för fika och visning av Lilla Morshyttan. Här ser vi kusinerna flankera förfaderns hus på anläggningen.

Bild

En mycket givande dag! Tänk vad hobbyn kan föra med sig. :D

Erlind
Inlägg: 34
Blev medlem: 09 jan 2016, 17:19

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Erlind »

Härlig berättelse [JC_doubleup.gif]
- kanske ännu ett avsnitt till kapitlet "vart hobbyn kan leda" i en 2.upplaga..?

Kan för övrigt bara instämma kring filmen - toppenbra film [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] - och härligt att få se anläggningen/mästerverket i helt färdig utgåva [JC_doubleup.gif]

Tycker också att rälsbussen blivit fin - stor förändring m hjälp av små åtgärder. (fast den verkar låta aningen som en tysk BR216 som förvildat sig norr om granridån - men det är såklart en lite detalj bara :-CO )

Ser i alla fall mkt fram emot att få njuta boken :-T
Mvh Erik

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Mölle-Mats »

Erlind skrev:... rälsbussen ... fast den verkar låta aningen som en tysk BR216 som förvildat sig norr om granridån ...
:-JJ

Men här kan du ju ta ut ljudspåret från min film för ett år sedan, när ENJ:s rälsbuss drog vidare efter att ha släppt av oss i Fors efter förra årets ELtåg 100-evenemang vid Sveriges Järmvägsmuséum - här hörs Scania-dieseln morra tydligt, och dessutom hörs ju när lokföraren växlar upp med den manuella växellådan. Med dagens moderna digitala teknik så är det ju en baggis att sampla ljudet från videon och ladda ned det i dekodern, eller hur!?! :mrgreen:
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av StefanChrister »

Sture Bylén skrev:Tack ska ni ha, grabbar! :D
StefanChrister skrev:inte spränger 5 minutersvallen. 5+
Nä, det är ju nästan det viktigaste, men det har tyvärr inte alla insett. ;)

Minns ni den här kåken?

Bild

Alldeles riktigt, "Lindmarks" i Morshyttan.
Där flyttade mina föräldrar in som nygifta på nyåret 1941. De hyrde ett rum och kök för 10 kr/månad. Huset har fått sitt namn efter rallaren Johannes Lindmark som slog sig ner i Morshyttan i samband med att järnvägen byggdes på 1870-talet. Huset omnämns av mig i videoserien "Strövtåg i förebilden" som jag producerade 2013.

För ett tag sedan fick jag ett mejl från en herre som hette Göran Lindmark som berättade att han höll på med släktforskning tillsammans med sin kusin Gösta. De hade googlat på Morshyttan och hittat min film där huset Lindmarks figurerar. Kusinerna var barnbarnsbarn till Johannes och nu ville de besöka mig och höra lite berättelser om Morshyttan. Idag på förmiddagen stämde vi möte i Morshyttan och gick en vandring i byn. Här ser vi Göran (t.v.) och Gösta framför förfaderns hus. Vi knackade på och de nuvarande ägarna bjöd oss på en guidad tur inuti huset. Mycket intressant!

Bild

Därefter for vi till Hedemora för fika och visning av Lilla Morshyttan. Här ser vi kusinerna flankera förfaderns hus på anläggningen.

Bild

En mycket givande dag! Tänk vad hobbyn kan föra med sig. :D
Detta är det bästa med denna hobby ( och med många andra diton), man bjuds på oväntade möten. Så fantastiskt det är att få kontakt med människor och få träffa dem irl i en tid då de flesta andra jagar pokemons. Leve modellrallarna! [JC_doubleup.gif]

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev:... Göran Lindmark som berättade att han höll på med släktforskning tillsammans med sin kusin Gösta.
...
En mycket givande dag! Tänk vad hobbyn kan föra med sig. :D
Kul att höra att du fått sådan respons från "oväntat" håll på dina byggen och möjlighet till trevliga sammankomster med andra människor! :-T

Men akta så du inte blir smittad av släktforskningsbacillen, där kan man lägga ned precis hur mycket tid som helst - hyser själv idéer om att fördjupa mig kring detta om jag nu skulle få tid över (vilket väl är föga sannolikt i o f s)!
Also sprach der Matserschmitt!

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Sture Bylén »

Erlind skrev:Härlig berättelse - kanske ännu ett avsnitt till kapitlet "vart hobbyn kan leda" i en 2.upplaga..?
Ha, ha, en liten redogörelse för detta möte kommer faktiskt redan i första upplagan. När jag berättade för Jocke om kontakten med Lindmark-ättlingarna Göran och Gösta, bad han mig ta med detta, just i i avsnittet "Vart hobbyn kan leda". :D
Erlind skrev:fast den verkar låta aningen som en tysk BR216 som förvildat sig norr om granridån
Jag lämnade in rälsbussen för digitalisering i efterhand och när jag fick tillbaka den var jag glad att den gick att köra, att jag kunde signalera och att det fanns motorljud. Sedan har jag hört motorljudet i andra rälsbussar och konstaterar att ljudet i dessa låter mycket naturtrognare än i min. :( :( Vad göra....?
Mölle-Mats skrev:Med dagens moderna digitala teknik så är det ju en baggis att sampla ljudet från videon och ladda ned det i dekodern, eller hur!?!
Kanske du kan ordna detta åt mig? Med hjälp av vinkelslipen då, förstås? ;)

Erlind
Inlägg: 34
Blev medlem: 09 jan 2016, 17:19

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Erlind »

Sture Bylén skrev: Jag lämnade in rälsbussen för digitalisering i efterhand och när jag fick tillbaka den var jag glad att den gick att köra, att jag kunde signalera och att det fanns motorljud. Sedan har jag hört motorljudet i andra rälsbussar och konstaterar att ljudet i dessa låter mycket naturtrognare än i min. :( :( Vad göra....?
Oj – där träffade du ett av mina (många) ömma punkt :oops: :=u

Omedelbart borde det gå att lägga in nytt (Y6)ljud. Men det beror såklart på dekoder-versionen (vissa ljud finns bara för version 4.0…). Men några av våra forumkamrater vet givetvis mkt mer om detta...

Alternativt kan antigen Jeco/Hobbyexperten möjligen kan uppdatera ljudet..?
Mvh Erik

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev:Sedan har jag hört motorljudet i andra rälsbussar och konstaterar att ljudet i dessa låter mycket naturtrognare än i min. :( :( Vad göra....?
Mölle-Mats skrev:Med dagens moderna digitala teknik så är det ju en baggis att sampla ljudet från videon och ladda ned det i dekodern, eller hur!?!
Kanske du kan ordna detta åt mig? Med hjälp av vinkelslipen då, förstås? ;)
Visst, skicika ner rälsbussen du! :mrgreen:

Fast jag tror nog du får ett bättre resultat om du följer Erlinds råd och tar hjälp med det via MJ Hobbyexperten ...

Kan väl nämna att jag själv håller på (eller har åtminstone lyft på lokkorgen) med att digitalisera och ljudsätta mitt Heljan DSB My 1202 "Marilyner" - med en ljuddekoder från Pikos modell av en modern Strukton Rail MaK-maskin. Det kommer väl kanske inte att bli riktigt lika fel som Br 216-ljud i en Y6-rälsbuss, men å andra sidan så har jag nog inga möjligheter att kunna få tag i "rätt" ljud - bägge exemplaren av de där Frichs-byggda My-loken skrotades ut redan i början av 70-talet så här finns ju inga möjligheter att göra en upptagning av förebildens ljud.
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Johan Molin »

Därmed blir det ju också svårt för någon att komma och påstå att du valt "fel" ljud! :-CO

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Mölle-Mats »

Johan Molin skrev:Därmed blir det ju också svårt för någon att komma och påstå att du valt "fel" ljud! :-CO
Precis! :-CO
Also sprach der Matserschmitt!

modeljernbane
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 jan 2015, 10:23

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av modeljernbane »

Om jeg var en Noch-figur skulle jeg med glæde flytte ind i en af Sture's huse i Morshyttan- Rossberga. Har bestildt bogen Min väg til Morhyttan, er den udgivet? Ser frem til at modtage bogen. [JC_doubleup.gif]
Mvh Kurt

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Sture Bylén »

Erlind skrev:Alternativt kan antigen Jeco/Hobbyexperten möjligen kan uppdatera ljudet..?
Hmm..kanske bäst ändå att "gilla läget". Man vet aldrig vad som händer om man börjar peta i det här. Lite av "if it ain´t broke - don´t fix it", över det hela. :?
Mölle-Mats skrev:... ljudsätta mitt Heljan DSB My 1202 "Marilyner" - med en ljuddekoder från Pikos modell....Strukton Rail MaK-maskin.......som Br 216-ljud i en Y6-rälsbuss, .....Frichs-byggda My-loken
Rena grekiskan för en modellrallare vars färdigheter inskränker sig till landskapsbygge och historieberättande. :( :(
modeljernbane skrev:Om jeg var en Noch-figur skulle jeg med glæde flytte ind i en af Sture's huse i Morshyttan- Rossberga.
Tack för det! :D Men du vet väl att husen saknar både lyse och fönster på baksidan?
modeljernbane skrev:Har bestildt bogen Min väg til Morhyttan, er den udgivet?
Trevligt!
Jocke Sannagård skriver att boken är "under produktion", men det är lite (mycket?) osäkert om den hinner ges ut under 2016. Men den som väntar på något gott.... ;)

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev:
Mölle-Mats skrev:... ljudsätta mitt Heljan DSB My 1202 "Marilyner" - med en ljuddekoder från Pikos modell....Strukton Rail MaK-maskin.......som Br 216-ljud i en Y6-rälsbuss, .....Frichs-byggda My-loken
Rena grekiskan för en modellrallare vars färdigheter inskränker sig till landskapsbygge och historieberättande. :( :(
:-JJ :-JJ :-JJ :-JJ :-JJ

Men är du inte lite blygsam nu, du glömde att du är en schratchbyggare av modellhus av rang och hängiven fönsterspröjs-ritsare! :=KOMP

Nå, jag försöker förtydliga lite. DSB köpte ju under främst 50-talet ett rätt stort antal diesellok (litt Mx med driftsnummer i 1000-serien och My i driftsnummerserien 1100), som tillverkats på licens från amerikanska GM av NOHAB i Trollhättan. Det här var ju utmärkta lokomotiv av hög kvalitet, ett flertal har ju nu återvänt till Sverige och används i daglig drift än idag - kallas här ibland för "gammeldanskarna".

Men man var väl inte riktigt tillfreds i Danmark över att behöva gå över Sundet efter vatten, så DSB gav den danska lokomotivfabriken Frichs i uppdrag att bygga en provserie om två stycken egna lok. Även dessa fick litt My, men placerades i en egen nummerserie (1201-1202), och skilde sig rejält i utseende från de NOHAB-byggda "rundnaeserne". Dock blev de här loken långt ifrån av lika hög kvalitet som de NOHAB-byggda (det var den här dagens understatement), och kom därför att ställas av och skrotas efter bara ett drygt decenniums försök till användning. På grund av sitt yppiga bröstparti kom de att kallas för "Marilynerne" eller "My Fair Lady" - här en bild på min modell:
Bild

Eftersom jag ju vet att du är tåg-anal-fabet så lägger jag även ut en bild på min modell av den NOHAB-byggda My:ern som referens:
Bild

Struktion Rails MaK är något helt annat, det är nog tillverkat under det här årtusendet skulle jag tro och används väl främst som dragare av makadamtåg vid arbeten på järnvägssträckningar. Antagligen är väl ljudet från ett sådant rätt rejält annorlunda (dock kanske inte riktigt lika stor skillnad som mellan ett Br 216 och en Y-rälsbuss!?!) mot hur "Marilynerne" lät, men det lär jag väl aldrig få full visshet i. Här en bild på den Piko-modell som jag "plundrade" på ljuddekodern:
Bild

Blev det lite klarare nu? :-BS
Also sprach der Matserschmitt!

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Sture Bylén »

Mölle-Mats skrev:Blev det lite klarare nu?
Ja, faktiskt. :o
Det bor tydligen en gambal folkskollärare även i dig. [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

tågtyckarn

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av tågtyckarn »

:-BS Mölle Mats om du ska sätta in en felaktig ljudmodul å använd en ljuddekoder med 567 motorn som också satt i GP9 E9 FP9 och SD9.

Det finns en anledning att jag inte förklarar nera och den anledningen heter wikipedia.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev:
Mölle-Mats skrev:Blev det lite klarare nu?
Ja, faktiskt. :o
Det bor tydligen en gambal folkskollärare även i dig. [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]
Nå, folkskollärare har jag aldrig verkat som, men jag har ibland agerat som kursledare och försökt lära stackars användare de nya IT-system som blivit påprackade dem (och då bl a mött "tant Rut", hon med Delete-tangenten - som givetvis ska uttalas just de-le-te och inte diliiit) ... :-CO

Bl a så var jag nog Sveriges ledande (ende?) kursledare i Wordstar for Windows (hur många kände till att det existerat? :-BS ) ett mycket kort tag (en endagskurs i Köping) våren 1993.
Also sprach der Matserschmitt!

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Sture Bylén »

Mölle-Mats skrev:Wordstar
Var programmet döpt efter kursledaren? :mrgreen:

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev:
Mölle-Mats skrev:Wordstar
Var programmet döpt efter kursledaren? :mrgreen:
Jag måste tillstå att du har dina ljusa ögonblick! :-JJ
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Johan Molin »

Fattas det inte ett L för att narcissismen ska bli total? :-r2

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Mölle-Mats »

Johan Molin skrev:Fattas det inte ett L för att narcissismen ska bli total? :-r2
:-JJ :-JJ :-JJ :-JJ :-JJ
Also sprach der Matserschmitt!

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Sture Bylén »

Johan Molin skrev:Fattas det inte ett L för att narcissismen ska bli total?
Vad gäller den aktuelle "stjärnan" tycker jag båda varianterna kan gälla. ;)

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev:
Johan Molin skrev:Fattas det inte ett L för att narcissismen ska bli total?
Vad gäller den aktuelle "stjärnan" tycker jag båda varianterna kan gälla. ;)
Haha, ja hellre det än att ständigt vika ut sig själv på en massa videofilmer och försöka bli en
Also sprach der Matserschmitt!

modeljernbane
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 jan 2015, 10:23

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av modeljernbane »

Mölle-Mats skrev:
Sture Bylén skrev:
Mölle-Mats skrev:... ljudsätta mitt Heljan DSB My 1202 "Marilyner" - med en ljuddekoder från Pikos modell....Strukton Rail MaK-maskin.......som Br 216-ljud i en Y6-rälsbuss, .....Frichs-byggda My-loken
Rena grekiskan för en modellrallare vars färdigheter inskränker sig till landskapsbygge och historieberättande. :( :(
:-JJ :-JJ :-JJ :-JJ :-JJ

Men är du inte lite blygsam nu, du glömde att du är en schratchbyggare av modellhus av rang och hängiven fönsterspröjs-ritsare! :=KOMP

Nå, jag försöker förtydliga lite. DSB köpte ju under främst 50-talet ett rätt stort antal diesellok (litt Mx med driftsnummer i 1000-serien och My i driftsnummerserien 1100), som tillverkats på licens från amerikanska GM av NOHAB i Trollhättan. Det här var ju utmärkta lokomotiv av hög kvalitet, ett flertal har ju nu återvänt till Sverige och används i daglig drift än idag - kallas här ibland för "gammeldanskarna".

Men man var väl inte riktigt tillfreds i Danmark över att behöva gå över Sundet efter vatten, så DSB gav den danska lokomotivfabriken Frichs i uppdrag att bygga en provserie om två stycken egna lok. Även dessa fick litt My, men placerades i en egen nummerserie (1201-1202), och skilde sig rejält i utseende från de NOHAB-byggda "rundnaeserne". Dock blev de här loken långt ifrån av lika hög kvalitet som de NOHAB-byggda (det var den här dagens understatement), och kom därför att ställas av och skrotas efter bara ett drygt decenniums försök till användning. På grund av sitt yppiga bröstparti kom de att kallas för "Marilynerne" eller "My Fair Lady" - här en bild på min modell:
Bild

Eftersom jag ju vet att du är tåg-anal-fabet så lägger jag även ut en bild på min modell av den NOHAB-byggda My:ern som referens:
Bild

Struktion Rails MaK är något helt annat, det är nog tillverkat under det här årtusendet skulle jag tro och används väl främst som dragare av makadamtåg vid arbeten på järnvägssträckningar. Antagligen är väl ljudet från ett sådant rätt rejält annorlunda (dock kanske inte riktigt lika stor skillnad som mellan ett Br 216 och en Y-rälsbuss!?!) mot hur "Marilynerne" lät, men det lär jag väl aldrig få full visshet i. Här en bild på den Piko-modell som jag "plundrade" på ljuddekodern:
Bild

Blev det lite klarare nu? :-BS
Aldrig har jeg set så grimt et lokomotiv, som MY 1201 og 1202 :-Dia Deres store problem var B&W motorerne, en B&W motor var ikke konstrueret til brug i et lokomotiv, de mange start og stop var mere en de ellers så gode motorer kunne klare. Blev DSB så klogere af det? Nej det gjorde de så ikke, for efter en fiasko bør det i DSB verden efterfølges af endnu en fiasko, ME'erne var der heller ikke noget at skrive hjem om i de første mange år( ifølge bogen 45 år med damp og diesel fa Holger B Sørensen Forøvrigt en udmærket bog) Og sidst men ikke mindst IC 4, de er nu blevet opgivet helt af DSB, flere af dem kom aldrig ud at køre. Der er nu bestilt nye lokomotiver, hvad det så bliver ventes der på i åndeløst spænding, endnu en fiasko? Hvem ved.
Mvh Kurt

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Sture Bylén »

Inget nytt under solen, Mats. Den där låten framförde jag som sångare i den legendariska vals-punkgruppen "Saltings Trio" redan på 70-talet. Fast då bytte jag ut "Movie Star" mot "Movie-Sture". 8-)

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1085
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Jan »

Sture Bylén skrev:Tack för det! :D Men du vet väl att husen saknar både lyse och fönster på baksidan?
Hmmm, det där stämmer väl inte riktigt. Är det inte så att baksidan är ett enda stort fönster? Det är bara glaset som saknas. :mrgreen:
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Sture Bylén »

Jan skrev:Hmmm, det där stämmer väl inte riktigt. Är det inte så att baksidan är ett enda stort fönster? Det är bara glaset som saknas.
Tyvärr, Jan! I likhet med de flesta andra som gör min tråd den äran så missuppfattar du det hela. Baksidan är inte ett enda stort fönster, utan en enda stor vägg. :mrgreen: (Detta för att huskroppen ska bli stabil.)

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1085
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Inlägg av Jan »

Sture Bylén skrev:
Jan skrev:Hmmm, det där stämmer väl inte riktigt. Är det inte så att baksidan är ett enda stort fönster? Det är bara glaset som saknas.
Tyvärr, Jan! I likhet med de flesta andra som gör min tråd den äran så missuppfattar du det hela. Baksidan är inte ett enda stort fönster, utan en enda stor vägg. :mrgreen: (Detta för att huskroppen ska bli stabil.)
Jaha, så kan man naturligtvis också göra. Jag skulle dock inte säga att husen saknar baksida i så fall. De saknar en detaljerad baksida. Håhåjaja, det gäller att försöka läsa mellan raderna. :?
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

Skriv svar

Återgå till "Min Anläggning"