Toppbilden, visa:    


Green Cargo Gondola

Tågklareraren
Inlägg: 393
Blev medlem: 18 feb 2012, 11:32
Ort: Västra Aros

Green Cargo Gondola

Inlägg av Tågklareraren »

Jag funderar på om denna vagn har funnits i någon äldre version än epok V-VI?
https://www.mjhobby.se/product.asp?qsLa ... &pid=67302
Tänkte om den gick att märka om och använda på min 1969-års bana.
Bygger Pömseboda-Blåshålet Järnväg i Ho DCC.
En varm och solig sommardag i juli 1969 (+- 1 år eller så).

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Green Cargo Gondola

Inlägg av Johan Molin »

Den vagnen fanns inte då. Det närmaste man kan komma är väl littera Ibr, som byggdes i 339 (?) exemplar 1940, om jag inte minns fel ursprungligen för Belgiens räkning, men beslagtogs av svenska staten och användes för vedtrafik från Norrland under beredskapsåren (det fraktades kopiösa mängder ved med järnvägen då!).

Senare i trafik med koks från Värtahamnen till Domnarvets och Luleå järnverk.

Bild

Bara enstaka träffar via Samlingsportalen, det finns säkert någon som kan komplettera, jag har för mig att Norrbottens Järnvägsmuseiförening (eller vad de heter, svårt drabbade stackarna! har någonting om de här vagnarna på sin hemsida).

Tågklareraren
Inlägg: 393
Blev medlem: 18 feb 2012, 11:32
Ort: Västra Aros

Re: Green Cargo Gondola

Inlägg av Tågklareraren »

Tack för ditt svar Johan!
Gondola verkar inte helt olik Eanos och Eaos men dom fanns kanske inte heller 1969?
Bygger Pömseboda-Blåshålet Järnväg i Ho DCC.
En varm och solig sommardag i juli 1969 (+- 1 år eller så).

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Green Cargo Gondola

Inlägg av Johan Molin »

Jag tror det finns folk på forumet som kan det här bättre än jag, men stämmer mina uppgifter så kom alla övriga lådvagnar med boggier till Sverige först efter millenieskiftet.

Ursprungligen användes väl diverse O-vagnar (Os?) som skrottransportvagnar, för att på 1990-talet ersättas av nya tvåaxliga dito, och som sagt, på 2000-talet av boggivagnar.

Så på 1960-talet fanns nog bara ovannämnda "kinesvagnar" i Sverige, för kokstransport till de stora järnverken från Värtahamnen.

Tågklareraren
Inlägg: 393
Blev medlem: 18 feb 2012, 11:32
Ort: Västra Aros

Re: Green Cargo Gondola

Inlägg av Tågklareraren »

I SJF 636.1 som jag tror är från 1991 så finns Eaos med i alla fall.
Frågan är i så fall hur länge dom kan ha funnits i Sverige.
Bygger Pömseboda-Blåshålet Järnväg i Ho DCC.
En varm och solig sommardag i juli 1969 (+- 1 år eller så).

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Green Cargo Gondola

Inlägg av Johan Molin »

Ser att du ställt frågan på Järnvägshistoriskt Forum också.

Du har helt rätt om 1991, den uppgiften hade faktiskt jag också!
I Spor og Baner har vagnen avhandlats också, danskarna fick sin första Eaos-vagn 1991, så det känns väl inte särskilt troligt att Sverige varit så väldigt långt före. Min bestämda uppfattning är i varje fall att de inte fanns här så tidigt som i slutet av 1960-talet. Mina minnesbilder säger mig också att man ofta såg O-vagnar lastade med skrot på den tiden.

En fingervisning är väl också att det inte finns någon littrering från tiden före UIC-litterornas införande. Ska luska vidare på nätet så får vi se om det går att hitta något mer!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Green Cargo Gondola

Inlägg av Johan Molin »

Har hittat en del.

http://www.dybas.de/dybas/gw/gw_e_0/g061.html

De ursprungliga tyska vagnarna tycks i dag vara littrerade Eas 060" och Eas 061" (här stämmer såväl utseende med två sidodörrar, som l ö b 14040 mm).
De byggdes i stort antal från 1975 till 1987. Så tidigare än 1975 verkar vara en ren fysisk omöjlighet. Nyare vagnar byggdes från andra halvan av 80-talet, likaledes i stora mängder, så det är väl sannolikt att tyskarna började hyra ut sina äldre vagnar då ...

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Green Cargo Gondola

Inlägg av PeO »

Vill du ha en liknande vagn typ "den där kan inte ha funnits" :=Koko , Så finns den här och en baby-blå i Schweitz. Från Kleinbahn i Wien till 120€ http://www.kleinbahn.com/shop_index.html
Bild
Vagnen ser om möjligt ännu gräsligare ut än bilden, men den är också lite för ny. Jag vill minnas de målades såhär på 80-talet, jag köpte mina vagnar på tidigt 90-tal.

Tågklareraren
Inlägg: 393
Blev medlem: 18 feb 2012, 11:32
Ort: Västra Aros

Re: Green Cargo Gondola

Inlägg av Tågklareraren »

Tack Johan för ditt forskningsarbete! :-T

Jag önskar att jag lagt ner lite mer tid på att dokumentera fordon och byggnader när jag ändå hade dom precis utanför dörren
i mitt jobb som Tkl. men det var alltid fullt fokus på jobbet och det man såg varje dag kändes inte så märkvärdigt då. Det ångrar
man nu.
Bygger Pömseboda-Blåshålet Järnväg i Ho DCC.
En varm och solig sommardag i juli 1969 (+- 1 år eller så).

tågtyckarn

Re: Green Cargo Gondola

Inlägg av tågtyckarn »

Jag tror att Johan har sagt det mesta. Det normala för SJ var att köra så mycket som möjligt i olika två axliga O och I vagnsvarianter. Gondolan , Kinesvagnen byggda för KIna som ni talar om kom in i systemet genom att Bergslagernas järnvägar köpte dom billigt från Belgien när Japan attackerade Kina strax innan andra världskriget. Anldningen till att dom fanns kvar var att Domnarvet hade investerat i en vagnvändare för avlastning speciellt för den här typen. Domnarvet blåste ner sina masugnar 81 och efter det så var det egentligen bara tröghet i systemet som höll dom kvar.

Men ska du bygga något som ger igennkänningsfaktor, satsa på 2 axligt.

PS rätta mej om jag har fel. [JC_doubleup.gif]

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: Green Cargo Gondola

Inlägg av BAn »

Johan Molin skrev:[...] Det närmaste man kan komma är väl littera Ibr, som byggdes i 339 (?) exemplar 1940, om jag inte minns fel ursprungligen för Belgiens räkning, men beslagtogs av svenska staten och användes för vedtrafik från Norrland under beredskapsåren (det fraktades kopiösa mängder ved med järnvägen då!).
För ovanlighetens skull tror jag du minns fel Johan.

BJ och GDJ litt. Ib, SJ litt. Ibr, senare Eamo, byggdes av flera belgiska verkstäder, bl.a. Les Ateliers de construction de Familleureux (ACF) och Les Ateliers metalurg de Nivelles (AMN), för kinesiska beställare. Dessa kunde dock ej ta emot de beställda vagnarna på grund av andra kinesisk-japanska kriget 1937 - 1945. De beställda vagnarna såldes därför till andra köpare. I Sverige köpte först BJ 57 st. och GDJ 57 st., sedan även SJ 150 st., med leverans åren 1939 - 1941. 1948 köpte BJ/GDJ ytterligare 75 vagnar, som ej färdigställts under andra världskriget.

I = öppen vagn, minst 60 cm höga väggar, utan stolpar
b = 4 axlar
r = lastytans längd minst 9,90 m

E = lådvagn för malm, slig, koks, m.m.
a = med boggier
m = kortare än 12 m över buffertbalk
o = inte tippbar över gaveln

1971 hade de tilldelats numren 20-74-598-0 000 -- 0 334, alltså fanns 335 stycken av de 339 kvar då.

http://www.bjs-club.se/fordon/godsvagnar-1/ib-4483/
http://www.mrw1.se/pdf_filer/637_71.pdf
http://www.skaj.se/medlemmar/historiskt ... /sjibr.htm

H0-modell finns/fanns(?) av en vagn som fått träförhöjning för transport av koks, som är lättare.
http://www.lokstall1.se/Godsvgn.htm

Sammanlagda antalet byggda vagnar av denna typ är lite oklart, men det lär handla om storleksordningen ettusen stycken, som köptes upp av olika förvaltningar. Kina blev utan, men 150 st. hamnade i Hong Kong och fanns någon kvar där 1997, så kan de trots allt till slut ha hamnat i Kina.

/Bengt
Senast redigerad av BAn den 08 aug 2016, 15:21, redigerad totalt 2 gång.
- en rest från sent fyrtiotal

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: Green Cargo Gondola

Inlägg av d680ae »

Den omfrågade Roco-vagnen är en Eanos 041, sedan 2004 inhyrd av GC från AAE. Vagntypen utgör den ena delen av GC aktuella flotta av "boggi-gondolor".

Bild

En andra delen utgörs av på liknande sätt från AAE inhyrda Eaos 106.

Bild

Den SJF 636.1 som MRW tillhandahåller med okänt utgivningsår på 1990-talet och som innehåller uppgifter om en flotta av 160 st Eaos böra vara utgiven efter 1994. Då lånade/hyrde SJ/GC in just detta antal Eaos-x 051 från DB. De blev inte kvar i Sverige längre än till ca 1998 men oaktat det var de under tiden, på samma sätt som ovanstående aktuella vagnar, registrerade i Sverige (74 SJ).

Bild
(Det är inte bara MJ-världens dekal-/schablonmakare som kan ha problem ibland)

De inhyrda DB-vagnarna ersattes sedan av inhyrningen av Eaos 106 från AAE.
Vid ungefär den tiden, sent 1990-tal satsade Gc också på att tillämpa sitt eget Kajsa Warg-recept för att få mer ändamålsenliga skrottransportvagnar. De tvåaxliga från Os ombyggda lådvagnarna Elos tillkom då och ersatte icke ombyggda eller bara lindrigt anpassade Os.

Bild

Skriv svar

Återgå till "Svenska Godsvagnar"