Toppbilden, visa:    


Volvos fullvuxna valpar C300

tågtyckarn

Re: Volvos fullvuxna valpar C300

Inlägg av tågtyckarn »

Jag ondrrar om någon har bilder från så mänga sidor som möjligt av 4 färgskamoflaget, lövhogen. Detta kamoflage var avsett att försvåra identifiering och gjotdes efter speciella mallar, :-BS

TuveB
Inlägg: 962
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:17
Ort: Lund

Re: Volvos fullvuxna valpar C300

Inlägg av TuveB »

Nja, inte mallar men målningsanvisningar. Dessa fanns i ett häfte, som idag börjar bli sällsynt. Jag har dock för mig att SPHF har detta häfte som PDF för nedladdning. "Linjerna" i kamouflaget får avvika 5cm från anvisningen, om alla linjer i samma "ruta" får avvika kan jag inte svara på. Kamouflaget kallas ibland FOA-kamouflage.
#JB17

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Volvos fullvuxna valpar C300

Inlägg av Johan Molin »

"Linjerna" i kamouflaget får avvika 5cm från anvisningen
Att döma av samtida fotografier kunde tydligen försvarets 5 cm vara ganska lååånga.

(Ungefär som omvänt – förklaringen till varför kvinnor har så dålig avståndsbedömning. Karlar har i alla tider försökt inbilla dem att en liten fnutt-sträcka = 25 cm ...)

MickeC
Inlägg: 318
Blev medlem: 30 dec 2011, 23:12

Re: Volvos fullvuxna valpar C300

Inlägg av MickeC »

TuveB skrev:Nja, inte mallar men målningsanvisningar. Dessa fanns i ett häfte, som idag börjar bli sällsynt. Jag har dock för mig att SPHF har detta häfte som PDF för nedladdning. "Linjerna" i kamouflaget får avvika 5cm från anvisningen, om alla linjer i samma "ruta" får avvika kan jag inte svara på. Kamouflaget kallas ibland FOA-kamouflage.
Jag håller med om anvisningar! En av anledningarna är att kamouflaget inte bara är anpassat för synligt ljus och ögat utan även IR inom inom flera områden (kanske inte FOA-kamo) helt utan anledning ;)

Även slamningen med kalkfärg vintertid av utpekade områden hänger ju med.
//Micke C
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: Volvos fullvuxna valpar C300

Inlägg av LYR »

Bild
Idag kunde jag hämta min fullvuxna Volvo-valp C303. Det är en del finputs/slipjobb att göra, men gjutskägget är supertunnt, så det ska nog gå bra...- är det någon som byggt ihop någon valp ännu?
/LYR

Bild

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Volvos fullvuxna valpar C300

Inlägg av jogra »

Det där LYR ser nog ut som Arsenals satser brukar göra.
Å då är det nog absolut inget tjafs att säga om resten!
Bara att jobba ihop det hela.
Kom ihåg att komma ihåg.

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: Volvos fullvuxna valpar C300

Inlägg av LYR »

Bild

Idag kan jag visa en bild, där man tydligare ser karossen i bättre belysning - utomhus i sol och i det närmaste vindstilla, vilket inte var fallet vid förra fototillfället, därför blev det fotografering inomhus i lampors sken....
De här "tunga" fordonet flyger annars lätt iväg vid minsta antydan till bris...
/LYR
Senast redigerad av LYR den 07 aug 2016, 22:21, redigerad totalt 2 gång.

Användarens profilbild
Peking
Inlägg: 405
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:34
Ort: Norrköping

Re: Volvos fullvuxna valpar C300

Inlägg av Peking »

Då fick jag mina också [JC_doubleup.gif]
Bild
Bild

Passar på att skicka med en novis fråga vilka delar är plast och vilka är resin? Fick tips att använda typ epoxilim till resin samt att tvätta av resinen då den kan ha spår av typ fett från form. Då jag ännu inte byggt med resin är jag tacksam på tips.
Mvh Ola
.
Senast redigerad av Peking den 07 aug 2016, 21:27, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: Volvos fullvuxna valpar C300

Inlägg av LYR »

Peking skrev: Passar på att skicka med en novis fråga vilka delar är plats och vilka är resin? Fick tips att använda typ epoxilim till resin samt att tvätta av resinen då den kan ha spår av typ fett från form. Då jag ännu inte byggt med resin är jag tacksam på tips.
Mvh Ola
.
Även jag lyssnar gärna till tips om resin, men jag trodde att alla delar i byggsatsen består av resin,
förutom de alltför långa hjulaxlarna (?) av metall.
/LYR
Senast redigerad av LYR den 07 aug 2016, 23:40, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
Peking
Inlägg: 405
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:34
Ort: Norrköping

Re: Volvos fullvuxna valpar C300

Inlägg av Peking »

Även jag lyssnar gärna till tips om resin, men jag trodde att alla delar i byggsatsen består av resin,
förutom de alltför långa hjulaxlarna (?) av metall.
/LYR[/

Läste på kartongen :
Detailed Plastic/Resin Kit
Kan det vara så att smådetaljer är i plast ?
Mvh Ola

TuveB
Inlägg: 962
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:17
Ort: Lund

Re: Volvos fullvuxna valpar C300

Inlägg av TuveB »

Det enda som verkar vara av "vanlig" plast av era bilder att döma är fönsterarket. Jag rekommenderar annars att man använder superlim till resin, själv använder jag Rocket Odourless.
#JB17

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Volvos fullvuxna valpar C300

Inlägg av PeO »

En veteran inom resinbyggsatser har en omfattande "Fotohandleiding bouwen onderzeeboot VII C" ,
(byggbeskrivning) med mycket bilder på http://www.artitec.nl/index.php/de/baue ... boot-vii-c. (det finns andra språk än nederlands också)
OBS! Jag tar inget ansvar för om det blir dyrt att tatta genom hemsidan :-BS

Johan i Hok
Inlägg: 276
Blev medlem: 11 maj 2012, 13:36

Re: Volvos fullvuxna valpar C300

Inlägg av Johan i Hok »

En fullskalebil:
Bild

Johan i Hok

Johan i Hok
Inlägg: 276
Blev medlem: 11 maj 2012, 13:36

Re: Volvos fullvuxna valpar C300

Inlägg av Johan i Hok »

Och en till, en Tgb11, fotograferad för en 4-5 år sedan på Aspö:
Bild

Johan i Hok

Användarens profilbild
Cor van der Meijde
Inlägg: 1302
Blev medlem: 01 jan 2012, 15:20
Ort: Etten-Leur, Nederland
Kontakt:

Re: Volvos fullvuxna valpar C300

Inlägg av Cor van der Meijde »

Hartsbondning med Cyanoakrylat; 2K lim (jag rekommenderar Pattex Stabilit) eller Trälim.
avfettnings bra!

Skriv svar

Återgå till "Vägfordon"