Toppbilden, visa:    


SJ L5

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: SJ L5

Inlägg av S Johansson »

Tack för kommentarer och svar beträfande alla dessa kryptiska ångloksdetaljer, som jag undrat över. Nu har jag flyttat luftpumpen och ändrat dragningen av diverse rör. Nu hoppas jag att ångan ska hitta rätt väg, när den släpps på.

Bild

Det mesta av lödningsarbetet är klart.
Loket har en långt framdragen panna. Det behövs en hel del bly i bakändan, tror jag. Strömupptagning, koppelstänger, målning och lite annat återstår. Ingen risk för arbetsbrist i verkstaden.

Bild

Järnvägsbolagets egen kontrollant Vera Modig konstaterar att det fattas två stycken vattennivåkranar till tendern. Byggaren vet att de försvann från verkstaden under oklara omständigheter.

Härmed efterlyses sålunda sådana småttingar. Kanske huserar liknande i någon skräplåda? I så fall köpes dessa tacksamt av SJ.

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: SJ L5

Inlägg av HLS »

hej Stig

Om inte Göran har några så finns det hos Perl, 1-700 , 50:-

Hälsningar
Hans
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: SJ L5

Inlägg av HLS »

Om du inte får tag på några kan jag köpa åt dig i Dortmund. Weinert har, artikelnummer 8684 på katalogsida 206

http://blaetterkatalog.weinert-modellbau.de/
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: SJ L5

Inlägg av S Johansson »

Tack, Hans!

Jag glömde skriva, att de är slut hos både Perl och Göran. Perl hoppades få tag på dem, men ovisst när.
Du får gärna köpa några i Dortmund. Jag kan tyvärr inte följa med dit i år. Vi hörs!

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: SJ L5

Inlägg av S Johansson »

S Johansson skrev:
Bild

Järnvägsbolagets egen kontrollant Vera Modig konstaterar att det fattas två stycken vattennivåkranar till tendern. Byggaren vet att de försvann från verkstaden under oklara omständigheter.

Härmed efterlyses sålunda sådana småttingar. Kanske huserar liknande i någon skräplåda? I så fall köpes dessa tacksamt av SJ.
Etterlysningen ovan gav snabbt resultat. Jag får vattennivåkranar av en byggare. Stort tack!
Jag hoppas kunna skärpa mig framgent så att inte dessa också rymmer från verkstaden. /SJ

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: SJ L5

Inlägg av S Johansson »

Bild

Bild

L5-bygget går sakta framåt. Jag försöker anpassa loket till de snäva radierna på KGJ. Än finns det en del att fila på för att loket ska gå säkert genom växlar och kurvor. Loket har skapliga lågfartsegenskaper, men den lilla Mashimamotorn verkar rätt svag. Det blir nog ingen snälltågsfart...

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: SJ L5

Inlägg av loktok »

Ser fint ut Stig !
Min egen går det sakta framåt med.Är klar om nån månad i detta tempot där annat roligt kommit i mellan.
Mvh Lasse

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: SJ L5

Inlägg av S Johansson »

loktok skrev:Ser fint ut Stig !
Min egen går det sakta framåt med.
Tack för kommentar!

Ja, loket skulle mått bra av en starkare motor för att få mer fart. Nu krävs en hel del förändringar för att få plats med en troligen större(?) motor för att åstadkomma detta.
Igår gjorde loket en runda på MRWs klubbana. Efter tips ska jag (efter helgen) försiktigt brotscha de främre hålen på koppelstängerna samt för tredje gången(!) göra om strömupptagningen. Förhoppningsvis ska loket då rulla lite lättare och därmed kanske också något fortare! Lite inkörning av växellådan behövs också, mm, mm...

Jag har ingen speciell relation till förebilden, men tycker att det är ett snyggt lok. Det lär dessutom vara det sista helt nykonstruerade ångloket från svensk lokindustri. Men det får jag skriva mer om en annan gång. /SJ

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: SJ L5

Inlägg av ford1929 »

tjusigt arbete... [JC_doubleup.gif]

det är något visst med ånglok i alla fall


Roger(Forden)
Roger(Forden)

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: SJ L5

Inlägg av loktok »

Första L5 loket jag byggde gav inte fullt önskvärt kraft kanske.Nu ska jag vara lite petigare då detta andra L5 loket ska bli ett lok som verkligen ska fungera på spåret..Jag använder era Pilzkontakter på bakre drivhjulet.De främre har jag tänkt ha samma lösning som första L5 loket(bockad 0,3mm fosfortråd) Inte för mycket kontakt ändå,då blir det hämmande -hög friktion som loket lär snabbt reagera på negativt.Möjligt man kan ha trådens kontakt på annat sätt.Sen för säkerställa strömupptagningen blir det en stor kondensator inne i tendern.Vilken motor/växellåda har du ev. tänkt byta till ? Det är en sista utväg jag även tänkt på om loket blir svagare än kunna dra 3-4 2 axliga personvagnar.Mycket bly för öka dragkraften blir det självklart.Jag använder just nu en tunn variant som man kan klippa/bocka till enkelt till önskvärd storlek.Vi får höras mer om driftegenskapen framöver Stig [JC_doubleup.gif]

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: SJ L5

Inlägg av HLS »

Hej Lasse

Sitter här och undrar hur det går med bygget av det andra loket? Jag oroas av att Mashimamotorn är så pass liten.
Jag har med Stigs hjälp bedömt innermåtten i den gjutna eldstadsdelen av pannan, där motorn ska stå. Sannolikt kan man ersätta den med en Faulhaber 1319L012S40 från SB modellbau, det skiljer 1mm i den riktning som räknas. (12 resp 13mm)

Lite funderingar kring den medlevererade motorn och ett eventuellt alternativ:
Om man studerar databladet för Mashima 1220, http://www.hollywoodfoundry.com/MHK1020.htm ser man att motorn kan köras med en tillförd effekt av mellan 0.7 och ca 1.7 Watt. Maximal uteffekt fås vid 7.500 rpm, 0.68 Watt. Är verkningsgraden verkligen = eller>50% på den här? Sannolikt blir i alla fall motorn rätt varm, vid ~0.7 Watts förlust. Den valda växellådan, en High Level Kits Roadrunner, verkar ha 54:1 i omsättning. Diametern på drivhjulen är 17.5mm.
Med 54:1 utväxling ger 7500 rpm ca 7.6m/minut i skala 1:87 eller linjärt omräknat 40 km/h i fullskala vilket är märkbart för långsamt.
Om motorn går vid sitt obelastade maxvarvtal 15.000 rpm fås en ekvivalent fullskalahastighet om 80 km/h. Kanske är det så man tänkt vid valet av växellåda.

Att dra tunga tåg med den här kombinationen kan bli svårt, ifall motorn kraftigt tappar varvtal vid belastning. Snäckväxeln hjälper inte här, då en del av energin omvandlas till axiala tryckkrafter = friktionsförluster när snäckan belastas.

Antingen måste man ha en annan växel, som ger högre varvtal på hjulaxeln, eller en motor som inte tappar varvtal så drastiskt vid belastning. Frågan är ifall man vid val av en 30:1 växellåda överbelastar motorn. Detta val ger vid 7500 rpm en verklig hastighet om strax över 71 km/h. Vid obelastat maxvarvtal fås en topphastighet om 145 km/h vilket inte heller är önskat. Det överförda momentet ungefär halveras (0.55) när man byter från 54:1 till 30:1, vilket påverkar dragkraften.

Loket hade i verkligheten en sth av 90 km/h..

En Faulhaber 1319 levererar enligt fabrikens datablad ~1.4mNm vridmoment.
Ett försök att räkna om Mashima 1020 motorns vridmoment från g/cm till mNm ger ca 0.44 mNm. Kanske räcker skillnaden för att Faulhabermotorn ska bättre bibehålla varvtalet vid rimlig belastning.

Gällande monteringen av Faulhabern i loket tänkte jag göra en liten adapter av metall som epoxilimmas på ändan av motorn.
Båda motorerna har 1.5mm axel. Förhoppningsvis fungerar detta.

Skriv gärna och berätta om hur ditt bygge går.

Hälsningar
Hans
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: SJ L5

Inlägg av loktok »

Hej Hans.
Tack för ditt inlägg om motoregenskaper mm.Jag har inte kommit loss än med mitt L5 driv.Kommer alltid lite annat mellan .Lovar ge feedback så fort mitt driv kommit på spåret.
Mvh Lasse

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: SJ L5

Inlägg av HLS »

Hej Lasse,

Tack för svar,
Jag oroas som du läst av att motorn verkar i klenaste laget.
Om man lastar i en massa bly så ökar adhesionen men också lagerfriktionen. Jag tänker som du och avser stoppa i pilzkontakter i ramen.
Planen är att även förse tendern med strömupptagning.
Vad håller du på med just nu som hejdar L5:an?

Hälsningar
Hans
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: SJ L5

Inlägg av HLS »

Kika även på tråden jag startat på Järnvägshistoriskt Forum. Där kom många värdefulla tips rätt snabbt. Thomas Tell och Bengt Dahlberg har mycket i samlingarna...

Från det ena till det andra, har du på byggsatsens etsplåtar hittat konsollerna till domkrafterna för 1574/1575? Och lufttankarna som skall vara av mindre diameter och hänga under fotplåten, framför hytten---?
Blir till att tillverka sådana kanske :-)

För dessa lok finns fina delar att köpa:
Weinert har AEG generator och lyktor
Generator nr 84502, €6.40
Lyktor nr 9004, alt 90270 €13.30

Dom har också grymt fina bromsslangar nr 8287 alt 8290.. €6.90
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: SJ L5

Inlägg av loktok »

Konsollerna till domkraftarna hitta jag,inte det andra.
Är på jobbet nu,kan ta bild senare om du vill på etsplåten (konsollerna)
Mvh Lasse

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: SJ L5

Inlägg av HLS »

Hej Lasse,
Tack! Jag har nog missat dem.
Lufttankarna verkar bara vara avsedda för 1778, 1779, men jag kan ha fel. Kanske ser de bara smalare ut på 1574, 1575
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Kjedlund
Inlägg: 846
Blev medlem: 14 jan 2012, 09:30

Re: SJ L5

Inlägg av Kjedlund »

Jag gillar den här tråden med detektivarbetet som redovisas om olikheterna på de olika lokindividerna. Nu finns det stunder då jag ångrar att jag inte köpte en L5-byggsats trots mitt överskott på etsad mässing. Jag får vara glad åt att få följa ditt snygga bygge.

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: SJ L5

Inlägg av HLS »

Hej

Det finns inte överskott på mässing, bara underskott på tid... :-) Jag lider av det senare men det ordnar sig om några år.
Letandet av detaljer är rätt kul. Vore skoj ifall nån mer hakar på. Kanske med någon annan modell.

Hälsningar
Hans
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Kjedlund
Inlägg: 846
Blev medlem: 14 jan 2012, 09:30

Re: SJ L5

Inlägg av Kjedlund »

Hans, jag delar ditt intresse beträffande detaljer och olikheter mellan individerna av en viss loktyp. Jag vill att mina modeller ska vara så "riktiga" som möjligt. Ibland kanske det går för långt... I min tråd på Smalspårsfrämjandets forum om mina vedermödor att bygga J 1338 tog jag delvis upp detta tema och fick då också några värdefulla bilder från dig. Tyvärr råkade det loket ut för en olycka och är sedan länge under revision och har nu kommit så långt att det snart ska målas. Tyvärr har jag målningsångest...
Förr byggde jag byggsatserna efter byggbeskrivningarna men nu med tillgång till nätet och alla fora där man kan få inspiration och hjälp och framför allt Samlingsportalen med bilder och Särtryck 77/420 har ju en ny värld öppnat sig. Men det finns också en baksida med all denna information, -modellerna jag byggde för tjugo år sedan är ju "fel". Lufttanken ska inte sitta där, rören ska dras på annat sätt, knoppen på taket fanns bara när loket hade vaccumbroms, och, och, och..

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: SJ L5

Inlägg av HLS »

Tråden på järnvägshistoriskt forum har gett en massa nyttig information som kommer att göra L5:an mer förebildsriktig.
Plötsligt dök det också upp bilder på BJ H3s 111, en modell som jag förvarat i byrålådan i tjugofem år. Bengt Dahlberg har tillgång till gränslösa mängder information, och så fyller Thomas Tell, Martin Svensson, Ola Almquist med flera vänligt på med allt det dom kan. Nu fick jag klarhet i var BJ monterade generatorn när gasbelysningen på H3s 111 modifierades. Just 111 hade också en AEG. Detalj!

Weinert har massvis av fina gjutdetaljer till rimliga priser. Kul!
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: SJ L5

Inlägg av loktok »

Detalj 153 tror jag det är till domkraft.

Bild

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: SJ L5

Inlägg av HLS »

Stämmer!
Så bra, då slapp man göra de två hyllorna i alla fall
Hälsningar
Hans
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: SJ L5

Inlägg av HLS »

@kjedlund
Kjell,
En helt annan fråga; vi undrade vart du tog vägen i Dortmund?
Vi höll tiderna i cafét varje dag.
Nästa år kanske, eller till Bankalaset?
Hälsningar
Hans
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Kjedlund
Inlägg: 846
Blev medlem: 14 jan 2012, 09:30

Re: SJ L5

Inlägg av Kjedlund »

Beträffande Dortmund så missuppfattade jag nog Anders Johanssons bestämda "Fika 11:00 20/4 uppfattat" som att det var det enda tillfället för gemensamt fika. Eftersom jag bara var i Dortmund 21-22/4 så dök jag inte upp till något 11-fika utan tog en öl och en Westfalen-skinka ute på gården lite senare på dagarna med lundagänget. Jag tänker åka till Skövde i år om inget kommer i vägen så vi kanske kan ta en fikapaus där istället.

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: SJ L5

Inlägg av S Johansson »

Bild

Bild

Äntligen är mitt lok SJ L5 1778, fd NOJ 33, färdigt. Det har varit en riktigt trevlig byggsats fr HNJ-verkstad att arbeta med.
Jag har före målningen prövat det en tid på min gamla hemmabana KGJ med snäva radier och nedkörda hjärtstycken. Några justeringar har jag gjort. Nu är jag nöjd med gångegenskaperna. Med bly i panna och hytt räcker dragkraften gott och väl. Efter inkörning och lite justering av koppelstänger orkar den lilla medlevererade Mishima-motorn hålla acceptabel hastighet för min bana, men en starkare motor hade nog varit bra.

En läsare på Mötesspåret har sänt mig en liten beskrivning av förebilden. Han skriver bl a:
"BAJ-s och NOJ-s L-lok är nog de mest avancerade ånglok som byggt för svenska järnvägar... De hade bästa mekaniska och ångtekniska prestanda av alla svenska lok. Men, det är ju inte så konstigt, loktypen är ju från 30-talet och L5-orna var tillsammans med HNJ-s G12-lok de sista nykonstruktionerna i landet, båda typerna konstruerade av Nohab. E10 är ju ett HNJ-lok i annan stass och S1-loken är en ganska dålig mix av flera andra loktyper, särskilt S2 och S7. En av de sista tjänstgöringar som L5-orna hade var 1962 i snälltågen på BAJ. T4-loken hade skickats upp till Borlänge vid tidtabellsskiftet i maj eftersom man hade räknat med att BAJ-s elektrifiering skulle vara klar till dess. Så blev dock inte fallet varför SJ satte in S1- och L5-lok i snälltågen och där gick de någon månad".

De som har SJK-tidningen TÅG nr 6/1970 och 1/1973 kan läsa mer om L5-loken. Själv hoppas jag få se just förebilden snart. Loket finns ju i Nässjö och presenningtäckningen ska enligt uppgift göras om i sommar.

Det finns fler byggen på gång av modellen. Förhoppningsvis får vi framöver se foton och då även av BAJ-varianten.
Senast redigerad av S Johansson den 24 maj 2016, 22:16, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: SJ L5

Inlägg av 1956 »

Så fantastiskt fint! [JC_doubleup.gif]

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: SJ L5

Inlägg av PeO »

svårt att tro att det är samma lok, som jag såg för en månad sedan halvfärdigt "i bara mässingen" [JC_doubleup.gif]

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: SJ L5

Inlägg av HLS »

Hej Stig
Loket blev jättefint! Fantastiskt skarp lackering! Jag är glad att höra att du fick tillräckligt med ork ur motorn.
Jag har börjat köpa resterande delar till mitt bygge. Om det inte kommer en motorvagn i vägen kanske L5 blir nästa på byggbänken.
Hälsningar
Hans
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: SJ L5

Inlägg av P Falk »

Men så snyggt det blir, Stig! Så mycket detaljer och så fint målat. En fantastisk modell du fått till där!
Hatten av och haklapp på! [JC_doubleup.gif]
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: SJ L5

Inlägg av loktok »

Grattis till ett kanonfint lok Stig [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
BR78
Inlägg: 724
Blev medlem: 15 aug 2014, 12:07
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: SJ L5

Inlägg av BR78 »

Jag lyffter Hatten
[JC_doubleup.gif]
Medlem i MRW: http://www.mrw1.se

Sture Bylén

Re: SJ L5

Inlägg av Sture Bylén »

En fullträff!! [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: SJ L5

Inlägg av cgn1954 »

Hur gör man?
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Per N
Inlägg: 140
Blev medlem: 08 aug 2012, 23:34

Re: SJ L5

Inlägg av Per N »

Hej Stig!
Jag måste hålla med - en kanonfin modell som Du har skapat, med väldig snygg finish! [JC_doubleup.gif]

På sjuttiotalet gick ju NOJ 33/SJ L5 1778 på Skånska Järnvägar och jag vill minnas att loket kallades för "Kungen" medan SJ S2 1307 var "Drottningen". Två mycket vackra lok, som nu tyvärr inte finns kvar på SkJ. Båda loken gjorde dock starkt intryck på en ung stationskarlsaspirant och har bidragit till mitt intresse för svenska ånglok.

Ditt bygge är en stor inspiration, och det kliar i fingrarna att börja på min byggsats.

MVH / Per N

Beeblebrox
Inlägg: 283
Blev medlem: 06 jan 2012, 22:20
Ort: Kalmar

Re: SJ L5

Inlägg av Beeblebrox »

Min första tanke när jag såg bilden: det där kan inte vara 1:87, det måste vara någon av de superdetaljerade modellerna på järnvägsmuseum [JC_doubleup.gif]
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: SJ L5

Inlägg av Johan Molin »

Det är bara att lyfta på hatten, och samtidigt fundera "Ska jag ens våga börja?". Men jag har ju alltid hävdat att mästarbyggare ska vara inspirationskällor och inte avskräckande, så jag får väl ge mig in på ett tappert försök framöver, utrustad med brittiska filmer och böcker om ångloksbyggen i mässing ...

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: SJ L5

Inlägg av S Johansson »

Tack, alla. Nu får det bli något annat!

vonWow
Inlägg: 222
Blev medlem: 30 sep 2015, 10:30

Re: SJ L5

Inlägg av vonWow »

Mycket vackert bygge [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

@ Johan Molin, Vad är det för brittiska filmer du talar om? Skulle gärna se något sådant : )

Mvh
Carl

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: SJ L5

Inlägg av PeO »

En avancerad gissning:
Böcker: Huvudsakligen från förlaget Wild Swan , flera av dem 30 år gamla, men fortfarande med massor av nyttig information.Framför allt om handbyggda modeller, etsning var gammalt i England redan då, med cnc och 3d-printning fanns ännu inte.
Förlaget bytte ägare för något år sedan, lite hinfo här: http://titfield.co.uk/WildSwanbooks/Wildswannew.html
Flera av deras böcker finns att köpa på Pendon https://www.pendonmuseum.com/shop/
Filmer: en lång serie som hette "the right track", verkar vara avsomnad, men kanske finns de mest aktuella att köpa ännu, vi hoppas att Johan har en bra adress. I princip avhandlade varje DVD (eller två) ett specifikt ämne, den första just lödning i allmänhet och mässinglokbygge i synnerhet.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: SJ L5

Inlägg av Johan Molin »

Nu vet jag inte iofs om jag re3fererat till dessa i just den här tråden, men PeO har alldeles säkert rätt! Pendons butik har oftast väldigt läsvärda böcker!!!

När det gäller filmerna så stämmer också Right Track. Jag köpte, inte alla, men merparten, av deras DVD-filmer direkt av Activity Media, men tyvärr är verksamheten nu nerlagd. Det är möjligt att det går att få tag på filmerna HÄR: http://www.dccconcepts.com/catalogue/j/ ... -and-media

Det gäller film nr 1 och 2. Parentetiskt, film nr 15 är en RIKTIG höjdare för den som gillar trafik, signaler, allt det som ingår i begreppet "Operations". Bättre ciceroner än Tim Shackleton och Bob Essery får man leta efter (men detta var lite OT!).

vonWow
Inlägg: 222
Blev medlem: 30 sep 2015, 10:30

Re: SJ L5

Inlägg av vonWow »

Tackar mina herrar :=KOMP
Detta var godis det [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

vonWow
Inlägg: 222
Blev medlem: 30 sep 2015, 10:30

Re: SJ L5

Inlägg av vonWow »


Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: SJ L5

Inlägg av Johan Molin »

Jajamen!

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: SJ L5

Inlägg av PeO »

Indeed! Tony Wright in action. He's developed asbestous fingers. And I don't hurt whatsoever.

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: SJ L5

Inlägg av HLS »

Ur minnets spindelvävsbehängda gömmor:
Vid ett besök i Skövde visades en av hans filmer, där han löder ett par stora mässingsstycken till en lokmodell, hållandes alltsammans i handen. (Det måste vara mer än 250° vid lödstället, och mässing leder värme rätt bra som alla vet)
Med ett normalt brittiskt understatement avfärdade han den uppenbara smärtan med "To obtain a good joint, you simply need to hold the parts firmly together and apply heat until you can see the solder flow nicely. Nothing to it, really."
Jag vill minnas att Krister Brandt stoppade och återspelade den passagen två -tre gånger, sen brast alla ut i skratt..

/Hans
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

vonWow
Inlägg: 222
Blev medlem: 30 sep 2015, 10:30

Re: SJ L5

Inlägg av vonWow »

LOL

[JC_doubleup.gif]

Helt suveränt, själv är man envis och det räcker rätt långt det med när man håller.....

Användarens profilbild
P Ekstrand
Inlägg: 623
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:33
Ort: Ingarö
Kontakt:

Re: SJ L5

Inlägg av P Ekstrand »

Hej !

Jag får sälla mig till hyllningskören, fantastiskt fin modell [JC_doubleup.gif]

MvH
Pär

Skriv svar

Återgå till "Svenska Ånglok"