Toppbilden, visa:    


F 1200 saknar vagnar !

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

F 1200 saknar vagnar !

Inlägg av cgn1954 »

Hej . . . .

Behöver hjälp - F 1200:an har inga vagnar och jag har letat runt (flera timmar) efter tidstypiska (finns det? Klart det finns!) vagnar till loket. Det ska ju vara ett tema liksom....

Hjälp - vad ska det vara för vagnar? Hur många? Littera? Finns de att köpa eller ska/behöver jag löda ihop dem själv?

Tomt - inga vagnar liksom .... :=u
Bild
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: F 1200 saknar vagnar !

Inlägg av PeO »

Hämta listan från olyckståget 1918 från Wikipedia om du vill ha lite äldre:
Ångloket F 1200 (finns bevarat på Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle).
Postvagnen DFo 1107 (förstörd vid olyckan)
Godsvagnen F1 25591 (förstörd vid olyckan)
Personvagnen C3d 2050 (förstörd vid olyckan)
Personvagnen Co5 2039 (förstörd vid olyckan)
Personvagnen Co1 1235 (förstörd vid olyckan)
Personvagnen Co5 2044 (förstörd vid olyckan)
Restaurangvagnen ABo3 2466 (reparerad efter olyckan, skrotad 1960)
Sovvagnen Bo1 1015 (oskadad vid olyckan, skrotad 1949)
Personvagnen BCo 1429 (oskadad, skrotad efter 1963)
Extra godsvagnen G3 19003 (oskadad, skrotad 1952)
C3d från SMJ, plastbyggsats, G3 från Perl eller UGJ/Lokstall1, Co1 Perl, ......
På 30-talet Torde väl Heljans vagnar passa, blandat med äldre. Thomas Tell, ryck in och hjälp!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: F 1200 saknar vagnar !

Inlägg av Mölle-Mats »

När jag hade en F 1200 ståendes i vtitrinen för ett antal år sedan, så hängde jag på ett par vagnar till Märklins trätågs-sats 2870 (ja, postvagnen var väl en "Ergänzungs-Wagen" till satsen förstås) i kroken på loket. Måhända så var det inte rätt, men huvudsaken är väl att det känns rätt - och det tyckte jag det gjorde! :-BS
Bild

Apropå F-loken så är jag på jakt efter ett sådant, men dock i senare version som DSB litt E - 3-räls digitalt och helst med ljud bör det väl vara. Så om någon har ett sådant till övers, så hör av dig!

B t w - visste ni att Getå-olyckan inte var den enda omstörtande upplevelsen som vår Svenska Drottning varit med om? Under WW II så blev hon också utsatt för ett flyganfall av de allierades bombflyg, men fick tack och lov bara lättare skador.
Also sprach der Matserschmitt!

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: F 1200 saknar vagnar !

Inlägg av Lihkströmsverken »

Som PeO skriver - jo nog finns det vagnar att välja mellan.

Det är dock inte så lätt att "komponera" ett tågset även om det finns "massor" av lämpliga vagnar att välja mellan. Anledningen är att vår tågstammar från perioden såg ut "som bofinken", alltså det ena tåget var inte det andra likt. På 40-, 50- och därefter var det vanligare att tåg bestod av vagnar av samma generation (se på ditt Ra + 60-talsvagnar). Skall du efterlikna tiden fram till på 30-talet är det en blandad vagnpark som bör gälla.

När jag var med och hjälpte Heljan med deras 30-talsvagnar var en ledstjärna att en del av vagnarna skulle just kunna användas efter F-loket. Titta efter Heljan vagnar med SJ monogrammet, den så kallade metkroken. En eller två av dessa kompletteras helst med HNJ verkstads/Vagnverksatdens och/eller Perls boggievagnar (såväl 1890-tals som de träklädda boggievagnarna), en restaurangvagn från HNJ/Vagnsverkstaden och en kombinerad post- och resgodsboggievagn, allt kan sedan kompletteras med en C3 från SMJ och du har fått ihop ett persontåg till ditt F-lok.

Sedan handlar det förstås om kompromisser. Du visar F1200 med blånerad panna, då är du på 1910-talet och Heljanvagnarna faller ifrån. Vill du inte bygga mässingsmodeller måste du kompromissa än mer. Det finns "svenskliknande" vagnar som i praktiken är ommålade tyska vagnar från flera av storproducenterna (Märklin, ROCO m.fl), och nu menar jag förstås inte Märklins svenska "trävagnar" som har förebilder.

En bild, dock ett B-lok, men som visar en tänkbar sammansättning av tåg på Västkustbanan och som något år senare kunde varit draget av F-lok
http://www.samlingsportalen.se/getitem- ... _KBED00250

/Ola

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: F 1200 saknar vagnar !

Inlägg av cgn1954 »

Finemang... tack för fina svar. De gör det ju lite enklare kolla stil och tidsperiod ....
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: F 1200 saknar vagnar !

Inlägg av LYR »

Jag tänker spontant först och främst på den bild som fotografen Axel Swinhuvfud har tagit av F1200 med ett tomtåg från Tomteboda till Stockholm C. Där syns ett fullt komplett tågsätt.
Den bilden ingick som bild-bilaga med tidningen TÅG i samband med att F1200 var aktuellt som återvändande lok från Danmark.
Tyvärr tror jag inte bilden finns tillgänglig p.g.a. copyrights.

För övrigt har jag i många år (drygt 50...) önskat att svenska trävagnar ska komma ut som fullvärdiga modeller i formsprutad plast.
Åtminstone en Co8-vagn vore ett mycket välkommet tillskott .
Tyvärr fullföljdes aldrig den Co8 som Bengt Dahlberg/UGJ var i färd med att sätta i produktion...men jag hann ändå få en skymt av en vagnssida som var förberedd med gravyr.....
Vad gäller de C3d/CC2-vagnar som UGJ producerade för SMJ, så var de fullt skalenliga beträffar trä/teak-panelens bredd på listverket. Som jämförelse var de NSB trävagnar som Roco presenterade 1982, något grova i just väggpanelen.
Men vi hoppas ändå... för det finns väl intresse fortfarande?
/LYR

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: F 1200 saknar vagnar !

Inlägg av Johan Molin »

Jag tror det var Thomas Tell på Järnvägshistoriskt forum som bistod med följande beskrivning av ett "standard-snälltåg" Stockholm – Malmö eller Göteborg omkring 1920:
Lok (B eller F ev A), Fo1, Bo4, Bo5, ABo3, Co8, Co8, BCo7.
Om man nu kan uppbåda alla vagnarna i modell så blir det ju rimligt långt, till skillnad från "Getå-tåget" som dessutom vad jag förstår INTE hade en standard-uppsättning vagnar (där ingick ju bl a om jag inte minns fel en fångvagn under en del av sträckan).

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: F 1200 saknar vagnar !

Inlägg av LYR »

Tänk om....vi kunde få trä-/teakvagnar som färdigmodeller, men då i skala 1:87, gärna denna som förebild....
se länken: http://www.samlingsportalen.se/getitem- ... _KBBA01070
...en upprepad önskan från
/LYR

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: F 1200 saknar vagnar !

Inlägg av HLS »

Det borde finnas ca 80 obyggda BCo7 av de 100 som jag producerade tillsammans med KBA mj hobby på 80 talet
VVA producerade en C08a av vilken jag endast sett ett fåtal byggda
HNJV har producerat ett flertal trävagnar med boggier. Några finns fortfarande till salu hos Göran.
Knappt några syns byggda. Var är alla mässingsbyggsatser?
Leta upp dem, köp dem och bygg dem!
:-)
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: F 1200 saknar vagnar !

Inlägg av Svante Andersson »

HLS skrev: Leta upp dem, köp dem och bygg dem!
:-)
Tyvärr är det nog så att många av dessa byggsatser upphör att existera då de yrvakna dödsbodelägarna inte förstår vad det är som efterlämnats... det står ju inte Märklin på dem.

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Skriv svar

Återgå till "Svenska Personvagnar"