Toppbilden, visa:    


Kullywood videoproduktioner

Här kan du lägga in foton på allt möjligt, alltså även på ickejärnvägsrelaterat. Det är också här du kan dela med dig av dina tips om hur man får bästa resultat när man fotograferar.
Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Kullywood videoproduktioner

Inlägg av Mölle-Mats »

Ja, min briljanta idé med att presentera mina videoproduktioner under namnet Möllywood stupade när jag försökte registera namnet som bifirma, Bolagsverket tyckte att det var för likt Mollywood AB som redan fanns registrerat som företag. Och jag måste nog hålla med dem, så jag fick tänka om och kalla min bifirma för Kullywood i stället.

Nå, nu har jag också investerat i en riktig videokamera och ett stadigare stativ, och här kommer en liten larvig testfilm med de nya grejerna. Den "döda katt" som jag också köpt fick dock inte vara med och leka (förklaringen kommer en bit in i filmen), men å andra sidan så var det inget behov av den i kväll ...
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av cgn1954 »

Ähh... byråkrater. [JC_doubledown.gif]

Snacka med Molly - det är inte Bolagsverket som styr - det är den "drabbade" (Molly själv alltså).

Annars: Himla fin upplösning. 1080 är ju super. Ser fram mot nya Ånglok med fler än 1 hästkraft.

Och: Mikrofoner ÄR svårt...

PS Vem är snubben med håret? Vems är tegelväggen? (Skoja bara).
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av Mölle-Mats »

cgn1954 skrev:Ähh... byråkrater. [JC_doubledown.gif]

Snacka med Molly - det är inte Bolagsverket som styr - det är den "drabbade" (Molly själv alltså).
Ja det kunde man kanske ha gjort ... Men nu har jag redan förlikat mig med Kulllywood, så jag kör vidare med det!
cgn1954 skrev:Annars: Himla fin upplösning. 1080 är ju super.
Kul att du uppskattade det. Men det är inte bara beroende på bytet av kamera, utan på att jag valde en högre kvalitet på den "basfilm" som jag laddade upp till Youtube (DVD-format - alltså 1080 - i stället för MPEG4 som jag kört med tidigare). En av mina följare på Facebook av serierna "Skånska tåg i vindtünnelen" kommenterade att bildkvaliteten var för dålig på mina produktioner (han brukar betitta dem i sin smart-TV), och jag kände då att jag ville prova att höja bildkvaliteten - kul att det lyckades, även om det innebär att det tar avsevärt mycket längre tid att spara filerna efter klippningen samt att ladda upp dem.

Själva ursprungsmaterialet är inspelat i 4K (blir väl 3460 eller något sådant tror jag), men redan med systemar´n så körde jag med HD (1920). Men så hög upplösning fixar inte MS Movie Maker att spara färdigklippta filmer i.
cgn1954 skrev:Och: Mikrofoner ÄR svårt...
Yep, jag vet! Men jag har en plan (lyyysande Mazze, lyyysande), jag tror jag kommit på ett sätt att "förädla" den där heffaklumpen till RØDE-mick så att den går att montera på videokameran!
cgn1954 skrev:PS Vem är snubben med håret? Vems är tegelväggen?
Ja det kan man undra ... :-BS
Senast redigerad av Mölle-Mats den 02 jun 2016, 09:05, redigerad totalt 2 gång.
Also sprach der Matserschmitt!

Sture Bylén

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av Sture Bylén »

Fantastisk kamera - filmen blev bara 4.57 lång!! [JC_doubleup.gif]

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev:Fantastisk kamera - filmen blev bara 4.57 lång!! [JC_doubleup.gif]
Ja, filmens längd är ju enbart beroende på den nya kameran - när man filmar i 4K så får man inte plats med mer än knappa 5 minuter på ett 32 GB minneskort! :mrgreen:
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
BR78
Inlägg: 724
Blev medlem: 15 aug 2014, 12:07
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av BR78 »

Vilket märke och modellnummer blev det ?
Nyfiken har 4K TV plus 4K Blu ray spelare kanske skall löpa hela linan ut :-BS
Medlem i MRW: http://www.mrw1.se

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av Mölle-Mats »

BR78 skrev:Vilket märke och modellnummer blev det ?
Nyfiken har 4K TV plus 4K Blu ray spelare kanske skall löpa hela linan ut :-BS
Det blev en Panasonic VXF990, finns att köpa för 9 990 kr i webbutikerna hos bl a CyberPhoto och NetOnNet. Just CyberPhoto hade ett erbjudande med 20% rabatt över den gångna helgen, och då kunde jag ju inte motstå frestelsen att göra ett "planerat impulsköp" (som broder Peo så vitsigt formulerat det) ...

Den har tydligen fått goda omdömen i tester i fackpressen, och det som definitivt fällde avgörandet att jag valde just den här modellen är att den också har en okulärsökare - i vissa lägen med fr a starkt solsken är det näst intill omöjligt att se vad som utspelar sig på den lilla bildskärmen när man är ute i det fria och spelar in videofilm.

En BluRay-brännare och ett bättre videoredigeringsprogram som stöder det formatet borde jag förstås skaffa, och nog en bättre TV också ...

Men innan dess så är jag rädd att jag måste uppgradera datorparken, den NAS med "bara" 3 TB hårddiskar som jag köpte för ett halvår sedan fyller jag nog rätt snart (det finns bara två typer av hårddiskar - nya hårddiskar och fulla hårddiskar).

Och det är väl antagligen också dags att pensionera min gamla "Volvo Amazon" till stationär dator (fortfarande med Windows 7) och skaffa något betydligt kraftfullare, om jag nu ska börja "bolla" med videofilmer i 4K-formatet ...
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
BR78
Inlägg: 724
Blev medlem: 15 aug 2014, 12:07
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av BR78 »

Tackar för detta uttömmande svar Mölle-Mats ja Panasonic gör bra prylar jag har 4K TV av 2015 års modell TX-40CX800 av det märket och den bilden finns bara OLED som slår tycker jag.
Då missade jag tåget då :-cry har spanat på den kameran ett tag.
Har allt annat som behövs Bly ray brännare och 4K redigeringsprogram redan så nu kliar det i köptarmen :-JJ
Medlem i MRW: http://www.mrw1.se

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av Mölle-Mats »

BR78 skrev:Då missade jag tåget då :-cry har spanat på den kameran ett tag.
Så synd att jag inte visste att du spanade efter en sådan, då hade jag förstås tipsat dig om erbjudandet medans tider var!
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Vindtünnelen-test

Inlägg av Mölle-Mats »

Ja så fick jag en plan (lyyysande Mazze, lyyysande) om hur jag skulle kunna "förädla" blixtskon till RØDE-micken så att jag skulle kunna montera den på videokameran. Och eftersom det i alla fläktar en mild bris därute idag, så gav jag mig ut på altanen och gjorde ett litet testskott i vindtünnelen:
Also sprach der Matserschmitt!

Sture Bylén

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av Sture Bylén »

Hm... jag tycker mig minnas från en bild att den döda katten inte täcker hela mikrofonen. Kan det vara det som är problemet?
(Men du är så duktig så det löser du säkert, gamle vän .)
Senast redigerad av Sture Bylén den 03 jun 2016, 20:53, redigerad totalt 1 gånger.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev:Hm... jag tycker mig minnas från en bild att den döda katten inte täcker hela mikrofonen. Kan det vara det som är problemet?
Tanken har förespeglat mig också, ska prova att linda ett par varv Biltema vävtejp över den otäck(t)a delen ...

De där små myrbajsen längst ned i din kommentar tror jag inte att jag bemödar mig om att försöka läsa, kan nog gissa vad det står för sk-t där ... :roll:
Also sprach der Matserschmitt!

Sture Bylén

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av Sture Bylén »

Mölle-Mats skrev:De där små myrbajsen längst ned i din kommentar tror jag inte att jag bemödar mig om att försöka läsa, kan nog gissa vad det står för sk-t där ...
Tänk att man alltid ska bli misstänkliggjord. :( Jag tycker du ska läsa vad som står där och inte hemfalla åt förutfattade meningar.....

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev:Tänk att man alltid ska bli misstänkliggjord. :(
Ja, man kan ju undra vad det beror på!?! :roll:
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Gissberg
Inlägg: 55
Blev medlem: 06 dec 2015, 09:46

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av Gissberg »

Har själv haft ett otal videokameror och satt på röda katter (på kamerorna alltså) och min erfarenhet är att vindljuden eliminerades inte, däremot blev ljudkvaliten bättre i och med att mikrofonen var riktad. Jag hade kamera med mej i slalombackarna där vinden var rejäl. Numera har jag slopat extramikrofoner då dom kunde gänga upp sej och trilla av, speciellt i backarna i hög fart och det blev lite otympligt att bära med sig kameran när man semesterfilmade.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av Mölle-Mats »

Gissberg skrev:Har själv haft ett otal videokameror och satt på röda katter (på kamerorna alltså) och min erfarenhet är att vindljuden eliminerades inte, däremot blev ljudkvaliten bättre i och med att mikrofonen var riktad.
Ja, det hela börjar kännas lite som "Mission Impossible". Jag får väl göra som min främste kritiker och belackare och bara filma inomhus bak lyckta dörrar, så att "känsliga" tittare inte ska behöva störas av Moder Naturs medverkan i mina produktioner ... :-r2
Gissberg skrev:... blev lite otympligt att bära med sig kameran ...
Jotack, jag vet - det är en hel del prylar att släpa med sig! Även om jag i själva filmningsögonblicket står rätt så statiskt still bakom all utrustning, så är det en hel del prylar att veckla ihop och "slänga" in i bilen på ett inte alltför omilt sätt vid snabba omgrupperingar till nästa ställe. Och då är det bråttom, tåget lufsar ju på i hyfsat mak (kring 80 km/h) på sina spår, när jag ska försöka runda och genskjuta det längs oftast rätt små slingriga smala vägar genom byar och samhällen ....
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Testfilm 3 från Kullywood videoproduktioner

Inlägg av Mölle-Mats »

Ja så begav jag mig då till mina musikvänners lilla privata festival med nya videokameran i släptåg igår - det gick väl "sådär" ... Även om jag den här gången höll till inomhus och filmade, så spelade den nästan ständigt närvarande skånska vinden en "biroll" - fick inledningsvis fladdrande gardiner i kameralinjen ... :roll: Nå, de gick ju att "tjudra"!

Autofokus i kameran var ju förstås en fantastisk finess, som sparade mycket strul. Men ibland så gör den inte riktigt som jag vill, när jag t ex zoomar in sångaren så lägger kameran ibland fokus på själva micken, och inte på den som sjunger i den ... Jaja, "there are no free lunches"! :?

Här så en liten testfilm med Kioskvälterz (bara namnet ... :-T ) soundcheck, producerad bara för att både "Blåsljud Falang S" och "Blåsljud Falang D" på Mötesspåret får sina önskemål tillgodosedda! Dessutom så kan även de som föredrar knääätöfs å böckfooot på fela få sitt lystmäte tillgodosett ... Vi ser också "Sven Klang" basa för hela anrättningen bak sin "hundkoja"! :-) Och klippets längd är väl "uthärdligt" (för vissa) ... :mrgreen:


Sammanfattningsvis så blev resultatet av gårdagskvällens övningar måhända inte särskilt bra, men i alla fall en nyttig generalreptition inför snart stundande filmsession längs Inlandsbanan. En hel del nya handgrepp behöver övas in med såväl den nya kameran som det nya stativet, så jag borde väl ge mig ut en sväng till i veckan och filma några avsnitt till i evighets-serien "Skånska tåg i vindtünnelen" för att träna lite mer. Förhoppningen är väl att det ska bli bättre resultat i slutänden än med de tidigare använda grejerna.

Och b t w så verkar mina farhågor besannas för att det nu är dags att göra något åt datorparken. 4K-formatet äter massor av minne (fyllde snabbt två stycken 32 GB minneskort igår, verkar "dra" i runda slängar 200 MB/min att spela in videon i det formatet), och den gamla "Volvo Amazonen" med Windows 7 bara svarade med "the blue screen of death" när jag försökte öppna en av filerna. Laptopen med Wirus 10 kan däremot hantera formatet, och överraskande nog så kunde MS Movie Maker också läsa filerna (men förstås inte spara i det formatet, men det kan det ju inte med HD heller).

Så en ny riktigt kraftfull dator (med stoooor skärm och bra ljud) samt större hårddiskar till NAS:en (eller en NAS till?) står nog rätt högt på listan över kommande investeringar framöver (nej - det blir INTE en Mac. Även om det är just sådana här tillämpningar som de är bäst på, så kostar det där halvätna äpplet på höljet alldeles för mycket pengar. Dessutom har jag vissa "smör och bröd"-program, t ex för bokföring, som ska kunna köras på datorn också).
Senast redigerad av Mölle-Mats den 06 jun 2016, 14:01, redigerad totalt 1 gånger.
Also sprach der Matserschmitt!

Sture Bylén

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av Sture Bylén »

Mölle-Mats skrev:Jag får väl göra som min främste kritiker och belackare och bara filma inomhus bak lyckta dörrar, så att "känsliga" tittare inte ska behöva störas av Moder Naturs medverkan i mina produktioner ...
Bara filma inomhus?? Vill påminna om min serie "Strövtåg i förebilden" där alla 13 avsnitten är filmade utomhus. Serien "Upptåg i förebilden" är även den filmad utomhus men där dränks alla ljud i det ohejdbara munvädret från en av aktörerna. :-CO
Mölle-Mats skrev:Autofokus i kameran var ju förstås en fantastisk finess, som sparade mycket strul. Men ibland så gör den inte riktigt som jag vill, när jag t ex zoomar in sångaren så lägger kameran ibland fokus på själva micken, och inte på den som sjunger i den ...
Jag antar att du har samma finess som jag har på min kamera att du kan välja var skärpan ska ligga genom att peka på displayen??

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev:
Mölle-Mats skrev:Jag får väl göra som min främste kritiker och belackare och bara filma inomhus bak lyckta dörrar, så att "känsliga" tittare inte ska behöva störas av Moder Naturs medverkan i mina produktioner ...
Bara filma inomhus?? Vill påminna om min serie "Strövtåg i förebilden" där alla 13 avsnitten är filmade utomhus. Serien "Upptåg i förebilden" är även den filmad utomhus men där dränks alla ljud i det ohejdbara munvädret från en av aktörerna. :-CO
Jo, jag minns dem (även om jag väl gör mitt bästa för att förtränga fortsättningsserien "Upptåg ...") - men de är väl undantaget som bekräftar regeln!?! :-BS
Sture Bylén skrev:
Mölle-Mats skrev:Autofokus i kameran var ju förstås en fantastisk finess, som sparade mycket strul. Men ibland så gör den inte riktigt som jag vill, när jag t ex zoomar in sångaren så lägger kameran ibland fokus på själva micken, och inte på den som sjunger i den ...
Jag antar att du har samma finess som jag har på min kamera att du kan välja var skärpan ska ligga genom att peka på displayen??
Bra tips, tack! :-T

Ska jag prova! Det är ju en hel del "lära om, lära nytt" (för "fel" var det väl inte egentligen, mina kunskaper om hur jag skulle hantera systemkameran i videoinspelningsläget, som jag förvärvat under det senaste dryga året. Började ju med "Snorshyttan", och - tja, nog blev väl kvaliteten om än kanske inte ljusår bättre efter det äventyret, så i alla fall rätt mycket bättre!?!).
Also sprach der Matserschmitt!

Lasse M
Inlägg: 201
Blev medlem: 31 dec 2011, 01:16

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av Lasse M »

Mölle-Mats skrev:
Sture Bylén skrev:
Mölle-Mats skrev:Autofokus i kameran var ju förstås en fantastisk finess, som sparade mycket strul. Men ibland så gör den inte riktigt som jag vill, när jag t ex zoomar in sångaren så lägger kameran ibland fokus på själva micken, och inte på den som sjunger i den ...
Jag antar att du har samma finess som jag har på min kamera att du kan välja var skärpan ska ligga genom att peka på displayen??
Bra tips, tack! :-T

Ska jag prova! Det är ju en hel del "lära om, lära nytt" (för "fel" var det väl inte egentligen, mina kunskaper om hur jag skulle hantera systemkameran i videoinspelningsläget, som jag förvärvat under det senaste dryga året. Började ju med "Snorshyttan", och - tja, nog blev väl kvaliteten om än kanske inte ljusår bättre efter det äventyret, så i alla fall rätt mycket bättre!?!).
Jag har en grundläggande filmutbildning och jobbade lite med filmfoto, det första vi fick lära oss på utbildningen när det gällde kamerateknik var att stänga av autofocus. Vill man förstöra sitt filmmaterial så kör med autofocus och den kommer garanterat att ge dig oskärpa åtskilliga gånger. Knepet är att köra manuell focus, när du ska börja filma zoomar du in fullt, ställer focus manuellt, sen har du focus hela vägen och det är bara att trycka på Rec och börja filma och du kan zooma utan att få oskärpa. Vill man sen göra mer avancerade bildkompositioner som att ha delskärpa på någon detalj i bilden och oskärpa på det övriga så går det också att ratta manuellt, sådana tagningar får man "planera" lite mer så att säga, eller använda Stures tips, vilket även det till viss del måste "planeras". Nu vet jag inte hur din videokamera fungerar, men rent teoretiskt ska det fungera så det är bara att testa. Lycka till.

Användarens profilbild
Gissberg
Inlägg: 55
Blev medlem: 06 dec 2015, 09:46

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av Gissberg »

Själv har jag en Canon Legria HF G10 som påminner om din Panasonic men utan 4k. Den har som din kamera en tryckknapp med ett hjul som du kan programmera till låsbart fokus, exponeringslås mm. Eftersom min kamera har en annan separat knapp för låsbart fokus använder jag tryckknappen med hjul till exponeringslås för att slippa fladdrande och rörlig exponering som det blir tex när det är stora rörliga ljusskillnader i bild. Som när man filmar en person och det passerar en stor vit skåpbil bakom blir personen plötsligt som en svart siluett om man inte låst exponeringen.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av Mölle-Mats »

Stort tack för alla tips, kan inte annat än utbrista i ett stort oj! :shock: Här finns det massor att lära, får ladda med manualen till kameran från nätet (någon tryckt version medföljde inte vid köpet) och läsa på! Och vita skåpbilar, min tidigare medproducent hatade verkligen sådana - de har en förmåga att dyka upp mitt i kameralinjen överallt och i de mest oönskade ögonblick! :-Dia

Har fått ett annat litet "delikat" problem på halsen också, som måste utredas vidare under de närmaste dagarna. Kom hem häromnatten med två stycken 32 GB minneskort fulla med musikvideon, men kan konstatera att det ligger en rätt frekvent raspande störning i ljudspåret. :-Dia

Så det är väl bara att sätta igång att testa grejerna ordentligt de närmaste dagarna, snart bär ju mina vägar uppåt landet för att filma ånglok på Inlandsbanan. Vore ju en besvikelse om jag inte får ordning på videokameran och därför måste fortsätta filma med systemkameran ...

II B continued ...
Senast redigerad av Mölle-Mats den 06 jun 2016, 13:55, redigerad totalt 1 gånger.
Also sprach der Matserschmitt!

Sture Bylén

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av Sture Bylén »

Tyvärr så går det troll i verksamheter ibland. Problemen kommer som på ett pärlband. Ge inte upp, Mats! Vi vet ju att efter ett tag så brukar det lösa sig och då har man fått en del lärdomar på köpet. Men det finns onekligen tillfällen när närmaste återvinningsstation framstår som väldigt lockande. :(

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Uppgivet i Död katt-partiet ...

Inlägg av Mölle-Mats »

JA så har jag då även efter ett förslag av min Store Läromästare i videofilmnings-sammanhang försökt med att med en bit innerhylsa till en hushållsrulle klädd med "väderbeständig" Biltema silvertejp täcka över den delen av RØDE-micken som inte den döda katten räckte till att täcka. Kanske inte världens snyggaste lösning, men den borde väl i alla falll vara funktionell!?!
Bild

Ut på altanen och testa i den rätt milda brisen som blåste där ute (låååångt ifrån de "normala" skånska byarna av stormstyrka), provade att köra med bägge kamerorna både med den inbyggda micken och med RØDE-micken ansluten. Uppgivet är ju en term i schack-sammanhang, som man ibland tar till när man inser att läget är totalt hopplöst! Och det är nog bara att inse det bistra faktumet att döda katter inte har någon särskillt stor betydelse (det där var den här dagens understatement) för att reducera vindbruset i ljudspåren.

Så alternativen blir helt enkelt att antingen sk-ta i att filma utomhus alls (för här i Skåne blåser det ju nästan jämt!), eller också att sk-ta i att alla "Messerschmittiga förståsigpåare" hela tiden måste komma med svidande kritik om att det är så mycket vindbrus i mina filmer och spetsigt formulerat fråga varför i innersta glödheta jag inte har en död katt på micken (ta nu inte åt dig för hårt av den här drapan Sture, just nu är jag rätt frustrerad och har en "bad hair day" och bara måste få kräka av mig lite - du är inte den ende som ständigt klagar på vindbruset ...). :-Dia

Dessvärre så kunde jag även konstatera att det där raspande ljudet är kvar i nya videokamerans ljudspår - det blir till att reklamera skräpet i morgon (wish me good luck!) - hppas slippa göra som Sture föreslog och köra den till återvinningen (men just nu är jag rätt sugen på att göra det, nog tur för kameraeländet att de har stängt så här på nationaldagen). Så det blir nog systemkameran jag får filma med på Inlandsbanan ändå trots allt (där uppe bak garnridån borde man väl kunna filma utomhus, där är det ju för det mesta vindstilla) ... :evil:

Men något positivt måste jag väl ändå säga att det är med den nya videokameran, i och med att bildskärmen är vridbar så går det att vinkla den så man har fullgod överblick av motivet och scenariot även i starkt solljus! Här var det definitivt en mycket stor förbättring jämfört med att försöka hitta motivet (för att inte tala om skärpan!) på systemarn´s bildskärm.
Also sprach der Matserschmitt!

Sture Bylén

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av Sture Bylén »

Oj, oj nu osar det (död) katt nere i Skåne!!! :-Dia
Så fort det blir en rejält blåsig dag här uppe ska jag ut och testa vindstörningar.

1. Min lilla kompaktkamera utan möjlighet till extern mikrofon.
2. Min lilla kompaktkamera med vindskydd över hela. Tyvärr då ingen bild....
3. Videokameran med inbyggd mikrofon.
4. Videokameran med extern mikrofon utan död katt.
5. Videokameran med extern mikrofon och död katt.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev:Oj, oj nu osar det (död) katt nere i Skåne!!! :-Dia
You bet! :-Dia :-Dia :-Dia :-Dia :-Dia Sur som ättika - minst ...
Sture Bylén skrev:Så fort det blir en rejält blåsig dag här uppe ska jag ut och testa vindstörningar.
Ja, boka in dagarna 15-17 juni för dina tester - då lär det väl blåsa s-tan i mellan-Sverige, för då ska jag upp och filma ånglok ... :evil:
Also sprach der Matserschmitt!

Sture Bylén

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av Sture Bylén »

Mölle-Mats skrev:Ja, boka in dagarna 15-17 juni för dina tester - då lär det väl blåsa s-tan i mellan-Sverige, för då ska jag upp och filma ånglok ...
Ha, ha, jag ska nog prova innan dess. SMHI spår vindbyar på 13-14 m/sek i Hedemora redan på torsdag fredag. [JC_doubleup.gif]

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev:... SMHI spår vindbyar på 13-14 m/sek i Hedemora redan på torsdag fredag. [JC_doubleup.gif]
Oj, sååååå mycket??? :shock:

Det där är väl ungefär den "normala" "pusten" här by the sea .... :mrgreen:
Also sprach der Matserschmitt!

Sture Bylén

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av Sture Bylén »

Mölle-Mats skrev:Oj, sååååå mycket??? Det där är väl ungefär den "normala" "pusten" här by the sea ....
Skyll dig själv!! :mrgreen: (I Risbyn är det vindstilla... ;) )

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev:
Mölle-Mats skrev:Oj, sååååå mycket??? Det där är väl ungefär den "normala" "pusten" här by the sea ....
Skyll dig själv!! :mrgreen: (I Risbyn är det vindstilla... ;) )
Jaja, minns nog bara alltför väl hur det var under de korta somrarna dännä uppa i ruuumpan av Daaalom! Tryckande hett och helt stillastående luft där i skydd bak garnridån, och när man sedan skille gå och lägga sig på kvällen och behövde öppna fönstret för att få lite välbehövlig svalka - då kom myggen ... :evil:

Här by the sea blir det sällan så där hett, just p g a en mild bris (minst, oftast mer) från havet - och även om kvicksilvret pekar på 28-29 grader (som det gjort de senaste dagarna) så blir det inte tryckande hett! Och mygg är ju inget problem, de blåser ju helt enkelt bort! :-T

Så ur den aspekten (och de allra flesta andra aspekter också - möjligen kan jag tillstå att midsommar firas bäst i Dalom) ångrar jag absolut inte att jag bytt plats för plats där jag slagit ned mina bopålar.

Och det är ju inte jag som har problem med lite ljud från blåsten i mina videproduktioner ... :mrgreen:
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Uppgivet i Död katt-partiet ...

Inlägg av jogra »

Mölle-Mats skrev: det är nog bara att inse det bistra faktumet att döda katter inte har någon särskillt stor betydelse
Lovikka, har herrn hört om nån lovikka nån gång då? :-BS

Mölle-Mats skrev: det är ju inte jag som har problem med lite ljud
Nä'ä, men är du inte rädd om oss andra med gott musiköra då? :shock: :mrgreen:
Kom ihåg att komma ihåg.

Sture Bylén

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av Sture Bylén »

Nu har jag varit ute och genomfört ett litet katt-test i trädgården.
När jag gick ut blåste det skapligt men så fort jag fått upp stativet så mojnade det.
Jag trodde inte att den relativt måttliga vinden skulle märkas när jag drog av vindskyddet men när jag spelade upp inspelningen på datorn märkte jag skillnaden. Att påstå att den döda katten inte gör nytta tycker jag fel, åtminstone vad gäller min mikrofon.

Det som överraskade mig en aning var att den inbyggda mikrofonen motstod blåsljudet så pass som den gjorde. Hör själv!



Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev:Nu har jag varit ute och genomfört ett litet katt-test i trädgården.
...
Det som överraskade mig en aning var att den inbyggda mikrofonen motstod blåsljudet så pass som den gjorde. Hör själv!
Stort tack för ditt engagemang i frågan kring vindtünnelentester av olika konfigurationer.

Håller med dig i fråga om den inbyggda mickens tämligen goda förmåga att motstå vindens tjutande. Det som däremot slog mig direkt var hur pass mycket sämre den tog upp ljudet - och här har vi kanske en av bovarna i dramat!?! De separata mickarnas betydligt bättre upptagning av ljud i allmänhet innebär väl också förstås att de tar upp vinden "bättre" ...

Gjorde också några testinspelningar tidigare idag, men då jag blev så förbålt besviken på resultatet så iddes jag inte klippa ihop dem då. Men nu tänkte jag att jag måste väl komma med mina försök som svar - men när jag går igenom materialet med RØDE-micken monterad på vidoekameran och vrider från rak motvind till sidvind, så hörs plötsligt min röst bara i höger högtalare när jag nu hamnar bredvid i stället för bakom kameran när jag står och orerar. Man kan ju undra hur detta gick till, RØDE-micken är en monomick!!! "There is something rotten in the Panasonic" tycker jag det verkar som. Inte nog med att det skrapar i ljudspåret, den verkar som att den inte heller kopplar om till extern mick när man ansluter en sådan (ja, jag hade slagit på micken!!!). Så den delen av testet saknar värde och exkluderas därför, och det där undermåliga kameraeländet ska reklameras "first thing in the morning" i morgon! :-Dia

Som referens så provade jag även med systemar´n med inbyggd mick och RØDE-mick med monterad "död katt" (provade dock däremot inte att ta av denna extra utrustning, så testet är väl inte fullödigt), och här låter det betydligt värre av vinden i den senare konfigurationen än den första! :evil: Förklaringen är nog helt enkelt den att RØDE-micken är så vida överlägsen att ta upp allt ljud - inklusive vinden - och här hjälper inga döda katter i världen till för att motverka den ypperliga ljudupptagningen och eliminera vindbruset ...


Så nu ger jag upp, tycker att jag har gjort vad jag kan för att eliminera vindbrus så långt det bara är mig möjligt. Tänker fortsätta filma tåg ute i den skånska vindtünnelen, den som klagar på vindbruset kommer bara att få "sk-t i att titta på eländet, !!!" som svar från mig fortsättningsvis! Och näste person som föreslår en Ludddviiikavante eller något annat trams som "lösning" kommer att dö en kvalfull död när han kvävs efter att ha fått en "död katt" nedkörd i luftstrupen (hörde du det, Jogra? :twisted: ).
Also sprach der Matserschmitt!

Sture Bylén

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av Sture Bylén »

Mölle-Mats skrev:den som klagar på vindbruset kommer bara att få "sk-t i att titta på eländet, då!!!" som svar från mig fortsättningsvis! Och näste person som föreslår en Ludddviiikavante eller något annat trams som "lösning" kommer att dö en kvalfull död när han kvävs efter att ha fått en "död katt" nedkörd i luftstrupen (hörde du det, Jogra? ).
OK, jag tror att både Jogra och jag har fattat den lilla vinken.... :=u
(På ett sätt är det ganska skönt att höra att även den alltid så jovialiske trivselspridaren Mölle-Mats kan bli rejält frustrerad och tappa tålamodet. [JC_doubleup.gif] )
Mölle-Mats skrev:RØDE-micken är en monomick!!!
Aha, och det hade du inte noterat, alltså??
Mölle-Mats skrev:den verkar som att den inte heller kopplar om till extern mick när man ansluter en sådan
Då tas alltså ljudet upp av båda mickarna?
Mölle-Mats skrev:RØDE-micken är så vida överlägsen att ta upp allt ljud - inklusive vinden - och här hjälper inga döda katter i världen till för att motverka den ypperliga ljudupptagningen och eliminera vindbruset ...
Inser att jag nu kommer att riskera liv och lem men här tror jag du har fel. Givetvis blir vindbruset mindre med en död katt. Du hörde väl själv skillnaden på min inspelning med och utan död katt på min externa mikrofon? Och titta på alla professionella utomhus-ljudupptagningar på TV. De har alla en död katt på micken. Att det skulle bero på en allmän missuppfattning hos hela ljudteknikerkåren är väl rätt osannolikt.

Om jag skulle avsluta med ett gott råd i mikrofonfrågan (innan jag öppnar den brevbomb från Mölle som jag väl får i min brevlåda i morgon) så skulle det vara följande:
- Sälj Röde-mono-micken och köp en Panasonic-stereo-mick med tillhörande skräddarsytt vindskydd.
Detta gäller förstås om du tänker behålla Panasonic-kameran, för du skriver ju:
Mölle-Mats skrev:det där undermåliga kameraeländet ska reklameras "first thing in the morning" i morgon!
Håll oss underrättade!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev:
Mölle-Mats skrev:den som klagar på vindbruset kommer bara att få "sk-t i att titta på eländet, då!!!" som svar från mig fortsättningsvis! Och näste person som föreslår en Ludddviiikavante eller något annat trams som "lösning" kommer att dö en kvalfull död när han kvävs efter att ha fått en "död katt" nedkörd i luftstrupen (hörde du det, Jogra? ).
OK, jag tror att både Jogra och jag har fattat den lilla vinken.... :=u
Bra!!!
Sture Bylén skrev:(På ett sätt är det ganska skönt att höra att även den alltid så jovialiske trivselspridaren Mölle-Mats kan bli rejält frustrerad och tappa tålamodet. [JC_doubleup.gif] )
Jodå, jag har ett dj-a humör när jag sätter den sidan till, du skulle se mig när jag slagit ett riktigt uruselt slag på golfbanan ...

Men ingenting kan göra mig så totalt förblindat rabiat krongalen som digital utrustning som inte fungerar som den ska, du skulle höra mig gå loss när datordj-vlarna "gör som de vill" ... :-Dia Och Panasonic-videokameran är ju egentligen en liten dator, som man lagt till en lins för att läsa in bildlinformation via (och ja, en mikrofon för att fånga vindbrus med förstås ...).
Sture Bylén skrev:
Mölle-Mats skrev:RØDE-micken är en monomick!!!
Aha, och det hade du inte noterat, alltså??
Bäste Sture. att det är en monomick var jag medveten om redan när jag köpte den ...

Det var ju anledningen till att jag först köpte en annan stereomick för att även kunna spela in musikframträdanden "vettigt" (efter att en annan "Messerschmittig förståsigpåare" klagat på att det var så dåligt basljud på mina inspelningar med den inbyggda kameramicken. Själv spelar han in videon på blues jammen med sin handhållna iFåne och delar dem frejdigt på Fejjan, say no more ... :evil: ), men när det blev ett sådant pörskans tjat om att den tog in så mycket vindljud så inhandlade jag även RØDE:n, för den var ju enligt produktbeskrivningen försedd med ett vindbrusdämpande överdrag (som uppenbarligen inte var tillräckligt, enligt mig inte ens i kombination med en död katt) ... :evil:

B t w så kan RØDE:n inte användas i musikinspelnings-sammanhang i alla fall, den har så goda ljudupptagningsegenskaper så det blir en massa distorsion när ljudet från PA-systemen överstyrs i kameran (tro mig, jag har provat).
Sture Bylén skrev:
Mölle-Mats skrev:den verkar som att den inte heller kopplar om till extern mick när man ansluter en sådan
Då tas alltså ljudet upp av båda mickarna?
Nu ikläder du dig rollen som MMM igen ... :evil:
Sture Bylén skrev:
Mölle-Mats skrev:RØDE-micken är så vida överlägsen att ta upp allt ljud - inklusive vinden - och här hjälper inga döda katter i världen till för att motverka den ypperliga ljudupptagningen och eliminera vindbruset ...
Inser att jag nu kommer att riskera liv och lem men här tror jag du har fel. Givetvis blir vindbruset mindre med en död katt.
Här har du väl med största sannolikhet rätt, säkert så reducerar den vindbruset i viss (men inte tillräcklig) omfattning! För att vara riktigt rättvis så borde jag väl rigga upp systemar´n igen där ute i vindtünnelen och göra om och göra rätt med min testfil och testa alla fyra kombinationer (inbyggd mick, RØDE:n helt naken/med original vindskyddet/med både original vindskyddet och den döda katten) - men eftersom vi ändå redan vet att scenario 4 låter sämre (ur vindbrusaspekten) än 1, så känns det som en total overkill att utreda att scenario 3 och fr a 2 är ännu värre ... Och sådana totalt meningslösa tester har jag inte tid med, jag är ju för håken pensionär ... :-BS
Sture Bylén skrev:Om jag skulle avsluta med ett gott råd i mikrofonfrågan (innan jag öppnar den brevbomb från Mölle som jag väl får i min brevlåda i morgon) så skulle det vara följande:
- Sälj Röde-mono-micken och köp en Panasonic-stereo-mick med tillhörande skräddarsytt vindskydd.
Detta gäller förstås om du tänker behålla Panasonic-kameran, för du skriver ju:
Mölle-Mats skrev:det där undermåliga kameraeländet ska reklameras "first thing in the morning" i morgon!
Håll oss underrättade!
BOOOOOOOOM!!!

Nejdu, just nu så kursar Panasonics varumärke inte speciellt högt i Mölle (det var den här dagens understatement) - jap crap (fast jag ger mig den på att eländet egentligen är "Made in PRoC", men det "mörkar" man ...).

Eller är det måhända så att du är spekulant på en billig beg RØDE-mick??? Fetglöm det i så fall - så bra som den fångar tuff-tuff-ljudet från ett förbipasserande ånglok på rätt stort avstånd säljer jag absolut inte ut! [JC_doubledown.gif] Du har ju DVD:n, lyssna in sekvensen när de bägge backgående B-loken "tar i" i backen förbi Lilla Lund upp mot Grevie och kossorna flyr i vild panik - vilken "punch" (för att nu låna en term från boxningen, som väl ligger dig varmt om hjärtat!?! :mrgreen: ). Även det överröstar ju den ständigt närvarande eviga skånska blåsten ...
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Jodå, precis som jag misstänkte ...

Inlägg av Mölle-Mats »

... så ska Panasonic-eländet först tillbaks till leverantören och "utredas", innan ev en ersättningskamera skickas ut - och det kommer att ta några dagar med postdisribution i bägge riktningarna plus själva den tid som åtgår för utredningen. Så jag hinner inte få en ev ersättningskamera (eller den "gamla" i reparerat skick) mig tillhanda innan det är dags att dra uppöver landet. Så det blir till att filma ånglokståget på Inlandsbanan med systemkameran i alla fall ... Kan inte i ord tillräckligt uttrycka min besvikelsen i skrivande stund! :-r2

Och bara för att den "kan", så passade min förb-de gamla "Volvo Amazon" (men den har nog mer status av Volvo 480 ES i mina ögon egentligen - en del misslyckade försök till finesser, som INTE fungerar) till Nokia mobiltelefon på tillfället att servera en digital disaster den med. När jag skulle ringa och prata med leverantören så var plötsligen knappsatsen "icke kontaktbar", det spelade ingen roll hur mycket jag tryckte på knapparna - något telefonnummer blev inte registrerat av f-nskapet. Programmerar-undanflykt nr 3 "men bortsett från att det inte fungerar, hur tycker du det verkar?" och nr 2 "Man kan inte testa ALLT!" ringde åter i mina öron, och den värsta nr 9 "dom dj-a arslena (vi användare alltså) får väl för f--n vara nöjda med det dom får!!!" lurade runt hörnet ... :-Dia Nå, det löste sig - som så ofta när det gäller den digitala tekniken - med en omstart!

Fortfarande rätt sur, även om det börjar plana ut lite: tre och en halv flaskor Perstorps Ättika (av fem möjliga)! :evil:
Also sprach der Matserschmitt!

Sture Bylén

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av Sture Bylén »

Mölle-Mats skrev:Nu ikläder du dig rollen som MMM igen ..
Den var faktiskt helt seriöst menad.... :(
Mölle-Mats skrev:(efter att en annan "Messerschmittig förståsigpåare" klagat
"En annan....??"
Mölle-Mats skrev:B t w så kan RØDE:n inte användas i musikinspelnings-sammanhang i alla fall, den har så goda ljudupptagningsegenskaper så det blir en massa distorsion när ljudet från PA-systemen överstyrs i kameran (tro mig, jag har provat).
Gratulerar! Jag förstår att du har en formidabel mikrofon. [JC_doubleup.gif] (Men det är också det enda jag förstår av det där.... :?)
Mölle-Mats skrev:så bra som den fångar tuff-tuff-ljudet från ett förbipasserande ånglok på rätt stort avstånd
Ja, grattis igen, då! Kul att du är så nöjd.... 8-)
Mölle-Mats skrev:Så det blir till att filma ånglokståget på Inlandsbanan med systemkameran i alla fall ... Kan inte i ord tillräckligt uttrycka min besvikelsen i skrivande stund!
Faktum är att jag förstår dig och känner med dig. :( (Fast vore jag riktigt nedrig skulle jag utnyttja situationen som en sorts payback för husbaksidor, dragspel, garnar, felaktiga bilmodeller, otillräcklig ånglokskunskap med mera, med mera, men så nedrig är givetvis inte jag. ;) )

(När han har lugnat ner sig lite mera lovar jag att bjuda honom på en del generösa tips om videofilmning och inköpstips vad gäller videokameror och mikrofoner.)

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av ford1929 »

ursäkta om jag som är "novis" inom detta område när det gäller ljudupptagning medels mikrofoner,,, får lägga in en liten undran :?:

det har varit mycket prat om "döda"katter o "lovikavantar" ;) lite "blåsljud" får man väl alltid in i ljudupptagningen,eller,,det är väl det som är lite av
tjusningen med "amatörfilm",,,annars känns det som att det är pålagt ljud efteråt i en studio..eller hur :-r2

jag personligen blir inte så störd av att det blåser "lite" i dina filmer...

obs! detta skrivet av en totalt novis norrbottning som bor i en stad där det ofta blåser :-J

Roger(Forden)
Roger(Forden)

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev:
Mölle-Mats skrev:Nu ikläder du dig rollen som MMM igen ..
Den var faktiskt helt seriöst menad.... :(
Tur att jag inte skrev det jag tänkte först, då - "nu gör du dig dummare än vad du är!! :-CO
Sture Bylén skrev:
Mölle-Mats skrev:(efter att en annan "Messerschmittig förståsigpåare" klagat
"En annan....??"
Jodu, ni är rätt många ... :-r2
Sture Bylén skrev:
Mölle-Mats skrev:B t w så kan RØDE:n inte användas i musikinspelnings-sammanhang i alla fall, den har så goda ljudupptagningsegenskaper så det blir en massa distorsion när ljudet från PA-systemen överstyrs i kameran (tro mig, jag har provat).
Gratulerar! Jag förstår att du har en formidabel mikrofon. [JC_doubleup.gif] (Men det är också det enda jag förstår av det där.... :?)
Ja, det där kräver ju en del grundkunskap om ljudelektronik och musik, så jag förstår att vi tappade dig igen ... :-BS
Sture Bylén skrev: ... (Fast vore jag riktigt nedrig skulle jag utnyttja situationen som en sorts payback för husbaksidor, dragspel, garnar, felaktiga bilmodeller, otillräcklig ånglokskunskap med mera, med mera, men så nedrig är givetvis inte jag. ;) )
Haha, du är betydligt mer utstuderat raffinerad än så!!! :?
Sture Bylén skrev:(När han har lugnat ner sig lite mera lovar jag att bjuda honom på en del generösa tips om videofilmning och inköpstips vad gäller videokameror och mikrofoner.)
Mmmmm. börjar så smått komma ner i varv efter två "bad hair days" i rad - känner mig helt slut! Hade tänkt vara lite "produktiv" i kväll (nejnej, inget modellförädlande - hade tänkt fortsätta med mitt fotodokumentations- och lageradministrationsprojekt av senaste inköpspartiet), men känner att det pallar jag inte ikväll. Får ta mig en "evening off" känner jag, slötitta på nån film kanske (men det får nog vara något mer lättsmält än en überpedagogisk instruktionsvideo om videofilmandets ädla konsthantverks-hantering, även om den egentligen är så välkommen - en annan dag) ...
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av Mölle-Mats »

ford1929 skrev:... lite "blåsljud" får man väl alltid in i ljudupptagningen,eller,,det är väl det som är lite av
tjusningen med "amatörfilm",,,annars känns det som att det är pålagt ljud efteråt i en studio..eller hur :-r2
Tack Roger, äntligen någon som förstår! :=KOMP
ford1929 skrev:obs! detta skrivet av en totalt novis norrbottning som bor i en stad där det ofta blåser :-J
Även om vi nu nästan bor så långt ifrån varandra man kan komma på diagonalen genom vårt avlånga land, så har vi något som förenar oss av stor betydelse i den här frågan - vi är kustbor! Och vid havet blåser det oftast!

Det är en dj-a skillnad i förhållanden jämfört med dem som bor väldigt väl inbäddade i de djupa garnskogarna - där blåser det ytterst sällan (även om det händer någon gång ibland även där - men då är det sällsynta undantag och inte regel).
Also sprach der Matserschmitt!

Sture Bylén

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av Sture Bylén »

Mölle-Mats skrev:Tack Roger, äntligen någon som förstår
Oj, helledosingen då.... :roll:
Mölle-Mats skrev:känner mig helt slut! Hade tänkt vara lite "produktiv" i kväll (nejnej, inget modellförädlande - hade tänkt fortsätta med mitt fotodokumentations- och lageradministrationsprojekt av senaste inköpspartiet), men känner att det pallar jag inte ikväll. Får ta mig en "evening off" känner jag, slötitta på nån film kanske
Vet precis hur du känner det. (Faktiskt är det flera än Roger som förstår dig.) Trots att man egentligen inget riskerar - förr eller senare får du förstås en utrustning som fungerar - så blir man alldeles utschasad av sin frustration. I liknande situationer känner jag mig ofta väldigt primitiv och vill lägga händerna (läs:knytnävarna) på den ansvarige och gräva ner vederbörande djupt i min trädgård. Sedan vill jag sitta på uteplatsen och, utan tillstymmelse till dåligt samvete, titta ut på jordhögen och höja ett glas. Är känslan bekant?
Njut av filmen och upp och ta nya tag i morgon!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev: Vet precis hur du känner det. (Faktiskt är det flera än Roger som förstår dig.) Trots att man egentligen inget riskerar - förr eller senare får du förstås en utrustning som fungerar - så blir man alldeles utschasad av sin frustration. I liknande situationer känner jag mig ofta väldigt primitiv och vill lägga händerna (läs:knytnävarna) på den ansvarige och gräva ner vederbörande djupt i min trädgård. Sedan vill jag sitta på uteplatsen och, utan tillstymmelse till dåligt samvete, titta ut på jordhögen och höja ett glas. Är känslan bekant?
Njut av filmen och upp och ta nya tag i morgon!
Tnx bro! :=KOMP

Och filmen ("Fire with fire" eler nåt sån´t, går på TV6 just nu) är faktiskt rätt okej, känner att trycket släpper när jag slötittar på en så där lite "lagomt slaskig" och småspännande amerikansk actionrulle ...
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av P Falk »

Håller nog med tidigare talare i det att det inte stör om det låter lite från vinden. Visst det är skillnad på lätt bris och orkan, men man kanske kan acceptera lite av den..
Jag brukade använda en sönderklippt raggsocka när jag filmade, säkert inte lika effektiv som dagens döda katter, men min morsa stickade alltid raggsockor av överblivet garn, så de fanns i överflöd. En isärklippt version gav lite Staffan Westerberg känsla, men det funkade faktiskt rätt bra.
MM pratade även om rasp och elände på en del upptagningar. Jag satt igår kväll med studiolurar och lyssnade på både dina och Stures tester och det är mkt fina ljudspår, tycker jag. Jag anade inget knaster på det jag lyssnade på. :-T
Har knastret kommit tillbaka, eller var det möjligtvis en mikrofonkontakt med oxid på, eftersom du skiftat från inbyggd till extern mic..?
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av ford1929 »

Mölle-Mats skrev:
ford1929 skrev:... lite "blåsljud" får man väl alltid in i ljudupptagningen,eller,,det är väl det som är lite av
tjusningen med "amatörfilm",,,annars känns det som att det är pålagt ljud efteråt i en studio..eller hur :-r2
Tack Roger, äntligen någon som förstår! :=KOMP
ford1929 skrev:obs! detta skrivet av en totalt novis norrbottning som bor i en stad där det ofta blåser :-J
Även om vi nu nästan bor så långt ifrån varandra man kan komma på diagonalen genom vårt avlånga land, så har vi något som förenar oss av stor betydelse i den här frågan - vi är kustbor! Och vid havet blåser det oftast!

Det är en dj-a skillnad i förhållanden jämfört med dem som bor väldigt väl inbäddade i de djupa garnskogarna - där blåser det ytterst sällan (även om det händer någon gång ibland även där - men då är det sällsynta undantag och inte regel).
som det blåser o regnar just nu så tror jag att det inte räckt med en "dökatt" över micken,,nu hade man varit tvungen o trä över en Helly hansen tröja,,,,, :lol:

Roger(Forden)
Roger(Forden)

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av Mölle-Mats »

ford1929 skrev: som det blåser o regnar just nu så tror jag att det inte räckt med en "dökatt" över micken,,nu hade man varit tvungen o trä över en Helly hansen tröja,,,,, :lol:
Ja jag såg just på nyheterna att ni verkar ha ett dj-a väder där uppe i norr, stackars er. Risk för maaasmöggel upp i Tornedalen rent av ... :roll:

Men det verkar som att det blåser rätt bra längs Inlandsbanan även i sydvästra Norrlands inland, hoppas det hinner ändra sig till nästa vecka så man kan höra ångloken när de tuffar förbi ...
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

En riktig kioskvältare!

Inlägg av Mölle-Mats »

Det visade sig att MS Movie Maker filtrerar bort det där exceptionelllt irriterande raspande ljudet i de videon som jag spelade in med nya videokameran i lördags, så trots att jag först fruktade att det bara var att kassera allt materialet så går det nog att använda ändå.

Så här kommer ett litet smakprov, i den här videon tycker jag att såväl jag som kameran lyckades få till rätt bra bild med bra skärpeinställning! Mycket bakgrundssorl från publiken förstås eftersom det var den inbyggda kameramikrofonen som envisades med att vara aktiverad - och här skulle inga Ludddviiiika-vantar eller avlidna kattkräk i världen hjälpa ...

Ingen långsam traudi malande blues här inte (du kan pusta ut Sture), här kan man snacka om spelglädje - en riktig kioskvältare! Och notera särskilt bandpresentationen i inledningen, och då speciellt av de instrument som medlemmarna spelar! :-BS
Also sprach der Matserschmitt!

Sture Bylén

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av Sture Bylén »

Rent tekniskt en riktigt skaplig rulle. (Det var tydligen rätt vindstilla i lokalen..?)
Jodå, skärpan hängde med bra.
Och låten, då? Tja, inte så långsamt tröskande som i många andra av filmskaparens alster men trots det snabbare tempot ändå rätt "tuggig". Violinisten var däremot i en klass för sig - där blir man rätt avundsjuk. :( Intressant också att man tydligen hade värvat Olle Frykmo att spela saxofon! :o

Introduktionen hade förstås vunnit på att textas. (Jag syftar då inte på publiksorlet....) Jag tyckte mig ändå uppfatta att man presenterade dragspelet som "djävulens instrument". Om jag inte missminner mig var det väckelserörelsens benämning på instrumentet. Det döljer sig tydligen en frimickel i Mats och hans musikerkolleger. Tänka sig..... ;)

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev:Rent tekniskt en riktigt skaplig rulle. (Det var tydligen rätt vindstilla i lokalen..?)
Tack - det där var väl så nära ett erkännande man kan förvänta sig från det hållet, va? :-BS Men visst blåste det i lokalen - jag fick tjudra gardinerna, för annars hade de flaxat värre än en hemmagjord vindvimpel i rumpan av Dalom mitt i kameralinjen!
Sture Bylén skrev:Violinisten var däremot i en klass för sig - där blir man rätt avundsjuk.
Ja, Jean-Ralle (eller Rickard Hallin som han egentligen är kristnad till) är ett sådant där musikaliskt underbarn som verkar kunna spela hur bra som helst oavsett vilket instrument han trakterar eller vilken musikgenré det är som är aktuell för framförande för tillfället. Han är en mycket skicklig gitarrist (lirar bl a bluesgitarr helt gudomligt), men trakterar även bastuba och f-n vet om han inte rent av spelar dr-gsp-l också ...
Sture Bylén skrev:Introduktionen hade förstås vunnit på att textas.
Du får väl använda dig av den utmärkta gåva som du fått från broder Arcego vetja! :-CO
Sture Bylén skrev:Jag tyckte mig ändå uppfatta att man presenterade dragspelet som "djävulens instrument".
Rätt uppfattat. :-T Du är kanske inte helt tappad bakom en vagn när det gäller att förstå den ädla skånska dialekten ändå då, trots allt?
Sture Bylén skrev:Om jag inte missminner mig var det väckelserörelsens benämning på instrumentet. Det döljer sig tydligen en frimickel i Mats och hans musikerkolleger. Tänka sig..... ;)
Touché! :evil:
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av ford1929 »

Mölle-Mats skrev:
Sture Bylén skrev:Rent tekniskt en riktigt skaplig rulle. (Det var tydligen rätt vindstilla i lokalen..?)
Tack - det där var väl så nära ett erkännande man kan förvänta sig från det hållet, va? :-BS Men visst blåste det i lokalen - jag fick tjudra gardinerna, för annars hade de flaxat värre än en hemmagjord vindvimpel i rumpan av Dalom mitt i kameralinjen!
Sture Bylén skrev:Violinisten var däremot i en klass för sig - där blir man rätt avundsjuk.
Ja, Jean-Ralle (eller Rickard Hallin som han egentligen är kristnad till) är ett sådant där musikaliskt underbarn som verkar kunna spela hur bra som helst oavsett vilket instrument han trakterar eller vilken musikgenré det är som är aktuell för framförande för tillfället. Han är en mycket skicklig gitarrist (lirar bl a bluesgitarr helt gudomligt), men trakterar även bastuba och f-n vet om han inte rent av spelar dr-gsp-l också ...
Sture Bylén skrev:Introduktionen hade förstås vunnit på att textas.
Du får väl använda dig av den utmärkta gåva som du fått från broder Arcego vetja! :-CO
Sture Bylén skrev:Jag tyckte mig ändå uppfatta att man presenterade dragspelet som "djävulens instrument".
Rätt uppfattat. :-T Du är kanske inte helt tappad bakom en vagn när det gäller att förstå den ädla skånska dialekten ändå då, trots allt?
Sture Bylén skrev:Om jag inte missminner mig var det väckelserörelsens benämning på instrumentet. Det döljer sig tydligen en frimickel i Mats och hans musikerkolleger. Tänka sig..... ;)
Touché! :evil:
här ser jag någon som använder "rope-a-dope"taktiken ....man kan ju gissa vem :-CO

Roger(Forden)
Roger(Forden)

Sture Bylén

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av Sture Bylén »

ford1929 skrev:här ser jag någon som använder "rope-a-dope"taktiken ....man kan ju gissa vem
Mm... "The Louisville Lip" känner man ju till. Den svenska motsvarigheten bör väl då vara "Mölle-Munnen" ? :? Stings like a butterfly. :mrgreen:

Skriv svar

Återgå till "Bilderboken"