Toppbilden, visa:    


BRING – ett företag med STOR förbättringspotential!!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

BRING – ett företag med STOR förbättringspotential!!

Inlägg av Johan Molin »

Ibland blir verkligheten väl mycket Basil Fawlty:sk.

Jag handlar en hel del på nätet; leveranserna kommer oftast med Posten, Schenker eller DHL. Som alla andra försöker de dela ut paket på kontorstid, alltså när jag är på jobbet. Då skickas alltid en avi med meddelande att jag har ett paket att hämta.
Posten har sitt utlämningsställe på Hemköp Triangeln, 3 min promenad bort.
Schenker har sitt utlämningsställe tvärs över gatan från där jag bor.
DHL har en närbutik i Hansakompaniets (gamla NK:s) hus, c:a 5 min promenad härifrån.

28 september beställde jag ett antal danska vagnar från Kystbanen i Köpenhamn, alla utom två för vidare befordran (det skulle jag tro att ni får se mer om på forumet framöver!).
Kystbanen använder BRING som speditör. Nåväl, två dagar senare knackar de tydligen på min dörr för att leverera paketet. Jag är – förstås - på arbetet. Varpå de gör – absolut ingenting alls! :evil:
Veckorna går; till slut tröttnar jag och mailar till Kystbanen och undrar vart mitt paket har tagit vägen. Kystbanen kontaktar då bums Bring.
DAGEN DÄRPÅ gör Bring ett nytt försök att leverera på hemadressen, utan resultat. Tack vare Christian på Kystbanen får jag veta att så har skett, för Bring själva har förstås inte heller denna gång kontaktat mig.

Alltnog, från Kystbanen får jag kollinumret och ringer upp Bring. Då visar det sig att man kan inte komma och hämta paketet hos dem, med mindre avsändare mailat dem och bekräftat att jag får lov att hämta paketet hos Bring, med angivande av kollinummer.
OK, sagt och gjort. Så efter två telefonsamtal med Christian på Kystbanen och 6 mailkontakter, alltsammans i onsdags, får jag kopia på hans mailkorrespondens med Bring, och att det är OK att hämta paketet där. På deras hemsida står att paketutlämningen är öppen kl 9 – 17.

Glad i hågen styr jag till gamla frihamnsområdet i Malmö vid halv tolvtiden i dag, kryssar mig glatt mellan ett stort antal parkerade långtradare, och hittar så småningom Brings stora lagerområde.

Jag tar mig in genom huvudentrén. Här finns ingen reception, men däremot denna glada lilla maskin:

Bild

Det jag ser framför mig är en stor lunchmatsal, halvfull med folk.
Jag håller på och trycker på samtliga knappval under en halvtimme, och får meddelande på skärmen att ansvarig person just nu rings upp, för att 15 sekunder senare få budskapet att samtalet kopplas ner.

Under tiden passerar c:a 150 personer genom dörren. INTE EN ENDA stannar upp och frågar om jag behöver hjälp.

Till slut får jag nog, ringer Bring i Stockholm, som kopplar mitt samtal vidare till Malmö, där jag får beskedet att " ja det är lite problem med tjänsten i entrén, för det är lite oklart vem som ska svara på de olika valen". Briljant! :=Koko

Till slut får jag besked att man ska sända ut en kille i entrén för att hjälpa mig. Fem minuter senare kommer det en tjej farande. Hon är jättegullig, och efter ytterligare fem minuters väntan kan jag legitimera mig, skriva min namnteckning i en sån där förfärlig apparat som säkert skulle få vilken grafolog som helst att få hjärnblödning, och kan ÄNTLIGEN fara hem igen.

Bild
Här dyker då till slut paketet från Kystbanen upp.

Bild
Det mesta av innehållet ska vidarebefordras ...

Bild
... fast dessa båda tänker jag behålla för egen del!

Bästa kommentaren till detta totalhaveri när det gäller "service-mindedness" kom från sign larsess, som hävdade att "Bring tycks anse att antingen ska man ha ett företag med anställda på sin hemadress, själv vara pensionär, eller sett till att behålla sitt gamla hembiträde i tjänst". :-BS

Jag har meddelat Kystbanen att antingen får de skaffa en annan speditör eller så får jag själv åka över sundet för att hämta mina beställningar.

Bring back, oh bring back, og bring back my reefers to me, to me ...

:=S :=S :=S

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: BRING – ett företag med STOR förbättringspotential!!

Inlägg av thorpe »

Vet inte om jag nämnt detta tidigare men en totalt annorlunda upplevelse hade jag när jag var tvungen att kontakta Microsoft angående en icke fungerande skiva med operativsystem. Jag hamnade hos en Microsoft-man i Düsseldorf som naturligtvis skulle fixa en ny skiva. Det skulle ta en vecka ungefär. När han fick min adress så säger han: Du har den imorgon kväll, jag skall till fritidshuset och kör förbi din brevlåda.
Mycket riktigt, nästa kväll låg där ett MS-paket.
Heder åt Helmut! :-T

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: BRING – ett företag med STOR förbättringspotential!!

Inlägg av Lihkströmsverken »

Med risk att bidra till en tråd med en massa "gnäll" så vill jag berätta om vad just hänt mig.

En bekant i Danmark skickade ett rekommenderat brev/paket den 13:e denna månad via PostDanmark (ägs till 60% av svenska staten och 40% av danska). I samband med Johans inlägg ovan började jag fundera på varför jag inte fått någon avi varför jag ikväll tog kontakt med avsändaren. Han verifierade att försändelsen gått iväg och med hjälp av uppgifter han hade kunde han spåra att det fanns för uthämtning hos min kvartersbutik. Med uppgifterna besökte jag kvartersbutiken några minuter senare och fick, efter att legitimerat mig, ut försändelsen. Jag frågade när den kommit och fick svaret; den 16:e. Vidare noterade jag att försändelsen skulle gått i retur den 30:e om jag inte hämtat ut den. Förhoppningsvis hade jag fått en påminnelse innan men med tanke på att jag inte fått någon ursprunglig avi kunde man befarat det värsta.

Det var bättre förr, eller hur?

/Ola

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: BRING – ett företag med STOR förbättringspotential!!

Inlägg av cgn1954 »

Bring är rena skämtet för folk som arbetar och inte är hemma.

1. Beordrad av Bring vara hemma mellan 9-13 för leverans av vitvaror - inte ett ljud. Kl. 16 ser jag en Bring-bil 100 meter bort, springer till grannen där Mister Bister lassar av varorna - hos grannen alltså. Ursäkt sen? Icke! Hela arbetdan åt h-e. :evil:

2. Beordrad av Bring vara hemma onsdag mellan 9-13 - inte ett ljud. hela arbetsdan åt h-e. Efter kontakt på fredagen levereras vitvarorna fredag kl. 20. Ursäkt efteråt? Icke. :evil:

Det finns en annan - i stort sett lika usel - speditör till folk som arbetar: UPS. Varning. Fem ggr var de hemma, slängandes in och ut ett paket i bilen, gick loket sönder? Det vara bara smulor kvar. De skulle skicka ersättning - har de det? Icke. :evil:
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred



Användarens profilbild
krillodil
Inlägg: 179
Blev medlem: 09 jan 2014, 19:07
Ort: Skänninge

Re: BRING – ett företag med STOR förbättringspotential!!

Inlägg av krillodil »

Johan Molin skrev:
Bild
... fast dessa båda tänker jag behålla för egen del!
Den där Grand Danois-vagnen är alldeles för modern för dig så sälj den till mig istället. :=KOMP Jag har en viss fäbless för dessa vilket kan bero på att jag är lite svag för hundrasen ifråga, så av alla de hundar jag haft så har, hör och häpna, alla varit Grand Danois. [JC_doubleup.gif]
En bild på min nuvarande, Grynet heter damen ifråga. :D
Bild
/Christer

Användarens profilbild
skånelängan
Inlägg: 122
Blev medlem: 19 okt 2015, 22:28

Re: BRING – ett företag med STOR förbättringspotential!!

Inlägg av skånelängan »

Jag har en rätt rolig historia angående posten här i malmö.
För några år sedan så gick ett par paket åter till avsändaren i usa utan att jag fått några avier. Jag kontaktade såklart posten då mitt utlämningställe inte har ngt att göra med avi utskicken. Posten förklarade att det måste vara något som avsändaren skrivit fel på adress lappen eller skrivit otydligt. Jag kontaktar då säljaren i usa och han tar ett kort på paketet han fått tillbaka och mailar till mig. Adresslappen var en datorprint från paypal och fullständigt korrekt.

Kontaktar posten igen och vidarbefodrar bilden på adresslappen och kräver en förklaring. Blir tillslut ombedd att ringa centralkontoret i sthlm. Där förklarar en kvinna för mig att det antagligen har blivit ett inscanningsfel av postmannen när han, efter att konstaterat att paketet inte går ner i brevinkastet, lämnat in paketet på mitt utlämningsställe. Detta görs tydligen i postbilen.... Hon frågar sedan var jag bor, och när jag säger malmö skrattar hon till. Jag var inte först med att ringa...det visar sig (som om det vore en bra ursäkt) att postens underleverantör som kör ut paket i malmö hade en eller flera anställda som inte kunde läsa!!! [JC_doubleup.gif]

Så jag måste nog hålla med om att, jodå, det var nog aningen bättre förr! :-BS
Har du inte kul, så gör du fel....

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: BRING – ett företag med STOR förbättringspotential!!

Inlägg av Johan Molin »

Den där Grand Danois-vagnen är alldeles för modern för dig så sälj den till mig istället.
Nu är det ju så att denna vagn passar perfekt i mitt "moderna" koncept, när Väderstadverken expanderar, och gamla hästholmenbanan finns kvar, helt i överensstämmelse med salig Rune Starks önskan. Givetvis behövdes grand danois-vagnarna för transporter av "Rapid" till Danmark!

Bra wa? :=u

Användarens profilbild
krillodil
Inlägg: 179
Blev medlem: 09 jan 2014, 19:07
Ort: Skänninge

Re: BRING – ett företag med STOR förbättringspotential!!

Inlägg av krillodil »

Man kan ju alltid försöka. :lol:
/Christer

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: BRING – ett företag med STOR förbättringspotential!!

Inlägg av Johan Molin »

En grand danois var den enda hund min gamle Ville (golden retriever som blev 14 år gammal!) hade respekt för ...

Vagnen är som sagt Brawa som tillverkar, den är relativt nyutkommen så den går nog att få tag på både i Danmark och Tyskland.

Användarens profilbild
krillodil
Inlägg: 179
Blev medlem: 09 jan 2014, 19:07
Ort: Skänninge

Re: BRING – ett företag med STOR förbättringspotential!!

Inlägg av krillodil »

Det glömde jag att Brawa nytillverkar dessa, har själv en av Märklins tillverkning som jag hittade på Tradera.
Det blir nog att beställa ett par vid tillfälle.
/Christer

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: BRING – ett företag med STOR förbättringspotential!!

Inlägg av Lihkströmsverken »

Dags att väcka tråden till liv igen och denna gång gäller det postnord. Min trevlige och serviceinriktade brevbärare har fått nya arbetsuppgifter och vem den "nye" är vet jag inte. Idag kom en (brev-) avi i brevinkastet. Här framgick att jag hade ett paket/brev att hämta på mitt utlämningsställe/kvartersbutik. Detta är inte ovanligt och som så många gånger tidigare är det en bil eller spårvagn från Atlas Edition. Förväntansfull ger jag mig av med avin i handen. Blir dock förvånad när jag får veta att försändelsen kommer först på måndag. Tittar igen på avin och finner ingen uppgift om att jag "tidigast" kan hämta försändelsen på måndag (vän av ordning frågar sig varför denna uppgift inte är ifylld). Då detta var en nyhet för mig ringer jag postnord och frågar om man nu infört ändrade rutiner, såväl med ifyllandet av avier som utlämning. Som förväntat får jag svaret "nej" och efter mitt förtydligande kommer en krystad förklaring som saknar logik (i alla fall grundat på min erfarenhet av hur posten fungerar/fungerat).

Erinrar mig att man från politiskt håll någon gång under de senaste veckorna ställt frågor om just postens (läs postnord och deras konkurenters) kvalité och service. Det hela är inte livsviktigt för mig, jag kan vänta till på måndag på försändelsen, men likväl irriterande!

/Ola

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: BRING – ett företag med STOR förbättringspotential!!

Inlägg av Stefan S »

Det är ju en paradox att fler o fler handlar på nätet samtidigt som distributionen blir sämre och sämre......


Stefan

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: BRING – ett företag med STOR förbättringspotential!!

Inlägg av thorpe »

Stefan S skrev:Det är ju en paradox att fler o fler handlar på nätet samtidigt som distributionen blir sämre och sämre......Stefan
Vilket får mig att återigen hävda att POST, TELEFONI, JÄRNVÄGAR och SKOLVÄSENDET skall vara statliga verk.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: BRING – ett företag med STOR förbättringspotential!!

Inlägg av Johan Molin »

Apoteksväsendet är också tveksamt. Samtliga apoteksföretag är numera översköljda av skönhetsprodukter och reklam för dessa, medan livsviktiga mediciner allt som oftast inte finns hemma, utan måste skickas efter. "Just in time" kallas det visst för - med det lilla tillägget att den stackars patienten knappast upplever det som "just in time" ...

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: BRING – ett företag med STOR förbättringspotential!!

Inlägg av H0n3 »

Det räcker väl att titta på deras reklam. Leverans med helikopter = hysta ut paketet i farten från x0-meters höjd. Eller föraren av postbilen som gör en sladdfickparkering - hur mår godset i skåpet?

Nej det ska tydligen vara fräckt och fort utan ansvar för det man transporterar.

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Skriv svar

Återgå till "Utländska Vagnar"