Toppbilden, visa:    


NMJ vagner - kommer - kommer inte

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

NMJ vagner - kommer - kommer inte

Inlägg av cgn1954 »

Hej liksom ....

Satte ihop ett Ra från Jeco med några SJ-bruna vagnar enligt nedan. De fem första finns (fanns) på lager men de andra två är lite svårare. Det skulle vara gott med en restaurangvagn och en resgodsvagn i tåget - frågan är väl - finns de som modell, kommer de som modell eller är det kört - liksom.

Det konstiga (?) är väl att NMJ har artikelnummer på dem men jag hittar dem inte... vet nån av alla här nåt?

Temat med ett Rapid och lite bruna SJ-vagnar...
Bild

Hittar bara två suddiga bilder på nätet - detta ska vara en restaurangvagn förebild till NMJ modell nr T207.002
Bild

NMJ T206.001 - finns den som modell? Nån som vet?
Bild
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

HKN
Inlägg: 255
Blev medlem: 19 feb 2013, 19:16
Ort: Surahammar

Re: NMJ vagner - kommer - kommer inte

Inlägg av HKN »

Varken restaurangvagnen eller post- / resgodsvagnen lär komma i produktion från NMJ. För att få en restaurangvagn till mitt 60-talståg lät jag forumsignaturen "Da915" göra en åt mig, rekommenderas!

/Hasse
Värmländsk visdom: Tänk på att en lever en kôrt ti, mens en ä dö väldigt länge ...

lars t
Inlägg: 115
Blev medlem: 27 feb 2012, 15:16
Ort: Hagfors

Re: NMJ vagner - kommer - kommer inte

Inlägg av lars t »

Har du problem med restaurangvagn till ditt Ra-tåg, kan du köpa på t ex Tradera för en billig penning en R3 från "salig Lima".

För övrigt anser jag att Limas vagnsmodeller är mycket underskattade. Gravyrarbetet är mer än acceptabelt, liksom det är på mina T43:or och min Ra-kåpa. Jag tror Limas dåliga rykte beror helt och hållet på lokens mediokra driftegenskaper.

Lars

tågtyckarn

Re: NMJ vagner - kommer - kommer inte

Inlägg av tågtyckarn »

Faktum är ju att Märklins reastaurangvagn har ungefär rätt längd, kanske exakt.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: NMJ vagner - kommer - kommer inte

Inlägg av Mölle-Mats »

lars t skrev:Har du problem med restaurangvagn till ditt Ra-tåg, kan du köpa på t ex Tradera för en billig penning en R3 från "salig Lima".
Billig och billig, jag sålde ett ex för ett tag sedan och tyckte nog att jag fick bra betalt för den!
lars t skrev:För övrigt anser jag att Limas vagnsmodeller är mycket underskattade. Gravyrarbetet är mer än acceptabelt, liksom det är på mina T43:or och min Ra-kåpa. Jag tror Limas dåliga rykte beror helt och hållet på lokens mediokra driftegenskaper.
En hel del av Limas vagnar är riktigt bra enligt mitt förmenande (och loken är ofta snygga de med, må vara att de har mediokra driftegenskaper) - men det finns annat ur deras produktion (förmodligen rätt gamla artiklar) som - njäe, leksaker till barn kanske de duger till!?!
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: NMJ vagner - kommer - kommer inte

Inlägg av Svante Andersson »

Tågtyckarn och Mölle-Mats...

När det gäller 60-talsvagnar är Märklins vagnar INTE skalenliga i längd och även så inte Limas. Visst... om man konsekvent använder dessa på en bana där inga av NMJ:s skalenligt långa vagnar förkommer så kan det lura ögat en stund.

Däremot är Limas 40-talare, restaurangvagnen och sovvagnen skalenliga i längd och i det stora hela bra gjutningar. Med lite fix kan de utan att skämmas blandas in i tåg och körningar där NMJ och UGJ-vagnar förekommer.

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Skriv svar

Återgå till "Svenska Personvagnar"