Toppbilden, visa:    


Svenskt stationshus? Någon som vet mer?

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Svenskt stationshus? Någon som vet mer?

Inlägg av Mölle-Mats »

Jag har funnit ett "halvfabrikat" till ett stationshus (tycker det ser svenskt, eller möjligen norskt ut), som jag undrar om det finns någon som vet vad det är (verklig förebild, tillverkare av modellen etc, och gärna en hint om vad som skulle vara ett rimligt utropspris). Verkar vara gjutet i resin, och är väl ett "halvfabrikat" då inga detaljer typ dörrar eller fönster finns med. Min avsikt är att sälja det på Tradera, men då är det ju bra om jag kan ge ev intressenter lite mer "kött på benen".

Bild

Bild

Bild

Jag hoppas att det inte rör sig om en "piratkopia", som jag "borde stampa sönder" den här gången ... :mrgreen:
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Graffen
Inlägg: 1000
Blev medlem: 29 dec 2011, 16:49
Ort: Thumatorp
Kontakt:

Re: Svenskt stationshus? Någon som vet mer?

Inlägg av Graffen »

En okomplett byggsats av Artitecs Nyåker.
Kan vara värd en 5-600 minst.
Bild

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Svenskt stationshus? Någon som vet mer?

Inlägg av Mölle-Mats »

Graffen skrev:En okomplett byggsats av Artitecs Nyåker.
Kan vara värd en 5-600 minst.
Tack Graffen!

Då provar jag att lägga ut den på Tradera i kväll.
Also sprach der Matserschmitt!

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: Svenskt stationshus? Någon som vet mer?

Inlägg av BAn »

Nyåker, som modellen mycket riktig föreställer, är byggd efter en typritning kallad "Hällnäsmodellen" byggd vid 43 stationer i norr. Se https://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4lln%C3%A4smodellen . Nyåker har en tillbyggnad, som inte alla har.

Om det är en äkta Artitec/NMJ så är den gjuten i beigegul resin.

/Bengt
- en rest från sent fyrtiotal

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Svenskt stationshus? Någon som vet mer?

Inlägg av Svante Andersson »

Nyåkers station borde ju göras som pepparkakshus!

http://www.nyakers.com/

Och numera mest kända stationshus av Hällsnäsmodellen borde ju vara Hennan som är bevarad på Jvm i Gävle.
Bild

Och modeller av Hennan har skapats i H0-skala i div material, däribland CNC-fräst styren, laserskuren i papp/trä och som klippark.

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: Svenskt stationshus? Någon som vet mer?

Inlägg av BAn »

Svante Andersson skrev:Nyåkers station borde ju göras som pepparkakshus!
Pepparkakshuset är såå stoort - och ligger 125 m norr om stationen. ;)
http://www.hitta.se/kartan?s=94adcb88

Förr, innan Glödbergstunneln var byggd och trafiken fortfarande gick över andra Öreälvsbron, så fanns det sommarkafé i stationshuset med hembakta bullar. Men det var förra hälften av nittiotalet. Jag har nog inte varit inne i "Alla hjärtans plats, Nyåker" sedan dess. Kanske bäst att åka och kolla... Man vill ju inte missa goda bullar. ;)

/Bengt
- en rest från sent fyrtiotal

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Svenskt stationshus? Någon som vet mer?

Inlägg av Johan Molin »

Jag minns bara, att när man åkte Lapplandspilen till Umeå (på uppvägen fanns direkt liggvagn) hade man hunnit morna till sig lagom tills man passerade Nyåker med sin pepparkaksfabrik ...

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: Svenskt stationshus? Någon som vet mer?

Inlägg av BAn »

Johan Molin skrev:Jag minns bara, att när man åkte Lapplandspilen till Umeå (på uppvägen fanns direkt liggvagn) hade man hunnit morna till sig lagom tills man passerade Nyåker med sin pepparkaksfabrik ...
Så var det. Och i Nyåker steg uppbäddningspersonalen på norrgående sovvagnståg på morgonen. De bäddade och fällde om sängarna till dagsittkupé. Det var tider det.

Numera susar man oftast genom tunneln genom Glödberget. Spåret genom Nyåker används som ett spår för tågmöte. Den första bron över Öreälven har sedan länge varit vägbro, den andra har blivit den s.k. Gevaliabron (oväntat besök genom båttaket) och på den tredje susar man fram i en för de tidigare broarna helt oanad fart...

Tallbergsbroarna heter broarna egentligen. Första gången jag skulle titta på Tallberg I, så kunde jag inte hitta den. Först när jag kört till den gamla försvarsanläggningen vid Tallberg II så fick jag syn på den. Jag visste inte att den hade blivit vägbro - och att jag stod på den när jag först spanade efter den [sic!].
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tallbergsbroarna .

Vad lockade mig till dessa trakter? Sune Jonssons roman Stationskarl Albin E. Anderssons minnen. Läs den om ni inte gjort det. En i mitt tycke mycket bra järnvägslivsskildring. Hans roman Brobyggarna handlar förresten om bygget av bron Tallberg II. Sune Jonsson var född i Nyåker.

/Bengt
- en rest från sent fyrtiotal

Skriv svar

Återgå till "Järnvägsrelaterade Byggnader"