Toppbilden, visa:    


SJ B6 made in italy

Tågklareraren
Inlägg: 393
Blev medlem: 18 feb 2012, 11:32
Ort: Västra Aros

SJ B6 made in italy

Inlägg av Tågklareraren »

Besökte en antikhandlare idag som hade 2 st B6 (i H0) som var laserskurna och av italiensk tillverkning.
Nu kommer jag inte ihåg namnet på tillverkaren men någon här kanske vet att berätta mera?

/Stefan
Bygger Pömseboda-Blåshålet Järnväg i Ho DCC.
En varm och solig sommardag i juli 1969 (+- 1 år eller så).

ArneL
Inlägg: 58
Blev medlem: 30 dec 2011, 18:47

Re: SJ B6 made in italy

Inlägg av ArneL »

Tågklareraren skrev:Besökte en antikhandlare idag som hade 2 st B6 (i H0) som var laserskurna och av italiensk tillverkning.
Nu kommer jag inte ihåg namnet på tillverkaren men någon här kanske vet att berätta mera?

/Stefan
Vagnarna är av fabrikatet CM Laser, och inte laserskurna utan mera troligt formsprutade i plast. De såldes för ett femtontal år sedan av MJ Hobbyexperten.

Jag vill minnas att de fick kritik för dåliga gångegenskaper om de inte justerades eller rent av fick andra boggier. Jag har en modell själv men den har ännu inte kommit på spåret, så jag vet inte hur den går. Ett par överblivna Heljan boggier m39 ligger i förråd så jag kanske kan få nytta av dem.

/A

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: SJ B6 made in italy

Inlägg av Lihkströmsverken »

Jo det producerades en serie vagnar littera B6, vill minnas att det var fyra eller sex olika vagnsnummer.

Bild

Vagnarna var mycket riktigt tillverkade i resin och återförsäljare i Sverige för CM Laser var Jeco.

Bild

Som vanligt (?) var det en hel del detaljer som skulle eftermonteras och de största bristerna på modellen var avsaknaden av träkarmar vid fönsterna samt den taskigt konstruerade boggin.

Det hela fick en besk eftersmak när det för ett antal år sedan presenterades en annan modell av littera B6. När denna till sist levererades till de som förskottsbetalt den visade det sig att denna var en direkt avgjutning av Lasers vagn. Mer om detta tilltag från den beryktade Max L återfinns här;
http://www.stinsensforum.se/jag-recense ... ml#p106597

/Ola

MatsN
Inlägg: 228
Blev medlem: 01 apr 2012, 11:01

Re: SJ B6 made in italy

Inlägg av MatsN »

Tågklareraren skrev:Besökte en antikhandlare idag som hade 2 st B6 (i H0) som var laserskurna och av italiensk tillverkning.
Nu kommer jag inte ihåg namnet på tillverkaren men någon här kanske vet att berätta mera?
/Stefan
Om du funderar på att köpa B6-vagnar och ännu inte köpt från antikhandlaren så rekommenderar jag att du kontaktar Paa Sporet i Danmark.
http://shop.paa-sporet.com/paa-sporet-e ... -4084.html
Dessa modeller är mycket snyggare och rullar hur fint som helst!
(Jag har haft den italienska varianten tidigare)
/Mats

Tågklareraren
Inlägg: 393
Blev medlem: 18 feb 2012, 11:32
Ort: Västra Aros

Re: SJ B6 made in italy

Inlägg av Tågklareraren »

Tack för Era tankar kring dessa vagnar, ja det var CM Laser.
Antikhandlaren sade att CM Lasers vagnar brukar vara värda runt 350 € på ebay men han hade inte sett de svenska till salu.
Jag tyckte att 690:-/st var mycket för dessa vagnar som visserligen låg i originalaskar men ändå såg rätt taffliga ut.
Så precis som Edra råd skulle jag hellre satsa på po sporet om intresse fanns.
Bygger Pömseboda-Blåshålet Järnväg i Ho DCC.
En varm och solig sommardag i juli 1969 (+- 1 år eller så).

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: SJ B6 made in italy, men hur?

Inlägg av d680ae »

Hur var det nu med tillverkningsmetoden?
Tågklareraren skrev:... 2 st B6 (i H0) som var laserskurna och av italiensk tillverkning.
...
ArneL skrev:Vagnarna är av fabrikatet CM Laser, och inte laserskurna utan mera troligt formsprutade i plast.
...
Lihkströmsverken skrev: ...
Vagnarna var mycket riktigt tillverkade i resin ...
...
?
Är det nog med förslag? Finns det någon som har facit?

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: SJ B6 made in italy

Inlägg av Svante Andersson »

Tågklareraren skrev:Tack för Era tankar kring dessa vagnar, ja det var CM Laser.
Antikhandlaren sade att CM Lasers vagnar brukar vara värda runt 350 € på ebay men han hade inte sett de svenska till salu.
Jag tyckte att 690:-/st var mycket för dessa vagnar som visserligen låg i originalaskar men ändå såg rätt taffliga ut.
Så precis som Edra råd skulle jag hellre satsa på po sporet om intresse fanns.
Skulle vilja prata med den där "antikhandlaren" om i vilket decennium han lever. På ebay just nu finns varken aktuella auktioner eller utgångna sådana angivna. Tror nog prisangivelsen var ett grovt försök till torskfiske...

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: SJ B6 made in italy, men hur?

Inlägg av Lihkströmsverken »

d680ae skrev:Hur var det nu med tillverkningsmetoden?
Är det nog med förslag? Finns det någon som har facit?
Ja, resingjutna korgar.

/Ola

Tågklareraren
Inlägg: 393
Blev medlem: 18 feb 2012, 11:32
Ort: Västra Aros

Re: SJ B6 made in italy

Inlägg av Tågklareraren »

Svante Andersson skrev:
Tågklareraren skrev:Tack för Era tankar kring dessa vagnar, ja det var CM Laser.
Antikhandlaren sade att CM Lasers vagnar brukar vara värda runt 350 € på ebay men han hade inte sett de svenska till salu.
Jag tyckte att 690:-/st var mycket för dessa vagnar som visserligen låg i originalaskar men ändå såg rätt taffliga ut.
Så precis som Edra råd skulle jag hellre satsa på po sporet om intresse fanns.
Skulle vilja prata med den där "antikhandlaren" om i vilket decennium han lever. På ebay just nu finns varken aktuella auktioner eller utgångna sådana angivna. Tror nog prisangivelsen var ett grovt försök till torskfiske...

SA
Ja du Svante han finns i samma stad som du och jag och han hade faktiskt en hel del modelltåg just nu, både lok och vagnar.
En del intressanta saker men priserna var enligt min mening allt för höga.
Däremot lyckades jag göra ett paketpris på tre böcker som jag ville ha. [JC_doubleup.gif]
Bygger Pömseboda-Blåshålet Järnväg i Ho DCC.
En varm och solig sommardag i juli 1969 (+- 1 år eller så).

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: SJ B6 made in italy

Inlägg av Svante Andersson »

Tågklareraren skrev:
Svante Andersson skrev:
Tågklareraren skrev:Tack för Era tankar kring dessa vagnar, ja det var CM Laser.

Ja du Svante han finns i samma stad som du och jag...
Var där och studerade förra lördagen... inget köp!
Bild

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Skriv svar

Återgå till "Svenska Personvagnar"